Slecht cognitief functioneren is één van de hoofdsymptomen bij ME/CVS.
Dat wordt veroorzaakt door de ziekte en niets anders.
Vergelijk het met je spieren, als die je lichaam de trap niet op kunnen dragen, is dat omdat de energiefabriekjes in de cellen trager werken.
Met je hersencellen gebeurt er net hetzelfde.
Wees dan ook niet verbaasd dat je niet meer kan lezen, rekenen, nadenken, op je woorden komen, schrijven, logisch redeneren, tijdsbesef vergeten, naar een scherm kijken, je leeftijd weten of welk jaar we zijn, alle besef van plaats verliezen, je weg niet meer kennen, ...
Erger nog, normale prikkels ontvangen zoals geluid, kleur, geur, licht, kleren aan je lijf, beweging, in de auto zitten of liggen, mensen, je kinderen, radio's, massa, bezoek, een beeldscherm, een lopend kraantje, een streepje zon tussen de gordijnen, ... worden ondragelijk voor sommigen.
De enige oplossing die ik kan aanbevelen, is je hersenen zoveel mogelijk Rust te gunnen.
Niet langer dan 20 minuten onafgebroken achter de pc, absoluut geen tv, video spelletjes of radio, niet lezen tot je voelt dat het weer gaat na vele vele maanden en met mate.
Tot slot, de enige vitaminen die efficient bleken in mijn geval:
- vitamine B12
- (Q10 + carnitine + alpha lipoic acid) van
www.Bioradix.be
Als supplement vond ik Molat van Grandel bij de biowinkel echt wel goed. Het verbetert de micro-doorbloeding in de hersenen. Echter gluten.