Ritalin (of andere middelen voor een betere concentratie)

Hier bespreken we biomedische behandelingen en medicijnen voor ME (cvs).

Moderator: Moderators

magnetronnie
Gevorderd lid
Berichten: 536
Lid geworden op: 27 nov 2010, 10:15

Ritalin (of andere middelen voor een betere concentratie)

Bericht door magnetronnie »

Zijn er hier mensen die Ritalin (of andere middelen voor een betere concentratie) slikken en hun ervaring willen delen?

Ik weet dat bijvoorbeeld Ritalin door niet-AD(H)Ders, meestal studenten, wordt gebruikt om alerter te zijn en beter te kunnen concentreren. Mijn lichamelijke klachten zijn niet zó ernstig dat ik helemaal niet naar school kan, maar vooral door mentale klachten heb ik ontzettend veel moeite om langer dan één/twee uur mijn aandacht ergens bij te houden. Vandaar deze vraag.

Overigens zou taurine uit energiedrankjes ook enigszins moeten helpen, maar ik heb daar slechte ervaringen mee, het versterkt mijn paniekaanvallen als ik lange tijd moet staan, dus dat is geen optie.
Gebruikersavatar
baukje
Beginner
Berichten: 71
Lid geworden op: 08 nov 2010, 16:09

Ritalin (of andere middelen voor een betere concentratie)

Bericht door baukje »

Ik weet ook dat Ritalin hele nare bijwerkingen kan hebben, en ik vraag me af hoe die studenten aan de medicatie komen.
Niet van een arts in ieder geval.
Misschien moet je dit eens met je huisarts bespreken.
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Ritalin (of andere middelen voor een betere concentratie)

Bericht door marlène »

Je riskeert er hartkloppingen van te krijgen want het is "speed".

Lees deze rubriek ook eens:
http://www.me-gids.net/index.php?name=P ... t=rilatine
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
magnetronnie
Gevorderd lid
Berichten: 536
Lid geworden op: 27 nov 2010, 10:15

Ritalin (of andere middelen voor een betere concentratie)

Bericht door magnetronnie »

Ja dat heb ik ook gehoord, tot aan psychoses aan toe, daarom informeer ik eerst voordat ik zelf ga experimenteren. Het zijn helaas geen vitaminepillen die je even bij de kruidvat koopt. ;)

Ik word binnenkort, moet nog een paar onderzoeken, door de internist doorverwezen naar een neuro-psycholoog, dus dan ga ik deze vraag ook stellen, maar ik vind het altijd wel fijn om vooraf al wat op de hoogte te zijn over wat er mogelijk is. :) dan kan ik iets gerichtere vragen stellen.
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Ritalin (of andere middelen voor een betere concentratie)

Bericht door marlène »

Ik heb met LDN ook heel goede resultaten qua concentratie maar het heeft wel even geduurd en het nadeel is dat je lichaam eerst herstellingswerken gaat uitvoeren. Dat is misschien een risico als je aan het studeren bent. Misschien kan je dat dan beter opstarten tijdens de vakantie zodat je de vruchten kan plukken tegen september.

Q10 (400 mg het eerste jaar en dan 300 mg het tweede jaar) helpt me ook goed.

Tot slot de vitamine B12 is toch ook steeds een opkikker voor 36 - 48 uur maar ook dat heeft enkele weken geduurd vooraleer ik effect voelde.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Ritalin (of andere middelen voor een betere concentratie)

Bericht door marlène »

Rilatine verkleint de hersenstam en dat is echt iets dat wat we kunnen missen als kiespijn ...

Bovendien put het de dopamine voorraad uit en er is een studie geweest in 2008 die aanwees dat er zeer waarschijnlijk een link is tussen fibromyalgie en dopamine.

Dat lijkt me niet onwaarschijnlijk want veel mensen zijn glutenintolerant en dat verandert rechtstreeks de dopaminevoorraad.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
magnetronnie
Gevorderd lid
Berichten: 536
Lid geworden op: 27 nov 2010, 10:15

Ritalin (of andere middelen voor een betere concentratie)

Bericht door magnetronnie »

marlène schreef:Je riskeert er hartkloppingen van te krijgen want het is "speed".

Lees deze rubriek ook eens:
http://www.me-gids.net/index.php?name=P ... t=rilatine
Dankjewel! Ik had al wat gezocht, maar deze was ik nog niet tegen gekomen.
Gebruikersavatar
senna
Donateur
Donateur
Berichten: 2623
Lid geworden op: 26 mei 2009, 11:42

Bericht door senna »

Zeker dat er artsen zijn die dit voorschrijven aan studenten maar er zijn ook adhd'ers die er handel in drijven.

Voor cvs is er ook mee geëxperimenteerd, zelfs in Leuven.
Maar de grote vraag is : wat zijn de gevolgen op lange termijn, zeker voor kinderen met adhd ?
Het leven is een feest, maar ik kan (nog) niet ingaan op de uitnodiging !

