Weer een wondermiddel op komst...in de verre toekomst...

Hier bespreken we biomedische behandelingen en medicijnen voor ME (cvs).

Moderator: Moderators

senna
Donateur
Donateur

Bericht door senna »

Supermedicijn' kan elk virus genezen

zaterdag 13 augustus 2011, 03u00

Auteur: (dka)

Er is een supermedicijn in de maak, die een eind moet maken aan alle virale infecties, gaande van verkoudheden tot HIV.
Of dat beweren Amerikaanse wetenschappers van het gerenommeerde MIT (Massachusetts Institute of Technology) toch.
De eerste testen op muizen tonen alvast immens potentieel.

Het medicijn heet DRACO en zou volgens de onderzoekers ‘in theorie tegen alle virussen moeten werken'.
Het principe werkt als volgt: wanneer een virus een cel infecteert, maakt het daarbij een molecule aan die dsRNA heet. DRACO is zo ‘geprogrammeerd' dat het enkel de cellen aanvalt die dsRNA bevatten, en dus besmet zijn met het virus.
Echt vernieuwend is dat er ook een andere proteïne in zit die er dan vervolgens voor zorgt dat de cel ‘zelfmoord' pleegt.

Het medicijn werd uitgetest op muizen met 15 verschillende virussen, waaronder griep, maar ook polio.
Ze genazen allemaal. ‘We hopen zo snel mogelijk op mensen te kunnen testen', klinkt het bij MIT.
Maar dat kan nog tientallen jaren duren.
:roll:
Het leven is een feest, maar ik kan (nog) niet ingaan op de uitnodiging !

Facebook : Lyme België/Belgique Protest
Time For Lyme BE-NL
diederik
Gevorderd lid

Bericht door diederik »

Toen ik het zag dacht ik eerst, ow weer een kwakzalver met een middeltje dat alle ziekten geneest :P

Maar als het van het MIT komt, is het toch al iets geloofwaardiger... al blijft de kans natuurlijk nog altijd het grootst dat het uiteindelijk toch niet z'n beloftes inlost of technisch niet realiseerbaar is.

Toch hoopgevend iig, dat er nog zo'n grondleggende ontdekkingen worden gedaan :)

edit: heb het zelf nog niet allemaal gelezen, maar meer en diepere info bijvoorbeeld hier:
(in het Engels)
http://web.mit.edu/newsoffice/2011/antiviral-0810.html
http://www.plosone.org/article/info%3Ad ... ne.0022572
Laatst gewijzigd door diederik op 14 aug 2011, 16:34, 1 keer totaal gewijzigd.
marlène
Gevorderd lid

Bericht door marlène »

Nog tientallen jaren? Tegen dan hebben de virussen de planeet overgenomen ...
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
vlindertie
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door vlindertie »

Ik wou nu dat ik een muis was.
Wanneer men al het onmogelijke elimineert, moet dat wat resteert, hoe onwaarschijnlijk ook, de waarheid zijn.
diederik
Gevorderd lid

Bericht door diederik »

Ja... waarom kunnen ze nou geen vlinderproeven doen? ;)
Ik weet weinig.
vlindertie
VIP-donateur
VIP-donateur

Ja dat weet ik ook niet Diederik. Discriminatie is het!

Hoewel het voor ons een geweldig idee is, heb ik toch vaak mijn bedenkingen bij de medische wetenschap die ons alsmaar ouder laat worden. We verstoren zo wel kunstmatig het natuurlijke verloop van de natuur waar, even heel zwart/wit gezegd, het survival of the fittest is.
De mensheid vindt het ook al heel normaal in te grijpen in de dierenwereld, zoals het beschermen van bepaalde soorten ( ben ik niet op tegen hoor! ) en het afschieten van herten die we nota bene zelf op de Veluwe geplaatst hebben. Zo ook de wilde zwijnen.
Ik vraag me soms af waarom de mensheid alles wil manipuleren en niet de natuur zijn/haar gang kan laten gaan. Ondanks dat ook ik graag beter wil worden, krijg ik toch vaak een nare smaak in mijn mond van al dat gemanipuleer.
Wanneer men al het onmogelijke elimineert, moet dat wat resteert, hoe onwaarschijnlijk ook, de waarheid zijn.
diederik
Gevorderd lid

Bericht door diederik »

In welke zin is dat gemanipuleer... elke diersoort heeft haar invloed op de natuur; bevers bouwen dammen en leggen zo rivieren om, waardoor ook andere diersoorten beinvloed worden zoals vissen.
Otters gebruiken stenen om schelpdieren open te breken.
Mieren beschermen bladluizen.

De mensheid doet dit wel op grotere en ingrijpendere schaal, maar puur filosofisch gezien zie ik geen enkel verschil hiertussen.
We gebruiken de dingen die in de natuur rondom ons te vinden zijn, om zo ons eigen leven te verbeteren.
Zelfs chemische stoffen horen hierbij; we gebruiken de aardolie die gewoon natuurlijk is, en bewerken die tot een werktuig (chemische stof) om ons leven te vergemakkelijken.

De mens die zijn omgeving manipuleert, IS de natuur die haar gang gaat. Wij zijn namelijk gewoon zelf een onderdeel van die natuur, net zoals alle andere diersoorten.
Wij die onze gang gaan zijn dus een onderdeel van de gang van de natuur.

