Blaasontsteking

Hier kan je vragen stellen over symptomen en veelvoorkomende kwalen die bij ME voorkomen.

Moderator: Moderators

Marjolijn
Oprichter

Blaasontsteking

Bericht door Marjolijn »

Blaasontsteking

Wat is het?

Een blaasontsteking (cystitis) wordt veroorzaakt door een infectie van de urinewegen die tot een ontsteking van de blaas leidt. Bij een blaasontsteking is de wand aan de binnenkant van de blaas ontstoken. Soms is ook de urinebuis ontstoken. De blaas is de opslagplaats voor urine en zit onder in de buik. De urinebuis is de buis waardoor urine vanuit de blaas het lichaam verlaat.

Een blaasontsteking komt vaak voor. Ongeveer 1 op de 50 mensen heeft wel eens met deze aandoening te maken gehad. Een blaasontsteking komt veel meer bij vrouwen dan bij mannen voor. Het komt vaak voor tijdens een zwangerschap, vooral in de eerste maanden. Bij kinderen kan de ontsteking veroorzaakt worden door een afwijking van de urinewegen. Bij mannen gaat een blaasontsteking vaak samen met een ontsteking van de prostaat.

Wat zijn de verschijnselen?

Een blaasontsteking heeft een aantal kenmerkende verschijnselen. Het belangrijkste symptoom is een onophoudelijke drang tot urineren, waarbij telkens een kleine hoeveelheid sterk ruikende urine naar buiten komt. Je hebt het gevoel van hoge nood, zonder dat er veel uit komt bij het plassen. Een branderig of bijtend gevoel tijdens het urineren is een belangrijk kenmerk dat echter niet alleen bij blaasontsteking voorkomt. De infectie kan een zeurende pijn in onderbuik (vlak onder de navel), in uw zij en onderrug geven. Je kunt misselijk zijn en zelfs moeten braken. De urine ruikt soms onaangenaam of is troebel. Soms zit er bloed in de urine.

Waardoor komt het?

De meest voorkomende oorzaak van een blaasontsteking is een infectie met een bacterie die vanuit de urinebuis de blaas infecteert. De bacterie Escherichia coli, die normaal in de darmen aanwezig is, kan vanuit de anus via de urinebuis de blaas binnendringen. De E. coli bacterie hecht zich aan de blaaswand en veroorzaakt hierdoor een ontsteking. Dit komt vaker voor bij vrouwen dan bij mannen, omdat de vrouwelijke urinebuis en vagina vlak bij de anus liggen. Ook hebben vrouwen een kortere urinebuis dan mannen. Daardoor bereiken bacteriën van buitenaf bij vrouwen gemakkelijker de blaas. Bacteriën hoeven een minder lange weg af te leggen.

Andere oorzaken van blaasontsteking zijn kneuzing, irritatie door een blaassteen of chemische stoffen, slechte hygiëne, onvoldoende vocht, irriterende stoffen in de voeding, zwangerschap en de menopauze. Een blaasontsteking komt vaker voor bij mensen met diabetes (suikerziekte). Ook bepaalde geneesmiddelen (zoals methenaminemandelaat, nitrolurantoïne en cyclofosfamide) kunnen een oorzaak zijn.

Hoe wordt een blaasontsteking vastgesteld?

Een blaasontsteking wordt vastgesteld door het klachtenpatroon en door onderzoek van de urine. Dit laatste is een belangrijk middel, want klachten zijn niet altijd aanwezig. De huisarts zal de ochtendurine onderzoeken op bacteriën, sporen van een ontsteking en suiker (in verband met het verhoogde risico op blaasontsteking bij mensen met diabetes).

Kan het kwaad?

Een blaasontsteking is een vervelende en pijnlijke kwaal. Over het algemeen is een blaasontsteking goed te behandelen. Bij kinderen kan de ontsteking veroorzaakt worden door een afwijking van de urinewegen. Bij mannen gaat een blaasontsteking vaak samen met een ontsteking van de prostaat.

Wat kunt u er zelf aan doen?

Goede hygiëne is erg belangrijk om infectie te voorkomen.
Om een blaasontsteking te voorkomen, is het belangrijk voldoende te drinken.
Probeer twee liter per dag te drinken.
Door regelmatig te plassen, spoelt u bacteriën naar buiten. Plas uw blaas altijd goed leeg.
Ga na seksueel contact naar het toilet en plas de blaas zo leeg mogelijk. Dit voorkomt het achterblijven van bacteriën.
Bij sommige vrouwen komt een blaasontsteking minder snel terug als ze plassen na het vrijen.

