ME/CVS Stichting: Het WTCG geld komt eraan! Of toch niet?

Hier kan gediscussieerd worden over nieuws, artikelen en onderzoek over ME (cvs)

Moderator: Moderators

american
Actief lid

Bericht door american »

De ME/CVS Stichting komt met een blijde aankondiging. Er komt geld aan.
De pessimistische (?) Vereniging komt daarentegen met een bericht over het zelfde onderwerp en maakt melding van kritische vragen en ongunstige criteria.

Verwarring alom. Het is mij nog niet helemaal duidelijk of er nu veel of weinig ME/CVS patienten binnenkort (veel?) geld ontvangen. Moeten 'we' ons verheugen op de ontvangst van een groot bedrag? Of gaat een enkele geluksvogel er met de poen vandoor?
Eressea
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Eressea »

De Stichting en de Vereniging kennende... zou ik zeker uitgaan van de Vereniging. Ik ben zeer pessimistisch :P. Ik weet in ieder geval dat ik zeker niets van dat geld zal zien, als bijstandtrekker. En aangezien een groot deel van de ME/CVS-ers niet of nauwelijks voor de WAO in aanmerking komen, denk ik dat het uitgekeerde geld echt minimaal zal zijn... (De Stichting/Vereniging problematiek gaat lang terug, je kunt er op het forum wel wat over vinden volgens mij - een kritische noot richting de stichting is m.i. zeker gewenst).
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends. ~ Martin Luther King
janine
Gevorderd lid

Bericht door janine »

wat is wtcg geld? De bijdrage van ongv 300 euro per jaar voor chronisch zieken?
felixloena
Oud-medewerker
Contacteer:

Bericht door felixloena »

Ik krijg het dit jaar wel, omdat ik antidepressiva gebruik die op de lijst staan.
Het is 55 euro.
Leven is het meervoud van lef - Loesje
tanto
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door tanto »

Je krijgt het sowieso als je een uitkering krijgt (meer dan 35 % afgekeurd in WGA). Voor andere regelingen weet ik het niet. Er is vast wel meer over te vinden op internet. Het is in de WGA ongeveer 300 euro.
Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom (A. Einstein)

Absence of proof is not proof of absence
niessie
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door niessie »

Ik kreeg vorige week 350 euro via het UWV en heeft te maken met belasting dacht ik(vorig jaar kreeg ik het ook)
Dit jaar krijg ik ook 50 euro van CAK.......
Dus de Stichting heeft wel gelijk!! je moet wel aan bepaalde voorwaarden doen...........
Guido_den_Broeder
Gevorderd lid

Bericht door Guido_den_Broeder »

De informatie op de website van de Stichting is voor wat betreft deze ronde correct. Over volgend jaar staat echter nog niets vast.

Het is alleen droge informatie, zonder standpunt, terwijl we met de ME/CVS Vereniging (en anderen, zoals de Reumabond) aandacht vragen voor het feit dat wij er vaak slecht afkomen.

PS: Niessie, die 350 euro van UWV en die 50 euro van het CAK zijn niet de tegemoetkoming wegens medicijngebruik e.d. die in oktober wordt uitgekeerd.
janine
Gevorderd lid

Bericht door janine »

En je krijgt het automatisch?
Weten jullie hoeveel ongv?
Wel handig te weten, ben al erg veel centjes kwijt aan medicijnen/supllementen en een beetje ondersteuning kan geen kwaad ;)
(en dan kijk ik maar niet naar wat ik kwijt ben aan mijn dieet, dat is echt ontzettend veel, als schijn je daar iets mee met de belasting kunnen doen)
bellaa
Actief lid

Bericht door bellaa »

janine schreef:En je krijgt het automatisch?
Weten jullie hoeveel ongv?
Wel handig te weten, ben al erg veel centjes kwijt aan medicijnen/supllementen en een beetje ondersteuning kan geen kwaad ;)
(en dan kijk ik maar niet naar wat ik kwijt ben aan mijn dieet, dat is echt ontzettend veel, als schijn je daar iets mee met de belasting kunnen doen)
Sommige dieeten kan je aftrekken van de belasting. Op de site van de belastingdienst staat precies voor welke dieeten dit geldt.
Om in aanmerking te komen voor aftrek moet je kwa aftrekposten wel boven een bepaalde drempel (bedrag) uitkomen.

