Fibromyalgie/ME en nu de overgang erbij

Hier kan je vragen stellen over symptomen en veelvoorkomende kwalen die bij ME voorkomen.

Moderator: Moderators

jannie
Actief lid

Bericht door jannie »

hallo,

Ik ben in Januari 50 jaar geworden,
en kreeg weer nieuwe klachten erbij.

* Veel meer pijn in de spieren.
* Neerslachtigheid.
* Angstig voelen.
* nachtzweten.
* Koorts.
* Opvliegers.

Opeens ging me er een lampje branden, ik ben in de overgang!

alle klachten lijken zoveel opelkaar, dat ik vaak dacht,
dat het bij de FM/ME hoorde.

Maar je kan niet alles op de ME gooien, lijkt het nu wel.
Ik maak binnenkort een afspraak met mijn huisarts,
want heb tien jaar lang een depressie gehad,
en wil niet weer in een depressie terecht komen.

Welke vrouwen onder ons {h} erkent dit nog meer?

Met Vriendelijke Groeten,

Jannie.
Eressea
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Eressea »

Titel veranderd in kleine letters. Hoofdletters komen heel schreeuwerig over ;) Mod
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends. ~ Martin Luther King
stier
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door stier »

Ik heb ook een zeer sterk vermoeden dat ik in de vroege overgang zit. DML heeft de hormonen getest vorige week, maar de thuistest scoort al positief.

De laatste paar maanden werd mijn menstruatie opeens onregelmatig en dan wat lichter en dan wat zwaarder. Ik heb opvallend veel huilbuien opeens en voel me onrustig. Ik heb het ook vaker warm, vooral 's nachts.

Eigenlijk zit ik hier totaal niet op te wachten. Had ook eigenlijk gedacht dat het nog wel een jaar of 5 zou duren voordat dit begon. Als je er wat meer over leest word je er ook niet heel blij van. Het kan jaren duren (tot 15 jaar!!! pfff) en de klachten zijn behoorlijk bij veel vrouwen.

Kan alleen maar hopen dat het meevalt, maar in de pubertijd reageerde ik ook wel vrij sterk op de hormoonwisselingen. Ik probeer het maar zoveel mogelijk over me heen te laten komen, het hoort nu eenmaal bij het leven.
Every day may not be good, but there's something good in every day.
ariadne
Gevorderd lid

Bericht door ariadne »

Ik wil al een poosje zoeken naar een topic over dit onderwerp, maar ben er steeds niet aan toe gekomen. Heb er een keer een vraag over gesteld aan Ruud Vermeulen, maar daar werd ik niet veel wijzer van, behalve dan dat het wel 10 jaar kan duren, maar dat had m'n schoonmoeder me ook al verteld. Bij m'n zus duurde het gelukkig korter, daar vestig ik m'n hoop op.

Ik ben bij tijd en wijle labiel, wat ik vroeger niet was. Maar het vervelendste vind ik de tijd rond m'n eisprong, althans wat m'n eisprong zou moeten zijn, want volgens mij vindt die niet meer plaats, terwijl de hormonen die haar moeten stimuleren maar aan de gang blijven (FSH = follikel stimulerend hormoon). Ik ben dan zo moe en uitgeblust :( En dikwijls ook beroerd, net niet misselijk.

Het komt er allemaal gratis bij, maar zoals m'n lieve schoonmoeder ook wist te melden: je moet er doorheen, maar het gaat weer over.

Oh ja, ik heb de anticonceptiepil geprobeerd, maar daar kreeg ik alleen maar meer klachten van. Het was dezelfde die ik vroeger een poos heb geslikt. Toen nergens last van, nu allemaal bijwerkingen.

Groetjes, Ariadne.
stier
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door stier »

Ja, dat heeft de natuur toch niet handig geregeld vind ik. Waarom moet zoiets 10 of 15 jaar duren? De pubertijd duurt toch ook maar 2 of 3 jaar. Maar je doet er niks aan. Ik begin me alleen wel af te vragen of ik me ooit nog gezond ga voelen. Buh.
ariadne
Gevorderd lid

Bericht door ariadne »

Ik heb weleens een verhaal gelezen van een vrouw die ME had en zich na de overgang een stuk beter voelde. Het is misschien al wel 15 jaar geleden en daarna nooit meer zoiets gelezen/gehoord, maar wie weet?????

Groetjes, Ariadne.
felixloena
Oud-medewerker
Contacteer:

Bericht door felixloena »

dat geeft hoop.....
Leven is het meervoud van lef - Loesje
stier
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door stier »

@ariadne dat zou natuurlijk super zijn :-) :-)
ariadne
Gevorderd lid

Bericht door ariadne »

Het voedingscentrum adviseert vrouwen boven de 50 om extra vitamine D te slikken, 10 microgram per dag. Te weinig vit. D kan naast botontkalking ook spierzwakte geven.

