verschil ME en MS

Stel hier je vragen omtrent ME (cvs) en help elkaar verder.

Moderator: Moderators

karolien
Donateur
Donateur

verschil ME en MS

Bericht door karolien »

Hoi,

misschien hoort dit hier niet thuis, maar weet er iemand wat juist het verschil is tussen ME en MS?

Volgens mij zijn er heel wat overeenkomsten???
Melanie
Donateur
Donateur

Bericht door Melanie »

Ik vind dit wel een goede stelling, ik zat er toevallig laatst aan te denken om dit te plaatsen maar omdat je schaamt :oops: dat jezelf met een diagnose ingebeeld ziek rond loopt durf je geen enkele ziekte te benoemen, snappie!
In de zin van je mag niet vergelijken of wat dan ook want ik ben niet ziek en kan genezen volgens de cgt school en die mensen met ms en andere ziektes zijn ongeneeslijk ziek zelfs met een agressieve verloop van de ziekte,

Zelf valt het me op dat sommige mensen de diagnose ms hebben gekregen daar waar ook niets lichamelijk gevonden is na onderzoek en het lijkt er soms op of de diagnose er maar aan ligt in welke handen van artsen een patient valt.

Mee eens of niet :?:

je schaamt je bijna om dit te schrijven en dan denk je echt ohhhh ik mag niet vergelijken met ms :oops: :? :cry:
( ik wil het ook niet eens en ik verdiep mezelf ook niet in die ziekte )
Dear Karma, I have a list of people you missed
niessie
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door niessie »

Hoi meiden :D

Ik kan me jullie gevoel ook wel voorstellen en één ding hebben zowel MS als ME/cvs met elkaar gemeen nl dat MS ook jarenlang in de psychische hoek is gegooid en dat geldt helaas ook voor meerdere aandoeningen waarbij ze niet een oorzaak kunnen vinden!!
Natuurlijk hoop je nooit op een ongeneselijke ziekte :roll:
We zitten nu eenmaal in een enorme wanhoop situatie .........
Guido_den_Broeder
Gevorderd lid

Bericht door Guido_den_Broeder »

Zowel ME als MS zijn ontstekingen van het centrale zenuwstelsel. Vermoed wordt tegenwoordig, dat het bij MS eveneens postviraal is of althans kan zijn.

Een belangrijk verschil is dat de ontstekingen niet op dezelfde plek zitten: bij MS in de kapsels, bij ME in de wortels.

Dat heeft gevolgen voor zowel het verloop van de ziekte als voor welke functies precies zijn aangetast (van de hersenfuncties en de stofwisseling). Niettemin zijn veel klachten vergelijkbaar.

Een ander gevolg is dat MS vaak goed te herkennen is op een hersenscan, namelijk aan de littekens. Bij ME zijn er geen littekens zichtbaar. De ontstekingen bij ME kunnen tegenwoordig wel worden aangetoond aan de hand van de activiteit van witte bloedcellen (let op: hier is nog geen algemeen beschikbare test voor, dus niet meteen naar het ziekenhuis rennen).

Het komt nog weleens voor dat iemand de diagnose ME krijgt en pas later wordt geconstateerd dat het MS is.
tanja8
Beginner

Bericht door tanja8 »

goh !
bedankt voor het stellen van de vraag, ik durf dat dus ook niet. zelfs hier niet :oops:
en ook voor de uitleg !
niessie
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door niessie »

@Guido allereerst bedankt voor je uitleg !
Ik heb jaren terug wel een scan gehad die afwijkingen aangaf maar niet door de artsen konden worden verklaard en het werd dus op hyperventilatie gegooid en ik moest me vooral geen zorgen maken :shock:
Er werden ongeveer 6 witte plekjes gezien met een ct scan en nu gaan bij mij toch wat lampjes branden!!!!!

Ik kreeg de ct scan vanwege de hoofdpijnen,onwerkelijkheidsgevoel,duizeligheid en de enorme vermoeidheid en soms verlies van spierkracht en pijnlijke gewrichten.......

Ik maak me wel ongerust :cry: :cry:
Ik heb geen MS
karolien
Donateur
Donateur

Bericht door karolien »

Ja, Guido, bedankt voor je uitleg, he!

Ik ben daar niet op getest, maar ik heb wel een aantal symptomen soms van MS, zoals mijn urine niet kunnen ophouden, maar dit is echt met periodes, en nu heb ik dat weer helemaal niet meer, gelukkig.
Er zijn dus wel overeenkomsten.
Eressea
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Eressea »

Hier is ook een vergelijking, wel in het Engels. Als je iets naar onder scrolt, zie je daar een tabel staan. Ik weet niet in hoeverre dit wetenschappelijk is enzo (volgens mij niet wetenschappelijk):

http://www.hfme.org/mevsms.htm
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends. ~ Martin Luther King
zonaanbidster
Gevorderd lid

Bericht door zonaanbidster »

Ik heb jaren terug wel een scan gehad die afwijkingen aangaf maar niet door de artsen konden worden verklaard
Die worden laesies genoemd Niessie.
Het is tamelijk uniek dat je een arts had die het op zijn minst zag.
Het is volgens de wetenschappelijke bronnen zeer vaak voorkomend, enkel in ons land niet.
Het is voor ME redelijk normaal.
En het zijn dus serieuze aanwijzingen.