Voedingsbodem voor bacteriën

Als een kwaadwillende bacterie de blaas binnenkomt, wordt hij meestal vernietigd door het afweersysteem. Als het afweersysteem hapert, kan het vernietigen van de bacterie wel eens mislukken. Als bovendien een goede voedingsbodem voor bacteriele groei aanwezig is, is de kans groter dat de bacterie overleeft. Een goede voedingsbodem bestaat in dit geval uit een verstoring van de zure omgeving van de urinewegen en de aanwezigheid van suikers en afvalproducten van suikers. Bacteriën hechten zich hieraan, voeden zich ermee en gaan zich vermenigvuldigen. Het afweersysteem kan de hoeveelheid bacteriën niet meer tegenhouden, waardoor een blaasontsteking ontstaat. Bacteriën kunnen zich vaak stevig vasthechten aan de blaaswand. Ze zijn moeilijk weg te krijgen, waardoor de ontsteking regelmatig terugkeert en een chronische vorm aanneemt.

Wanneer naar de huisarts?

Mannen met klachten die op een blaasontsteking wijzen, moeten altijd contact met de huisarts opnemen.

Ook als u denkt dat uw kind een blaasontsteking heeft, moet u contact met de huisarts opnemen.

Een blaasontseking is een vervelende en pijnlijke kwaal. Over het algemeen is een blaasontsteking goed te behandelen. Vrouwen die denken een blaasontsteking te hebben, hoeven niet altijd naar de huisarts. Zij moeten wel contact opnemen met de huisarts als ze zwanger zijn. Als de klachten pijnlijk zijn of langer dan een week duren, ondanks het toepassen van de adviezen, moeten ook vrouwen contact met de huisarts opnemen. Als er andere verschijnselen zijn waarover u zich zorgen maakt, overleg dan met uw huisarts.

Wanneer u met de genoemde klachten naar de huisarts gaat, moet u urine meenemen. Zorg dat u het middelste deel van uw plas opvangt: plas eerst en beetje in het toilet en vang daarna wat urine op in een schoon potje. Vrouwen moeten hierbij de schaamlippen gespreid houden, mannen moeten eerst de voorhuid terugtrekken. Sluit het potje goed af.
De urine moet bij voorkeur binnen twee uur na het plassen worden onderzocht. Als het u niet lukt de urine op tijd te brengen, bewaar het dan in de koelkast. In de koelkast blijft de urine 24 uur geschikt voor onderzoek.

Huismiddeltjes tegen blaasontsteking

Aanvullend kun je zelf een aantal maatregelen nemen. De cranberry of veenbes (Oxycoccus microcarpus) heeft een bewezen heilzame werking bij infecties van de urinewegen.

De dubbele werking van cranberries

De cranberry of veenbes is een natuurlijk middel met een bewezen heilzame werking bij urinewegproblemen. De cranberry staat algemeen bekend als een frisfruitige vrucht met een kenmerkende lichtzure smaak en wordt over het algemeen toegepast in de internationale keuken.

Organische zuren die aanwezig zijn in het cranberrysap worden in het lichaam omgezet in hippuurzuur. De zuurgraad van de urine wordt hierdoor gunstig beïnvloed waardoor bacteriegroei wordt tegengegaan en de kans op urineweginfecties vermiderd.

De meest voorkomende verwekker van urineweginfecties, de bacterie Escherichia coli, hecht zich aan de blaaswand en verlaat daardoor de blaas niet via de urine. Door de aanwezigheid van een suiker (D-mannose) in het cranberrysap hechten de Escherichia coli bacteriën zich niet langer aan de blaaswand, maar aan de suiker. Op deze manier verlaten bacteriën de blaas via de urine en krijgen geen kans een ontsteking te veroorzaken. De suiker (D-mannose) verspreid zich over de blaaswand en maakt deze daardoor glad.

Voedingssupplementen met cranberry zijn nuttig bij het bestrijden van urineweginfecties zoals blaasontsteking of nierbekkenontsteking, bij preventie tegen nierstenen, het wegwerken van niersteengruis en het verbeteren van de urinegeur bij incontinente personen.

Andere middelen

Om een blaasontsteking te voorkomen is het belangrijk veel te drinken. Als je veel (water) drinkt, spoelt je blaas goed door. Bacteriën krijgen hierdoor minder kans de urinewegen te bereiken. Probeer twee liter per dag te drinken.

Door regelmatig te plassen spoel je de blaas goed leeg. Probeer urine niet te lang op te houden en plas je blaas altijd goed leeg.

Andere adviezen zijn: een goede hygiene en extra vitamine C. Deze laatste beinvloedt de zuurgraad van de urine positief. En natuurlijk bevordert vitamine C de algehele gezondheid en vergroot het de afweer tegen infecties.

