indicatie WMO: huishoudhulp + rolstoel. tips?

Alles over hulpmiddelen en tips om het leven met ME(cvs) iets aangenamer te maken. Vragen over sociale voorzieningen, verzekeringen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
sesaffie
Actief lid
Berichten: 207
Lid geworden op: 03 okt 2010, 17:32

indicatie WMO: huishoudhulp + rolstoel. tips?

Bericht door sesaffie »

Hoi allemaal,

as. maandag komt er iemand langs om te kijken of ik recht heb op huishoudelijke hulp en een rolstoel.

Ik vroeg mij af of iemand misschien tips heeft in hoe ik mijzelf het beste voor kan bereiden?

Bedankt en groetjes,
Sesaffie
Gebruikersavatar
Burial
Gevorderd lid
Berichten: 1050
Lid geworden op: 26 jun 2011, 15:46

maandag indicatie WMO

Bericht door Burial »

ik denk dat je gewoon moet aangeven dat je zelf echt niks kunt en in principe hoef je dan niet eens te liegen, maar gewoon voor de zekerheid een beetje (of heel erg) overdrijven
alleen op die manier schijn je in NL te krijgen waar je recht op hebt...
het zit in mensen hun aard om toch altijd iets positiever te zijn (uit een gevoel van oprechtheid of zo!?) over hun situatie dan daadwerkelijk het geval is
en door middel van (suggestieve) vraagstelling door instanties kun je zo ergens voor worden afgewezen
er word vaak niet naar je situatie gekeken, maar gewoon naar de manier waar op jij antwoord...

hoop dat je een beetje begrijpt wat ik bedoel en dat je er iets aan hebt... succes!
ik ben niet pessimistisch, ik ben realistisch


"Drop The Lyme"
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

maandag indicatie WMO

Bericht door felixloena »

Ik wil je niet ontmoedigen, maar met ME is het heel moeilijk voorzieningen te krijgen. Lees mijn verhaal maar eens in het topic http://www.me-gids.net/index.php?name=P ... rzieningen

ik hoop voor je dat je het krijgt. Succes
Leven is het meervoud van lef - Loesje
Gebruikersavatar
sesaffie
Actief lid
Berichten: 207
Lid geworden op: 03 okt 2010, 17:32

maandag indicatie WMO

Bericht door sesaffie »

@burial
ja klopt, ik doe me vaak ook beter voor, ik moet daar echt op letten. En niet te veel lachen, want iedereen vind altijd dat ik er dan zo vrolijk uitzie, dat ze (bijna) niet kunnen geloven dat ik ziek ben.

@felixloena
Ok ik ga je topic doorlezen! Ik weet dat het heel lastig is, maar het is op deze manier niet vol te houden. Ik kan echt ongeveer niets in huis, en het word echt teveel voor mijn partner.. Dus een beetje 'niet geschoten is zeker mis' besloten het toch te proberen.

En ik leen nu telkens een rolstoel voor een half jaar, en het andere half jaar leent dan iemand anders weer een rolstoel voor mij. Maar dat is eigenlijk zo'n gedoe, dat het beter is om een eigen te hebben. Zonder dat ding kom ik nooit meer buiten.

Groetjes,
Sesaffie
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

maandag indicatie WMO

Bericht door felixloena »

En ik leen nu telkens een rolstoel voor een half jaar, en het andere half jaar leent dan iemand anders weer een rolstoel voor mij. Maar dat is eigenlijk zo'n gedoe, dat het beter is om een eigen te hebben. Zonder dat ding kom ik nooit meer buiten.
Je hebt me helemaal blij gemaakt. Na 2 jaar knokken krijg ik nog steeds geen rolstoel (de ggd arts vind dit de-activerend), en zonder rolstoel moet ik een heleboel dingen aan me voorbij laten gaan. Ik heb er weer een geleend, maar die moet over 2 weken terug. Maar ik was niet op het idee gekomen om een ander voor mij te laten lenen. Ik vraag mijn moeder of ze er een voor me kan regelen, kan ik toch weer een half jaar over zo'n rolstoel beschikken. Goed plan!

Als je een partner heb kun je het bijna helemaal vergeten dat je huishoudelijke hulp krijgt, ook al werkt hij. Het is ons gelukt omdat we hebben kunnen aantonen dat mijn partner meer als gebruikelijke zorg moet leveren, omdat we ook 2 probleemkinderen hebben. Maar niet geschoten is alitjd mis.