Veel mensen schijnen een onderscheid te maken tussen enerzijds, 'de natuur', en anderzijds 'de mens'. Dat is m.i. totale onzin.
vlindertie
VIP-donateur
VIP-donateur

Bedankt voor het compliment dat ik onzin uit kraam!

Het verschil is er voor mij wel degelijk. Dieren hebben namelijk enkel en alleen instinct en geen hersenen om iets te berederen of rekening te houden met een ander. De mens heeft die ( helaas ) wel en is daardoor in staat BEWUST te manipuleren. Dat is een karaktereigenschap en de mens is daarin nogal alleen in de natuur.
Ik ben het wel met je eens dat wij als mens onderdeel zijn van de natuur, maar daar houdt het dan ook wel zo'n beetje op.

Nou jij weer ?
karolien
Donateur
Donateur

Bericht door karolien »

Toch verstoort de mens veel meer de natuur dan de dieren...
al die vervuilende fabrieken, huizen, bomen omverhakken met grote machines...en noem maar op, dat kunnen de dieren niet...
De mensen hebben een hoger IQ maar gebruiken het niet altijd op de juiste manier...

2 tegen 1, Vlindertje? :wink:
I take one day at a time, unless they all attack at once.
vlindertie
VIP-donateur
VIP-donateur

Hallelujah @ Karolien! Bedankt voor de bijval. Samen moeten we Diederik aankunnen toch?
Al is hij wel heel erg slim, wij kunnen best tegen hem op.
diederik
Gevorderd lid

Bericht door diederik »

@Karolien: dat de mens veel meer verstoort, heb ik al zelf aangegeven ("doet dit wel op grotere en ingrijpendere schaal")

@Vlinder: dat het bij de mens bewust gebeurt, en bij de meeste dieren onbewust, is geen argument. Ons bewustzijn en grotere herseninhoud zijn een natuurlijke ontwikkeling, dus het feit dat we ze gebruiken om te overleven (door geneesmiddelen te maken) is nog altijd natuurlijk.
Een aap heeft ook grotere hersenen en meer verstand dan een kikker, is een aap daarom minder natuurlijk dan een kikker? Of de werktuigen (stenen, stokjes enz) die een aap gebruikt, verwerpelijker dan de kikker die helemaal geen hulpmiddelen kan bedenken?

Het feit dat wij een bewustzijn hebben en daarom rekening kunnen houden met dingen (of dat houden we onszelf toch graag voor), in welke zin zouden we daarom niet meer 'tegen de natuur' mogen ingaan en ons leven verlengen door steeds ingrijpendere geneesmiddelen te maken?
Ik zie het verband niet tussen de twee.

Nog afgezien van het feit dat de 'vrije wil' ook gewoon een onstopbaar puur chemisch proces is en die wil dus even vrij is als een stofkorreltje dat door de wind alle richtingen wordt uitgeblazen, maar dat is een andere discussie.

(doet mij eraan denken, mss een mod deze discussie afsplitsen naar een nieuw topic vanaf post #6 ofzo? dat de topic over nieuw anti-virusgeneesmiddel niet door ons gefilosofeer wordt ondergesneeuwd)

Blegh, jullie hebben m'n zwak punt wel ontdekt. Eigenlijk wil ik helemaal niet zwaar discussiëren op dit moment en gewoon rustig gaan liggen en mn filmpje verder kijken, maar ik kan me niet aan een discussie onttrekken vooraleer ik het onderste uit de kan heb gehaald, anders verkeren jullie in de waan dat ik het heb opgegeven haha. Niet dus.
Ik weet weinig.
bloemetje
Columnist
Contacteer:

Bericht door bloemetje »

Supermedicijn? Ik geloof er nog niet veel van.

Over filosoferen gesproken: nadat ik me de afgelopen week een loser voelde, omdat ik altijd maar op de bank lig te niksen, niets uitvoer en nauwelijks van betekenis ben... heb ik eerder vandaag bedacht dat niet ik maar al die wetenschappers die niks aan ME willen doen of onderzoeken losers zijn. Het is hun aan te rekenen dat ik een niksnut ben!! Fijn he, zulke logica?!
karolien
Donateur
Donateur

Bericht door karolien »

Hee Diederik,
Ik denk dat je beter gaat rusten nu dan te discussieren...
We komen hier eventueel wel uitgebreid op terug, oke, als je je wat beter voelt...
(wordt vervolgd...)

Hopelijk ben je snel beter...sterkte, he

Das gesproken se Bloemetje!!!
Laatst gewijzigd door karolien op 14 aug 2011, 17:53, 1 keer totaal gewijzigd.
I take one day at a time, unless they all attack at once.
felixloena
Oud-medewerker
Contacteer:

Bericht door felixloena »

dat niet ik maar al die wetenschappers die niks aan ME willen doen of onderzoeken losers zijn. Het is hun aan te rekenen dat ik een niksnut ben!! Fijn he, zulke logica?!
Die logica kan ik heel goed volgen!
Leven is het meervoud van lef - Loesje
asje
Donateur
Donateur

Bericht door asje »

Diederik, ik kan het niet méér met je eens zijn! Het gaat dan ook over wetenschappelijk aangetoonde zaken. En als we 'de natuur' z'n gang laten gaan worden we weer gemiddeld 40 jaar oud.
Plaats reactie