Er hebben al wat mensen gestemd, maar ik zie dat bepaalde vragen eigenlijk dubbelop zijn, enkel anders geformuleerd.
Moderator: Moderators
ADD en ADHD hebben een probleem met de dopamine afgifte, maar ik ken eigenlijk niemand waarbij het niet lijkt alsof het ook aan een tijdsdeel gekoppeld is. Dus dat de afgifte niet constant is en 's-avonds(meerdrheid) of 's-ochtends hierdoor beter voelen.diederik schreef:Is er een 1-op-1 link tussen ochtend- dan wel avondmens en AD(H)D?
Anders snap ik eigenlijk niet zo goed wat deze poll te maken heeft met de titel
Zuurstofgebrek kan ik dan bij mijzelf niet herkennen, althans niet op de wijze die jij omschrijft. Als ik mentaal gestimuleerd wordt (zoals door muziek)dan lijk ik zelfs een langere batterij te hebben dan de meeste mensen. Maar hersenloos sporten, kan ik echt niet(gewoon oefeningen doen).tanto schreef:Ik bedoel licht zuurstoftekort ivm met ME. Omdat ME-patienten over het algemeen een lager bloedvolume hebben. Wat in ieder geval is aangetoond is dat de zuurstof opname in mijn lijf niet goed verloopt dus de hersenen krijgen daardoor ook te weinig zuurstof (redeneer ik dan). Als ik mij bevoorbeeld wat beter voel en ik ga bewegen dan merk ik dat mijn spieren meer zuurstof nodig hebben waardoor ik heel snel een wazig hoofd krijg.
Ik voel me trouwens wel depressiever als het lichamelijk slecht gaat en vrolijker als het wat beter gaat. Dat hang bij mij zeker samen.
Dat gevoel dat je dom bent herken ik ook. Zeker als kind vond iedereen mij dom omdat ik altijd in mijn eigen wereldje zat en trager was met nadenken en uitvoeren van taken. Ook vergat ik alles. Allemaal ADD kenmerken kwam ik 30 jaar later achter.
Ochtend mensen of avondmensen, zijn zeker sterke aanwijzingen. Maar niet enkel humeur maar ook energie is dan wel een belangrijk element. Ik bedoel dan alsof de wereld op je schouders leunt en niet gewoon sacherijnigdiederik schreef:Ok. Ik docht dat er betere criteria/aanwijzingen waren om erachter te komen of er hier veel AD(h)D'ers zaten, maar ik weet er ook allemaal niet zoveel van.
Betreffende AD(h)D: Om dezelfde rede zie ik het meer als een type mens, die enkel zijn slechtste naar boven laat komen als de stress te hoog wordt. Ik durf het dan ook niet echt een ziekte te noemen, aandoening vind ik al wat zwaar. Omdat er ook positieve kanten aan zitten die net zo zwaar kunnen zijn, valt voor mij predicaat ziekte eigenlijk al af. Maar dat het iets is om rekeningen mee te houden (vooral als individu), vind ik dit wel belangrijk.tanto schreef:Het moeilijk een verband te zoeken tussen twee ziekten waarvan van beide nog heel weinig bekend is.
Alles is theoretisch. Er zijn zelfs mensen die beweren dat AD(H)D niet bestaat. Dat het meer gaat om sociaal wenselijk gedrag. En eerlijk gezegd kan ik me daar ook wel in vinden. Als ik om me heen kijk heeft bijna iedereen wel enige mate van AD(H)D. Slechte concentratie is iets van deze tijd.
Over dopamine is ook nog weinig onderzoek gedaan en over de werking van ritalin op lange termijn is nog heel veel onbekend.
Verder herken ik alles wat je in je een na laatste alinea schrijft. En ik weet dus niet of dit het gevolg is van een ziekte of dat wij gewoon een beetje aan het randje van de menselijke varieteit zitten en last krijgen omdat de maatschappij ons zoveel structuur op legt.
Mijn ervaring is dat ME echt wel iets anders is dan ADD. Mensen met en zonder ADD kenmerken krijgen ME. Ik heb meer last van infecties, moeilijke darmen, spierzwakte en pijnen en een waashoofd. Ik heb 34 jaar goed met ADD kunnen leven totdat ik ME kreeg.
Kreeg je dan Ritalin in verband met ME?malu schreef:De grootste overeenkomst is denk ik de prikkelverwerking die anders verloopt dan gemiddeld. Bij ME zou ik eerder denken aan overprikkeling, bij AD(H)D aan onderprikkeling. Dopamine speelt bij beide situaties een grote rol, het reguleert immers een hoop zaken.
Ik heb zelf twee jaar Ritalin gebruikt in lage dosis, en ben sinds kort gestopt. Het interessante vind ik dat ik het in het begin echt nodig had om de overprikkeling draaglijk te houden, en intussen ben ik blijkbaar ergens 'overheen gegroeid', want de laatste tijd werd ik er supernerveus van. Ik heb overigens geen AD(H)D.