Link tussen XMRV en borstkanker

Hier kan gediscussieerd worden over nieuws, artikelen en onderzoek over ME (cvs)

Moderator: Moderators

Plaats reactie
poppetje
Donateur
Donateur

Bericht door poppetje »

Zag net dit berichtje over een recent onderzoek dat een link vindt tussen XMRV en borstkanker.

Niet om vrolijk van te worden. :( Maar hoe meer we weten, hoe meer we straks weten hoe het virus aan te pakken....

http://www.voedingenpsyche.nl/nieuwsitem.php?item=128

Sterke link XMRV en borstkanker

23 november 2010 Onderzoekers van de Universiteit van Utah in Salt Lake City (VS) hebben een sterke link gevonden tussen het retrovirus XMRV en borstkanker. Dit blijkt uit een internationaal patent dat op 18 november is gepubliceerd.

Het ‘xenotroop muizenleukemie gerelateerd virus’ (XMRV) werd in 2006 voor het eerst ontdekt in prostaatkankerweefsel. In 2009 werd het retrovirus gevonden in patiënten met ME/CVS door een team onder leiding van dr. Judy Mikovits. Begin dit jaar gaf Mikovits tijdens een lezing al aan ook sterk rekening te houden met een verband tussen XMRV en agressieve vormen van borstkanker. Mede gelet op de sterke toename van borstkanker bij jonge vrouwen.

Het team van de Universiteit van Utah, onder leiding van dr. Ila Singh, zocht bij 178 vrouwen met borstkanker naar XMRV. In ongeveer 25% van de borsttumoren werden sporen van dit retrovirus aangetroffen. Het betrof provirale DNA-sequenties of eiwitten van XMRV. De XMRV-eiwitten werden uitsluitend gevonden in kwaadaardig borstepitheel. Aangrenzend goedaardig epitheel bevatte geen XMRV.

De Amerikaanse onderzoekers geven in hun patent aan dat XMRV, behalve met prostaat- en borstkanker, mogelijk ook geassocieerd is met andere vormen van kanker zoals lymfomen en leukemie. Volgens hen biedt deze ontdekking ‘nieuwe biomarkers voor diagnostiek en prognostiek, nieuwe mogelijkheden voor therapie en nieuwe mogelijkheden voor de preventie van virale overdracht tussen individuen’.

http://www.wipo.int/pctdb/en/wo.jsp?WO= ... SPLAY=DESC
killmenow
Beginner

Bericht door killmenow »

poppetje schreef:Zag net dit berichtje over een recent onderzoek dat een link vindt tussen XMRV en borstkanker.

Niet om vrolijk van te worden. :( Maar hoe meer we weten, hoe meer we straks weten hoe het virus aan te pakken....

http://www.voedingenpsyche.nl/nieuwsitem.php?item=128

Sterke link XMRV en borstkanker

23 november 2010 Onderzoekers van de Universiteit van Utah in Salt Lake City (VS) hebben een sterke link gevonden tussen het retrovirus XMRV en borstkanker. Dit blijkt uit een internationaal patent dat op 18 november is gepubliceerd.

Het ‘xenotroop muizenleukemie gerelateerd virus’ (XMRV) werd in 2006 voor het eerst ontdekt in prostaatkankerweefsel. In 2009 werd het retrovirus gevonden in patiënten met ME/CVS door een team onder leiding van dr. Judy Mikovits. Begin dit jaar gaf Mikovits tijdens een lezing al aan ook sterk rekening te houden met een verband tussen XMRV en agressieve vormen van borstkanker. Mede gelet op de sterke toename van borstkanker bij jonge vrouwen.

Het team van de Universiteit van Utah, onder leiding van dr. Ila Singh, zocht bij 178 vrouwen met borstkanker naar XMRV. In ongeveer 25% van de borsttumoren werden sporen van dit retrovirus aangetroffen. Het betrof provirale DNA-sequenties of eiwitten van XMRV. De XMRV-eiwitten werden uitsluitend gevonden in kwaadaardig borstepitheel. Aangrenzend goedaardig epitheel bevatte geen XMRV.

