wat zijn goede waarden bij een schildklier
Moderator: Moderators
wat zijn goede waarden bij een schildklier
Hallo allemaal.
omdat ik geprikt ben bij dr v loon op mijn schildklierwaardes,
TSH.
vrij T4 en vrij T 3, ben ik wel heel benieuwd wat de waardes
het beste kunnen zijn met een chroniche aandoening.
wie heeft hier eventueel antwoord op??
dag en liefs, Jannie
omdat ik geprikt ben bij dr v loon op mijn schildklierwaardes,
TSH.
vrij T4 en vrij T 3, ben ik wel heel benieuwd wat de waardes
het beste kunnen zijn met een chroniche aandoening.
wie heeft hier eventueel antwoord op??
dag en liefs, Jannie
Hoi jannie,
Standaard wordt dit aangehouden in Nederland: http://www.schildklier.nl/asp/invado.as ... w&var=1031
Dr.vL. heeft daar een ander idee over, als je veel lichamelijke klachten hebt, maar daar informeert hij je vast verder goed over op het volgende consult en de uitslagen bekend zijn
!
Groetjes, Louisa
Standaard wordt dit aangehouden in Nederland: http://www.schildklier.nl/asp/invado.as ... w&var=1031
Dr.vL. heeft daar een ander idee over, als je veel lichamelijke klachten hebt, maar daar informeert hij je vast verder goed over op het volgende consult en de uitslagen bekend zijn

Groetjes, Louisa
ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html
-Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis-
Van hypo maar niet happy:
Ik lees steeds dat de referentiewaarden voor TSH niet kloppen, hoe zit dat precies?
De bovengrens voor de referentiewaarden ligt bij de meeste labs nog steeds op 4 à 5. De ervaring leert echter dat iemand met een tsh van boven de 2 al hypothyreoïdie-klachten kan hebben! Recent onderzoek steunt dit, in Amerika is onlangs de bovengrens van de referentiewaarden van TSH naar beneden gesteld tot 3. Deze normaalwaarden gelden voor diagnose. Bij behandelde hypothyreoïdie moet bij vrijwel alle patiënten een TSH < 2 hebben. Veel patiënten voelen zich tevens pas echt goed bij een TSH < 1.
http://www.hypomaarniethappy.nl/
Ik lees steeds dat de referentiewaarden voor TSH niet kloppen, hoe zit dat precies?
De bovengrens voor de referentiewaarden ligt bij de meeste labs nog steeds op 4 à 5. De ervaring leert echter dat iemand met een tsh van boven de 2 al hypothyreoïdie-klachten kan hebben! Recent onderzoek steunt dit, in Amerika is onlangs de bovengrens van de referentiewaarden van TSH naar beneden gesteld tot 3. Deze normaalwaarden gelden voor diagnose. Bij behandelde hypothyreoïdie moet bij vrijwel alle patiënten een TSH < 2 hebben. Veel patiënten voelen zich tevens pas echt goed bij een TSH < 1.
- aquamarijn
- Actief lid
wat 'het beste' is met een chronische aandoening valt niet te zeggen. ik wordt zelf al 10jr behandeld met thyrax, en voor mij was tot dusver een hele lage tsh, vaak onmeetbaar, het beste, met een hoog-normale ft4 en een gemiddelde ft3. maar dit kan voor een ander juist weer niet goed voelen, het is echt heel persoonlijk!
wel is het zo dat bloedwaarden echt niet doorslaggevend zijn om al dan niet aan de schildkliermedicatie te gaan, ik ben ooit begonnen toen mijn tsh nog binnen de ref.w. lag maar ik vrijwel de hele lijst een schildklierklachten had. binnen een week aan de startdosis thyrax was het al een wereld van verschil, ik had het duidelijk nodig! zit inmiddels op een flinke dosering en kom hier waarschijnlijk nooit meer vanaf. en dan te denken dat de reguliere artsen hier niets mee wilden! (ben destijds via PvM aan de thyrax begonnen)
wel is het zo dat bloedwaarden echt niet doorslaggevend zijn om al dan niet aan de schildkliermedicatie te gaan, ik ben ooit begonnen toen mijn tsh nog binnen de ref.w. lag maar ik vrijwel de hele lijst een schildklierklachten had. binnen een week aan de startdosis thyrax was het al een wereld van verschil, ik had het duidelijk nodig! zit inmiddels op een flinke dosering en kom hier waarschijnlijk nooit meer vanaf. en dan te denken dat de reguliere artsen hier niets mee wilden! (ben destijds via PvM aan de thyrax begonnen)
Hoi greta,
ik begrijp dit niet helemaal goed. Komt dit bericht van iemand, een patiënt(e) met Hypothyreoïdie of Hashimoto, van HmnH?
