Suiker

Hier kan je vragen stellen over symptomen en veelvoorkomende kwalen die bij ME voorkomen.

Moderator: Moderators

bloemetje
Columnist
Contacteer:

Suiker

Bericht door bloemetje »

Ik kon geen topic vinden waar het uitsluitend over suiker gaat, dus maar een nieuwe aangemaakt. Uit mijn test van US Biotek blijkt dat ik geen suiker (cane sugar) mag, maar heb per ongeluk laatst twee keer een schaaltje appelmoes (fructose kan in mijn geval geen kwaad) met suiker gegeten. We dachten dat het de suikervrije versie was, maar dus niet.

Ik at die schaaltjes op vrij- en zaterdag. Zondag was ik in de middag heel erg naar: nog meer last van mijn darmen, maar ook heel missellijk en neiging tot braken. Toen begreep ik er niks van, maar gisteren bleek dus dat ik die twee dagen ervoor die appelmoes had gegeten (twee kleine schaaltjes maar..). Is het mogelijk dat ik daar zo ziek van ben geweest of zou het louter toeval zijn? Een samenloop van omstandigheden (what else is new?!). Ik weet dat ik het zeker weet als ik weer zo'n schaaltje eet, maar daar pas ik toch maar ff voor :mrgreen:

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en reacties! Groeten van Bloempie ---> die vanavond gebakken aardappeltjes gaat eten, maar wel zonder appelmoes deze keer

Afbeelding
startdust
Actief lid

Bericht door startdust »

Hallo,

dat zou goed kunnen denk ik, als er een `brandhaart` in je lichaam is is suiker zeker niet ge vriend. in een gezond persoon is het dat ook niet maar de negative imuunrespons zal geen merkbaar verschil geven

misschien interesant om een te googlen op`` sugar inflammation``
hoop dat je er iest aan heb

groetjes
Met de kennis van het heden verslaat de toekomst ons verLeden.

Nirvana; Oh Me
http://www.youtube.com/watch?v=zgDKHG4K ... re=related
bloemetje
Columnist
Contacteer:

Bericht door bloemetje »

Thanks, Startdust! Het kan dus echt na zo'n tijd nog dwars gaan zitten... Ik was er echt beroerd aan toe, ben vroeg mijn bedje in gekropen zonder te eten 's avonds. En het waren echt maar kleine schaaltjes! Nou, dan ben ik dus gewaarschuwd. Pffffffffff, niet normaal meer...
janine
Gevorderd lid

Bericht door janine »

Na zo'n tijd???

Wat dacht je van zelfs 5 dagen na het gegeten te hebben?
Kan zeer goed!
Dat is het lastige van intoleranties. Waar kwam het vandaan?

Wacht wel het liefst 2 weken voor je het weer test.

(Denk dat je deze al gevonden hebt, maar toch:) Bij de appie hebben ze wel appelmoes zonder suiker "potje moes" met blauw deksel.
dino
Gevorderd lid

Bericht door dino »

Wat apart. Ik denk ook wel eens waar komt het nou door.
Heb ik teveel gedaan?
Heb ik iets verkeerds gegeten?
Was mijn slaap weer minder van kwaliteit?

Kan er nog geen linken aan leggen. Vaak wel na eten, maar weet nog steeds niet of het tarwe is, suikers, of melk... of iets anders.

Is er bij die appelmoes de suikers uit de appels gehaald? Of alleen geen toegevoegde suikers?
janine
Gevorderd lid

Bericht door janine »

Als jij nog geen linken kunt leggen dino dan raad ik je het strenge eliminatiedieet aan.

Ik had NOOIT het idee dat ik iets had met voeding.
Reken maar van yes. 65 intoleranties. Wuifde ik weg als een lachertje.
Tot dat ik erachter kwam, door een zeer absurt streng eliminatiedieet, dat mijn lichaam er zeer gevoelig op reageert.

Als ik nu iets eet waar ik heftig niet tegen kan, heb ik zo 2 a 3 weken zware obstipatie aan mijn broek hangen,en soms start dat pas een paar dagen erna.
dino
Gevorderd lid

Bericht door dino »

Ja precies...
Ik heb juist wel het gevoel dat ik iets met voeding heb, iets waar ik niet tegen kan. Maar 65 intoleranties :shock: grote jackpot.

Ik eet nu ook heel raar, wat ook niet goed is natuurlijk. Maar ja wat is wel goed??? Wat is gezond??? Bij 65 (of minder) intoleranties is er niet zo veel "gezond" meer.

Hoe ziet dat eliminatiedieet eruit?
bloemetje
Columnist
Contacteer:

Bericht door bloemetje »

janine schreef:Na zo'n tijd???

Wat dacht je van zelfs 5 dagen na het gegeten te hebben?
Kan zeer goed!
Dat is het lastige van intoleranties. Waar kwam het vandaan?

Wacht wel het liefst 2 weken voor je het weer test.

(Denk dat je deze al gevonden hebt, maar toch:) Bij de appie hebben ze wel appelmoes zonder suiker "potje moes" met blauw deksel.
No way, Janine, dat ik het weer ga testen. Ik geloof het zo ook wel. Helemaal als jullie hier laten weten daar ervaring mee te hebben.

