Helpt eten om je tijdelijk iets beter te voelen bij jullie?

Stel hier je vragen omtrent ME (cvs) en help elkaar verder.

Moderator: Moderators

Eten helpt soms tegen de vermoeidheid.

Ja, maar alleen zout eten
4
14%
Nee, niks helpt
7
24%
Soms, maar alleen zout eten
3
10%
Ja, maakt niet uit wat ik eet
8
28%
Soms, maakt niet uit wat ik eet
7
24%

Totaal aantal stemmen: 29
san-34
Gevorderd lid

Bericht door san-34 »

Ik vroeg me af of jullie ook opknappen van eten? S middags merk ik er niks van, maar rond een uur of 5 kan ik echt verlangen naar wat zout eten en daarna voel ik me vaak even wat beter.
Nu verlang ik alweer naar zoute chips omdat ik me nu heel slecht voel(enorm moe)

Hebben jullie dit ook, zowel het verlangen als het feit dat het echt (even) helpt tegen de vermoeidheid?
"Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read."
vlindertie
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door vlindertie »

Bij een lage bloeddruk helpt zout eten zoals kaas en drop ( en rode wijn ) om je bloeddruk iets op te krikken. Dat zou kunnen verklaren waarom je af en toe daar behoefte aan hebt en je daarna beter voelt.

Liefs, Vlindertie
Wanneer men al het onmogelijke elimineert, moet dat wat resteert, hoe onwaarschijnlijk ook, de waarheid zijn.
san-34
Gevorderd lid

Bericht door san-34 »

Dus het ligt meer aan mij dan dat het echt samenhangt met ME?
"Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read."
vlindertie
VIP-donateur
VIP-donateur

Oh meisie, dat zeg ik niet hoor. Maar het zou een mogelijkheid zijn.
Weet je of je een lage bloeddruk hebt?
Wanneer men al het onmogelijke elimineert, moet dat wat resteert, hoe onwaarschijnlijk ook, de waarheid zijn.
nasa
Actief lid

Bericht door nasa »

Eten helpt bij mij ook. Ook bijv. als ik hoofdpijn heb, dan is dat bijna over op het moment dat ik aan het eten ben.
Ik kan nooit lang zonder eten.

Soms voel ik me ook dagenlang niet goed, slapjes, draaierig, misselijk. En dan krijg ik door dat het mijn bloeddruk is. Zoute chips o.i.d. helpt dan echt goed!
Eressea
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Eressea »

En vergeet natuurlijk hypoglycaemie niet... Komt heel veel voor bij ME. Mijn moeder en ik zitten regelmatig aan de zoute chips, en als ik een paar uur niet eet, val ik heel snel flauw (met ook de typische trillerige handen, sacherijnig, duizelig, hoofdpijn). Dus ja, ik moet wel eten, en daar knap ik ook van op, maar het is volgens mij slechts een bijproduct van ME door de te lage bloedsuikerspiegel, eventueel in combi met lage bloeddruk.

Ik kan overigens ook de hele dag door hele maaltijden eten :oops: Word er helemaal gek van, omdat ik niet echt al te veel meer aan mag komen :P
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends. ~ Martin Luther King
ridder
Actief lid

Bericht door ridder »

Herkenbaar hoor! Een goede maaltijd helpt bij mij ook eventjes. Ligt bij mij aan drie dingen: hypoglycaemie, lage bloeddruk en ondertemperatuur. Die laatste heb ik nog niet gehoord hier, maar voor mij is het een heel belangrijke factor! Ik heb te weinig energie om mijn lichaamstemperatuur op peil te houden. Na een warme maaltijd voel ik me daarom iets beter.

Het "de hele dag door kunnen eten", herken ik niet. Wat hoeveelheid betreft ben ik redelijk matig denk ik. Ik ben ook te weinig uren wakker voor drie maaltijden :(
Jaren geleden, toen ik nog niet wilde erkennen dat ik ziek was, probeerde ik wel mijn energieprobleem op te lossen door meer te eten (vanuit het idee: bij te weinig energie moet er meer brandstof in :P ). Daar ben ik behoorlijk van aangekomen, en uiteraard hielp het geen moer :)
san-34
Gevorderd lid

Bericht door san-34 »

Ik heb idd altijd een lage bloeddruk dus miss ligt het daaraan. Kan me echt niet meer herinneren hoe lang ik dit al heb...
dilana
Beginner

Bericht door dilana »

Eressea schreef:En vergeet natuurlijk hypoglycaemie niet... Komt heel veel voor bij ME. Mijn moeder en ik zitten regelmatig aan de zoute chips, en als ik een paar uur niet eet, val ik heel snel flauw (met ook de typische trillerige handen, sacherijnig, duizelig, hoofdpijn). Dus ja, ik moet wel eten, en daar knap ik ook van op, maar het is volgens mij slechts een bijproduct van ME door de te lage bloedsuikerspiegel, eventueel in combi met lage bloeddruk.

