Het is zover: Ze dachten dat het psychisch was....

Hier kan gediscussieerd worden over nieuws en onderzoek over gezondheid in het algemeen (niet specifiek over ME).

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
american
Actief lid
Berichten: 140
Lid geworden op: 31 aug 2010, 17:38

Het is zover: Ze dachten dat het psychisch was....

Bericht door american »

Jonge vrouw overlijd. De deskundigen analyseren de psychosomatiek van de de tumor. Hart van Nederland besteed er ook aandacht aan. Ja, wat kan je daar als arts van leren?
Gebruikersavatar
allura
Actief lid
Berichten: 168
Lid geworden op: 17 feb 2011, 23:39

Bericht door allura »

Schandalig maar het kon niet uitblijven. Tenzij je voor hen staat met een gebroken been, krijgt tegenwoordig alles de term "psychisch" opgeplakt. Uitgelokt door stress, en iedereen aan de anti-depressiva en op yogales.

Ik stel me de vraag, hoeveel mensen zijn zo al gestorven waarbij nadien geen autopsie werd uitgevoerd? Hoeveel mensen (waaronder velen op dit forum) leven er niet met een echte ziekte die de term "paniekstoornis" of iets dergelijks hebben opgeplakt gekregen?

Bah, een mens wordt ziek van de huidige medische wereld.
imaginary
Gevorderd lid
Berichten: 622
Lid geworden op: 20 feb 2011, 03:56

Bericht door imaginary »

wanneer was dat op tv? Of waar heb je dat gevonden? Ben wel nieuwsgierig
As If I could reach Rainbows..

And if you want a rainbow you have to put up with the rain..
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

Bericht door felixloena »

was gisteren bij hart van nederland.

http://www.hartvannederland.nl/nederlan ... he-misser/ admin

Afschuwelijk verhaal.
Leven is het meervoud van lef - Loesje
Gebruikersavatar
niessie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: 11 okt 2009, 11:48
Locatie: hoorn(nh)

ze dachten dat het psychisch was!!!!

Bericht door niessie »

samengevoegd. admin

Ik heb gisteravond met verbijstering het verhaal gezien over een jonge vrouw die niet werd geloofd door de artsen en uiteindelijk zelfs is overleden.....
Het is geen ME/cvs maar wel hetzelfde gevecht van de vrouw en haar familie

Het was te zien op Hart van Nederland en het heeft mij enorm geraakt...
Het ging dus over een jonge vrouw die ineens enorme hoofdpijnen kreeg en enorm afviel in korte tijd, de artsen dachten allemaal dat het psychisch was en dat ze anerexia zou hebben en werd opgenomen in de psychiatrie waarbij het steeds slechter met haar ging(ze kon op laatst niet eens meer op haar benen staan en woog nog maar 38 kg!!)

Haar ouders waren zo ongerust en wilde dat er een mri scan van haar hoofd werd gemaakt en dat werd dan wel gedaan door een neuroloog en die kon niets vinden op de mri dus toch psychisch :evil:

Uiteindelijk kreeg ze last van haar ogen en doorverwezen naar een oogarts die meteen aan de noodrem trok en weer een scan gemaakt en daaruit bleek een groot tumor in haar hoofd te zitten die door de neuroloog niet gezien was!!!!!!!!!

Ze heeft nog van alle therapieen gehad om beter te worden(chemo) maar het was te laat en ze is op 31 jarige leeftijd overleden!!!
Haar ouders hebben een boek uitgebracht en het eerste exemplaar werd overhandigd aan de arts die haar nog geprobeerd heeft te redden en dat was in het Antonius Ziekenhuis......
De arts gaf toe dat er enorme fouten zijn gemaakt en vooral dat er niet geluisterd is naar de patient maar naar hun eigen tunnelvisie!!!!

Hij gaf ook aan dat het mss eens tijd werd date er toch meer naar de patient moet worden geluisterd!!!! en dat artsen geen patienten meer in hokjes moeten zetten wat nu nog veel te veel gebeurd!!!!!!
Hij gaf dus eigenlijk toe dat ze verkeerd bezig zijn en er toch echt meer moet gaan veranderen :wink:

Het heeft mij enorm geraakt deze uitzending en het geeft maar weer aan dat artsen veel meer ziektebeelden maar in de psychiatrie gooien omdat ze niet LUISTEREN naar patient en fam!!!!!