De Amerikaanse onderzoekers geven in hun patent aan dat XMRV, behalve met prostaat- en borstkanker, mogelijk ook geassocieerd is met andere vormen van kanker zoals lymfomen en leukemie. Volgens hen biedt deze ontdekking ‘nieuwe biomarkers voor diagnostiek en prognostiek, nieuwe mogelijkheden voor therapie en nieuwe mogelijkheden voor de preventie van virale overdracht tussen individuen’.

http://www.wipo.int/pctdb/en/wo.jsp?WO= ... SPLAY=DESC
Dat is zeer goed nieuw. Als die ontwikkelingen zich doorzetten dat wordt XMRV een onderdeel van het grotere geheel. Het grote geld zit nml binnen het kankeronderzoeksgebied.
spring
Donateur
Donateur

Bericht door spring »

Hier een link naar een samenvatting van de site waar voeding en psyche naar verwijst op facebook: http://tinyurl.com/23mwprk

Ik kijk wel eens met enige jalouzie naar acties voor borstkanker. Niet dat ik dat niet belangrijk vind, begrijp me niet verkeerd, maar ik zou ook zo graag eens een actie voor me/cvs op tv willen zien. En nu komt dit ineens bij elkaar. Niet dat ik hier vrolijk van word, net als poppetje, maarja daar zit wel geld en veel interesse vanuit de wetenschap, dus wellicht worden wij daar 'beter' van.
I'm feeling like a Monday but someday I'll be Saturday night!
(Bon Jovi)
vlindertie
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door vlindertie »

Bof ik even, want borstkanker is erfelijk in mijn familie! Misschien als ik een tumor ontwikkel, dat ik dan WEL serieus genomen word? Volgens mijn genetisch consulent is er helemaal geen verband tussen ME en borstkanker, maar weet zij veel. Zij woont in NL!
Wanneer men al het onmogelijke elimineert, moet dat wat resteert, hoe onwaarschijnlijk ook, de waarheid zijn.
niessie
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door niessie »

Ik maak me ongerust want ik heb al een tijdje problemen met mijn re borst veel opgezette klieren en veel hobbels en knobbels en de huisarts wil wel in de loop der tijd een foto laten maken......heeft volgens hem niet zoveel haast maar ik ga nu wel vraagtekens krijgen en daarbij zit borstkanker in de familie....
Het zet me in ieder geval aan het denken ...ik noem het ook maar ff op bij DML as maandag
esther79
Beginner

Bericht door esther79 »

@ Niessie:
Ik heb daar ook erg vaak last van. Kan vaak niet op mijn buik liggen, zo'n pijn doen mijn borsten. Ik heb ook allemaal knobbels en harde, pijnlijke stukken. Volgens DML een ontstekingsreactie. Heb al mamografie gehad, en die arts zei dat ik last had van stuwing???? (Ik ben niet zwanger...)
Laat je even weten wat DML daar van zei?
karolien
Donateur
Donateur

Bericht door karolien »

Ik had daar vroeger ook erg veel last van.
Als iemand me vastnam om te knuffelen, trok ik achteruit van de pijn!
niessie
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door niessie »

Ik heb 1.5 jaar geleden een mammografie gehad en toen bleek wel dat mijn re borst waar ik veel meer pijn en knobbels heb dat daar de klieren meer waren opgezet dan de li borst en volgens de radioloog heeft dat met hormonen te maken.....

Volgens mijn huisarts heb ik mastopathie en dat is een goedaardige borstaandoening waar ook niet van bekend is van waar het door ontstaat(weer zo n onbekende aandoening !)
Ik krijg wel op kort termijn dus een foto en of echo van de borst om het in de gaten te blijven houden!
Ik ga het dus nog ff navragen aan DML voor alle zekerheid :wink:
Ik hou jullie op de hoogte
vlindertie
VIP-donateur
VIP-donateur

Ja, of je nu wel of geen ME hebt, je moet het goed in de gaten houden. Gemiddeld heeft een vrouw 10% kans om borstkanker te ontwikkelen. Blijkbaar wij nog meer?