Het gaat niet over de overgang, maar ik denk dat de meeste dames hier wel boven de 50 zijn en dus vond ik het toch gepast om het hier te melden. Zie:
http://www.voedingscentrum.nl/encyclope ... ine-d.aspx

Groetjes, Ariadne.
Zuiderzon
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Zuiderzon »

ariadne schreef:Het voedingscentrum adviseert vrouwen boven de 50 om extra vitamine D te slikken, 10 microgram per dag. Te weinig vit. D kan naast botontkalking ook spierzwakte geven.
Let wel dat dit in combinatie is met voldoende calciuminname, zoniet kan extra vit D nadelig zijn voor de botstructuur volgens de nieuwste inzichten:
http://nieuws.kuleuven.be/node/10967
Hoop doet leven!
louisa
Gevorderd lid

Bericht door louisa »

Zuiderzon schreef:
ariadne schreef:Het voedingscentrum adviseert vrouwen boven de 50 om extra vitamine D te slikken, 10 microgram per dag. Te weinig vit. D kan naast botontkalking ook spierzwakte geven.
Let wel dat dit in combinatie is met voldoende calciuminname, zoniet kan extra vit D nadelig zijn voor de botstructuur volgens de nieuwste inzichten:
http://nieuws.kuleuven.be/node/10967
Zelf, vind ik dat de info op de site van het Voedingscentrum over Vitamine D niet compleet is.

En onder de 50 jaar, zeker ook bij jonge mensen (blanke huid, voor en na 30 jaar), komt een Vitamine D tekort in de praktijk best vaak voor.

Belangrijk is, dat voordat men met Vitamine D supplementen of medicatie gaat beginnen, om éérst de waarden te weten c.q. bloedonderzoek te laten doen via een (huis)arts/internist: Vitamine D, Parathormoon (PTH): http://www.uwbloedserieus.nl/aanvraagfo ... php?id=277 Calcium, Fosfaat, en Magnesium.
Meten is weten!, zegt mijn behandelend internist altijd.

En wat ZZ aangeeft over de Calcium, is ook erg belangrijk. De Calcium en Vitamine D moeten ook blijvend gecontroleerd worden op de waarden en daar heb je toch echt een arts/internist voor nodig :wink:.
De Calcium kan gaan stijgen, maar ook gaan dalen bij de inname van Vitamine D en dat moet goed in de gaten gehouden worden.

Net als de combi van Vitamine B12 en Foliumzuur, eigenlijk steeds gecontroleerd moet blijven.
De waarde van het Foliumzuur kan gaan dalen bij het gebruik van B12 smelttabletten en/of B12 injecties en dan is inname van Foliumzuur nodig. Foliumzuur wordt voorgeschreven door een behandelend arts/internist.
Om dit goed in de gaten te kunnen houden en te controleren, is ook echt een arts/internist nodig.

Controles gebeuren bij mij om de ongeveer 4 maanden.
In mijn geval zijn er al een paar keer (:? aparte) veranderingen geweest in de bloedwaarden (Vitamine D, Calcium, Foliumzuur).

Groetjes, Louisa
ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html

-Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis-
nanda
Actief lid

Bericht door nanda »

Ik was al voor "mijn" Me in de overgang, was erg vroeg(erfelijk) en ben het nu nog steeds.
De huisarts had het toen over 6 a 7 jaar maar inmiddels even rekenen zit ik al op 13 a 14 jaar :shock: bedenk nu pas dat dat best lang is misschien toch eens navragen bij mijn huisarts, al heb ik er nu niet meer constant last van maar zijn het meer periodes. Ik heb eigenlijk(gelukkig) alleen maar veel last van opvliegers en nachtelijk zweten, daar valt wel mee te leven.
Heb een poosje imea geslikt, dat hielp echt heel goed maar na een jaartje of zo hielp dat niet meer dus daar ben ik weer mee gestopt.
Het leven is wat je gebeurd terwijl je andere plannen maakt...
ariadne
Gevorderd lid

Bericht door ariadne »

Ik heb een website gevonden met informatie over de overgang, zonder reclame.

http://www.vrouwenovergang.nl/overg_lich/watis.php

De volgende subpagina vind ik ook interessant:
http://www.vrouwenovergang.nl/overgang_ ... ergang.php

Over de invloed van de overgang op het autonome zenuwstelsel.
Bovenaan staan "tabjes" waar je op kan klikken met allerlei overgangsverschijnselen. Heel wat meer dan de bekende opvliegers. Niet iedere vrouw heeft natuurlijk last van alle klachten, gelukkig, maar als ik de opsomming zie dan kàn het bijna niet anders of vrouwen met ME hebben tijdens de overgang mèèr last van bepaalde klachten.

Ik heb ook nog een vraag:
Heeft iemand ervaring met het gebruik van bepaalde voedingsmiddelen, zoals soja of peulvruchten?
Deze zouden helpen bij overgangsklachten.

Groetjes, Ariadne.
ariadne
Gevorderd lid

Bericht door ariadne »

De ME/CVS Stichting houdt in samenwerking met het CVS-centrum een enquete naar de invloed van de overgang op ME, zie:

http://me-cvs-stichting.nl/

Groetjes, Ariadne.
lulu
Gevorderd lid

Bericht door lulu »

Heb ik gedaan maar er werd niets over de klachten gevraagd...
Niet zoveel vertrouwen in deze enquete, sorry maar weer.
STOP de mishandeling van ME patiënten!
Plaats reactie