Succes!
Leven is het meervoud van lef - Loesje
Gebruikersavatar
semma
Gevorderd lid
Berichten: 1449
Lid geworden op: 23 nov 2011, 03:15

maandag indicatie WMO

Bericht door semma »

Misschien kan je het iets beter verdedigen door te zeggen dat je dan kleine stukjes achter je stoel aan loopt en veel pauzes neemt om te zitten. Zo kan je opeens echt actiever worden ipv thuis opgesloten te zitten.

Doet die ggd-arts de keuring voor de WMO?
Gebruikersavatar
luna923
Donateur
Donateur
Berichten: 589
Lid geworden op: 25 mar 2011, 00:40
Locatie: Amsterdam

maandag indicatie WMO

Bericht door luna923 »

'ja maar is het dan niet zo dat ze dan een rollator aangemeten krijgt door dit te zeggen semma??? want als je zegt lopen dan denk ik aan rollator sorry.

maar ik hoop echt dat je het wel krijgt die rolstoel, want is van de zotte dat het op zo 1 manier moet gaan.

succes en ik duim voor je.

loentje
Ik doe niet meer aan sex , de regering naait me al elke dag
Gebruikersavatar
semma
Gevorderd lid
Berichten: 1449
Lid geworden op: 23 nov 2011, 03:15

maandag indicatie WMO

Bericht door semma »

Nadruk leggen op zitten moeten, echt zitten en goed zitten, maar ook alleen ergens heen kunnen gaan op korte afstand. Het wordt dan waarschijnlijk óf rolstoel (als je van duwen afhankelijk bent, heeft hij misschien gelijk), of rollator (maar die gaat toch uit de voorzieningen) of scootmobiel en die is welliswaar gemotoriseerd, maar een groot kreng.

Ik blijf me afvragen waarom de elektrofietsen zo populair zijn. Wie rijdt erop? Toen ik er een keer naar keek, weegden ze 27 kg. Kan ik absoluut niet hanteren. Een gewone fiets van 20 kg is al te zwaar.
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

maandag indicatie WMO

Bericht door felixloena »

Ik heb inmiddels 3 keuringen gehad door de ggd arts (die wordt ingehuurd door de gemeente), en toch geen rolstoel. Alle andere artsen zijn het er niet mee eens in mijn geval, maar de ggd arts weet het beter. Ik heb vertelt hoe een gehuurde rolstoel mijn leven positief heeft beinvloed, maar dat verhaal past niet in de hokjes die ze al dan niet moeten aanstrepen.

Scootmobiel is ook afgewezen, want als ik me niet genoeg kan concentreren om auto te rijden, dan mag ik ook niet in een scootmobiel.....

Dus ben nog steeds afhankelijk van anderen om mijn huis uit te komen.

Vandaag mag ik mijn klacht komen toelichten bij de gemeente, want ze houden zich ook niet aan de uitspraak van de rechter die in mijn voordeel beslist heeft. Maar dat is een ander verhaal, dat in het topic staat 'aanvraag nieuwe voorzieningen'.
Leven is het meervoud van lef - Loesje
Gebruikersavatar
sesaffie
Actief lid
Berichten: 207
Lid geworden op: 03 okt 2010, 17:32

maandag indicatie WMO

Bericht door sesaffie »

@ felixloena
Wat erg dat je zo lang bezig bent, en nog steeds geen rolstoel hebt gekregen! Heel veel succes vandaag! Echt schandalig...

Trouwens je moet wel kijken als je iemand anders een rolstoel voor je laat lenen, of die zomaar een rolstoel meekrijgt. Diegene die hem voor mij leent is zelf ook ziek (hele andere ziekte) maar heeft hem niet nodig, vandaar. Ik weet niet wat de regels zijn, dus kijk er wel even naar voordat je een boete krijgt oid.

@semma
Om eerlijk te zijn heb ik geen idee of het een ggd arts is.. stond er niet bij op de brief. Alleen een naam.