Ik eet uitsluitend bio voedsel, dat deed ik al voor mijn intolleranties via US Biotek aan het licht kwamen. Immers: al die troep die je binnen krijgt (kleurstoffen, andere toegevoegde stoffen) die moeten allemaal door het lijf worden afgebroken en dat lijkt me dus weer zonde van de energie. Al heb ik helaas nog geen procentje kunnen scoren sindsdien, noch met mijn beperking tot bio, noch met het dieet agv US Biotek.

Bij de biowinkel hebben ze appelmoes en appelcompote, die laatste heeft geen toegevoegde suiker. In beide zit natuurlijk wel fructose, maar hemel zij dank heb ik daar geen intollerantie voor. Wel idd een heleboel andere dingen, waardoor mijn voeding op het moment erg beperkt is vergeleken met een normaal voedingspatroon, maar ik vind zelf dat het nog best lukt om gevarieerd te eten.

Mijn lijst met intolleranties - rood: gist, gluten, caseine (dus alles van zuivel), ei, suiker, sesam... ik vergeet er nog een paar...
Oranje (dus hooguit per vier dagen eten): soya, tomaat, sinaasappel, sperciebonen, linzen en bonen...

Groetjes!
dino
Gevorderd lid

Bericht door dino »

Dat zijn al genoeg intoleranties!
En dan ook nog biologisch. Ik vind het knap hoor!
(Natuurlijk wil je er alles aan doen om je beter te voelen, maar dan is het alsnog knap.)
bloemetje
Columnist
Contacteer:

Bericht door bloemetje »

:oops: Da's aardig van je Dino, ik moet er bekant van blozen! Maar het is helemaal niet zo knap, want ik ben desperate om mezelf niet onnodig te vergiftigen. Dan komt die discipline vanzelf. Soms neemt manlief een lekker Belgisch pintje en dan snuif ik er aan, mmmmmmmmmmm zo lekker! Maar ja... gluten, he?! Dus niet voor mij, ik neem er nog geen half slokje van.

Overigens een grappige anekdote toen ik net had vernomen wat ik na het onderzoek van US Biotek allemaal niet meer mocht eten: Op dieet.
dino
Gevorderd lid

Bericht door dino »

Met alleen discipline kom je er niet ;). Je moet er sowieso aan wennen, dus vandaar.

Tja bier is gluten. Alleen Corona niet (maisbier) bijvoorbeeld.

Leuke anekdote :lol:.

Ik ga trouwens nu nog niks aanpassen aan mijn dieet, eerst maar eens onderzoeken (over anderhalve maand misschien (moet nog vervoer regelen) naar DML). En zien dat ik een inkomen krijg...
(Tegenstrijdig he, naar DML gaan en geen geld hebben :mrgreen:. )
hildeke
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door hildeke »

Hallo dames,

Een kleine tip van "mijn" diëtiste Christine Tobback: gebakken of gefrituurde groenten worden soms beter verdragen dan gekookte groenten omdat de fructose dan bijna volledig weg is.

Hetzelfde dus bij bv. wortels of aardappels (die veel fructose bevatten), of moeilijk verteerbare groenten zoals knolselder of gougettes.
Dus mss lukt warme appelmoes wel...?
bloemetje
Columnist
Contacteer:

Bericht door bloemetje »

@ Hilde - Dank voor de tip. Ik maak geregeld gegrilde groentes, louter en alleen omdat dat het minste werk is. Snij de courgette in plakjes (iets minder dan 1 cm) en een ui in de ovenschaal met een lekkere zonnebloemolie en zout van A. Vogel, eventjes husselen en dan 10 min onder een voorverwarmde grill. Dan weer ff husselen en nog een kwartiertje. Beter dan het bakken, want dan moet je er bij staan, opletten dat het niet aanbrandt, nog eens roeren. Pffffffffffff, wat een werk. Kan trouwens ook met paprika en wortel erbij, hoor! Maar wat ik aan Tobback niet begrijp: wel groentes frituren, terwijl ze vind dat je zo min mogelijk vet moet eten? Of heb ik dat mis?

@Dino: laat je de US Biotek test ook bij DML doen? Dan is die vraag van je voeding ook meteen beantwoord. Is niet duur (naar omstandigheden): kost E 150,-
hildeke
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door hildeke »

Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je elke dag gaat frituren... Grillen is idd ook een optie. Ze is zeker geen voorstander van teveel vet maar wel gezond vet, in dit geval olie om een beschermlaag in je darmen te vormen en zo allergische reacties en lekkende darm tegen te gaan.
nabo
Gevorderd lid

Bericht door nabo »

Zo vervelend die intolleranties!!
Ik mag echt bijna niks meer!

Geen fructose (dat zit in zoveel!!) Geen suiker, geen melk, en geen melk producten.
Dan nog wat granen zoals gluten en spelt enz nog een aantal groentes en ook geen ei.

Nouja zo kan ik nog wel even doorgaan.
Echt lastig dit dieet, trek het echt niet hoor pfff!
Nu al 6 maanden bezig en nog steeds kan k amper wat eten.
Plaats reactie