Kent iemand dit?

Hier kan je vragen stellen over symptomen en veelvoorkomende kwalen die bij ME voorkomen.

Moderator: Moderators

vilric
Actief lid

Kent iemand dit?

Bericht door vilric »

Zoals ik elders reeds vertelde raakte ik dit weekend weer eens in het ziekenhuis door een buikgriepje.
Nu zei de dokter dat ik een dikke darmontsteking had (hij liet een staal van m'n stoelgang controleren) en zag in m'n bloed dat er een infectie was.
Nu vraag ik me af waarom m'n vrouw dit niet kreeg. Is dit typisch dat een buikgriepje een ontsteking wordt?
Is het bij jullie ook dat dit voldoende is om volledig van de werled te zijn?
En vooral... telkens ik een bloedcontrole liet doen bij de huisarts en achteraf de uitslag met hem besprak zei hij me dat ik wellicht een griepje doormaakte. Alhoewel ik er zeker van was niet ziek geweest te zijn. Ik vergeet het nu steeds te vragen in het uz waar ze zeer geregeld bloedcontroles doen bij me.
Maar wil dit iets zeggen? Wijst dit ergens op? Waarom denkt die dokter dat ik een griepje doormaakte? (ik denk, maar ben niet zeker dat het iets met m'n witte bloedcellen te maken had).

Ik moest ook denken aan de behandeling van een bepaalde arts. Toen ik hierover in de auto met m'n moeder sprak zei die onmiddelijk dat dit dikwijls voorkomt bij mensen met een te laag vtamine B12 gehalte en dat een darmontsteking chronisch kan zijn (heb spastische darmen) en dat dit soms door een heel moeilijk te behandelen bacterie (virus?) komt waarvoor een langdurige antibioticakuur aangewezen is...
Ik dacht dit hier en daar nog gelezen te hebben lol.

Wie kan dit op een rijtje zetten en in de juiste context plaatsen voor me? Moet er nog bijvertellen dat ik 15 jaar terug 2 of 3 keer een oogontsteking had die in de oogbal zat. Zou heel weinig voorkomen (had een naam die ik ook niet meer ken). Weet wel dat ik verkeerd behandeld werd en net op tijd een oogarts consulteerde. Nadien werden heel wat onderzoeken gedaan naar reuma, crohn,... die allen negatief waren. Men bleef het wel raar vinden dat ik die 'oogontstekingen' doorgemaakt had. Was normaal een aanwijzing van een onderliggende ziekte die ze dus bij mij niet gevonden hebben....
Ook heb ik kinderreuma gehad.
Misschien is dit allemaal ergens in een plaatje te passen? Of zoek ik te ver?
felixloena
Oud-medewerker
Contacteer:

Kent iemand dit?

Bericht door felixloena »

Darmproblemen komen in elk geval veel voor bij ME patienten. Bij DML wordt bij de meeste patienten lekkende darmen gevonden,en een overgroei aan slechte bacterieën of schimmels...dus ik vind het helemaal passen bij ME.

Ik heb zelf van de zomer een buikgriepje gehad...die 6 weken duurde, waarmee ik op de eerste hulp heb gezeten etc. Ik ben 6 weken echt zo ziek geweest, vreselijk....volgens de huisarts was het een maagdarminfectie. Maar er is niet echt iets onderzocht qua bloed of ontlasting.

Ik gebruik nu geregeld antibiotica tegen de slechte bacterieën, probiotica om de goeie bacterieËn aan te vullen, en een dieet tegen voedselintoleranties. Dit heeft bij mij in elk geval al tot rustigere darmen geleid, en ik voel me iets beter.
Leven is het meervoud van lef - Loesje
verlorengezondheidman
Gevorderd lid

Kent iemand dit?

Bericht door verlorengezondheidman »

@Vic,

Ik heb ook "uit het niets" oogontstekingen gehad sinds ik ME heb.
Verschrikkelijke pijn en kon mijn oog niet meer sluiten zeer wazig zicht zonder diepgang.

Ik vermoed dat ME een rol speelt bij die oogontstekingen, aangezien ik nogal vaal last heb van (chronische) (schimmel) infecties sinds ik ME heb, doker denkt dat ik ingebeeld ziek ben is dus (helaas) best lastig communiceren met hem...
Een zoönose is een infectieziekte die kan worden overgedragen van dieren op mensen.
http://www.youtube.com/watch?v=wVQy9-cyL98

LyME en co's INFO-topic!
http://www.me-gids.net/index.php?name=P ... ht=#218551
vilric
Actief lid

Kent iemand dit?