Het is dan geen ME/cvs in dit geval maar dat de psychiatrie een enorme hoofdrol speelt met heel veel zeer ernstig lichamelijk zieke mensen heeft is dieptriest en vraagt om verandering bij de artsen..........


Ik heb zelf een aantal jaren terug een buurman verloren die niet meer kon eten en drinken en ook op de psychiatrie belandde ........achteraf uitgebreide darmkanker en niet meer te redden is op 50 jarige leeftijd overleden ook toen luisterde de artsen niet met de dood tot gevolg!!!!

Ik blijf maar roepen/schreeuwen dat je naar je eigen gevoel moet luisteren maar helaas hebben artsen helemaal niets met gevoel.....en dat moet veranderen want de patient geeft ZELF aan dat heet niet goed is en niet de referentiewaarden in bv het bloed die ook vaak niet klopt!!!!

Ik wilde het toch ff delen met jullie enne>>>>WE VECHTEN DOOR HE!!!!!!
Ooit gaan we gelijk krijgen ik weet het zeker maar het kost heel wat strijdlust :wink:
Gebruikersavatar
Esther
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 796
Lid geworden op: 06 jul 2010, 18:58
Contacteer:

ze dachten dat het psychisch was!!!!

Bericht door Esther »

@Niessie,

Bedankt om ons hier attent te maken op dit verschrikkelijk verhaal. Er zitten inderdaad gelijkenissen in met de behandeling van patiënten met ME/CVS. Als artsen niets kunnen vinden is het psychisch. Als artsen wel iets vinden, maar de afwijkingen zijn in hun ogen te klein dan worden de afwijkingen verklaard door foutjes in het meetsysteem. Als er meerdere kleine afwijkingen worden gevonden dan verklaard dit volgens hen ook nog steeds niet de subjectieve klachten van de patiënt waardoor deze vervolgens ook weer naar de psycholoog wordt doorgestuurd. Dat een neuroloog een tumor over het hoofd ziet is natuurlijk van een andere orde. Die heeft zitten slapen.

Liefs,
Esther

http://www.onwilliglichaam.blogspot.com
Gebruikersavatar
annemoontje
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3003
Lid geworden op: 31 mei 2010, 14:52

Bericht door annemoontje »

Dit is inderdaad ongelooflijk triest en sluit aan bij de tendens dat steeds sneller het oordeel psychisch wordt gegeven door artsen als ze niet direct kunnen vinden of bedenken wat het kan zijn. Dit roepen ook steeds meer artsen, ik denk ook aan het artikel van Marlène een tijd terug http://www.hln.be/hln/nl/959/Bizar/arti ... voet.dhtml

Hierin wordt door de arts die wel verder kijkt dan zijn neus lang en het (duidelijk fysieke!) probleem oplost, ook gesteld dat artsen vandaag de dag steeds sneller geneigd zijn het op de psyche te gooien. In dit geval zonder dodelijke afloop, maar het is schrikbarend hoe vaak en hoe snel fysieke klachten afgeschoven worden en met nauwelijks onderzoek (of de al dan niet duidelijke gemeten afwijkingen te negeren die juist wel wijzen op een medisch probleem, zoals bij mij lage insp.cap. en VO2max in beginjaren, PAC's en sinusaritmie op ECG's, afwijkende EEG's, EMG's enz, enz, enz maar niet bekend welk meest voor de hand liggende of bekend ziektebeeld of atypische afwijkingen, dus dan toch afschuiven op psychisch omdat ze niet weten wat ermee aan te vangen)

Bij ME/CVS hebben we ook nog de pech dat de afwijkingen die met standaardbloedonderzoek worden gevonden vaak te subtiel zijn idd. Maar wel degelijk horen bij het beeld en ander soort onderzoek vaak duidelijkere afwijkingen tonen. Maar je moet wel weten als arts wat die afwijkingen kunnen veroorzaken en dat weten heel veel artsen ook niet.
Do what you feel in your heart to be right, for you'll be criticized anyway. Eleanor Roosevelt (1884-1962)

ME & YOU, crowdfunding studie die ME op de medische kaart kan zetten! http://www.meyou.no/press-release-english/
imaginary
Gevorderd lid
Berichten: 622
Lid geworden op: 20 feb 2011, 03:56

Bericht door imaginary »

Dankjewel voor de link! Ik zat al te zoeken op de site maar kon het zelf niet vinden... Dit heeft mij echt geraakt! Ik kan daar zo boos om worden!