Facebook : Lyme België/Belgique Protest
Time For Lyme BE-NL
Gebruikersavatar
karolien
Donateur
Donateur
Berichten: 2913
Lid geworden op: 17 jun 2009, 18:33

Bericht door karolien »

Er zijn studies aangetoond dat er psychische schade kan optreden bij langdurig gebruik.
Oppassen geblazen!
Gebruikersavatar
startdust
Actief lid
Berichten: 396
Lid geworden op: 01 nov 2010, 20:46
Locatie: nijmegen

Bericht door startdust »

toets eens off label amantadine adhd in op google, wie weet kun je dit bij je arts voorleggen. hier word je immers niet nog moeier van als het uigewerkt is.
amantadine is sparend, ritalin stimuleren.
off label gebruikt voor moeheid bij ms
off label gebruikt bij restless legs syndrome
off label bij fibro
off laber bij add-adhd
Met de kennis van het heden verslaat de toekomst ons verLeden.

Nirvana; Oh Me
http://www.youtube.com/watch?v=zgDKHG4K ... re=related
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Hoi magnetronnie,

:wink: Ik heb even voor je gezocht en hier een topic over Ritalin:
http://www.me-gids.net/Forum-viewtopic- ... r-asc.html

:idea: Lees goed de waarschuwende informatie van Zuiderzon over Ritalin en ME/cvs, en ik hoop dat je dan beseft dat je beter geen Ritalin kunt gaan nemen.

Studenten die Ritalin via internet kopen, zijn echt super-olie-dom bezig. Het is ronduit gevaarlijk!!!!

Groetjes, Louisa
magnetronnie
Gevorderd lid
Berichten: 536
Lid geworden op: 27 nov 2010, 10:15

Bericht door magnetronnie »

Bedankt allemaal. :D
De conclusie is dus: beter niet aan beginnen.
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

Bericht door louisa »

Hoi magnetronnie,
magnetronnie schreef:De conclusie is dus: beter niet aan beginnen.
:lol: Lijkt mij duidelijk...... Als jouw gezondheid je lief is!

De waarschuwingen middels informatie van Zuiderzon spreken voor zich....

:idea:
Zuiderzon schreef:Van rilatine is aangetoond dat het bij jonge ratten oxidatieve schade teweegbrengt, terwijl ME/CVS-patiënten net al oxidatieve schade hebben.

Rilatine doet de bloedstroom naar de hersenen afnemen.
Wetende dat de doorbloeding in de hersenen te laag is bij veel ME/CVS-patiënten (aangetoond via SPECT-scans), is rilatine een zeer CONTRAPRODUCTIEF middel!

Dat is nu precies wat België doet: referentiecentra zonder enig positief wetenschappelijk onderzoek de plak laten zwaaien, hen richtlijnen laat opstellen, die zelfs schadelijk zijn. Huisartsen pakken deze richtlijnen klakkeloos over als zijnde heil, met alle gevolgen vandien voor ons!
en

:idea:
Zuiderzon schreef:Dit nav welgeteld 1 studie (olv Van Houdenhove in het referentiecentrum)(die de huisarts dan vol lof gelezen heeft in de Artsenkrant) waarbij men subjectieve verbetering van concentratie en mindere vermoeidheid vaststelt (op termijn van 4 weken 'behandeling'!!!) bij slechts 1/6 of 10 van 60 patiënten aan de hand van een subjectieve (!) vragenlijst (ipv objectieve parameters - vb. fietstest betere resultaten?).
[Noot: ze waren gestart met 180 patiënten maar in de psychiatrie doet men aan creatief boekhouden en laat men afvallers en potentiële deelnemers die om allerlei redenen als niet bruikbaar werden afgewezen, BUITEN beschouwing. Dus je kan hier concreet besluiten dat het succes gereduceerd wordt tot 10 op 180 of 1/18! dat is 1/3 van hun voorgestelde succespercentage!]

Bovendien werd de lange termijn niet onderzocht (wat uiteraard andere resultaten zal opleveren gezien de schadelijke effecten die ik hoger reeds aangehaald heb). Plus het gaat hier om een tijdelijke verlichting van een symptoom, de oorzaak wordt niet aangepakt.
Een andere studie van rilatine voor vermoeidheid bij kanker toont dat rilatine niet beter is dan placebo :P
Groetjes, Louisa
Gebruikersavatar
zonaanbidster
Gevorderd lid
Berichten: 949
Lid geworden op: 08 jun 2007, 23:49

Bericht door zonaanbidster »

Het lijkt mij uberhaupt onmogelijk dat studenten zich beter kunnen concentreren door Ritalin als ze geen ADHD hebben.
Sterker het was ooit mijn vak en ik weet dat het onmogelijk is. Het lijkt me dat ze zich wel beter kunnen concentreren op feestjes.... :lol:
Bij gewone mensen gebeurt immers precies het omgekeerde als bij de stof in de hersenen van ADHD-ers. ADHD brengt mee te lage overdracht in de neuronen. Die je het bij mensen met geen of andere hersenafwijking krijg je hyperactiviteit activiteit, zoals hiervoor gezegd: speedeffect.
Gebruikersavatar
danny1964
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 27 nov 2010, 22:59
Locatie: BELGIE

Bericht door danny1964 »

@magnetronnie

ik gebruik PAS complex met fosfatidylserine
in alternatieve behandelingen heb ik ooit dit topic gestart :)

Ik neem dit product onder de naam Brain bow van Springfield Nutra
je kan eens gaan kijken op de website en ik heb het gevoel wanneer ik 3 maal daags een pil hiervan neem dat ik een betere concentratie heb
je vind op internet hier nog informatie over en ook ervaringsverhalen
Plaats reactie