Ja, een elektrische fiets lijkt me ook veel te zwaar. Ik denk niet dat ik die voorlopig zou kunnen gebruiken. Het zou gewoon fijn zijn om een eigen rolstoel te hebben die goed zit, zodat ik af en toe een frisse neus kan halen. Alhoewel het natuurlijk niet fijn is er een nodig te hebben, maar dat is een ander verhaal;)

Groetjes,
Sesaffie
mieshka
Gevorderd lid
Berichten: 823
Lid geworden op: 30 nov 2011, 17:03

maandag indicatie WMO

Bericht door mieshka »

felixloena schreef:Als je een partner heb kun je het bijna helemaal vergeten dat je huishoudelijke hulp krijgt, ook al werkt hij. Het is ons gelukt omdat we hebben kunnen aantonen dat mijn partner meer als gebruikelijke zorg moet leveren, omdat we ook 2 probleemkinderen hebben. Maar niet geschoten is alitjd mis.
Ja, klopt. Ik heb het geprobeerd, maar werd meteen al afgewezen. Ik ben wel ziek genoeg, maar ik heb een vriend waar ik mee samenwoon en we hebben geen kinderen. Ondanks dat mijn vriend meer dan 40 uur per week werkt en alle (andere) klusjes in en om het huis ook al moet doen, kon hij volgens de gemeente het huishouden best erbij doen. "Als hij alleen had gewoond, had hij dat immers ook moeten doen!" :roll: Wij hebben zelf maar een huishoudelijke hulp aangenomen. Misschien zijn we nu nog wel goedkoper uit.
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

maandag indicatie WMO

Bericht door felixloena »

Trouwens je moet wel kijken als je iemand anders een rolstoel voor je laat lenen, of die zomaar een rolstoel meekrijgt. Diegene die hem voor mij leent is zelf ook ziek (hele andere ziekte) maar heeft hem niet nodig, vandaar. Ik weet niet wat de regels zijn, dus kijk er wel even naar voordat je een boete krijgt oid.
ik wilde mijn moeder vragen, die heeft problemen met haar aders in haar benen, dus dat komt goed uit. Ze kan trouwens nog prima lopen. Mij heeft nog nooit iemand iets gevraagd, behalve naam en ziektekostennr. Nooit waarom ik heb nodig heb of zo...

Ik vind het knap hoor als mensen naast het werk, het zorgen voor hun partner, ook nog het huishouden kunnen doen. Volgens mij houd niemand dat vol... ik vind het een rare regel die erg star gehanteerd wordt.
Leven is het meervoud van lef - Loesje
Gebruikersavatar
semma
Gevorderd lid
Berichten: 1449
Lid geworden op: 23 nov 2011, 03:15

maandag indicatie WMO

Bericht door semma »

Die starheid is sinds de WMO, die een bezuinigingsmaatregel is.
Gebruikersavatar
sesaffie
Actief lid
Berichten: 207
Lid geworden op: 03 okt 2010, 17:32

Bericht door sesaffie »

Ik heb vandaag dus de indicatie gehad..

En ik durf het bijna niet te zeggen,
Maar ik heb een rolstoel voor in ieder geval 1 jaar!
Daarna wordt er opnieuw gekeken, of er medisch gezien een periode-indicatie is ofzo.

Eerst wou ze het niet geven, omdat het negatief zou werken om een rolstoel te gebruiken. Maar uiteindelijk is het toch gelukt, ook omdat ik de inspannings-intolerantie zo goed mogelijk heb uitgelegd, en ik zonder de rolstoel met geen mogelijkheid naar de huisarts kan, of uberhaupt het huis uit.

Ik weet hoeveel moeite velen hebben om een rolstoel te krijgen, dus vandaar dat ik het bijna niet neer durf te zetten. Toch ben ik heel erg blij!

Huishoudelijke hulp is wel lastiger, ze gaat nog kijken welke opties er allemaal zijn. (ze had het ook over vrijwilligers organisaties).
Maar i.v.m. huisstofmijt allergie van mijn man, kunnen we structureel waarschijnlijk 1 uur per week krijgen, voor stofzuigen en stoffen, dat soort dingen. Iets is beter dan niets!

Ik hoor volgende week meer over welke opties er zijn met huishoudelijke hulp enzo, dus het is nog even afwachten. De rolstoel is, in ieder geval voor een jaar, zo goed als zeker.

Groetjes,
Sesaffie
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

Bericht door felixloena »

Super, gefeliciteerd!
In welke gemeente woon jij? dan kan ik daar ook naartoe verhuizen :D
Leven is het meervoud van lef - Loesje
Plaats reactie