De referentiewaarden die in Nederland aangehouden worden zijn die, zoals omschreven op de site van de Schildklierstichting: http://www.schildklier.nl/asp/invado.as ... w&var=1031
De meeste reguliere internisten/endocrinologen in Nederland houden deze waarden ook aan.
Er zijn maar een paar artsen/internisten in Nederland die daar een ander idee over hebben en zich niet blind staren op de referentie (bloed) waarden, en bij veel lichamelijke klachten, zeker verder kijken en zoeken.
En met goede bloedwaarden, te weinig uitgebreid onderzoek (alleen kijken naar TSH en/of samen met FT4 en de rest (anti-TPO, anti-Tg en T3) niet nakijken, kunnen mensen wel degelijk een schildklierziekte hebben.
Een voorbeeld daarvan is Anneke Spaaks: http://www.me-gids.net/Forum-viewtopic- ... art-0.html en dit verhaal is geen uitzondering in Nederland: helaas, zijn er tig- mensen die dit overkomt in Nederland en die ernstig ziek en onbehandeld rond lopen en/of een verkeerde diagnose hebben gekregen en een verkeerde behandeling krijgen.
Kun je iets meer informatie geven?
Groetjes, Louisa
greta schreef:Van hypo maar niet happy:

De referentiewaarden die in Nederland aangehouden worden zijn die, zoals omschreven op de site van de Schildklierstichting: http://www.schildklier.nl/asp/invado.as ... w&var=1031
De meeste reguliere internisten/endocrinologen in Nederland houden deze waarden ook aan.
Er zijn maar een paar artsen/internisten in Nederland die daar een ander idee over hebben en zich niet blind staren op de referentie (bloed) waarden, en bij veel lichamelijke klachten, zeker verder kijken en zoeken.

Een voorbeeld daarvan is Anneke Spaaks: http://www.me-gids.net/Forum-viewtopic- ... art-0.html en dit verhaal is geen uitzondering in Nederland: helaas, zijn er tig- mensen die dit overkomt in Nederland en die ernstig ziek en onbehandeld rond lopen en/of een verkeerde diagnose hebben gekregen en een verkeerde behandeling krijgen.
De referentie waarden uit het stukje van HmnH, lijken van iemand met Hashimoto, dan gelden er andere referentie waarden en is een TSH van tussen de 1 en 2 de beste waarde.vgns schreef:Omdat artsen geen lichamelijke afwijkingen konden vinden werd bij mij na jaren ziekzijn uiteindelijk de diagnose me/cvs gesteld. Ten onrechte, naar later bleek. Complementaire artsen stelden vast dat er wel degelijk sprake was van een lichamelijke oorzaak, nl. de ziekte van Hashimoto, een schildklierziekte. Dankzij schildkliermedicatie ben ik nu volledig hersteld.
Dat deze lichamelijke aandoening nooit eerder werd gevonden komt omdat mijn TSH (waarmee de schildklierfunctie wordt bepaald) altijd keurig binnen de normaal-waarden lag. Echter een normale TSH zegt niet zoveel over het functioneren van de schildklier. Wil je meer lezen over dit onderwerp, neem dan eens een kijkje op de website van de Vereniging van Gebruikers van Natuurlijk Schildklierhormoon, www.vgns.nl en http://www.vgns.nl/forum/
Met vriendelijke groet,
Anneke Spaaks
Kun je iets meer informatie geven?
Groetjes, Louisa
Laatst gewijzigd door louisa op 31 jul 2011, 20:10, 3 keer totaal gewijzigd.
Ik heb zo sterk het gevoel dat m'n schildklier niet okee is ondanks mijn ''goede'' TSH. (weet nog steeds niet wat de waarde precies was, maar dokter is nu op vakantie).
