Leaky Gut en voedselallergieën genezen met het GAPS dieet

Hier is er plaats voor discussie en vragen over alternatieve methodes bij ME (cvs).

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Leaky Gut en voedselallergieën genezen met het GAPS dieet

Bericht door marlène »

Enkele dagen geleden kwam ik dit zeer interessant artikel tegen geschreven door een neurochirurg die nu een nutrition kliniek leidt.

Dit naar aanleiding van haar zoon die aan autisme lijdt en de link die ze ontdekte met de darmen.

Ze is inmiddels wereldwijd bekend op het vlak van immuun- en verteringsaandoeningen.

http://www.westonaprice.org/modern-dise ... rgies.html

De lekkende darm en de daaruit vloeiende voedselallergieën alsook immuunproblemen worden op een heldere taal uitgelegd.

Bijvoorbeeld: Voedselallergieën moet men aanpakken door de darm terug te dichten zodat voedingsdeeltjes niet meer door de darmwand heen kunnen.
Patienten worden radeloos want reageren op allerlei voedsel, weten niet meer wat eten want de lekkende darm laat alle voedingsstoffen door.

Hoe de darmwand terug kan genezen, wordt uitgelegd in de tekst onderaan alsook op de website www.gaps.me

Let op de laatste twee letters van de website ... ironie ten top.

Voor degenen die de engelse taal niet machtig zijn, plak het adres van de website in het kadertje van www.google.com en klik op vertaling, dat staat bovenaan links op je webpagina.

Het leest dan wel wat minder vlot maar deze tekst wil ik jullie niet onthouden!
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
tanto
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 1606
Lid geworden op: 21 feb 2008, 08:09
Locatie: ZH

Leaky Gut en voedselallergieën genezen met het GAPS dieet

Bericht door tanto »

Hee,

Goed gevonden! Maar jezus was een dieet, dat ga ik echt geen dag volhouden.

Heb je trouwens google vertalen wel eens gebruikt? Als je wilt lachen moet je dat een keer doen.
Nu niet gebruikt overigens, maar eerder wel eens geprobeerd.
Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom (A. Einstein)

Absence of proof is not proof of absence
janine
Gevorderd lid
Berichten: 1059
Lid geworden op: 04 okt 2008, 21:25

Leaky Gut en voedselallergieën genezen met het GAPS dieet

Bericht door janine »

Noooo.. komt overeen met mijn ervaringen op dit moment:
Alleen vlees (wild) en vis (makreel,zalm,forel), lychees en wat paksoi..... dat ging goed.
(verder mineraal water en kruidenthee)

Inmiddels ben ik de weg allang weer kwijt...terwijl ik nog veeel minder gevarieerd eet dan dat GAP dieet.
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Leaky Gut en voedselallergieën genezen met het GAPS dieet

Bericht door marlène »

Eerlijk gezegd eet ik al anderhalf jaar geen rauwe groenten en fruit meer afgezien van af en toe een banaan en nu een gebakken appeltje omdat ik het gewoon niet meer verteerde.

Verder alleen nog maar rijst, geen aardappelen meer wegens candida (bloem) en verder glutenvrij dus geen pasta of brood of koekjes en niets geraffineerd. Ik zondig wel tegen suiker met de eigengemaakte confituur (bio-rietsuiker) en af en toe wat zwarte chocolade.

Mijn vetten haal ik uit verse boter en heel af en toe wat vlees, meestal paardevlees omdat ik hoop dat het een dier is dat ze niet vetmesten met allerlei rommel.

Ik ben gelukkig niet lactose intolerant maar ... veel mensen weten niet dat boter juist voldoende vet bevat om de lactose te verteren in tegenstelling tot afgeroomde melk bv.

Als ik dan lees dat ze Kefir (yoghurt) aanbevelen - en dat ik dat heb gedroomd als onderdeel van genezing enkele dagen geleden, zie mijn blog - dan ben ik op de goede weg :)
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
tanto
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 1606
Lid geworden op: 21 feb 2008, 08:09
Locatie: ZH

Leaky Gut en voedselallergieën genezen met het GAPS dieet

Bericht door tanto »

Ik vind het wel knap dat je het vol houdt! Ik ben dan misschien een eigenwijze drol, maar ik heb afgelopen twee jaar zoveel gedieet dat ik het even helemaal zat ben. Het heeft geen zier geholpen ook. Dus ik dieet even niet meer. Eet verder nog steeds nauwelijks suiker, koeienmelk, witmeel en e-nummers. Maar van de rest zie ik even af. Ieder dieet zegt ook weer iets anders. Ik wacht maar op het dieet van Tobback, tegen die tijd kan ik vast weer met frisse moed beginnen.

Ik eet uit principe trouwens geen vis en van vlees lust ik alleen kip. Dat maakt het ook al lastig. Ik denk trouwens dat de theorie wel aardig overeenkomt met die van DML. Die noemde ADHD ook als symptoom van leaky gut.

