Ademhaling slaat over tijdens de slaap, verstikkend gevoel

Hier kan je vragen stellen over symptomen en veelvoorkomende kwalen die bij ME voorkomen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
verlorengezondheidman
Gevorderd lid

Bericht door verlorengezondheidman »

Aangezien ik tijdens mijn slaap / rust regelmatig last heb van een overslaande / geblokkeerde ademhaling en een bijkomend verstikkend / paniekerig gevoel waardoor ik wakker schrik in mijn bed of op de bank, zou ik graag van jullie het volgende willen weten:

a.) hoort het bovenstaande bij ME/(cvs)?

b.) of hier iets tegen gedaan kan worden (medicatie o.i.d.)?

c.) of jullie hier ook last van hebben?

d.) Kan het hart / de hartspier hier wellicht een (negatieve) rol in spelen, sinds ik ME heb functioneren al mijn spieren immers stukken minder vandaar mijn prangende doch beangstigende vraag?
Een zoönose is een infectieziekte die kan worden overgedragen van dieren op mensen.
http://www.youtube.com/watch?v=wVQy9-cyL98

LyME en co's INFO-topic!
http://www.me-gids.net/index.php?name=P ... ht=#218551
pip
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door pip »

Kan dit geen slaapapneu zijn? Ben je daar weleens op onderzocht? Dat kan namelijk precies zo'n gevoel geven, en het kan ook extra vermoeidheid veroorzaken.
Teken deze petitie! http://petities.nl/petitie/erken-myalgi ... che-ziekte Alvast bedankt!
uook
Actief lid

Bericht door uook »

@ VGM,
ik herken dit fenomeen, enkel in de zin van 'vergeten' te ademen, met enige paniek tot gevolg.
op je vragen: a) zoals Pip aangeeft, en uitgaande van eigen ervaring : ja
b) *neus en sinussen goed vrijhouden d.m.v. bv. Rhino spray (druppels/verstuiving).
*Op je zij liggen, zeker niet op de rug.
*Indien je tot fysische activiteit in staat bent: rustig wandelen, diep en regelmatig, rytmisch ademhalen.
d) Benevens lekkende hartklep, heb ik geen hartritme stoornissen, dus in eigen geval is antwoord neen. ik denk eerder aan een algehele staat van (spier)uitputting en mogelijk invloed van 'stress'.
beste groet.
mamoes
Gevorderd lid

Bericht door mamoes »

Beste vghm,

Ik zou zeker ook eens vragen aan je huisarts of hij/zij je door stuurt voor een apneuonderzoek.
Mijn man stopte regelmatig in zijn slaap met ademhalen en schrok dan ook soort wakker of vloog overeind.
Hij was niet extra vermoeid, bulkt zelfs van de energie, als ik 10% van hem had was ik gered ;)
Hij had ook een beklemmend gevoel op de borst, en een bal in zijn keel net alsof er een abses in zijn keel zat.

Sinds hij een apneumasker heeft zijn al zijn kwalen weg.
Hij zou nooit meer zonder willen.

Sterkte en zit niet teveel in de war maar ga dr voor naar je huisarts !
Als dat het niet is is het in ieder geval uitgesloten.
Mamoes
verlorengezondheidman
Gevorderd lid

Bericht door verlorengezondheidman »

@Mamoes,

Bal in de keel is exact wat ik ook ervaar, beklemmend gevoel op de borst heb ik ook 24uur per dag.

Tijdje terug heb ik ook verlammingsverschijnselen in mijn linkerarm gehad in mijn slaap, ik weet soms niet meer waar het bijhoort omdat ik veel pijn, uitputting en spierzwakte door ME heb...hopelijk kan mijn huisarts iets voor mij betekenen in deze.... :)

Bij 25% van de ME/(cvs)/FMS-patienten komt slaapapneu voor volgens onderstaande link...

http://blog.seniorennet.be/chanti61/archief.php?ID=4

P.s.: slaapverlamming wordt overigens ook gelinkt aan slaapapneu...
Een zoönose is een infectieziekte die kan worden overgedragen van dieren op mensen.
http://www.youtube.com/watch?v=wVQy9-cyL98

LyME en co's INFO-topic!
http://www.me-gids.net/index.php?name=P ... ht=#218551
karolien
Donateur
Donateur

Bericht door karolien »

Hoi VGZM,

Ik heb ook lange tijd verlammingsverschijnselen gehad, in mijn armen, vooral s' nachts...dus, ik denk dat het wel bij ME hoort.

Het stoppen van mijn adem herken ik niet...
nyx
Donateur
Donateur

Bericht door nyx »

Mijn vriend heeft hier ook last van en die wordt nu op slaapapneu getest.

Zou als ik jou was je hiervoor ook laten doorverwijzen. Zo een test kan nooit kwaad en maakt straks misschien een wereld van verschil.

of kijk een op deze site.
https://www.medsys.nl/federatie/slaapst ... index.html

Succes.
Gr. Nyx
mamoes
Gevorderd lid

Bericht door mamoes »

@Mamoes,

Bal in de keel is exact wat ik ook ervaar, beklemmend gevoel op de borst heb ik ook 24uur per dag.

Tijdje terug heb ik ook verlammingsverschijnselen in mijn linkerarm gehad in mijn slaap, ik weet soms niet meer waar het bijhoort omdat ik veel pijn, uitputting en spierzwakte door ME heb...hopelijk kan mijn huisarts iets voor mij betekenen in deze....

Oke, wat let je vghm, hurry up en go maandag :wink:
Misschien neemt het niet al je klachten weg maar slaapapneu is voor je hart zeker niet goed.
Niet bang worden maar handelen.

Ik ben heel benieuwd.
Hoor wel van je.
Groetjes,
Mamoes
stargazertje
Gevorderd lid

Bericht door stargazertje »

Het snakkend wakker worden naar adem ken ik jammer genoeg maar al te goed. Gebeurd bij mij als ik langer slaap dan 1,5 uur achter elkaar. Bij slaaptest werd bij mij geen slaapapneu gevonden.
marianneke
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door marianneke »

@Stargazertje, maar heb je tijdens die test wel langer dan 1,5 uur achter elkaar geslapen? Want als je zelf al zegt dat dit gebeurt als je langer dan 1,5 uur slaapt kan ik me voorstellen dat ze het niet gevonden hebben wanneer je dat daar niet gehaald hebt.
mamoes
Gevorderd lid

Bericht door mamoes »

Zeg VGHM ben je al wat wijzer geworden over je ademhaling tijdens je slaap /

Groetjes,
Mamoes
cieke
Actief lid

Bericht door cieke »

Heb hier ook al jaren last van, het verstikkingsgevoel.
De verlammingsverschijnselen in de armen s'nachts in de eerste jaren van de ziekte.
En het beklemmende gevoel vooral ook de eerste jaren, maar heb het nu sinds een paar weken terug. Heeft misschien te maken met de nieuwe behandeling waardoor eerdere symptomen terug komen.
veel sterkte aan iedereen,

groetjes, cieke
Plaats reactie