Heb toch maar eens die Barnes-test gedaan. (3x temperaturen voor het opstaan) Tenminste iets dat ik alvast zelf kan doen.
Ik heb gemeten: 36.4, 36.1, 36.2 Heb rectaal gemeten, dus moet er volgens de test een halve graad aftrekken. (omdat het eigenlijk onder de oksel moet en het daar kouder is) Dan om ik dus op 35.9, 35.6 en 35.7!
Er staat dit: 3 x meting lager dan 36,4 ºC onder oksel; u heeft volgens de opvattingen van de natuurgeneeskundig artsen met 85% zekerheid een te lage activiteit van schildklierhormonen.
Lager dan 35,8 ºC: als uw okseltemperatuur één of meer keren zelfs onder de 35,8 ºC ligt, dan zijn er zeer waarschijnlijk grote problemen met het functioneren van uw schildklierhormonen (en/ of andere sterke hormonale verstoringen).
Lijkt er dus wel op dat m'n schildklier echt wel traag is. Ik dacht alleen dat je dan ook wat last van overgewicht moest hebben, terwijl ik juist heel dun ben. Maar dat zal toch ook wel kunnen dan.
Ik hoop dat dit door de internist ook wordt opgepikt en dat hij zich niet blind staart op die tsh. Nouja, ik moet ook niet teveel op de zaken vooruitlopen natuurlijk, misschien tref ik wel een hele fijne arts!
Zo vervelend dat ik nu nog zo weinig kan beginnen.. Nog 15 dagen wachten tot ik naar de internist mag. Ik heb hier zo GEEN geduld voor!
Heb toch maar eens die Barnes-test gedaan. (3x temperaturen voor het opstaan) Tenminste iets dat ik alvast zelf kan doen.
Ik heb gemeten: 36.4, 36.1, 36.2 Heb rectaal gemeten, dus moet er volgens de test een halve graad aftrekken. (omdat het eigenlijk onder de oksel moet en het daar kouder is) Dan om ik dus op 35.9, 35.6 en 35.7!
Er staat dit: 3 x meting lager dan 36,4 ºC onder oksel; u heeft volgens de opvattingen van de natuurgeneeskundig artsen met 85% zekerheid een te lage activiteit van schildklierhormonen.
Lager dan 35,8 ºC: als uw okseltemperatuur één of meer keren zelfs onder de 35,8 ºC ligt, dan zijn er zeer waarschijnlijk grote problemen met het functioneren van uw schildklierhormonen (en/ of andere sterke hormonale verstoringen).
Lijkt er dus wel op dat m'n schildklier echt wel traag is. Ik dacht alleen dat je dan ook wat last van overgewicht moest hebben, terwijl ik juist heel dun ben. Maar dat zal toch ook wel kunnen dan.
Ik hoop dat dit door de internist ook wordt opgepikt en dat hij zich niet blind staart op die tsh. Nouja, ik moet ook niet teveel op de zaken vooruitlopen natuurlijk, misschien tref ik wel een hele fijne arts!
Zo vervelend dat ik nu nog zo weinig kan beginnen.. Nog 15 dagen wachten tot ik naar de internist mag. Ik heb hier zo GEEN geduld voor!
"There's a world we've never seen.
There's still hope between the dreams
The weight of it all, could blow away with a breeze"
-- Jack Johnson --
-- Jack Johnson --
Hoi She,
ik snap deze zin niet helemaal;
misschien moet ik even wat eten ofzo, m'n hooft tolt.
ik snap deze zin niet helemaal;
Bedoel je dat je een normale TSH-waarde kunt hebben, maar dat afwijkingen aan de T4 en T3 er dan toch voor kunnen zorgen dat je schildklier niet goed werkt? Dus dan zou je het aan de T4 en T3-waarden wel kunnen zien? of kun je ook nog weer normale T4 en T3 waarden hebben en toch trage schildklier hebben?she schreef: Dat vaak iets verhoogd TSH (dus boven de 5) die zogenaamd "geregeld" is door T4 of T3 toch niet werkt.
misschien moet ik even wat eten ofzo, m'n hooft tolt.

-- Jack Johnson --
-- Jack Johnson --
@nijntje
het ligt niet aan je hoofd - het is het ellende waarin we zitten.
"Normale" waarden zijn tot 5.