Beetje een rommelberichtje maar ach...
Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom (A. Einstein)

Absence of proof is not proof of absence
Gebruikersavatar
imagine
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 484
Lid geworden op: 28 jan 2009, 11:41

Leaky Gut en voedselallergieën genezen met het GAPS dieet

Bericht door imagine »

Waar haal je de info toch allemaal weg Marlene...thanks maar weer!
Als ongeluk in een klein hoekje zit......
zit dan geluk in de rest?
Gebruikersavatar
karolien
Donateur
Donateur
Berichten: 2913
Lid geworden op: 17 jun 2009, 18:33

Bericht door karolien »

Ik lees dat het Gaps dieet gebaseerd is op het speciefieke koolhydratendieet.
Dat SCD dieet heb ik 2 a 3 jaar geleden gedaan, en ben daar wel erg mee verbeterd, maar niet mee genezen.
ik heb toen es op een forum gezet (niet dit) dat ik gebeterd was met het speciefieke koolhydratendieet, en amai, ze schoten mij toen bijna af!
Wat een reacties," dat ik maar zoiets durfde zeggen dat CVS/ME zou te verbeteren zijn met een dieet!!!!!!!!"
en een vrouw die zei: ik heb dat dieet ook geprobeerd en was afgevallen tot 42kilo en helemaal niet genezen!
sindsdien ben ik wel voorzichtig geworden met mijn uitspraken.

Maar het Gaps is nog wel ietske anders, dus, wie weet, misschien, he.en daarna heb ik nog een dieet gevolgd voor welvaartsziekten,(de naam ontgaat me even, ik zoek het eens op) daar gebruikenze ook kefir, ik heb dat ook een tijd genomen, zitten veel goede bacterieen in, maar ik heb lactose-intolerantie, dus, pech...
Gebruikersavatar
karolien
Donateur
Donateur
Berichten: 2913
Lid geworden op: 17 jun 2009, 18:33

Bericht door karolien »

Ah ja, dat dieet heette The Maker's diet.
Ook met kefir, vetten, kokosvetten, ... greens+, colon clean...dat dieet heb ik ook een jaar ongeveer gedaan, aangepast aan mijn intoleranties en ik ben daar eigenlijk ook heel content over.
Maar, die man heeft ook wat te verduren gekregen.

ik ga het GAPS ook es bestuderen.
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

Zodra ik de 'tijd' + 'energie' heb, ga ik het eens in vertalen en samenvatten voor de geïnteresseerden.

Anderen die zich geroepen voelen, mogen meedoen uiteraard.

Dus euh, heeft het zin of gaan jullie mij afschieten :)
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Gebruikersavatar
karolien
Donateur
Donateur
Berichten: 2913
Lid geworden op: 17 jun 2009, 18:33

Bericht door karolien »

Ja, de tijd is echt al wel fel veranderd op 2 a 3 jaren, he, mensen staan er meer en meer voor open.
Gebruikersavatar
karolien
Donateur
Donateur
Berichten: 2913
Lid geworden op: 17 jun 2009, 18:33

Bericht door karolien »

Wow, amai, ik heb het zo goed als helemaal gelezen.
En het is toch nog anders dan het SCD.
Het lijkt echt iets voor mij en ga zeker en vast het boek bestellen en ermee aan de slag!!!
Ik begin zo snel mogelijk!
Ben benieuwd!
Gebruikersavatar
karolien
Donateur
Donateur
Berichten: 2913
Lid geworden op: 17 jun 2009, 18:33

Bericht door karolien »

Marlène, weet jij of dat boek ook al verschenen is in't nederlands, want ik vind het alleen in't engels terug op de site?
Gebruikersavatar
karolien
Donateur
Donateur
Berichten: 2913
Lid geworden op: 17 jun 2009, 18:33

Bericht door karolien »

Het boek is blijkbaar alleen te verkrijgen in het engels.
ik heb naar de standaard boekhandel gebeld en ze kennen het daar niet.
dan heb ik de paginas maar afgedrukt van internet, probleem is dat er voor mensen met lactose intolerantie een alternatief is ivm kefir, maar dat kan ik natuurlijk niet lezen zo.
Ik weet wel date r ook waterkefir bestaat, ik heb het zelfs al geproefd bij iemand die het zelf maakte, maar dat is dan weer met suiker gemaakt...
als er mensen zijn die ideeen hebben, altijd welkom.
Gebruikersavatar
marlène
Gevorderd lid
Berichten: 9364
Lid geworden op: 20 nov 2009, 09:34

Bericht door marlène »

Goed dat je al eens hebt geïnformeerd Karolien.

Wellicht kan je ook gewoon voort met de Probiozym die je nu gebruikt, dat is ook een supersterke probiotica die oorspronkelijk is geïsoleerd uit vaginale afweermechanismen.

Vrouwen hebben een geweldig patrimonium :)
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
janine
Gevorderd lid
Berichten: 1059
Lid geworden op: 04 okt 2008, 21:25

Bericht door janine »

Er is voor ons geen vervanging voor kefir Karolien.

Amandelmelk, voor mijn geen goed idee. Of je daar yoghurt of vla van kan maken, geen idee.
Rijstemelk mag niet van SCD (en kan bij mij ook niet)
Soja ook niet

En daarbij zijn 99% van alle recepten niet geschikt door toleranties.

Hou je niets over :D

Of we moeten onze toleranties overboord gooien.
Plaats reactie