Foute beweging kan CVS erger maken
Moderator: Moderators
http://www.hln.be/hln/nl/37/Psycho/arti ... aken.dhtml
Bewegingstherapie is tot nog toe de enige behandelvorm voor het chronisch vermoeidheidssyndroom (CVS) waarvan de werking bewezen is. Wetenschappers waarschuwen echter dat de foute bewegingstherapie de patiënt nog zieker kan maken.
Op maat
Er bestaat een internationale consensus dat bewegingstherapie voor mensen met CVS leidt tot een verbetering van de levenskwaliteit, ook al is er geen sprake van genezing. Het is daarbij erg belangrijk dat bewegingstherapie op maat van de CVS-patiënt wordt afgesteld. Uit het onderzoek blijkt dat er drie redenen zijn waarom mensen met CVS zieker kunnen worden van te veel of te zware lichaamsbeweging.
Erg gevoelig
Bij gezonde mensen wordt tijdens een lichamelijke inspanning door de hersenen een dempend systeem geactiveerd dat lichamelijke signalen als pijn en vermoeidheid onderdrukken. Dit is echter niet het geval bij CVS-patiënten, zodat zij tijdens de inspanning erg gevoelig zijn voor deze prikkels.
Overschat
Ten tweede leidt een te zware lichamelijke inspanning bij deze mensen tot een reactie van het afweersysteem, waarbij een eiwit wordt geactiveerd dat er mogelijk voor zou kunnen zorgen dat het dempende systeem bij CVS niet goed functioneert.
Ten derde, zo blijkt uit het onderzoek, overschatten mensen met CVS het vermogen van hun eigen lichaam om lichamelijke inspanning uit te voeren, of negeren ze de reacties van hun lichaam.
Voor het onderzoek werd samengewerkt met collega's van de University of Glasgow en de Artesis Hogeschool Antwerpen. (belga/ep)
20/12/10 10u50
Bewegingstherapie is tot nog toe de enige behandelvorm voor het chronisch vermoeidheidssyndroom (CVS) waarvan de werking bewezen is. Wetenschappers waarschuwen echter dat de foute bewegingstherapie de patiënt nog zieker kan maken.
Op maat
Er bestaat een internationale consensus dat bewegingstherapie voor mensen met CVS leidt tot een verbetering van de levenskwaliteit, ook al is er geen sprake van genezing. Het is daarbij erg belangrijk dat bewegingstherapie op maat van de CVS-patiënt wordt afgesteld. Uit het onderzoek blijkt dat er drie redenen zijn waarom mensen met CVS zieker kunnen worden van te veel of te zware lichaamsbeweging.
Erg gevoelig
Bij gezonde mensen wordt tijdens een lichamelijke inspanning door de hersenen een dempend systeem geactiveerd dat lichamelijke signalen als pijn en vermoeidheid onderdrukken. Dit is echter niet het geval bij CVS-patiënten, zodat zij tijdens de inspanning erg gevoelig zijn voor deze prikkels.
Overschat
Ten tweede leidt een te zware lichamelijke inspanning bij deze mensen tot een reactie van het afweersysteem, waarbij een eiwit wordt geactiveerd dat er mogelijk voor zou kunnen zorgen dat het dempende systeem bij CVS niet goed functioneert.
Ten derde, zo blijkt uit het onderzoek, overschatten mensen met CVS het vermogen van hun eigen lichaam om lichamelijke inspanning uit te voeren, of negeren ze de reacties van hun lichaam.
Voor het onderzoek werd samengewerkt met collega's van de University of Glasgow en de Artesis Hogeschool Antwerpen. (belga/ep)
20/12/10 10u50
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com
Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
- vlindertie
- VIP-donateur
Volgens mij wisten wij dit zelf al lang, maar het is leuk dat er in de zgnd wetenschap weer een lichtje gaat branden. Zeg het voort, zeg het voort, zou ik zeggen.
Wanneer men al het onmogelijke elimineert, moet dat wat resteert, hoe onwaarschijnlijk ook, de waarheid zijn.
-
- Gevorderd lid
Dit soort berichten kunnen er niet genoeg komen!
Dat probeer ik nu al enige tijd hier duidelijk te maken. Er is een verstoring in de signaaloverdracht zoals bij dementie. Dat merken ze bij die mensen ook door bepaalde eiwitten in de hersenen te scannen.Ten tweede leidt een te zware lichamelijke inspanning bij deze mensen tot een reactie van het afweersysteem, waarbij een eiwit wordt geactiveerd dat er mogelijk voor zou kunnen zorgen dat het dempende systeem bij CVS niet goed functioneert.
Ik heb met de Low Dose Naltrexone zeer sterk de indruk dat er een corrigerende/herstellende werking is van het brein.
LDN stimuleert de aanmaak van b-endorfinen, dat zijn neurotransmitters. Die geven signalen door. Als je er te weinig van hebt, door pijnmedicatie, gluten en meerdere andere factoren, dan kan er heel wat mislopen. Van autisme tot ...
het eiwit
Beste Marlene,
Bij de verwijzing naar het eiwit wordt vermoedelijk gedoeld op het verschijnsel complement activatie en de proteine C4a. Ik kan me vergissen, maar Jo Nijs (Belgie) en Lorna Paul (Glasgow) zijn niet geneigd om het door jouw genoemde medicijn te promoten en/of de achterliggende premissen volledig te omarmen. Dat neemt niet weg dat jij veel baat kunt hebt bij dit middel. Volgens mij heeft Cort Johnson er ook iets over geschreven...
