Bron: Resultaten:
http://www.vermoeidheidcentrum.nl/artsen/resultaten
Resultaten
De Universiteit Twente deed al eerder een tussentijds onderzoek naar de effectiviteit van de behandelmethoden van het VermoeidheidCentrum. Ruim 70% van de patiënten gaf toen aan een duidelijke vooruitgang te boeken en waardeerde de behandeling met een 8,5 voor de (h)erkenning. De behandelaars van het VermoeidheidCentrum scoorden gemiddeld een 7,5.
Na een volledig jaar behandelen werd van de eerste 80 ME/CVS patiënten een evaluatie gedaan. Daarvan gaf nu zelfs 87% vooruitgang aan. Waarvan een kleine 20% zelfs meer dan 50% vooruitgang en 40% meer dan 25% vooruitgang. Een kleine 13% gaf aan geen vooruitgang te boeken en achteruitgang is bij niemand van de ondervraagden geconstateerd.
Vooruitgang is wat anders dan volledig genezen. Maar volgens erkend wetenschappelijk onderzoek geneest slechts 5 tot 9% van de ME/CVS patiënten volledig. Daarom is onze doelstelling kortweg “verbetering” en is dat waarop we evalueren. Wij zullen de gegevens uit onze evaluatie regelmatig op de website “verversen”.
Voor mij wel wat helderder, er wordt geëvalueerd op "verbetering".
En dat is een breed veld, het veld van "verbetering". Mij is meteen uitgelegd bij VCL dat, in mijn geval, genezing er niet in zou zitten. Ik ben gegaan voor "procenten van verbetering" en die heb ik ook kunnen bereiken.
Het is natuurlijk maar net hoe die "procenten van verbetering" geëvalueerd en geïnterpreteerd worden.
Dan zou je eigenlijk meer informatie over de gehanteerde onderzoeksmethode van de Universiteit Twente moeten hebben.
Ik heb geen spijt dat ik naar VCL ben gegaan en ik ervaar het ook niet als weggegooid geld.
En er is immers, nog geen enkele behandeling waarvan je zeker weet dat je grote verbetering of genezing van de ME zult krijgen (enkele uitzonderingen daar gelaten natuurlijk).
Amsterdam, DML, Lelystad, andere ME-vriendelijke artsen/internisten, complementaire artsen, etc., maakt niet uit wat wij kiezen, het kost allemaal (veel) geld en de ervaringen zijn erg verschillend.
Groetjes, Louisa