misselijkheid,vaak s avonds,hoe komt t en hoe kom k ervanaf?

Hier kan je vragen stellen over symptomen en veelvoorkomende kwalen die bij ME voorkomen.

Moderator: Moderators

lano
Actief lid

Bericht door lano »

ik heb al sinds het begin van mijn cvs regelmatig last van misselijkheid zonder duidelijke oorzaak. Meestal komt het s avonds opzetten waardoor ik s nachts uren wakker lig. Ik kan geen verband met mijn eten ontdekken. Herkent iemand dit en weten jullie wat ik ertegen kan doen? Rennie oid helpt niet. Het enige dat ik wel weet is dat ik er last van heb als ik al erg moe ben die periode.
felixloena
Oud-medewerker
Contacteer:

Bericht door felixloena »

Ik heb het meestal als ik te moe ben, dus nog vermoeider als anders. Bijvoorbeeld als ik eens wat extra gedaan heb: visite, naar de bieb noem maar op.
Bij mij is het duidelijk een teken van over mijn grens gaan.

Vaak volgt na de misselijkheid ernstige hoofdpijn bij mij.
Leven is het meervoud van lef - Loesje
marlène
Gevorderd lid

Bericht door marlène »

Vertraagde maag-darmlediging?
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gast

Bericht door Gast »

hoi lano,

als je misselijk bent, heb je dan ook last van zuurbranden?
probeer iets hoger te gaan liggen, misschien helpt dat?
zoja, dan denk ik dat je last hebt van je maag, dat deze niet god is afgesloten of zo?
groetjes
poppetje
Donateur
Donateur

Bericht door poppetje »

Ja misselijkheid is vaak zo moeilijk te definieren, kan toch beetje te veel maagzuur zijn, en het feit dat je het 's avonds hebt (dat is vaak je grootste maaltijd) doet wel beetje denken dat het toch ligt aan iets wat je dan eet of de hoeveelheid die je eet, die dan wat extra maagzuurproductie geeft en wellicht daardoor een misselijk gevoel, of juist een trage maaglediging waardoor je misselijk bent.

Je zou kunnen testen of je wat minder (zwaar) kunt eten 's avonds, en zeker niet meer 2-3 uur voordat je gaat slapen. Kopje venkelthee of muntthee na de maaltijd kalmeert de maag ook een beetje.

Succes
metoo
Gevorderd lid

Bericht door metoo »

Verse gember wortel opkauwen of raspen en thee van zetten met honing is mijn enige redding bij ernstige misselijkheid...meestal is 't een teken van te ver over mijn grens gegaan te zijn...dus idd vaak 's avonds na een 'te lange' dag...verband met de maaltijd is er meestal niet, ik heb dan zelfs geen trek meer en kan dan haast niet meer eten...
Hope is the thing with feathers
That perches in the soul,
And sings the tune without the words
And never stops at all...
(Emily Dickinson)
joni
Actief lid

Bericht door joni »

Ik heb er ook last van als ik teveel heb gedaan op een dag.
janine
Gevorderd lid

Bericht door janine »

Hier begint zoiezo dan de man met de hamer te komen, 9 van de 10 einde van de middagen. In plaats van koud hebben krijg ik het dan in de loop van de vroege avond warmer, terwijl ik dan nog steeds dezelfde pyama aan heb onder dezelfde deken op de bank, een heet hoofd, misselijk zonder overgeven en een hard voelend kloppend hart. Een algemeen nog rotter gevoel dan normaal.
Bleh. Zie er dan tegenop om te gaan slapen.

Herken jij dat ook of is het bij jou alleen misselijk.

Ik dach misschien richting hormonaal uit balans?
lano
Actief lid

Bericht door lano »

venkelthee heb ik wel liggen volgens mij, zal dat de volgende keer proberen. Ik kan me niet goed herinneren of ik na de vorige keren misselijkheid ook een zware terugval had maar nu zeker wel! Ik had me afgelopen week al ziek gemeld om bij te rusten maar blijkbaar was ik al te laat. Ik had m'n thee 1 min in de magnetron gezet maar moest gewoon op de keukenvloer gaan zitten om te wachten. Zo heftig heb ik het nog nooit gehad. Zou dus idd best n voorbode kunnen zijn van een instorting. Janine wat jij beschrijft heb ik ook wel regelmatig maar afgelopen zaterdag niet, lag juist te rillen van de kou in bed. Mijn hartslag is eigenlijk altijd op hol dus dat is niet echt meer een graadmeter bij mij.
Tussen mijn oren, zit een ziek lichaam!
janine
Gevorderd lid