Wel goed dat hier aandacht aan wordt besteedt, ook al is het helaas te laat maar hopelijk een signaal naar de medische wereld voor toekomstige patienten.
As If I could reach Rainbows..

And if you want a rainbow you have to put up with the rain..
stier
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 1972
Lid geworden op: 15 apr 2010, 16:52
Locatie: Zuid-Holland

Bericht door stier »

Dramatisch zulke verhalen. De combinatie jonge vrouw - pijn - moe - vermageren leidt al snel tot een beeld van spanning oid bij veel artsen. Echt heel erg. Wel ietsjepietsje hoopvol hoe die arts spreek die het boek in ontvangst neemt.
Every day may not be good, but there's something good in every day.
Gebruikersavatar
niessie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: 11 okt 2009, 11:48
Locatie: hoorn(nh)

Bericht door niessie »

De reactie van de arts die eigenlijk eerlijk ervoor uitkomt dat de artsen heel verkeerd hebben gedacht en de patienten maar al te graag in hokjes willen stoppen en een tunnelvisie hebben die heeft mij enorm geraakt.....
Ik hoop echt dat in ieder geval deze arts(elke arts is meegenomen!) er ook echt wat mee doet met dit vreselijke verhaal van zo jong iemand die ws nog had geleefd als er maar GELUISTERD was en dat geeft de arts in dit geval dus wel toe
Helaas allemaal te laat en weer achter de feiten aanlopen maar elk begin van anders denken is er één :wink:

Het is dus gisteravond geweest op SBS 6 Hart van Nederland
Gebruikersavatar
allura
Actief lid
Berichten: 168
Lid geworden op: 17 feb 2011, 23:39

Bericht door allura »

Da's in ieder geval wel iets goeds, dat hier hopelijk uit voortvloeit. Hopelijk zijn er meerdere artsen die dit nieuws lezen en er hun conclusies uit trekken. En zo mogelijk weer enkele tientallen+ patiënten die dan wél de hulp krijgen die ze nodig hebben. :)

Het is zoals mijn moeder ooit zei: er moeten doden vallen voor er iets verandert.
Gebruikersavatar
karolien
Donateur
Donateur
Berichten: 2913
Lid geworden op: 17 jun 2009, 18:33

Bericht door karolien »

Artsen luisteren?

Mijn zus werkte in een ziekenhuis als sociaal assistent, en ze is daar vertrokken, omdat ze het niet meer kon aanzien hoe dokters mensen behandelen.

Zo was er een patient die zwaar suikerziekte had en daardoor blind geworden, en allerlei kwalen.
En de dokter had op het blad van zijn dossier geschreven: DEBIEL...
Gebruikersavatar
leo
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 69
Lid geworden op: 29 okt 2010, 11:47

Bericht door leo »

Die dokter had een hoop zelfkennis :lol:

Maar serieus...het wordt steeds erger. Iedereen heeft of kent wel iemand met zo'n soort ervaring. Ik ben zo vrij geweest het voorbeeld uit hart van nederland te gebruiken in mijn mail aan de vaste kamercommissie van de tweede kamer..zie onderwerp Zembla. Laten we hopen dat dit onnodige leed ergens toe leidt.
imaginary
Gevorderd lid
Berichten: 622
Lid geworden op: 20 feb 2011, 03:56

Bericht door imaginary »

ja ik vind het wel verbazingwekkend hoeveel mensen er slechte ervaringen hebben met dokters of via via horen hoe ze mensen behandelen... waarvoor ben je dan uberhaupt dokter geworden???
As If I could reach Rainbows..

And if you want a rainbow you have to put up with the rain..
Gebruikersavatar
niessie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: 11 okt 2009, 11:48
Locatie: hoorn(nh)

Bericht door niessie »

@Leo goed gedaan :wink:
Plaats reactie