Subsidies referentiecentra STOPGEZET !

Hier kan gediscussieerd worden over nieuws, artikelen en onderzoek over ME (cvs)

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
senna
Donateur
Donateur
Berichten: 2623
Lid geworden op: 26 mei 2009, 11:42

Subsidies referentiecentra STOPGEZET !

Bericht door senna »

Het leven is een feest, maar ik kan (nog) niet ingaan op de uitnodiging !

Facebook : Lyme België/Belgique Protest
Time For Lyme BE-NL
vital
Actief lid
Berichten: 399
Lid geworden op: 10 jan 2011, 13:20

Bericht door vital »

Dan wordt het de volgende keer iets gemakkelijker om aan de CM-arts uit te leggen waarom ik niet naar een referentiecentrum ga :D
Gebruikersavatar
tanto
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 1606
Lid geworden op: 21 feb 2008, 08:09
Locatie: ZH

Bericht door tanto »

Wat een goed nieuws!

Nu hier nog :-)
Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom (A. Einstein)

Absence of proof is not proof of absence
Gebruikersavatar
hayes
Actief lid
Berichten: 132
Lid geworden op: 23 jul 2010, 14:59

Bericht door hayes »

Is dit nu een erkenning van dat ze nu eindelijk door hebben dat dit niet de juiste manier was om cvs gerelateerde patiënten te behandelen, of gewoon een potje saneren voor de begroting?

Wat het ook moge zijn, fijn dat we er eindelijk vanaf zijn.
With hands held high into a sky so blue,
as the ocean opens up to swallow you.
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Op de homepage hier staat een uitgebreid verslag van het hoe en wat van Frank Twisk.

Hoe dan ook, goed nieuws. Nu Nederland nog :D
Life smells...
Gebruikersavatar
senna
Donateur
Donateur
Berichten: 2623
Lid geworden op: 26 mei 2009, 11:42

Bericht door senna »

Goed dat er geen geld meer aan wordt vergooid maar sommigen bleven zo wel in orde bij de mutualiteit en wat is het alternatief ???

Juist, niks, nada.

'De beslissing komt absoluut niet tegemoet aan de noodzaak om deze patiëntengroep op een wetenschappelijk correcte wijze een betaalbare en controleerbare zorg aan te bieden.'
Het leven is een feest, maar ik kan (nog) niet ingaan op de uitnodiging !

Facebook : Lyme België/Belgique Protest
Time For Lyme BE-NL
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

De reden die ze aanhalen is het gebrek aan communicatie met de huisarts? Enkele jaren geleden heb ik professor Van Houdenhove daar al eens over aangesproken in een openbaar gemaakte brief:

"In nauw overleg met je huisarts wordt een behandelingsadvies opgesteld.(cvs-centrum)"
Mijn huisarts is NOOIT door hen gecontacteerd, nog op de hoogte gehouden van hun bevindingen. Ze zouden me terugbellen voor een afspraak nadat ik uit de groepstherapie ben gezet (wellicht omdat ik te moeilijke vragen stel). Nooit meer iets van gehoord.
En daar factureren ze de belgische bevolking 250 euro per sessie voor? Oplichterij!

http://www.me-gids.net/Forum-viewtopic- ... nhove.html
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
ben79
Gevorderd lid
Berichten: 508
Lid geworden op: 26 jun 2010, 16:35
Locatie: Wachtebeke

Bericht door ben79 »

Ik heb gisteren op het nieuws gezien dat ze redelijk wat miljoentjes willen besparen in de gezondheidszorg ,ik denk dat dat mss wel de oorzaak zou kunnen zijn waarom die subsidies worden afgeschaft.

Erkenning voor cvs'ers of ME'ers?? Daar geloof ik niet in.
Gebruikersavatar
senna
Donateur
Donateur
Berichten: 2623
Lid geworden op: 26 mei 2009, 11:42

Bericht door senna »

Marlène, en als ik me niet vergis heb je NOOIT antwoord gekregen op die schitterende brief !

Ik werd doorverwezen naar huisarts en kinesist zonder brieven of uitleg (door dok Van Wambeke).
Moest ik geen geschikte kinesist vinden kon ik wel terecht op Gasthuisberg (alsof ik daar vlak naast woon !)

Jij denkt het Ben ?? Je mag er heel zeker van zijn !!!
Het leven is een feest, maar ik kan (nog) niet ingaan op de uitnodiging !

Facebook : Lyme België/Belgique Protest
Time For Lyme BE-NL
Gebruikersavatar
mjramzy
Actief lid
Berichten: 306
Lid geworden op: 12 apr 2011, 20:24
Locatie: Belgium
Contacteer:

Bericht door mjramzy »

Goede zaak, kunnen nu alleen maar hopen als ze ooit opnieuw geld investeren dat ze dit doen voor een oprichting van BIO-medisch centrum waar ze werken volgens de laatste nieuwe wetenschappelijk bevindingen rond ME.