Bericht door vilric »

He ja... ik ga uit 'nieuwsgierigheid' bij iemand met zo'n Wichlerantenne. Kost niet zoveel, is bijna aan de kust... ik maak er steeds een uitstapje van voor mezelf.
Die man zei, afgaande op z'n Wichler, dat ik een schimmel in m'n darmen had... En zei ook iets van m'n gal.. Weet niet juist meer wat. Zal het hem eens vragen volgende keer. Benieuwd of hij die galstenen zou achterhalen...
Maar om terug te komen op eerste post, Het DML verhaal ken ik. Vandaar mijn opmerking met lol erachter. Jullie weten hoe ik denk over z'n werkwijze. Maar inderdaad, de man zal wel kennis hebben. Misschien komt er een dag dat ik over die ene drempel geraak waardoor ik niet wil langsgaan. Alhoewel ik het geluk heb de financiele beperking niet te hebben. Moest wel anders gaan leven sinds m'n uitkering he... Maar is iets prinicpieels voor me.
senna
Donateur
Donateur

Bericht door senna »

Ik denk toch niet dat elke buikgriep een ontsteking aangeeft in stoelgang/bloedonderzoek.
Heb je ooit een colonscopie gehad ?
Daarbij kan ontsteking, crohn,...worden vastgesteld.
Meest uitgebreide onderzoek is natuurlijk bij Red-labs.
Daaruit leidt DML af welke AB en PB je moet nemen. Of je candida hebt.
Hij schrijft ook vaak Colitofalk voor.
Een toename van het aantal witte bloedcellen (leukocytose) doet zich vooral voor bij ontstekingen die veroorzaakt worden door bacteriën, virussen of schimmels.

Heb je veel stoelgang-problemen, buikpijn,...
Dat is toch wel erg typisch voor ME.
Bij jou zou DML direct testen voor welke voeding je intolerant bent en stoelgangonderzoek natuurlijk.

Ik was vroeger ook heel ziek van een buikgriepje.
Heb dat nu al heel lang niet meer gehad.
Voor spastische darmen heb ik ook alles geprobeerd.
Wat mij al hielp voor de behandeling bij DML :
Omega 3 en probiotica.
Het leven is een feest, maar ik kan (nog) niet ingaan op de uitnodiging !

Facebook : Lyme België/Belgique Protest
Time For Lyme BE-NL
diederik
Gevorderd lid

Kent iemand dit?

Bericht door diederik »

Ik kan het moeilijk vergelijken, want misschien is het bij u iets totaal anders want zoveel verschillende dingen kunnen toch dezelfde (uiterlijke) symptomen geven.

Maar zoals in mijn behandelingslog recent ter sprake kwam, kwamen bij mijn recentste ontlastingsonderzoek bij DML een colitis (dikkedarmontsteking) en een overgroei aan stafylokokken aan het licht.

Een ander forumlid vroeg dan of ik last had van krampen, buikpijn enz. en toen herinnerde ik mij dat ik enkele weken voor dat onderzoek, ook 3 dagen van de wereld ben geweest door iets dat een buikgriep leek. Dus dat dat mss samenhing met de uitkomsten van dat onderzoek.

Geen idee of je daar iets verder mee komt, maar ik zag toch een zekere gelijkenis met uw verhaal.
Ik weet weinig.
marlène
Gevorderd lid

Kent iemand dit?

Bericht door marlène »

@ vgzm

oogontstekingen, wazig zien, ... zijn welbekend fenomeen bij structurele candida
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
verlorengezondheidman
Gevorderd lid

Kent iemand dit?

Bericht door verlorengezondheidman »

@Marlene,

Bedankt voor je reactie; ik dacht eerlijk gezegd dat systematische candida vooral bij AIDS-patienten (in de terminale fase?!) voor kwam.
Een zoönose is een infectieziekte die kan worden overgedragen van dieren op mensen.
http://www.youtube.com/watch?v=wVQy9-cyL98

LyME en co's INFO-topic!
http://www.me-gids.net/index.php?name=P ... ht=#218551
marlène
Gevorderd lid

Kent iemand dit?

Bericht door marlène »

Helemaal niet, het komt vaak voor maar wordt niet erkend. Veel gezondheidsklachten en chronische ziekten kunnen worden vermeden zodra de candida wordt uitgeroeid. Ik heb zelfs verhalen gelezen van mensen die jarenlang met een kruk liepen en na een candida-behandeling terug volledig gezond waren.

Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
vilric
Actief lid

Kent iemand dit?