Veel knobbels worden veroorzaakt door cystes. Tijdens je menstuatiecyclus vullen er in je borsten blaasjes met vocht. Normaliter lopen deze blaasjes tijdens het einde van je menstuatie weer leeg. Als dit niet zo is, blijft er een gevuld blaasje achter, dat een knobbel of harde plek veroorzaakt. Dit is veelal heel pijnlijk, maar niet kwaadaardig. Het is wel een bron waarin bacteriën en virussen etc vrij baan hebben, omdat ze niet meer worden afgevoerd, dus wel iets om heel goed in de gaten te houden.
Ik heb dit al sinds mijn 19e en links heb ik er inmiddels 15. Rechts wat minder gelukkig.

Hoe het ook zij dames; niet schromen bij twijfel. Laat je altijd even checken, zeker vanaf je 35e.

Vlindertie
Wanneer men al het onmogelijke elimineert, moet dat wat resteert, hoe onwaarschijnlijk ook, de waarheid zijn.
niessie
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door niessie »

Vlindertie heb jij er nooit wat aan laten doen of onderzoeken???
vlindertie
VIP-donateur
VIP-donateur

@ Niessie,

Jazeker wel. Al in 1990, vlak voor dat mijn moeder stierf, is bij onze familie bloed afgenomen en onderzocht. Verder had ik op mijn 19e al een biopsie voor een goedaardige links. Vaak doorgestuurd en onderzocht in de jaren daarop. Vanaf mijn 30e ( nu 34 ) sta ik onder controle van een chirurg die me elk jaar een MRI laat doen of een mammografie. Dit moet jaarlijks tot mijn 50e ofzo. Ze hebben een erfelijkheidspercentage berekend van 30-40% voor mij en mijn zus. De komende 10 jaar ofzo is extra opletten, want mama en oma beiden op 38 en 39 borstkanker. Ook al een paar tantes etc etc.
Ik heb het dit jaat weer gehad en t was weer prima. Toptieten in een Foplijf zeg maar.
Ik weet niet of ik het volgend jaar weer doe. Ik zie het wel als het zover is en heel eerlijk gezegd weet ik op dit moment niet eens of ik me wel zou laten behandelen.....................
Dat klinkt misschien dom of hard, maar ik vind het wel gezegend. Ik heb mijn moeder zien wegrotten en dat was geen pretje. Ik ben al geen mens meer nu door de ME, dus het zou ergens een verlossing zijn. Ik hoop dat ik daarmee niemand kwets!

Vlindertie
Gast

Bericht door Gast »

hoi,

wat een heftig verhaal, vlindertie
heb zelf ook veel last gehad van pms, enorme pijnlijke borsten, er kwam bijna een borst bij, aan elke kant
niets heeft geholpen.
nu ik ouder word is het minder, nog wel op tijden opgezette klieren, voor de menstrustie
mensen beseffen niet hoeveel pijn dit kan doen
ja, je moeder zo zien lijden is verschrikkelijk, het is een rotziekte
en ik snap je wel, heb ook wel eens gezegd dat ik geen tachtig wilde worden, ben je gek,!als je nu al zoveel mankeert
sterkte en groetjes van mij
niessie
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door niessie »

Vlindertie ik vind het heel erg wat je allemaal al hebt meegemaakt...
Ik snap ook heel goed jouw reactie op een evt behandeling.........
Moeilijk he :cry:
vlindertie
VIP-donateur
VIP-donateur

Heel veel dank lieve mensen! Weet je het klinkt allemaal zo heftig, maar het is gewoon mijn leven, dus voor mij is het allemaal zo gewoon geworden. Maar ik ben het vechten heel beu en moe. Maar eigenlijk is het natuurlijk te erg voor woorden dat je ergens diep in je hart hoopt dat je een tumor krijgt, zodat je het mag opgeven. Man o man waar moet dit heen?

Laten jullie je alsjeblieft goed controleren? Dat het mij nu effe niet boeit hoe het in mijn lijf zit, wil niet zeggen dat jullie er niet voor moeten vechten. Doen hoor!

Dikke kus van Vlindertie
niessie
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door niessie »

Lief Vlindertie ook ik ben het vechten echt soms helemaal beu.......
Uithuilen en opnieuw beginnen :cry: :cry:
Ik hou mijn borst(en) zeer zeker in de gaten hoor :wink:
Plaats reactie