Dosis amitriptyline

Hier bespreken we biomedische behandelingen en medicijnen voor ME (cvs).

Moderator: Moderators

Feline
Actief lid

amitriptyline

Bericht door Feline »

Hoi,

ik weet niet of mijn vraag hier hoort, maar kon geen ander topic over amitryptiline vinden (kan om de een of andere reden niet met de zoekfunctie overweg)

Ik slik nu een klein half jaar 25mg voor het slapen gaan (om een uur of acht 's avonds). Zowel voor inslaapprobleem als voor mijn spanningshoofdpijn. Ik word er lekker suffig van en kan er inderdaad beter op inslapen. (een gewoon slaapmiddel deed bij mij niets, huppeldepup-pam, ook al nam ik er 3 tegelijk)

Klopt het dat 25mg een vrij hoge dosering is?

Ik merk al een hele tijd dat ik 's ochtends heel erg duf ben, maar had nog niet eerder dan vandaag een link gelegd met dit pilletje.. Misschien moet ik een lagere dosering proberen? Ben bang dat ik dan niet meer zo goed kan inslapen als nu.. (nouja goed, ik lig nu tenminste maar hooguit 1 uur wakker i.p.v. 3 a 4) Wat zijn jullie ervaringen hiermee?
Is het eigenlijk verslavend voor je lichaam?

alvast bedankt,
groetjes
"There's a world we've never seen.
There's still hope between the dreams
The weight of it all, could blow away with a breeze"
-- Jack Johnson --
sterre
Gevorderd lid

Bericht door sterre »

25 mg valt volgens mij wel mee hoor! En je kan beter dit slikken dan slaaptabletten. Ook is het niet zo verslavend. Je hebt er niet steeds meer van nodig om het gewenste resultaat te bereiken. En dat suffig wezen sóchtends kan inderdaad daar van komen. Maar ach het is net wat je erg vind. :wink:

Groetjes,
Sterre
Feline
Actief lid

Bericht door Feline »

gelukkig!
ik vind dat op het moment ook niet zo heel erg hoor. Ik zit toch alleen maar thuis, dan maar lekker suffig. :wink: maar in september wil ik gaan proberen mijn studie weer een klein beetje op te pakken. (waarschijnlijk een paar keer in de week een paar uur naar school) Dat wordt sowieso een heel ambitieus plan hoor als het al doorgaat, maar dan is die suffigheid weer niet zo handig. :wink:
-- Jack Johnson --
vlindertie
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door vlindertie »

Hey Negen,

Amitriptyline ( rotwoord ) wordt regeulier tot 25 mg gebruikt als slaapmiddel ( in-en doorslapen ). Daarvoor zit je dus wel een beetje richting de max. Vanaf 75 mg wordt het voorgeschreven als anti depressiva.

http://chronische-vermoeidheidssyndroom ... emen.1.php

Ik zou wel als je gaat minderen effe met je arts overleggen naar welke dosis dan.
Wanneer men al het onmogelijke elimineert, moet dat wat resteert, hoe onwaarschijnlijk ook, de waarheid zijn.
Gast

Bericht door Gast »

de vraag was of je amitr. doormidden kunt breken
lijkt mij eigenlijk van niet, er zit niet voor niks een omhulsel om, sommige medicijnen moeten pas in de maag/darmen oplossen, of langzaam oplossen lijkt me
Feline
Actief lid

Bericht door Feline »

thanks
Ja, inderdaad een irritant woord! ik heb het nog niet 1x goed gespeld volgens mij. :P
Ik mocht het een beetje zelf uitzoeken van m'n huisarts, wat mijn ideale dosis is. (10, 20 of 25)
Dat suffe in de ochtend vind ik nog niet zo erg, maar ik hoop niet dat ik over de hele dag vermoeider ben door dat pilletje.. dat zou jammer zijn. Dat vind ik moeilijk in te schatten.
Ik vraag de volgende keer denk ik toch maar om 10mg pilletjes, dan probeer ik het eens met 20mg.
-- Jack Johnson --
vlindertie
VIP-donateur
VIP-donateur