"echte" hypothyroide (Hashimoto) patienten kunnen waarden tot heel hoog hebben (80 of zo); bij hen helpt regulatie met T4/T3 tot TSH waarde van onder de 5 en vaak rond 1.7 goed ; daarbij worden ook de symptomen verholpen (voor zo ver IK weet - maar ik weet niet veel).
Het opmerkelijke van ME patienten is - dat de TSH waarde niet extreem hoog is, (bij mij was het 6 of zo . . .) en dan wordt het gereguleerd (bij mij tot 1.5), maar dat deze regulatie NIET helpt. En volgens Visser gaat het vaak samen met hartproblemen.
Dus als ik deze post zo lees - wellicht moet ik aan hem vragen nogmaals te proberen met T4/T3 en te streven naar lagere waarden.
Bij mij begon echter de bloeddruk omhoog te kruipen bij TSH waarde van 1.5.
jaja
als je het ene gaatje dicht . .
Het opmerkelijke was dat nadat ik eerst behandeld werd met T4 het enorm goed ging; ik was Up & Running; helaas duurde het niet lang - slechts 3 weken en ik stortte weer neer.
rust ze
het ligt niet aan je hoofd - het is het ellende waarin we zitten.
"Normale" waarden zijn tot 5.
"echte" hypothyroide (Hashimoto) patienten kunnen waarden tot heel hoog hebben (80 of zo); bij hen helpt regulatie met T4/T3 tot TSH waarde van onder de 5 en vaak rond 1.7 goed ; daarbij worden ook de symptomen verholpen (voor zo ver IK weet - maar ik weet niet veel).
Het opmerkelijke van ME patienten is - dat de TSH waarde niet extreem hoog is, (bij mij was het 6 of zo . . .) en dan wordt het gereguleerd (bij mij tot 1.5), maar dat deze regulatie NIET helpt. En volgens Visser gaat het vaak samen met hartproblemen.
Dus als ik deze post zo lees - wellicht moet ik aan hem vragen nogmaals te proberen met T4/T3 en te streven naar lagere waarden.
Bij mij begon echter de bloeddruk omhoog te kruipen bij TSH waarde van 1.5.
jaja
Het opmerkelijke was dat nadat ik eerst behandeld werd met T4 het enorm goed ging; ik was Up & Running; helaas duurde het niet lang - slechts 3 weken en ik stortte weer neer.
rust ze

Hoi she,
wel, dat is wel heel erg "kort door de bocht" gezegd door Visser (cardioloog), ik ken hem ook.
En daar zal een internist en/of een complementaire arts/internist, die verstand heeft van ME/cvs en Schildklierziekten, geheel anders over denken.
Om de schildklier goed te kunnen beoordelen is een totaal plaatje nodig, van: TSH, FT4, T3, anti-TPO en anti-Tg.
Dit zijn de Nederlandse normaal waarden, België gebruikt hele andere getallen, voor de schildkier: http://www.schildklier.nl/asp/invado.as ... w&var=1031
Een TSH, zoals jij noemt van 5 of 6 is te hoog, dan kan er zeker al sprake zijn van Hypothyroïdie.
Een TSH van 5 of 6 bij Hashimoto is veel te hoog, de TSH moet dan rond de 1 liggen, met gebruik van medicaties.
Er zijn verschillende soorten schildklierziekten: http://www.schildklier.nl/asp/invado.as ... w&var=1022
En Hypothyreoïdie is een langzaam werkende schildklier zonder anti-stoffen en Hashimoto is een langzaam werkende schildklier met anti-stoffen. Je kunt dan ook niet zeggen, zoals jij het noemt, dat Hashimoto een "echte" Hypothyreoïdie is, alsof Hypothyreoïdie geen echte Hypothyreoïdie is
.
Je kunt bijvoorbeeld een prima TSH hebben en een hele hoge anti-TPO hebben, anti-stoffen die de schildklier aanvallen en vernietigen, met alle vervelende gevolgen van dien.
En, als je die anti-TPO dan niet onderzoekt.......dan kun je dus de ziekte Hashimoto (schildklierziekte) missen.
En het gevaar is, als je alleen de TSH blijft meten, dat mensen jaren onbehandeld rond lopen en alleen maar zieker en zieker worden.