Daarnaast kun je ook vochtafdrijvende kruiden gebruiken, zoals peterselie, selderij, stokroos en beredruif. Behalve de vochtafdrijvende (urine-uitdrijvende) werking van deze kruiden, hebben zij ook een ontsmettend effect. Drink hiervoor aftreksels van Agothosma betulina, maïspluimen, uva ursi en duizendblad. Van maïspluimen kun je een opgehoopte theelepel in een beker doen, heet water erop, eventjes laten trekken, zeven en bewaren (al dan niet in een thermoskan). Neem van dit extract elke twee a drie uur een theelepel. Andere oude huismiddelen zijn een knoflooktinctuur (in voedsel of warme dranken) en het dagelijks drinken van gerstewater en citroensap. Dovenetel kan als thee gedronken kan worden: doe een opgehoopte theelepel in een kop, doe er heet water op, laat even trekken, zeef het, en drink het vocht erna in kleine slokjes op.

Een ayurvedisch recept tegen blaasontsteking maak je door 4 eetlepels korianderzaad te koken met 4 kopjes water, tot de helft over is. Zeef het mengsel en zoet het met honing. De chinese kruidengeneeskunde raadt weegbreezaad aan. Dit kan vocht-warmte bestrijden.

Kruiden kun je ook gebruiken voor een stoom- of zitbad. Een heermoes-stoombad maak je door vier theelepels heermoes te laten trekken in een liter heet water. Hurk in een badjas boven de bak en laat de damp tien minuten op de blaas inwerken. Nadien kun je de gebruikte kruiden hergebruiken door ze in een schone linnen doek te doen en dit als omslag op de blaas te leggen. Voor een zitbad kun je dovenetel gebruiken. Laat eerst een bad vollopen, dusdanig dat als je erin zit of ligt, je nieren bedekt zijn. Week intussen 1 ons witte of gele dovenetel in vijf liter koud water. Dan warm je het koude aftreksel op, zeeft het, en voegt het vocht bij het badwater. Blijft zo’n 20 minuten in bad. Droog je erna niet af maar zweet nog wat na in een badjas.

Bij acute blaasontsteking is het raadzaam minimaal tien dagen onthouding van dierlijke eiwitten in acht te nemen, vanwege het hoge gehalte aan eiwitten wat weer een voedingsbron is voor bacteriën.

Bron: home.tiscali.be/jantje/ziektes
ikzelf
Beginner

Bericht door ikzelf »

wanneer ik vermoed dat ik een blaasontsteking heb slik ik gedurende 2 dagen 3x1000 mg.vitamine C.
ik heb dit tevoren overlegd met de huisarts en die zei dat dat een prima idee was omdat de urine dan te zuur wordt. bacterieen overleven dat niet.
ik doe het al jaren zo en ben altijd zo weer van mn klachten af.
let op: merk je niet na een dag al verbetering, dan alsnog met urine naar de huisarts voor een kuurtje!
Shavonne
Gevorderd lid

Bericht door Shavonne »

Ook Cranberrie tabl. zouden helpen.
Ps wel op met vit c. Je moet er heel veel bij drinken, je kunt anders sneller nierstenen krijgen.
sassy
Actief lid

Bericht door sassy »

http://www.santena.nl/shop/item.aspx?itemid=19

thuistest voor blaasontsteking en verborgen nierschade
Life isn't about the breaths we take, it's about the moments that take our breath away.
Shavonne
Gevorderd lid

Bericht door Shavonne »

Tja, waarom zou je er zelf voor betalen, als je naar je h.a. kunt gaan met je plasje???
En of je nierschade zo kunt testen, ik weet het niet. Nierschade geeft vrij direct klachten, dus......
sassy
Actief lid

Bericht door sassy »

de nierstichting heeft ook een hele hoop gratis nierchecks uit gedeeld om verborgen nierschade tegen te gaan en als je je te beroerd voelt om uit huis te gaan kan je zo even checken of je niet voor niks gaat. meeste blaasontstekingen gaan binnen 3 weken over
Life isn't about the breaths we take, it's about the moments that take our breath away.
truus73
Gevorderd lid

Bericht door truus73 »

@Sassy nierbeschadigingen kunnen alleen met röntgenfoto's aangetoond worden.

En ik heb helaas nog nooit een blaasontsteking gehad die uit zichzelf overging.

Het is toch echt beter om even met wat urine naar de dokter te gaan als je vermoed dat je blaasontsteking hebt.
sassy
Actief lid

Bericht door sassy »

De Nierstichting zal niet doorgaan met de verdere ontwikkeling en uitgifte van de Niercheck.