Het is misschien de ideale gelegenheid dat de WUCB nu zo snel mogelijk de pers mailt en missch nog eens de cijfers voorleggen van in 2004 waar aangetoond werd dat die therapie in CVS centra bijna 60% van de patienten zieker maakte & slechts 6% verbetering. Daar word geen woord over gezegd en zou dit het nieuws halen zou toch super zijn !

http://www.wakeupcallbeweging.be/upload ... posium.pdf
ME/CVS - Infokanaal (Youtube): www.youtube.com/c/mecvsinfokanaal
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

@ senna

ik heb na verloop van tijd antwoord gekregen van mijnheer van houdenhove, de details herinner ik me niet maar hij was er niet gelukkig mee.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
Fritel
Actief lid
Berichten: 175
Lid geworden op: 27 feb 2009, 16:27

Bericht door Fritel »

Hallo iedereen
ja, Ben79 ik voel het ook zo aan. Toch ben ik ook ergens heel blij dat die referentiecentra hun deuren sluiten; Ik vraag me wel af waar dit geld naartoe zal gaan; misschien een kleine tussenkomst van probiotica (VSL3 bv) of een korting op het aanschaffen van een elektrische fiets, wie weet ? Wat de VSL3 betreft, ik vrees er voor want dit middel werd door DM aangeraden, dus...
Ik kan de rondes niet meer tellen, de K.O.'s al evenmin, maar laat ik je dit vertellen : ik blijf vechten tot ik win !
Gebruikersavatar
allura
Actief lid
Berichten: 168
Lid geworden op: 17 feb 2011, 23:39

Bericht door allura »

Op de website van destandaard.be staat ook een artikel over het sluiten van de referentiecentra waarin er wordt gesteld dat patiënten nu nergens meer terecht kunnen en dat we er "toch zo veel aan hebben". :roll:

Ik heb dan ook onderstaande als correctie naar hen verstuurd, maar waarschijnlijk komt er geen reactie op. Toch raad ik iedereen aan om een reactie te versturen, dat de verkeerde voorstelling wordt gecorrigeerd!

http://www.destandaard.be/artikel/detai ... d=V33N9PIJ


Beste, het artikel over de sluiting van de CVS-centra in België is misleidend. Het stelt dat CVS-patiënten binnenkort "in de kou" zouden komen te staan, en dat de centra hen goed helpen. Dat klopt helemaal niet. Als CVS-patiënt kan ik hierover meespreken. CVS is een biologische ziekte, waar psychologische therapie geen vat op heeft. Er is wel een onderscheid te maken met chronische vermoeidheid: je lichaam wil niet meer mee, maar bij training verbetert het weer. Het chronische vermoeidheidssyndroom of myalgische encephalomyelitis (ME) echter kenmerkt zich door een inspanningsintolerantie: bij de minste inspanning wordt het lichaam uitgeput en moet de patiënt in vergelijking zeer lang rusten. De centra promoten het idee van Prof. Van Houdenhove dat CVS psychologisch zou zijn. Internationaal echter wordt dit idee niét gevolgd en wordt de ziekte erkend als biomedisch en vermoedelijk zelfs een ontstekingsziekte. De meeste patiënten beschouwen het sluiten van de centra dan ook als een overwinning in hun strijd om CVS ook binnen België als een biologische ziekte te laten erkennen.

U kan meer informatie vinden op http://www.me-gids.net en http://www.wakeupcallbeweging.be/. Daar vindt u ook een lijst van bronnen die u kan raadplegen. De correcte berichtgeving over ME/CVS is uitermate belangrijk in onze strijd naar een goede en biomedische behandeling.
Gebruikersavatar
senna
Donateur
Donateur
Berichten: 2623
Lid geworden op: 26 mei 2009, 11:42

Bericht door senna »

Zeker lid worden :

http://www.me-gids.net/Forum-viewtopic- ... -wake.html

We zullen er dus bij de overheid blijven op aandringen dat er nood is aan degelijke opleidingen en dat we nog steeds vragende partij zijn voor de oprichting van een onafhankelijk biomedisch diagnose- en onderzoekscentrum voor ME/CVS van waaruit de expertise kan gedeeld worden met de Belgische gezondheidssector.

De Wake-Up Call Beweging zal ervoor blijven ijveren dat de patiënten krijgen wat hen toekomt!
Het leven is een feest, maar ik kan (nog) niet ingaan op de uitnodiging !

Facebook : Lyme België/Belgique Protest
Time For Lyme BE-NL
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

@ allura

super !
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Plaats reactie