Bericht door janine »

Ja, die hartslag van mij snap ik ook niet.
Ik lig nu nog steeds in bed, ben nog niet opgestaan, en hij is nu redelijk.
Maar vaak als ik gedurende de dag lig, voel ik mijn hart beter (en dan bijv ook in je nek, borst, ledematen) dan nu.
Net alsof je een fikse inspanning hebt geleverd, dan voel je hem ook zo kloppen, zonder dus dat hele snelle kloppen van een inspanning.

bah lano, ik hoop dat deze achteruitgang niet lang duurt.
marlène
Gevorderd lid

Bericht door marlène »

Ik heb begin 2008 zes maanden lang elke dag overgegeven. Om middernacht kwam het eten van de lunch er onverteerd uit. Toen werkte ik nog.

Een jaar later bleek bij onderzoek mijn maag en darmstelsel zeer vertraagd te werken. Dat kunnen ze meten door je een bestraalde omelet te laten eten en dan om de x aantal minuten onder de scanner te zetten.

In dec 2009 heb ik een fikse maag- en dunne darmontsteking gehad.

Ik ben ervan overtuigd dat het weglaten van rauwe voeding (fruit en groenten) mijn darmen heeft geholpen. Alles stoven en enkel warme of lauwe dranken, niets chemisch in dat buikje.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
lano
Actief lid

Bericht door lano »

janine schreef:Ja, die hartslag van mij snap ik ook niet.
Ik lig nu nog steeds in bed, ben nog niet opgestaan, en hij is nu redelijk.
Maar vaak als ik gedurende de dag lig, voel ik mijn hart beter (en dan bijv ook in je nek, borst, ledematen) dan nu.
Net alsof je een fikse inspanning hebt geleverd, dan voel je hem ook zo kloppen, zonder dus dat hele snelle kloppen van een inspanning.

bah lano, ik hoop dat deze achteruitgang niet lang duurt.
ja zo'n gejaagde hartslag alsof je achterna gezeten ben door bokito terwijl je alleen een kopje thee hebt opgepakt, wonderlijk volkje zijn wij toch haha.
lano
Actief lid

Bericht door lano »

wat vervelend marlene, als je je ergens ellendig van gaat voelen is het wel van overgeven, gelukkig ben je er nu vanaf. Eet je helemaal niks rauws meer? Ook geen sla bv? Alles dat chemisch is of uit n pakje probeer ik ook zoveel mogelijk te laten staan. Ik eet alleen nog pure dingen, pakje tomatensap bv, prima maar dan wel alleen tomatensap niet nog smaakversterkers, conserveringsmiddelen enz enz. Ik ben ervan overtuigd dat zulke troep ervoor zorgt dat er zoveel 'mode' ziekten zijn.
hayes
Actief lid

Bericht door hayes »

Hier net hetzelfde als marlène gehad. Maand of 3 bijna elke dag alles er terug uit. Vooral 's morgens een ramp. Ook een extreem trage maag (gastroparese) vastgesteld na de test met de radioactieve omelet :P.

Idd niets rauw eten, is enorm belastend. Ook opletten met grote hoeveelheden vet, vet vertraagd nl. de spijsvertering. Niets pikant, want ook niet bepaald makkelijk te verteren. En natuurlijk al de soorten intoleranties die er zijn...

Helemaal suiker schrappen heeft bij mij nog het meeste geholpen. Suiker belast de pancreas, de pancreas regelt de enzymentoevoer om te verteren en zo ook de maagsappen. Zoek maar eens op naar gastroparese. Je zult zien dat het overgrote deel over diabetici gaat, waar de pancreas ook de grote boosdoener is.
With hands held high into a sky so blue,
as the ocean opens up to swallow you.
lano
Actief lid

Bericht door lano »

ik weet niet of dat het bij mij ook is, ik geef namelijk niet over. Vet eten laat ik wel zoveel mogelijk staan, maar ik eet juist veel sla en elke dag chilipoeder. Maar omdat ik het maar af en toe heb heeft dat er niks mee te maken denk ik.
Plaats reactie