Wat betreft de wtcg:
Ik krijg die vergoeding niet en ik denk dat dit voor veel ME/CVS patienten zal gelden. Als je er wel voor in aanmerking komt dan krijg je het automatisch. Op http://www.meerkosten.nl kun je een test doen om te kijken of je er voor in aanmerking komt.
Melanie
Donateur
Donateur

Bericht door Melanie »

Ik begrijp er niets van van al die vergoedingen :?
als ik de test in vul en ik vul in dat ik carnitene of LDN gebruik dan kom ik niet voor vergoeding in aanmerking.
En vul ik bv in dat ik in 2008 in een revalidatiecenrtum ben behandeld dan krijg ik 300 euro :shock:
( dat heb ik zomaar ingevuld hoor om te kijken wat er uitkomt, dus een paar mogelijkheden uitgeprobeerd. )
ik lag wel thuis ziek door het revalidatiecentrum maar daar krijg je geen geld voor....

http://www.testwtcg.nl/Popup.aspx

en 50 euro van het gak wat is dat dan :?

Ik ben ook veel kosten kwijt zowel voor supllementen al glutenvrije producten eigen bedrage die ik begin dit jaar al kwijt was aan de carnitene en zal vermoedelijk in het jaar 2011 LDN zijn etc etc

Ik heb geen persoonsgebonden budget en geen huishoudelijke hulp.

En moet ik dan mijn bonnetjes van het glutenvij brood inleveren bij de belasting, bij wijze van :? ( dat gaat toch nergens meer over) :wink:
Dear Karma, I have a list of people you missed
bellaa
Actief lid

Bericht door bellaa »

Melanie:

Voor de vaste aftrek van dieet kosten zie de volgende lijst:http://www.belastingdienst.nl/particuli ... P192_11927 Daar staat ook het Glutenvrij dieet tussen, het bedrag wat erachter staat mag je aftrekken.

Je hoeft geen bonnetjes te bewaren van je broodjes ... :D , maar je moet wel op papier hebben van een (huis)arts dat je een glutenvrij dieet moet volgen voor de aandoening(en) die de list aangeeft (of welk ander dieet dan ook die voorkomt in die lijst).
Melanie
Donateur
Donateur

Bericht door Melanie »

bellaa schreef:Melanie:

Voor de vaste aftrek van dieet kosten zie de volgende lijst:http://www.belastingdienst.nl/particuli ... P192_11927 Daar staat ook het Glutenvrij dieet tussen, het bedrag wat erachter staat mag je aftrekken.
Je hoeft geen bonnetjes te bewaren van je broodjes ... :D , maar je moet wel op papier hebben van een (huis)arts dat je een glutenvrij dieet moet volgen voor de aandoening(en) die de list aangeeft (of welk ander dieet dan ook die voorkomt in die lijst).
Dank je voor uitleg,
maar daar wringt de schoen al wat je schrijft;
glutenvrij dieet voor aandoening; ik sta als CVS op papier en dat is in NL geen aandoening. Ja ingebeeld ziek dus wat moet een ingebeelde zieke nu met glutenvrijproducten. ( ik kan dat niet aantonen ook dat ik last heb van overmatig gebruik van producten met gluten )
Huisarts wil ook geen carnitene voor schrijven.

Bedankt voor informatie :wink:

ik heb de site bekeken heb er dus niets aan, want ik heb die aandoeningen niet. Dus niet op papier :?
Dear Karma, I have a list of people you missed
bellaa
Actief lid

Bericht door bellaa »

Melanie,

Graag gedaan hoor.

Dezelfde 'pech' hebben ME/CVS patienten met de tegemoetkoming waar hiervoor over wordt gesproken, daar komen wij over het algemeen ook niet voor in aanmerking omdat we 'blaken van de gezondheid' :cry:
niessie
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door niessie »

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik echt niet weet hoe ik zelf aan deze giften kom :shock:
Ik kreeg de 350 euro via het UWV hoe en waarom?????
De 50 euro van het CAK kreeg ik dus vorig jaar ook al ik zou niet weten hoe ik hier aan kom nooit wat aangevraagd :?

Ik snap er ook niets van Melanie :wink:
Ik was wel enorm blij met het geld.......
Lynn
Donateur
Donateur

Bericht door Lynn »

De 350 euro van het UWV krijgen alle chronisch zieken die hiervoor ook een uitkering krijgen.
Plaats reactie