Melatonine/circadin

Hier bespreken we biomedische behandelingen en medicijnen voor ME (cvs).

Moderator: Moderators

Vicky
Beginner
Berichten: 92
Lid geworden op: 28 nov 2005, 17:00

Melatonine/circadin

Bericht door Vicky »

Hallo, zijn er nog onder jullie die melatonine nemen.
En nemen jullie dan ook de Circadin 2mg?

Ik ben er nu mee bezig sinds woensdag en de eerste twee nachten sliep ik echt een stuk beter, maar gisteren duurde het terug 4 uur tegen dat ik sliep.

En nu heb ik op de bijsluiter gelezen dat je het 1 tot 2 uur voor het slapen gaan moet innemen, en dat je het drie weken elke avond moet nemen. Maar omdat het ook niet goedkoop is (zeker omdat ik nog zoveel andere dure dingen moet nemen) was ik eigenlijk van plan het slechts af en toe te nemen als ik bv al eens een slechte nacht gehad heb,... Maar blijkbaar werkt het zo niet? Hoe doen jullie dat? En nemen jullie het gewoon door, of enkel 3 weken en slaap je daarna dan ook gewoon terug beter?

Groetjes Vicky
Gebruikersavatar
joni
Actief lid
Berichten: 156
Lid geworden op: 16 sep 2009, 20:21

Bericht door joni »

Bij mij heet het gewoon melatonine en ik gebruik 5 mg (via recept en de apotheek). Ik kan er goed door inslapen. Ik neem het een half uur voor het slapen gaan. En ik neem het elke dag (al jaren).
Ben tevens onder behandeling bij een neuroloog en die zegt ook niet dat je het af en toe niet moet nemen.
Gebruikersavatar
hildeke
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 543
Lid geworden op: 16 okt 2009, 10:27
Locatie: Grez-Doiceau

Bericht door hildeke »

Ik neem ook al een hele tijd melatonine (3mg) een half uur of uur voor het slapengaan. In slechtere periode neem ik er 2 voor het slapengaan, maar daar heb ik soms wel hoofdpijn van. Is ook via recept van de apotheek.
Gebruikersavatar
dopey
Actief lid
Berichten: 145
Lid geworden op: 28 aug 2010, 01:44

Bericht door dopey »

Ik heb ook circadin van DML voorgeschreven gekregen
Volgens mij heb ik gelezen dat het pas na drie weken elke dag innemen optimaal werkt,
omdat er dan genoeg melatonine in de hersenen is opgebouwd, daarna kun je het allicht niet iedere dag meer nemen, maar wel geregeld zodat de melatoninehoeveelheid niet te laag wordt.
Baat heb ik ook bij een slaapmasker en oordoppen, zodat ik niet afgeleid word tijdens het slapen.
Gebruikersavatar
Jazzie
Gevorderd lid
Berichten: 1400
Lid geworden op: 13 okt 2005, 09:06

Bericht door Jazzie »

Ik heb gedurende 3 maanden melatonine geslikt, 3mg, 2 uur voor het slapengaan. Na die drie maanden was mijn lichaam dusdanig op het goede spoor gezet, dat ik zonder problemen kon stoppen met het slikken van melatonine. Vanaf toen maakte mijn lichaam gewoon weer zelf (en op de goede tijd) melatonine aan voor het slapengaan.
Vicky
Beginner
Berichten: 92
Lid geworden op: 28 nov 2005, 17:00

Bericht door Vicky »

bedankt voor jullie reacties

Ik moet dus blijkbaar gewoon nog wat geduld hebben.
Want gisteren duurde het toch weer uren tegen dat ik de slaap kon vatten. Erg frustrerend.
Maar het duurt dus gewoon een tijdje tegen dat het middel goed werkt als ik het goed voor heb.

Ik vind de circadin wel duur hoor. een goeie 16 euro voor 21 pillen. Hoeveel kost het als je gewoon een recept laat voorschrijven voor de apotheek?

En de meeste nemen hier ook meer dan 2 mg als is het zo lees hé. Het zou dus ook geen kwaad kunnen als ik eens 2 pillen zo nemen dan?

Groetjes Vicky
Gebruikersavatar
dopey
Actief lid
Berichten: 145
Lid geworden op: 28 aug 2010, 01:44

Bericht door dopey »

In Nederland wordt circadin en andere merken melatonine niet vergoed, ook niet op recept.
Je kunt het gewoon bij de drogist kopen, wat ook goedkoper is. Ikzelf gebruik het van het merk Sleepzzz en dit werkt goed. Hiervan gebruik ik 20 pilletjes= 2mg. Neem niet de time released, want deze komt te langzaam vrij en werkt daardoor veel minder.
Meestal begin je met 2 mg., en als dit na 3 weken niet genoeg werkt, dan kun je de dosis nog opvoeren tot 3,4 of 5mg.
Als je begint met een te hoge dosis kunnen zich mogelijk sufheidsreacties voordoen, maar ernstige bijwerkingen zijn niet bekend volgens de bijsluiters.
Madelief
Beginner
Berichten: 59
Lid geworden op: 07 okt 2008, 22:07

