vergoeding B12 injecties

Hier bespreken we biomedische behandelingen en medicijnen voor ME (cvs).

Moderator: Moderators

marianneke
VIP-donateur
VIP-donateur

vergoeding B12 injecties

Bericht door marianneke »

Hallo,

Ik kon de topics over B12 zo snel niet vinden dus heb maar even een nieuw topic geopend.
Ik heb afgelopen dinsdag een telefonisch consult gehad met een verpleegkundige van het vermoeidheidcentrum en deze stelde voor om B12 injecties te proberen. Om te kijken of dit effect heeft op mijn klachten. Mijn B12 waarde was voor ik met de smelttabletten begon 165 dus aan de ondergrens.
Ik heb niet het idee dat de smelttabletten voldoende doen dus zit er inderdaad aan te denken om met de injecties te beginnen.

Mijn vraag is nu worden de 10 mg ampullen vergoed (die worden als ik het goed heb begrepen door Lelystad voorgeschreven) door de zorgverzekering? Ik dacht het eigenlijk van niet maar zeker weet ik dat niet meer. En als de ampullen niet worden vergoed moet je dan ook zelf de spuiten en de naalden betalen of vallen die wel onder de verzekering?
Kan iemand mij een indicatie geven van de kosten indien het zelf betaald moet worden (mag via PB) Ik heb niet zo heel veel te besteden per maand namelijk en ik moet het wel kunnen betalen.

Weet iemand of ze in Lelystad ook bereid zijn om i.p.v de 10 mg de meer gangbare 1mg ampullen voor te schrijven die wel worden vergoed?

groetjes Marianne
stargazertje
Gevorderd lid

vergoeding B12 injecties

Bericht door stargazertje »

Ik moest alles zelf betalen. 10 Ampullen 16,96 excl. verzendkosten (ze geven je altijd eerst maar 10 voor ze in grotere hoeveelheden gaan denken.), 32 Spuiten en 64 naalden (als ik het goed heb) 24.64. Handig hoor zo'n overzichtje alvast voor de Belastingdienst 2011. ;)
louisa
Gevorderd lid

Bericht door louisa »

Hoi marianneke,

Ik moet het ook zelf betalen, want mijn Zorgverzekering vergoedt het niet. Er zijn geloof ik hier wel mensen die het wel vergoed krijgen.

De 10 mg ampullen worden via de Natuurapotheek besteld (daarvoor is een recept nodig): http://www.natuurapotheek.com/index.php/nl/
Prijslijst: http://www.natuurapotheek.com/images/st ... ikelen.pdf
Hydrocobam 10mg/2ml (*) 2ml/amp 100 amp 169,60
De 1 mg ampullen worden volgens mij wel vergoed als het via een huisarts/internist gaat.

Ik het weet niet of Lelystad 1 mg wil voorschrijven, maar dat kun je altijd even navragen. (maar, 1 mg is natuurlijk wel veel minder werkzaam dan 10 mg!).

Groetjes, Louisa
ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html

-Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis-
marianneke
VIP-donateur
VIP-donateur

Bedankt alvast voor jullie antwoorden, en ik weet dat 1mg minder werkzaam is maar als ik het anders niet zou kunnen betalen dan is het altijd beter dan niks lijkt mij.

Ik ga in ieder geval nog contact opnemen met de zorgverzekering om te vragen hoe het precies zit met de vergoeding van de 10mg ampullen.
Miek
Beginner

vergoeding B12 injecties

Bericht door Miek »

Hallo Marianneke,

Wij krijgen de 5 mg (=10ml) -ampullen (voorgeschreven door dr. Musarella) door de verzekering vergoed.
felixloena
Oud-medewerker
Contacteer:

vergoeding B12 injecties

Bericht door felixloena »

De ampullen van de Natuurapotheek krijg ik niet vergoed. Die kun je wel op je belastingaangifte invullen. De spuiten en naalden krijg ik wel vergoed, maar dat is ook weer per apotheek anders.
Leven is het meervoud van lef - Loesje
marianneke
VIP-donateur
VIP-donateur

Ik ga het denk ik maar eens heel goed navragen bij zowel mijn apotheek als Lelystad als de zorgverzekering.
Als ik de kosten zoals Stargazertje die opgaf omreken naar gebruik per kwartaal voor 2 keer per week dan valt het me nog redelijk mee. Ik had het duurder verwacht. Maar ik ga op zijn minst proberen om de naalden en spuiten vergoed te krijgen.
felixloena
Oud-medewerker
Contacteer:

De kosten vallen heel erg mee, ik koop er altijd 40 tegelijk, want de verzendkosten zijn bij 10 stuks even hoog als bij 40.
stargazertje
Gevorderd lid

Bericht door stargazertje »

Ja, maar de eerste keer ontkom je er niet aan om maar 10 ampullen te krijgen bij Lelystad. Omdat ze voorzichtig willen zijn omdat mensen nog al hevig op een stofje erin kunnen reageren.
aquamarijn
Actief lid

Bericht door aquamarijn »

volgens mij kun je via je huisarts de spuiten en naalden vergoed krijgen

en ik kan zo snel het linkje niet vinden, maar je kunt ook in duitsland (zonder recept heb ik me laten vertellen!) 10mg ampullen kopen, misschien is dat nog goedkoper?
marianneke
VIP-donateur
VIP-donateur

Ik heb de spuiten en naalden gewoon op recept gekregen voor mijn eigen apotheek en daar kan ik ze morgen ophalen. Volgens mij hoef ik daar niet voor te betalen.

En ik ga de factuur voor de B12 ampullen sowieso als declaratie opsturen naar mijn zorgverzekering. Mocht het niet vergoed worden volgens de normale regeling voor medicatie dan valt het misschien wel onder de alternatieve geneeswijze. Daarvoor heb ik ook een behoorlijk bedrag wat vergoed zou moeten worden vanuit mijn aanvullende verzekering. Ik ga het in ieder geval proberen.
Ik neem aan dat ik alleen het bedrag voor de ampullen kan declareren en dat de verzendkosten sowieso niet opgegeven mogen worden of wel?

Heb vandaag de ampullen binnen gekregen en ondertussen de thuiszorg gesproken. Dinsdag komen ze voor de eerste injectie. Ik vind het best wel eng eigenlijk. Ik ben niet zo'n held als het op naalden en injecties aankomt. Maar goed als het me uiteindelijk verder helpt dan heb ik het er wel voor over.

En ik zorg ervoor dat de ampul opgewarmd is voor de injectie hoor. Desnoods nog extra door de spuit vlak voor toediening onder de hete kraan te houden.
felixloena
Oud-medewerker
Contacteer:

Ik heb ze ook altijd in de koelkast, en ik vind het juist minder pijnlijk als ze koud zijn. Maar dat is dus voor iedereen anders blijkbaar.

Als je de B12 niet vergoed krijgt dan kun je ze nog via de belastingaangifte van 2011 bij medische kosten opgeven.
kel
Actief lid

Bericht door kel »

Even aan jullie een vraag mbt b12, gaat niet over vergoeding maar weet hem niet waar te plaatsen. PVM had het bij mij over om b12 te injecteren vanwegen mijn lage waarde!
Maar hoe zou ik dit moeten regelen? ik kan niet een paar keer in de week naar utrecht ik werk nl nog 3 dagen! en is veeeeeeelste duur aan bezine een hele reis er naartoe!
maar mijn huisarts heeft geen verwijzing gegeven naar pvm, dus hoe zou ik dit dan kunnen regelen, moet je die dan zelf kopen en zelf zetten? of kan dit dan alsnog via huisarts...

hoop dat jullie mijn vraag kunnen beantwoorden :-)

groetjes
aquamarijn
Actief lid

Bericht door aquamarijn »

@kel: ik had destijds via pvm een of andere brief mee voor mn huisarts, de thuiszorg kwam bij mij thuis om de injecties te zetten (als je te zien ben om naar je huisarts te gaan om ze daar te laten zetten)
ik moest zelf via PvM de b12 kopen, via de huisarts de naalden en spuiten regelen, en de thuiszorg zette ze dan
kel
Actief lid

Bericht door kel »

Nou ik kan wel naar de huisarts, want meestal kun je dan 8uur binnen lopen toch? als ik daar paar keer per week naartoe moet is dat geen probleem... maar vraag me af zal hij mee werken? als ik dit op eigen iniatief doe en hij ook al geen verwijzing wilde geven... is hij dan wel verplicht mee te werken om de injecties te plaatsen of eventueel een van de assistenten? want hij vind 220 niet te laag??

bedankt voor je reactie!
Plaats reactie