@ Brandy; de minimale pilvorm is 10 mg en bij velen wordt 2,5 tot 5 mg voorgeschreven.
Beetje vreemd is dat wel ja.
Wanneer men al het onmogelijke elimineert, moet dat wat resteert, hoe onwaarschijnlijk ook, de waarheid zijn.
aquamarijn
Actief lid

Bericht door aquamarijn »

ik weet niet of het al gevraagd is, maar hoe laat slikken julli amitr. en na hoeveel uur is het voor jullie gevoel uitgewerkt?

ik heb het in het verleden ook lange tijd gebruikt maar kreeg op den duur last van hevige bijwerkingen (hele erge nachtmerries o.a.) en bleef zeker tot 12u de volgende ochtend het gevoel hebben 'onder invloed te zijn', kon ook maar moeilijk wakker worden en opstaan. en dit bij een dosering van slechts 5mg!

ben wel benieuwd of meer mensen hier last van hebben en hoe laat jullie het slikken? ik kon meestal binnen 30min na inname merken dat ik me slomer begon te voelen, dus heel vroeg op de avond innemen vond ik ook niet fijn
vlindertie
VIP-donateur
VIP-donateur

Hey Aquamarijn,

Het advies wat ik kreeg was het een half uur voor het slapen gaan in te nemen ( ook 5 mg ) maar dan lag ik nog de halve nacht wakker en was ik er 's ochtend niet uit te branden. Nu neem ik het om 20.00 uur en dan slaap ik tegen 23.00 uur in en heb er in de ochtend minder last van. Gisteravond was ik het vergeten dus nam ze te laat en was tot 10.00 uur vanochtend suffig. Ik neem de melatonine tegelijkertijd in trouwens.
aquamarijn
Actief lid

hoeveel melatonine gebruik je, en van wie krijg je beide voorgeschreven?
ik overweeg om beide weer te gaan gebruiken, maar weet niet of dat wel een handige combinatie is, ldn + melatonine + amitr
vlindertie
VIP-donateur
VIP-donateur

Voorgeschreven door het Vermoeidheidcentrum in Lelystad. Neem ook een half uur voor ik in bed ga liggen nog 2-3 druppels Rivotril. Mela 2,5 mg.
Ik heb geen ervaring met LDN en ik heb weleens gelezen over problemen met de combi mela/amy maar ik weet daar niet zo veel van. Sorry. Bij mij werkt deze cocktail prima.
hofrank
Actief lid

Bericht door hofrank »

Hi Jazzie,

Er zit een stevige geglazuurde coating om die pilletjes. Die is wel nodig denk ik, want als je het spul op je tong krijgt geeft dat een plaatselijke verdoving op die plek.

Ik heb 't ook gesplitst, maar dat is niet heel makkelijk. Ik zette er een soort vlijmscherp stanleymes bovenop. Eerst het pilletje op een stevige ondergrond leggen die ietsje indrukt. Een tijdschrift is prima. Dan het mes er exact recht opzetten. Een karatekreet en chakka!

Maar soms gaat het mis. Dan krijg je een scheve snede en is het pilletje niet precies doormidden. Dat verdoofde nam ik op de koop toe. De eerste pil was goddelijk. Daarna kwam dat effect nooit meer terug, was de pil sowieso snel uitgewerkt en ben ik gestopt. Liever ook geen antidepressiva in m'n lijf.

Groet,
Frank
Jazzie
Gevorderd lid

Bericht door Jazzie »

Beste Brandy en hofrank,
Dit topic is opnieuw geactiveerd door Negen, met een andere vraag over amitriptyline. Bedankt voor jullie moeite om een antwoord te geven op mijn vraag uit de beginpost, maar deze is 3 maanden geleden al beantwoord. :) Bij de apotheek kocht ik een pillensplitter, waarmee ik tegenwoordig moeiteloos de tabletjes halveer.
hofrank
Actief lid

Bericht door hofrank »

Oké, weer wat geleerd, want van een pillensplitter had ik nog niet gehoord ;)
Ik had idd. niet goed naar de datum gekeken...
aquamarijn
Actief lid

gisteravond ging de 2,5mg melatonine gelukkig wat beter, toch blijft het een raar verschijnsel dat je bij opstaan/lopen ineens zo dronken kunt zijn ;)
hebben 'normale' mensen dat ook??

voor alsnog lijkt het wel te combineren met de ldn overigens
Plaats reactie