Anneke Spaaks, en een familielid van mij en vele andere mensen overkomt dit, of is dit overkomen in Nederland!
Dus, het laten onderzoeken van al deze waarden is érg belangrijk: mijn internist heeft het motto: "Meten is Weten!"
Op de site van Anneke Spaaks is haar verhaal, maar ook veel andere belangrijke info te lezen: www.vgns.nl en http://www.vgns.nl/forum/
Groetjes, Louisa
she schreef:Heb van prof. Visser gehoord dat TSH waarde niet zo veel zegt.
Dat vaak iets verhoogd TSH (dus boven de 5) die zogenaamd "geregeld" is door T4 of T3 toch niet werkt.

En daar zal een internist en/of een complementaire arts/internist, die verstand heeft van ME/cvs en Schildklierziekten, geheel anders over denken.
Om de schildklier goed te kunnen beoordelen is een totaal plaatje nodig, van: TSH, FT4, T3, anti-TPO en anti-Tg.

Een TSH, zoals jij noemt van 5 of 6 is te hoog, dan kan er zeker al sprake zijn van Hypothyroïdie.
Een TSH van 5 of 6 bij Hashimoto is veel te hoog, de TSH moet dan rond de 1 liggen, met gebruik van medicaties.

she schreef:"echte" hypothyroide (Hashimoto) patienten

Je kunt bijvoorbeeld een prima TSH hebben en een hele hoge anti-TPO hebben, anti-stoffen die de schildklier aanvallen en vernietigen, met alle vervelende gevolgen van dien.
En, als je die anti-TPO dan niet onderzoekt.......dan kun je dus de ziekte Hashimoto (schildklierziekte) missen.
En het gevaar is, als je alleen de TSH blijft meten, dat mensen jaren onbehandeld rond lopen en alleen maar zieker en zieker worden.
Anneke Spaaks, en een familielid van mij en vele andere mensen overkomt dit, of is dit overkomen in Nederland!
Dus, het laten onderzoeken van al deze waarden is érg belangrijk: mijn internist heeft het motto: "Meten is Weten!"
Op de site van Anneke Spaaks is haar verhaal, maar ook veel andere belangrijke info te lezen: www.vgns.nl en http://www.vgns.nl/forum/
Groetjes, Louisa
Laatst gewijzigd door louisa op 04 aug 2011, 19:50, 1 keer totaal gewijzigd.
- aquamarijn
- Actief lid
@negen: ik had voordat ik met thyrax slikte ook altijd ondertemperatuur, daarbij ook een hele trage hartslag, op zn laagst gemeten 48!! (ja dit lees je echt goed)
binnen een week na starten met thyrax kon ik merken dat mn hartslag iets gestegen was, iets minder koud, etc.
het slikken van thyrax heeft bij mij echt een bodem in m'n 'ME-put' gelegd! ik had het duidelijk nodig, en dat terwijl ik geen enkele arts kon vinden die me ervoor wilde behandelen! nu ik al jaren aan de thyrax zit en het duidelijk veel doet voor me, zeggen ze wél opeens allemaal dat ik toch duidelijk een trage schildklier heb
ja, dán kan het blijkbaar opeens wél! al shet aan hun had gelegen, dan lag ik nu dus nogsteeds 24/7/365 op de bank/bed!
binnen een week na starten met thyrax kon ik merken dat mn hartslag iets gestegen was, iets minder koud, etc.
het slikken van thyrax heeft bij mij echt een bodem in m'n 'ME-put' gelegd! ik had het duidelijk nodig, en dat terwijl ik geen enkele arts kon vinden die me ervoor wilde behandelen! nu ik al jaren aan de thyrax zit en het duidelijk veel doet voor me, zeggen ze wél opeens allemaal dat ik toch duidelijk een trage schildklier heb
](./images/smilies/eusa_wall.gif)
- aquamarijn
- Actief lid
lees ik hierin dat jouw bloeddruk stijgt bij een hogere TSH? of begrijp ik je verkeerd?she schreef: Bij mij begon echter de bloeddruk omhoog te kruipen bij TSH waarde van 1.5.
jaja
en gebruik je nu thyreoidum/cytomel, of nogsteeds alleen thyrax?