Het uitgeven van de Niercheck en de voorlichtingscampagne ‘STOP beginnende nierziekte’ hadden ten doel de Nederlandse bevolking en professionals ervan bewust te maken dat eiwit in de urine een belangrijke aanwijzing is van verborgen nierschade. Verder was het doel om daadwerkelijk een start te maken met het opsporen van mensen met verborgen nierschade. Met betrekking tot beide doelen is grote vooruitgang geboekt. Naast de opsporing van ruim 5.000 mensen met verborgen nierschade of risico daarop, is er nu op vele fronten aandacht voor preventie van nierziekten. Nu duidelijk is dat de vroege opsporing van nierfalen een structurele plek krijgt in het reguliere zorgaanbod, is de belangrijkste doelstelling van de Nierstichting bereikt en zijn verdere investeringen in de verbetering en productie van de Niercheck overbodig geworden. In de stand van zaken leest u meer over dit besluit.

In De Niercheck stap voor stap, de Uitslag en Veelgestelde vragen is voor belangstellenden meer te lezen over de (toenmalige) Niercheck en de sinds september 2006 in één jaar Niercheck behaalde resultaten.

het is altijd beter om naar de huisarts te gaan.
maar ik weet niet hoe het bij jou is maar als ik bel heeft mn huisarts meestal pas na een week tijd en dan weet ik toch graag al of ik een blaasontsteking heb
Shavonne
Gevorderd lid

Bericht door Shavonne »

Ik moet morgen ook weer een plasje gaan brengen.....heb er alweer last van........vooral steken in mijn re onderbuik.
Shavonne
Gevorderd lid

Bericht door Shavonne »

:twisted: Alweer niets te zien aan mijn urine!!!! Ik word daar dus helemaal gestoord van!! Ik heb toch echt wel pijn in mijn buik, pijn met plassen, steken in mijn liezen en pijscheuten in mijn nierstreek!!
Toch een kuur gekregen, de h.a. vind dit ook vreemd, over 2 dagen moet het toch echt beter gaan.
De urine zat wel vol met allemaal witte vlokjes.........maar niets aantoonbaar met de stripjes.....
dullegreet
Actief lid

Bericht door dullegreet »

cranberrysap drinken of cranberrypastilles nemen, het helpt echt hoor. tenzij je een zware ontsteking hebt natuurlijk.

het zuurt de blaas aan waardoor bacterieën niet kunnen overleven, net zoals die vitamine c. cranberry bevat trouwens ook veel vitamine C.
wel mee oppassen voor je maag, ik krijg er, door het zuur van de cranberrys, vaak maagpijn van. De tabletten zijn daarvoor beter dan het sap.
Shavonne
Gevorderd lid

Bericht door Shavonne »

Juist maagpijn van de cranberrie tabletjes!! Ik ben er mee moeten stoppen hierdoor. Maar ik gebruik nu wel vitamine C hoge dosering op advies en nog blaasontsteking.
dullegreet
Actief lid

Bericht door dullegreet »

ben je al eens naar de gynaecoloog geweest ?
kan ook een vaginale ontsteking zijn hé ......het ligt daar allemaal nogal dicht bij elkaar......
Shavonne
Gevorderd lid

Bericht door Shavonne »

Ook al geweest, toen was alles inorde. Heb ook geen afscheiding ofzo. Maar ik voel nu echt het verschil, dit is echt urinewegen.
Hij vroeg of ik als kind er veel last van had. Niet dat ik me kon herinneren. Thuis viel me in, dat ik na mijn geboorte een urineweginfectie had. Dit moet ik hem toch de volgende keer door geven.
Shavonne
Gevorderd lid

Bericht door Shavonne »

Waarschijnlijk heb ik net iets ontdekt. Want ik ben toch gaan zoeken, daar ik dit niet normaal vind en het de laatste tijd vaker voor komt.
Ik heb iets gevonde over blaaspijn syndroom IC. Interstitiële Cystitus. Het klopt allemaal als een klontje. En mijn klachten zijn begonnen na de keizersnede!!!! Er is toen zelfs iets weggenomen voor onderzoek op mijn blaas. Het zag er volgens de gyn toen niet uit als endometriose en ze hebben het toen moeten op sturen!!! Uit onderzoek leek het toch op endometriose.
Dus maandag ga ik weer naar de h.a. terug en vraag een verwijzing naar de uroloog, want deze klachten zijn niet normaal meer.
Trouwens als er meer mensen hier last van hebben. Het is w.s. een autoimmummziekte. Het komt voor bij reuma, bij spieraandoeningen en vermoeidheid!

Trouwens ik drink de laatste tijd ook veenbessensap, ik las hier boven dat dit ook helpt. Zal wel bijna hetzelfde zijn als cranberrie.
Plaats reactie