Ik kan overigens ook de hele dag door hele maaltijden eten :oops: Word er helemaal gek van, omdat ik niet echt al te veel meer aan mag komen :P
Same story here. Heb ook een lage bloeddruk. Vooral s'avonds is de voorraadkast niet veilig bij mij. Zout heb ik gewoon nodig, anders word ik duizelig, hoofdpijn maar vooral onrustig en bloedchagarijnig. Dan grijp ik al snel naar de chips, want dat geeft het meeste voldoening. Ook als ik onderweg ben neemt de behoefte aan zout toe, alleen is het niet altijd handig en gepast om met zakken chips op pad te gaan. Kreeg ooit eens van iemand een slimme tip om een bakje met Tucs mee te nemen voor onderweg :p Dat werkt prima! De laatste weken sta ik zowel overdag als midden in de nacht gebakken aardappels te schillen en bakken... met een flinke portie zout. Heb dan echt extreme honger, maar alleen wanneer ik iets hartigs eet geeft het echt voldoening. Het is alleen lastig dat er niet veel keus is, aangezien ik veel dingen niet kan verdragen.
Chocola kan ik ook niet van afblijven, heel fout I know. Het is het enigste 'zoetigheid wat ik eet, verder heb ik geen behoefte aan zoet. (Op dit moment eet ik een chocoladeijsje haha)

Welke zoute/hartige dingen eten jullie als 'tussendoortje'?
Why, when we are challenged to survive, do we give ourselves permission to truly live?
san-34
Gevorderd lid

Bericht door san-34 »

Ik eet vaak rijstwafels met chocola en kokossnippers :P En s avonds idd chips en tomatensoep, idd puur voor het zout. Of een plak worst soms.
sowfia
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door sowfia »

de laatste tijd merk ik ook dat ik na de warme maaltijd 's avonds me even wat beter voel: het beverige, slappe gevoel gaat dan even weg.
oh en de behoefte voor zoute chips: zeeeeer aanwezig!
tanto
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door tanto »

Antwoord op de vraag: helaas wel, daarom ben ik nu ook 6 kilo zwaarder dan voor mijn ziekte. Ik blijf de hele dag eten. Voor de ziekte had ik voldoende kracht om de verleiding van eten te weerstaan, nu voel ik me steeds verder wegzakken als ik niet eet.
Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom (A. Einstein)

Absence of proof is not proof of absence
dino
Gevorderd lid

Bericht door dino »

Bij mij is het dubbel, van eten verergeren mijn buikklachten waardoor ik moe word, maar ik heb toch ook wel eten nodig. 8-[
Maar ik heb ook eigenlijk altijd honger. Ben (daardoor?) ook bijna 10 kilo zwaarder geworden...
Kook altijd zonder zout, maar ga dat nu maar weer wel doen, misschien helpt dat tegen het hunkeren naar chips.
Toch eet ik relatief weinig chips.... hmmm... Ik snap echt niks van mezelf :lol:.
vlindertie
VIP-donateur
VIP-donateur

Als je relatief weinig doet, is het al logisch dat je iets aankomt. Daarbij kunnen de meesten met ME/CVS niet eens vet verbranden, omdat door de overbelasting je spieren direct verzuren in plaats van dat er eens wat calorieën worden verbrand.

Ik heb juist nauwelijks eetlust, behalve rond 17.00 uur. Maar afvallen ho maar hoor.
Een ME/CVS-lijf heeft zoveel defecten, dat het haast niet te doen is er een verklaring voor te vinden. En dan werkt het bij iedereen ook nog net even iets anders. Om gek van te worden ( onee, dat waren we al hihi )
Nymf
Actief lid

Bericht door Nymf »

vlindertie schreef: Om gek van te worden ( onee, dat waren we al hihi )
:D :D :D

Ja precies, zo gestoord als een deur zijn we toch al! Hypochondrisch, een angststoornis omdat we "bang" zijn om te bewegen (terwijl dat toch echt wel gemakkelijk kan volgens Nijmegen!), en waarschijnlijk toch ook wel een persoonlijkheidsstoornis...want ja, jaren in bed of op de bank liggen terwijl er niets aan de hand is, dan ben je toch wel behoorlijk gestoord...

Wat betreft het eten; ik eet behoorlijk veel, en ik blijf op hetzelfde gewicht (sowieso ben ik lichter dan voor de uitputting), of ik val af als ik een paar weken slecht slaap.
Aan de ene kant wel lekker, want ik zit regelmatig lekker uitgebreid te eten, maar ook erg zorgwekkend, dat mijn lichaam zoveel voeding tot zich kan nemen en niet eens aankomt.
Plaats reactie