ik heb nl een soortgelijk probleem, in beginsel deed t4 alleen het prima maar na verloop van tijd niet meer. op thyreoidum werd ik echter t3hyper, wat ook niet goed voelde natuurlijk. nu weer terug op thyrax...
ik heb mijn leven lang een hele lage bloeddruk gehad, maar nu is mn tsh ineens gestegen, en had ik bij de internist opeens een HOGE bloeddruk, ik wist niet wat ik hoorde!
ik begrijp het dus niet helemaal, want voorheen had ik bij een hogere tsh alsnog een lage bloeddruk, en nu dus opeens niet meer
heb jij van dr. visser wellicht wat info gekregen over het verband tussen bloeddruk & schildklier? (ik neem aan dat je dr. visser van cvs a'dam bedoelt?)
en over je tsh gesproken, menig hypo patient voelt zich pas goed bij een tsh van <1, soms ook wel een heel eind onder de 1, dus ik zou daar zeker nog eens over nadenken
jeetje, een hartslag van 48?! dat is wel extreem ja. Ik heb dat niet, mijn hartslag is meestal in rust vrij normaal. (heb soms last van plotselinge versnelling, maar dat komt volgens mij doordat ik dan extreem uitgeput ben geraakt)
welke arts heeft je dan uiteindelijk toch geholpen? Voor thyrax moet je een recept toch? Als het bij de internist op niets uitloopt ga ik ook een goede natuurarts zoeken. Misschien ga ik dat sowieso wel doen, ook al krijg ik wel een diagnose en behandeling bij de internist. Er is volgens mij een heleboel te doen met natuurlijke middelen om het hormoonstelsel te ondersteunen/reguleren. (heb al een mailtje gestuurd naar dr Musarella, want die zal wel een dikke wachtlijst hebben)
in ieder geval superfijn dat je je beter bent gaan voelen hierdoor! en goed ook dat je toch op jezelf vertrouwd hebt. Er is zoveel informatie..blijft moeilijk vind ik hoor. vooral als je hoofd toch al niet zo helder is.
welke arts heeft je dan uiteindelijk toch geholpen? Voor thyrax moet je een recept toch? Als het bij de internist op niets uitloopt ga ik ook een goede natuurarts zoeken. Misschien ga ik dat sowieso wel doen, ook al krijg ik wel een diagnose en behandeling bij de internist. Er is volgens mij een heleboel te doen met natuurlijke middelen om het hormoonstelsel te ondersteunen/reguleren. (heb al een mailtje gestuurd naar dr Musarella, want die zal wel een dikke wachtlijst hebben)
in ieder geval superfijn dat je je beter bent gaan voelen hierdoor! en goed ook dat je toch op jezelf vertrouwd hebt. Er is zoveel informatie..blijft moeilijk vind ik hoor. vooral als je hoofd toch al niet zo helder is.
-- Jack Johnson --
-- Jack Johnson --
Hoi negen,
En goed dat je alvast een mail gestuurd hebt. Misschien valt de wachtlijst wel mee?
En zeker heel goed om naar Dr. M. toe te gaan, als de Groningse internist bijvoorbeeld niets kan vinden, en de bloedwaarden (toch) tussen de referenties zitten en jouw klachten niet serieus neemt en je weer naar huis stuurt.
Dr. M. kijkt verder dan zijn neus lang is, kijkt verder dan bloedwaarden (staart zich daar niet blind op) en zoekt verder en neemt de (vele) klachten en zijn patiënten serieus!
Groetjes, Louisa
Dat is een prima keuze, meis! Hij is een complementaire arts die o.a. weet van schildklierziekten, ME/cvs, FM.negen schreef:(heb al een mailtje gestuurd naar dr Musarella, want die zal wel een dikke wachtlijst hebben)
En goed dat je alvast een mail gestuurd hebt. Misschien valt de wachtlijst wel mee?
En zeker heel goed om naar Dr. M. toe te gaan, als de Groningse internist bijvoorbeeld niets kan vinden, en de bloedwaarden (toch) tussen de referenties zitten en jouw klachten niet serieus neemt en je weer naar huis stuurt.
Dr. M. kijkt verder dan zijn neus lang is, kijkt verder dan bloedwaarden (staart zich daar niet blind op) en zoekt verder en neemt de (vele) klachten en zijn patiënten serieus!
Groetjes, Louisa