Organofosfaten en ME/CVS

Hier bespreken we biomedische behandelingen en medicijnen voor ME (cvs).

Moderator: Moderators

emootje
Actief lid

Organofosfaten en ME/CVS

Bericht door emootje »

Dames en heren,
Organofosfaten zijn stoffen die het enzyme cholinesterase remmen. Door het remmen van cholinesterase ontstaat er een te veel aan acetylcholine in het zenuwstelsel. Hierdoor wordt zowel het sympathisch zenuwstelsel (vecht - vluchtreactie) als het parasympathisch zenuwstelsel gestimuleerd.

Symptomen die ontstaan na een organofosfaat vergiftiging:
-misselijkheid
-braken
-buikkrampen
-diarree
-incontinentie
-transpireren
-speekselvloed
-grote pupillen
-wazig zien
-fasciculaties
-krampen
-spierzwakte
-bleekheid
-duizeligheid
-angst
-onrust
-hoofdpijn
-verwardheid
-concentratiestoornissen
-slapeloosheid
-apathie
-convulsies
-ademhalingsdepressie

Organofosfaten worden vaak gebuikt als bestrijdingsmiddelen op ons voedsel. Ook wordt het toegevoegd aan vliegtuigmotorolie. Deze toevoeging is waarschijnlijk verantwoordelijk voor het ontstaan van het “aerotoxic syndrome”, een syndroom dat ontstaat na het regelmatig inademen van vervuilde vliegtuigcabine lucht met een organofosfaat.
Ook bij het golfoorlogsyndroom lijken deze organofosfaten en andere cholinesterase remmers een hoofdrol te spelen.
De overeenkomsten van zowel het aerotoxic syndrome als het golfoorlogsyndroom met ME/CVS heeft me aan het denken gezet. Zou er een verband zijn tussen ME/CVS en organofosfaten? Moet ik mijn bloed laten testen op cholinesterase? Moet ik op de biologische toer?
Nu vroeg ik me af of er forumleden zijn die baat hebben bij een dieet met onbespoten voedsel. Is het de moeite waard? Ook ben ik benieuwd of er mensen zijn die ooit hun cholinesterase hebben laten meten.
Vriendelijke groenten,
Emootje
dino
Gevorderd lid

Organofosfaten en ME/CVS

Bericht door dino »

Het beslaat wel echt heel veel klachten. Op zich niet vreemd. Biologisch is toch echt beter (hoewel 100% biologisch niet mogelijk is).

Maar als je al allergenen moet mijden en dan ook nog op de bio-toer moet, wordt het wel erg lastig. Of dan moet je een afweging maken: wel allergenen, maar bio-allergenen ;). Geen idee wat zwaarder weegt...
Guido_den_Broeder
Gevorderd lid

Organofosfaten en ME/CVS

Bericht door Guido_den_Broeder »

Vergiftiging met organofosfaten kan klachten veroorzaken die deels hetzelfde zijn als bij ME. Het komt voor dat patiënten dan de diagnose CVS ontvangen, zie bijvoorbeeld de subgroepen van Kerr.

Maar het is geen ME en de behandeling (atropine) is ook verschillend.
emootje
Actief lid

Bericht door emootje »

@Dino
De allergenen die ik moet ontwijken zijn gluten, ei en amandelen. Daar zou in principe wel een biologisch dieet bij kunnen. Het is bij mij meer een financiële afweging, zo'n bio-dieet is toch weer een aanslag op je portemonnee.

@Guido
Kerr vindt bij CVS patiënten een verhoogde "neuropathy target esterase" gene activiteit wat een sterke aanwijzing is voor organofosfaten blootstelling.
http://jcp.bmj.com/content/58/8/826.full.pdf
Omdat hij dit in een algemene CVS groep vindt, verwacht ik dat alle CVSers last hebben van een lichte organofosfaat vergiftiging.

Ook de massale bijensterfte wordt gelinkt aan organofosfaten en andere acetylcholine verhogende middelden. Dit op zich moet al een vette waarschuwing zijn voor de mensheid.
We worden ziek van onze bestrijdingsmiddelen!
marlène
Gevorderd lid

Bericht door marlène »

Ook de massale bijensterfte wordt gelinkt aan organofosfaten en andere acetylcholine verhogende middelden. Dit op zich moet al een vette waarschuwing zijn voor de mensheid.
We worden ziek van onze bestrijdingsmiddelen!
Terechte opmerking. Bijtjes zijn als kanaries in de koolmijnen. Ze zijn de eerste indicators van ongezonde veranderingen in de voedselketen.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
marlène
Gevorderd lid

Bericht door marlène »

From 2007 IACFS/M. E. Conference:
Dr Jonathan Kerr from London stated that his gene expression studies are finding three main abnormalities in ME/CFS patients: these involve the immune system, mitochondrial function and G-protein signaling. There are seven genes upregulated in ME/CFS - those associated with apoptosis, pesticides, mitochdonrial function, demyelination and viral binding sites. Kerr mentioned three genes in particular: gelsolin, which is involved in apoptosis and amyloidosis; one that is upregulated by organophosphates, and a mitochondrial gene involved in the demyelination of nerves.

Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
yarwen
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door yarwen »

Doet mij denken aan de uitspraak van Renate Dorrestein in haar boek
Vroeger namen mijnwerkers een kanariepietje mee naar beneden in de mijnen. Als het beestje van zijn stokje viel, was dat een teken dat er giftige damp of te weinig zuurstof in de schacht aanwezig was, en dan trof men de benodigde maatregelen.
Misschien zijn ME-patiënten wel de menselijke kanariepietjes van deze tijd, en kan de mensheid maar beter snel haar consequenties trekken uit het feit dat wij als eersten en blijkbaar toevallig meest kwetsbaren nu al ziek zijn geworden van onze omgeving, van onze wereld, van de twintigste eeuw.
emootje
Actief lid

Bericht door emootje »

Heb net een documentaire gezien over de bijensterfte in Nederland en viel steeds van mijn stoel van verbazing.
http://zembla.vara.nl/Afleveringen.1973 ... f28e75ee84

Een korte samenvatting:
Onafhankelijke deskundigen denken dat de bijensterfte wordt veroorzaakt door pesticiden die de afweer van de bijtjes verzwakt. Door deze verlaagde afweer krijgen de bijtjes last van dodelijke secundaire infecties (zoals de varroamijt)
De belangrijkste adviseur van het Ministerie van Landbouw, dr. Blacquiere, maakt zich weinig zorgen over deze pesticiden. Hij zegt dat hij de invloed van pesticiden op bijen nooit heeft onderzocht. Volgens hem zijn er andere oorzaken van de bijensterfte: ‘Het komt door slechte imkers en door de varroamijt'
Nu blijkt dat Blacquiere's onderzoek gefinancierd wordt door de pecticiden producenten.

Het verhaal komt me in grote lijnen erg bekend voor.
Had eigenlijk verwacht dat Blacquiere de bijen aan de CGT zou zetten. Hoezo problemen met pesticiden...
marlène
Gevorderd lid

Bericht door marlène »

Ik heb de documentaire niet gezien maar heb al lang een vermoeden dat het ook de genetische structuur van de gewassen zelf is die een rol speelt. Een groot deel van de gewassen is heden ook verkocht door Monsanto.

Wij hebben een amateur-imker met een tiental korven achterin de tuin. In de winter merken we telkens een enorme bijensterfte op, tot 80%. De velden om ons heen zijn mechanisch bewerkt door enkele boeren. We hopen door het behouden van een paar oude authentieke fruitbomen in onze tuin de populatie mede in leven te houden. Ze zwermen dan in trossen rond de bloesems op bepaalde uren van de dag. De fruitbomen zijn inmiddels zo hoog dat wij niet meer aan het fruit kunnen maar de bijtjes vinden het wel lekker.

josje
Gevorderd lid

Bericht door josje »

ik heb de documentaire net ook bekeken, ik vind dit heel erg, mijn vader heeft jaren bijen gehad, en is gestopt omdat steeds zijn bijenvolken weer doodgingen. we leven in een wereld waar alles alleen maar om geld schijnt te draaien.
emootje
Actief lid

Bericht door emootje »

@marlène
Het klopt dat Monsanto en consorten geen goede invloed hebben op onze gezondheid, toch denk ik dat de pesticides de hoofdoorzaak zijn van de bijensterften. Er lijkt een verband te zijn met een pesticide (die het autonome zenuwstelsel stimuleert) en de bijensterfte (zie kaartje)
Bijlagen
imidaclopridbijensterfte.gif
imidaclopridbijensterfte.gif (72.26 KiB) 729 keer bekeken
emootje
Actief lid

Bericht door emootje »

@josje
Het is inderdaad heel triest en ik vraag me af of deze toxines alleen maar invloed hebben op de bijtjes. Dr Coucke's kaartje (zie hieronder) laat ook zien dat CVS veel vaker voorkomt in bepaalde delen van België. Een verband met pesticide?
Er is ook een petitie:
http://petities.nl/petitie/stop-de-bijensterfte
Bijlagen
Artsenkrant 2133N Kaart Belgie CVS.png
Artsenkrant 2133N Kaart Belgie CVS.png (92.88 KiB) 723 keer bekeken
marlène
Gevorderd lid

Bericht door marlène »

Ik stel me dan automatisch ook de vraag hoe het zit met de consumptie van levensmiddelen. Deze bevolkingsgroep doet tevens zijn aankoop bij dezelfde leveranciers in de streek. Een bewoner uit Antwerpen gaat niet in de Ardennen aankopen doen.
Is er daar al onderzoek naar gedaan? Iemand enig idee?

emootje
Actief lid

Bericht door emootje »

Effecten van organofosfaten op het immuunsysteem:
http://www.jstage.jst.go.jp/article/jnms/74/2/92/_pdf
Bijlagen
OP immune.JPG
OP immune.JPG (118.17 KiB) 694 keer bekeken
marlène
Gevorderd lid

Bericht door marlène »

emootje
Wat heb jij een geweldige databank :)

Plaats reactie