Verder bij ME is de functie van Nk cellen meestal laag en bij MS meestal hoog.
verlorengezondheidman
Gevorderd lid

Bericht door verlorengezondheidman »

Guido,

Allereerst bedankt voor je heldere uitleg.

Hoe groot acht jij de kans dat het XMRV-virus die ontstekingen veroorzaakt in de kapsels (MS) dan wel de wortels (ME) :?:

Misschien een rare vraag maar wat heeft CVS hier dan eigenlijk mee te maken :?:

Verschuiving van TH1 naar TH2 komt voor bij Crohn, AIDS, MS, ME en kankerpatienten, dit duidt m.i. op een lichamelijke ernstige ziekte.
Hoelang kunnen doktoren nog volhouden dat de ziekte tussen de oren is?
Een zoönose is een infectieziekte die kan worden overgedragen van dieren op mensen.
http://www.youtube.com/watch?v=wVQy9-cyL98

LyME en co's INFO-topic!
http://www.me-gids.net/index.php?name=P ... ht=#218551
Zuiderzon
Site Admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Zuiderzon »

http://www.mefmaction.net/Portals/0/doc ... irleir.pdf

dia 18: schematisch overzicht over verschil tss ME en MS.
Ivm Th1, Th2, NO, NK,...
Hoop doet leven!
Eline
Actief lid

Bericht door Eline »

Ik kreeg de diagnose MS van een neuroloog. Hij zei dat hij voor 99,9% zeker wist dat ik MS had ook al was het niet aan te tonen met een scan of lumbaalpunctie. Hij zei dat het soms heel moeilijk aantoonbaar is.

Een paar jaar later kwam ik na mijn verhuizing bij een nieuwe neuroloog en deze heeft toen weer een scan gemaakt en een lumbaalpunctie gedaan. Hij zei dat ik geen MS had maar ME
Uiteraard was ik erg blij dat het geen MS was, maar ME is toch ook niet makkelijk!
Melanie
Donateur
Donateur

Bericht door Melanie »

ik ben ook heel blij dat ik geen MS heb, maar ik durf nu voor het eerst dan wel mijn mening er over te zeggen,
Want ik ben er ook achter dat ik ook heel ziek kan zijn.

Maar ik ken wel ms patienten ( via via ) die fietsen en 20 uur werken.
Zijn voor mij al 2 dingen waar ik al jaren naar streef maar het is tot op heden niet haalbaar.

Zelf ben ik nu van mening dat er nog wel eens diverse diagnoses gemaakt worden.
Want ik heb ook wel eens gehoord dat een MS patient ook pijn heeft dat hebben fybromyalgie mensen ook en groep ME patienten toch ook.

En de vermoeidheid hoort bij elk van deze ziektes en het niet kunnen vinden van lichamelijke afwijkingen gelden ook voor alle drie van deze ziektes.

Soms heb ik het idee dat jaren geleden toen het CGT kindje werd geboren dat er toen meer diagnoses CVS werden gegeven.

Tis maar net welke arts je treft ben ik nu van mening.
Dear Karma, I have a list of people you missed
Guido_den_Broeder
Gevorderd lid

Bericht door Guido_den_Broeder »

verlorengezondheidman schreef:Hoe groot acht jij de kans dat het XMRV-virus die ontstekingen veroorzaakt in de kapsels (MS) dan wel de wortels (ME) :?:

Misschien een rare vraag maar wat heeft CVS hier dan eigenlijk mee te maken :?:
Door (X)MRV functioneert je immuunsysteem niet goed. Daarmee ben je nog niet ziek; er worden weliswaar afweerstoffen tegen gemaakt maar het gaat om zo weing materiaal dat het niet aantelt. Je gaat er pas iets van merken als je door een andere oorzaak ziek wordt (een ander virus bijvoorbeeld, zoals bij ME), en je immuunsysteem daar door het saboterende (X)MRV niet mee klaarkomt. Het gevolg kan bestaan uit aanhoudende ontstekingen, maar ook uit voortwoekerende kanker, en wellicht zijn er nog andere mogelijkheden.
JannekeB
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door JannekeB »

Zelf twijfel ik ook wel eens en denk: heb ik geen MS? Zo heb ik al enige tijd last van mijn onderarmen. Aan de bovenkant tintelt en steekt het. Verder gaat mijn spierkracht enorm achteruit en schiet alles heel snel in een kramp.
Maar de neurologen waar ik voor mijn migraine was hebben het er niet over gehad en op de CT scan van mijn hoofd was niks te zien (ja dat er wel inhoud zit hahaha maar geen gekke dingen :lol: )

Zit sterk te denken aan het laten doen van de XMRV-LMV test bij Redlabs......
"I don't look sick? That's because my illness isn't on my face"

Hoe werkt LDN?
Plaats reactie