Bericht door vilric »

Euhm... Candida ken ik niet?
Die oogontsekingen waren geen normale oogontstekingen. Kan je normaal niet krijgen zeiden verschillende oogartsen me en hierdoor werd deze de eerste keer verkeerd behandeld. Het is een ontsteking binnen in de oogbal. Hoe het noemde weet ik niet meer, maar zou meestal samengebracht worden met ziektes zoals hierboven reeds vernoemd, allen immuniteitsziekten.
Had ook kinderreuma.
Bij elke bloedcontrole zei de arts me dat ik wellicht griepje doormaakte alhoewel ik zeker was dat het niet zo was.
Nu bij de laatste buikgriep zagen ze in de stoelgang dat ik een dikkedarmontsteking had en ook in het bloed konden ze dit zien (witte bloedcellen-spraken ze regelmatig over, andere zaken?)
Spastische darmen heb ik reeds van in m'n kindertijd. Nam op vijfjarige leeftijd reeds medicatie hiervoor.
Colononderzoek werd een 10 tal jaar geleden gedaan en was ok.
Wazig zien, vooral 's morgens heel erg. En bij vermoeidheid.
Buikpijn... dagelijks zwaar gevoel. Bijna dagelijks buikpijn.
Dan altijd moe, altijd grieperig gevoel met veel pijn in de benen. Hoofdpijn dagelijks. Zeer zwak worden als ik te lang wacht met eten en dan na het eten een enorme terugslag. Zo moe dat ik soms in bed moet.
Kan nog even doorgaan... als ik te lang op dezelfde zijde lig en dan wakker word lig ik luidop te kermen van de pijn aan drukpunten waarop ik lag, armen die snel slapen, zeer slechte slaap met veel ontwkingen, geen diepe slaap en remslaap, galstenen, botnecrose op heupbal rechts, depressie, concentratieproblemen en zeer vergeetachtig geworden.
En dan vergeet ik nog m'n plotse alcoholintollerantie, m'n moeite met het verteren van vetten, kaasspaghetti, frieten, melk,...en wellicht nog een aantal zaken. Ah ja.. m'n lage rugpijnen waar ik reeds infiltraties voor kreeg, m'n ringvingers, pinken en onderzijde van onderarm die tintelen, koude zaken uit de diepvriezer nemen doen necht pijn, net alsof ik me verbrand,... Spieren die lijken op defecte batterijen..even kracht, daarna zie je de kracht zo afnemen, zwaartegevoel bij ademen, zeer moe wakker worden, na inspanning echt ziek zijn en bed moeten houden...En wat weet ik nog allemaal:)
Ah ja, ook nog epi aanvalletje tussendoor gehad dat zo'n 15 minuten durde, woog toen nog maar 60 kilo...
Bekend?
Kan zoveel bij 1 persoon in 1 ziektebeeld?
Ben ik hypochonder?
Of ben ik ziek...?
Ben ik psychisch niet inorde zoals vele artsen beweren?

Als ik het lijstje zo schrijf denk ik wel dat ik gek ben. Ik zou het allemaal eens netjes moeten noteren en beter communiceren met m'n dokter. Is de eerste keer in m'n leven dat ik zoveel klachten tegelijkertijd durf opsommen...
marlène
Gevorderd lid

Kent iemand dit?

Bericht door marlène »

vic, meen je dat echt dat je niet wat candida is?

asje
Donateur
Donateur

Kent iemand dit?

Bericht door asje »

Het lijkt wel ME, vic :-) Tuurlijk hebben we allemaal een waslijst aan klachten. Als je de nieuwe ICC of de Canadese criteria bekijkt herken je het toch? Je moet ophouden met aan jezelf te twijfelen.
Life smells...
vilric
Actief lid

Kent iemand dit?

Bericht door vilric »

Asje, ik kan het niet. Heb geen steun van de mensen waar ik m'n vertrouwen aan geef..
En Marlene, nee, sorry, heb ik nog nooit opgezocht. Kan wel dom lijken:) Maar is wel eerlijk he lol.
Ik heb me ook heel lang van dit forum geweerd en heb me ooit nooit willen toeleggen op echt opzoekingswerk. Omdat ik vond...niet tot de cvs groep te horen. Twijfel nu nog en dat merkte je wel al he. Heel moeilijk uit te leggen allemaal, laat het ons makkelijk houden en stellen dat ik zelf m'n plaats niet ken. Ik ben dus zelfs nog niet met aanvaarding bezig. Nog altijd met zoeken of ik wel....Zolang dit duurt kan ik enkel maar dieper geraken, besef ik ten volle. Ik kan enkel zeggen dat ik het (het ja het en wat ik bedoel met het weet ik ook zelfs niet) niet weet... Moeilijk allemaal he.
diederik
Gevorderd lid

Kent iemand dit?

Bericht door diederik »

Tja, 't is een proces waar iedereen op zijn eigen manier en tempo doormoet he. Je kunt ook geen shortcuts nemen of stappen overslaan.
Ik weet weinig.
asje
Donateur
Donateur

Kent iemand dit?

Bericht door asje »

Maar het is zo jammer dat de ontkenners van ME dit mede veroorzaken hè. En kennis helpt.
Life smells...
Plaats reactie