metafolin vs foliumzuur, wie kan helpen rekenen?

Hier bespreken we biomedische behandelingen en medicijnen voor ME (cvs).

Moderator: Moderators

Plaats reactie
aquamarijn
Actief lid

metafolin vs foliumzuur, wie kan helpen rekenen?

Bericht door aquamarijn »

het is toch te zot voor woorden, maar ik krijg dit niet meer eenduidig berekend met dank aan m'n brain fog.

ik heb een foliumzuur tekort waarvoor ik tabletten van maarliefst 5mg foliumzuur moet slikken! maarrrr.... nadat ik gelezen heb over cerebrale foliumzuur deficientie, wil ik dus geen gewone foliumzuur gaan slikken maar metafolin, de actieve vorm van foliumzuur die wél goed opneembaar is voor 'ons MEers'

het probleem is alleen, hoe reken je dat om?!
volgens de Deplin website (= merk hoog gedoseerde metafolin) staat 7,5mg deplin gelijk aan 66 tabletten van 800mcg foliumzuur

de vraag is dus, hoeveel mcg metafolin zou ik moeten nemen om gelijk te staan aan 5mg gewone foliumzuur???

ik heb het nu al wel 15x uitgerekend en kom steeds op iets anders uit, dus ik hoop dat iemand op het forum wél goed kan rekenen :lol: :lol:
tanto
VIP-donateur
VIP-donateur

metafolin vs foliumzuur, wie kan helpen rekenen? :)

Bericht door tanto »

heee ik hou wel van rekensommetjes :-)

dus 7,5 mg deplin= 800x66 = 52800 mcg foliumzuur

1 mg deplin= 7.040 mcg foliumzuur (rekenmachine)

Dus met 1 mg deplin zou je 7 mg foliumzuur binnenkrijgen, dat is dus al meer dan 5 mg.
Laatst gewijzigd door tanto op 02 aug 2011, 15:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom (A. Einstein)

Absence of proof is not proof of absence
tanto
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door tanto »

of doe ik nu iets heel stoms?

aquamarijn
Actief lid

ik dacht ook een paar keer uit te komen op 1 tablet, maar het leek me zo weinig aangezien 5mg gewone foliumzuur niet vrij verkrijgbaar is omdat dat heel hoog gedoseerd is, maar 800mcg metafolin wel :shock:
tanto
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door tanto »

Dat zou inderdaad hetzelfde moeten zijn qua dosering als die 66 x 800 mcg theorie klopt.

Slik je ook b12? dat is volgens mij wel belangrijk als je foliumzuur neemt, meen ik mij te herinneren.

uook
Actief lid

Bericht door uook »

geannuleerd
aquamarijn
Actief lid

ja dat hangt met elkaar samen. nee ik gebruik geen b12, dat is een lang verhaal, heel kort gezegd: ik heb een torenhoog b12, arts weet niet waarom, maar ik vraag me zelf af of ik toch niet een tekort heb op celniveau (waarbij het een zeer slecht plan is om foliumzuur te gaan slikken, kan de neurologische schade verergeren!!)
heb toevallig vanmiddag ineens via via via telefonisch contact gekregen met iemand die er nogal wat vanaf weet en een naam van een biochemicus voor me heeft (werkzaam in een zkh, weet nog niet welke) die hier zeer veel verstand van schijnt te hebben. daar krijg ik per post wat info over. daar ga ik contact mee zoeken vóórdat ik aan de foliumzuur ga heb ik besloten.
hopelijk kan hij/zij me wat verder helpen!! wel een vreemde gang van zaken natuurlijk, patient schrijft biochemicus haha maar wie weet wordt ik er wijzer van!
tanto
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door tanto »

Ik ben ook wel benieuwd wat die biochemicus er van zegt. Het is toch lastig als je niet weet wat je aan b12 opneemt. Ik weet ook niet hoe je dat kunt testen. Maar dat weet iemand anders hier vast wel. Ik moet nog steeds een keer verdiepen in de b12 materie.

diederik
Gevorderd lid

Bericht door diederik »

Of het nuttig is weet ik niet, maar kunnen ze uit uw ruggemerg/hersenvocht geen b12 meten?

Of dat in jouw situatie zou helpen, of dat het probleem op een ander niveau zit, weet ik niet. Maar ik heb eens iets in die richting gehoord ivm mensen die wel b12 in hun bleod opnemen maar niet in de (zenuw)weefsels.

Iig is dat een kloteingreep, zo'n 'ruggeprik', dus niet doen als het toch niet helpt in jouw geval ;) daar heb ik 2 weken migraineaanvallen van gehad dat het niet normaal was, kon niet meer rechtzitten of praten voor 10 dagen (koniginnedag met mn oude makkers gemist gvd :P) dus voor je plezier moet je't niet doen ;) , maar het is wel de beste methode om stoffen in je hersenvocht of zenuwstelsel te meten...
uook
Actief lid

Bericht door uook »

@ aquamarijn,

7,5 mg. metafolin = 66 * 800 mcg / 1mjn. = 0,0528 mg. folium
1 mg. metafolin = 0,0528 mg / 7,5 mg = 0,00704 mg

0,00704 mg folium * 710,227 = 4, 9999..mg folium

710,227 mg. metafolin = 5 mg. folium

...als ik het wat juist heb..
uook
Actief lid

Bericht door uook »

@ aquamarijn ; rechtzetting bericht v. 18 u 22 ; was duizendtal fout:

7,5 mg. matafolin = 66 * 800 /1000 = 52,8
1 mg. metafolin = 52,8/7,5 = 7,04 folium
5 mg folium = (1/ 7,04) * 5 = 0,710 mg. metafolin.
aquamarijn
Actief lid

@tanto: er zijn wel meer bloedtesten die wat meer zeggen over welk deel van je b12 daadwerkelijk beschikbaar is voor je cellen (holo-tc), en andere waarden die indicatie kunnen zijn voor b12 tekort (MMA, homocysteine)
en dat is bij mij dus alle 3 niet getest :( ik ga nog eens een poging wagen om dat via m'n huisarts gecheckt te krijgen.

@diederik: geen flauw idee of dat kan. ruggeprik ben ik idd geen fan van, heb er al vele gehad (bevalling....) en heb nog maanden last gehad van uitvalsverschijnselen in mn benen! ook nog regelmatig opeens felle steken op precies de plek waar geprikt is, terwijl het al een hele poos geleden is inmiddels. dus nee, voor mij alleen een ruggeprik als het niet anders kan

@uook, dankje! op amerikaanse forums lees ik dat mensen zelfs tot 10x800mcg metafolin nemen, dagelijks! nou lijkt dat me wel veel :P en ook dat er vele MEers zijn die van een klein beetje metafolin al heel heftig kunnen reageren, dus ga laaaaangzaamaan beginnen tzt.
eerst hopen dat ik van die expert wat nuttige antwoorden ga krijgen :)
tanto
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door tanto »

Uook, nu komen we op hetzelfde uit :-).

Aquamarijn, heb je geen huisartsenpraktijk? Het helpt soms wel eens om een van de andere artsen te raadplegen ben ik achter. Eentje die je nog niet zo goed kent :-)

aquamarijn
Actief lid

helaas gaan dit soort dingen bij mijn praktijk altijd via je vaste huisarts. al moet ik zeggen, de andere lijkt me ook niks (zitten maar 2 huisartsen)
Plaats reactie