Bij de verwijzing naar het eiwit wordt vermoedelijk gedoeld op het verschijnsel complement activatie en de proteine C4a. Ik kan me vergissen, maar Jo Nijs (Belgie) en Lorna Paul (Glasgow) zijn niet geneigd om het door jouw genoemde medicijn te promoten en/of de achterliggende premissen volledig te omarmen. Dat neemt niet weg dat jij veel baat kunt hebt bij dit middel. Volgens mij heeft Cort Johnson er ook iets over geschreven...
het eiwit
Hallo American
Ik heb er geen probleem mee dat ze iets anders bedoelen. Mijn stelling blijft
Ondertussen blijven we reikhalzend uitkijken naar de volgende onderzoeken.
En inderdaad, ik ga niet wachten tot de wetenschap op de proppen komt met een specifiek ME/CVS medicijn. Tegen dan zou ik al lang dood zijn.
Gelukkig dat de Low Dose Naltrexone voorlopig aanslaat!
Ik heb er geen probleem mee dat ze iets anders bedoelen. Mijn stelling blijft

En inderdaad, ik ga niet wachten tot de wetenschap op de proppen komt met een specifiek ME/CVS medicijn. Tegen dan zou ik al lang dood zijn.
Gelukkig dat de Low Dose Naltrexone voorlopig aanslaat!
het eiwit
Gellukig zijn er meer met die insteek,ik denk er namelijk precies hetzelfde over. Er is een gezegde in de wetenschap en die gaat omgeveer als volgt.marlène schreef:Hallo American
Ik heb er geen probleem mee dat ze iets anders bedoelen. Mijn stelling blijft![]()
En inderdaad, ik ga niet wachten tot de wetenschap op de proppen komt met een specifiek ME/CVS medicijn. Tegen dan zou ik al lang dood zijn.Gelukkig dat de Low Dose Naltrexone voorlopig aanslaat!
in de natuur is alles aanwezig om alles te genezen, het enigste probleem is het vinden ervan.
ik blijf zoeken

Met de kennis van het heden verslaat de toekomst ons verLeden.
Nirvana; Oh Me
http://www.youtube.com/watch?v=zgDKHG4K ... re=related
Nirvana; Oh Me
http://www.youtube.com/watch?v=zgDKHG4K ... re=related
het eiwit
-
- Gevorderd lid
het eiwit
Dank je voor het nieuws Marlene. Maar het nieuws dat chocolade waarschijnlijk helpt bij vermoeidheid vond ik ook erg interessant.
Therapie kan chronische vermoeidheid erger maken
Topic samengevoegd. admin
Metro van 21/12/2010
Bewegingstherapie, de tot dusver enige effectieve behandelingsvorm voor het cvs waarvan de werking bewezen is, kan in sommige gevallen de aandoening verergeren.
Dat blijkt uit onderzoek aan de VUB.
Bij lichamelijke beweging komen bij gezonde mensen stoffen vrij in de hersenen die de signalen van pijn en vermoeidheid onderdrukken.
Bij cvs-patiënten is dat niet noodzakelijk het geval waardoor ze net erg gevoelig worden voor pijn en vermoeidheid.
Andere patiënten zouden ook de neiging hebben om hun eigen lichamelijke capaciteiten te overschatten.
Metro van 21/12/2010
Bewegingstherapie, de tot dusver enige effectieve behandelingsvorm voor het cvs waarvan de werking bewezen is, kan in sommige gevallen de aandoening verergeren.
Dat blijkt uit onderzoek aan de VUB.
Bij lichamelijke beweging komen bij gezonde mensen stoffen vrij in de hersenen die de signalen van pijn en vermoeidheid onderdrukken.
Bij cvs-patiënten is dat niet noodzakelijk het geval waardoor ze net erg gevoelig worden voor pijn en vermoeidheid.
Andere patiënten zouden ook de neiging hebben om hun eigen lichamelijke capaciteiten te overschatten.
Het leven is een feest, maar ik kan (nog) niet ingaan op de uitnodiging !
Facebook : Lyme België/Belgique Protest
Time For Lyme BE-NL
Time For Lyme BE-NL
Therapie kan chronische vermoeidheid erger maken
t zal tijd worden dat dit eindelijk erkend word, goeie zaak!
Tussen mijn oren, zit een ziek lichaam!
Dit artikel lijkt wel op het artikel dat Marlène gisteren geplaatst heeft bedenk ik nu.
Was daar geen sprake van Hogeschool Antwerpen ?
Jammer dat ze in Leuven nog slapen...
Was daar geen sprake van Hogeschool Antwerpen ?
Jammer dat ze in Leuven nog slapen...
Het leven is een feest, maar ik kan (nog) niet ingaan op de uitnodiging !
Time For Lyme BE-NL
Time For Lyme BE-NL
het artikel en de aanleiding
Het bericht in de Morgen (bericht Marlene) is hoogstwaarschijnlijk gebaseerd op de bevindingen en de berichtgeving van Nijs en Lorna Paul. Vermoedelijk is deze review van Nijs de aanleiding voor het bericht. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21166613
Hoewel Jo Nijs onderkent dat de patient kampt met inspanningsintolerantie is hij recentelijk (na afscheid te hebben genomen van De Merleir) geneigd om het gedrag van de patient bij de verklaring te betrekken. Patienten doen teveel, te weinig of zijn passief. De titel van de review belooft ook niet veel goeds. Desondanks komt hier nu wellicht wel wat ''positief'' nieuws uit voort.
Hoewel Jo Nijs onderkent dat de patient kampt met inspanningsintolerantie is hij recentelijk (na afscheid te hebben genomen van De Merleir) geneigd om het gedrag van de patient bij de verklaring te betrekken. Patienten doen teveel, te weinig of zijn passief. De titel van de review belooft ook niet veel goeds. Desondanks komt hier nu wellicht wel wat ''positief'' nieuws uit voort.