Bericht door Madelief »

ik heb het gebruikt via de neuroloog in ede en kreeg het gedeeltelijk vergoed.
ik was dan wel aanvullend verzekerd. het viel bij mij onder de alternatieve geneesmiddelen.
het gewoon melatonine 5 mg gebruikt.
Gebruikersavatar
Jazzie
Gevorderd lid
Berichten: 1400
Lid geworden op: 13 okt 2005, 09:06

Bericht door Jazzie »

Vicky schreef:Ik moet dus blijkbaar gewoon nog wat geduld hebben.
Want gisteren duurde het toch weer uren tegen dat ik de slaap kon vatten. Erg frustrerend.
Maar het duurt dus gewoon een tijdje tegen dat het middel goed werkt als ik het goed voor heb.
Dat bedoelde ik niet te zeggen. Melatonine werkte direct vanaf de eerste pil bij mij. Als het bij jou niet werkt, heb je misschien een hogere dosis nodig. Bespreek dat met je behandelend arts want melatonine is een hormoon en met de dosis van hormonen kun je beter niet zonder begeleiding zelf gaan experimenteren.
Vicky
Beginner
Berichten: 92
Lid geworden op: 28 nov 2005, 17:00

Bericht door Vicky »

bedankt voor de tips, ondertussen slaap ik wel al beter hoor, ik was er gewoon teveel op gefocust. Waardoor ik stress kreeg als ik moest gaan slapen
stargazertje
Gevorderd lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 17 jun 2010, 14:21

Bericht door stargazertje »

Afgelopen dinsdag ben ik begonnen met 1/4 melatonine 5 mg. Sinds ik het gebruik gaat het plots weer veel slechter met me. (eerder toen ik 1/2 gebruikte ging het plots ook veel slechter wat in resulteerde dat ik alles moest stoppen voor een tijdje.) Daarvoor was er ook wel achteruitgang, maar dat was tot een miniem gereduceerd. Ben oa megasnel overprikkelt (kan heel slecht tegen licht), blackout, enorm stijf (bevroren pinguïn is er niets bij), moe, 's avonds enorm duizelig, geen eetlust en zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan. Mijn humeur is ook niet al te best en frustratie viert weer hoogtij. Vorige keer dat ik na een week aan de bel trok kreeg ik te horen dat ik er aan moest wennen. Heb echter het sterke idee dat ik door de melatonine mezelf mega in de soep aan het draaien ben. Doorzetten of kappen?
Gebruikersavatar
Jazzie
Gevorderd lid
Berichten: 1400
Lid geworden op: 13 okt 2005, 09:06

Bericht door Jazzie »

stargazertje schreef:Vorige keer dat ik na een week aan de bel trok kreeg ik te horen dat ik er aan moest wennen. Heb echter het sterke idee dat ik door de melatonine mezelf mega in de soep aan het draaien ben. Doorzetten of kappen?
Persoonlijk zou ik stoppen. Als je overgevoelig blijkt te zijn voor melatonine, ben je in ieder geval niet de enige:

Er doen veel positieve verhalen de ronde over melatonine. Deze
verhalen zijn echter slechts één kant van de medaille. Biologe Paulien Floor lijdt aan het chronische
vermoeidheidssyndroom (CVS) en aan het delayed sleep phase syndroom (DSPS), een syndroom waarbij het
slaap-waakritme is verschoven. In de zomer van 1999 gebruikte ze hiervoor zes weken lang dagelijks 5 mg
melatonine. Haar ervaringen met melatonine waren slecht. Paulien Floor heeft zich sindsdien verdiept in de
achtergronden van melatonine. Door een oproep in het blad MEdium van de ME-stichting ontdekte zij dat zij niet
de enige was met een slechte ervaring. Daarom heeft zij de Wetenschapswinkel Geneesmiddelen gevraagd
onderzoek te doen naar de (bij)werkingen van melatonine. De uitkomsten van dit onderzoek zijn beschreven in
dit rapport:


http://wewi.fmns.rug.nl/documenten/Melatonine.PDF
stargazertje
Gevorderd lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 17 jun 2010, 14:21

Bericht door stargazertje »

Jeetje 93 bladzijdes. :shock: Iets te veel bladzijdes voor mij op dit moment. :-k Toch maar Lelystad dan weer mailen dat dit niet werkt?
Gebruikersavatar
joni
Actief lid
Berichten: 156
Lid geworden op: 16 sep 2009, 20:21

Bericht door joni »

Hoi Stargazertje, Wat een gedoe zeg! Weet je zeker dat het van die melatonine komt? Ik gebruik dagelijks 5 mg, en ben ook wel een bevroren puiguin, maar zonder melatonine ben ik dat ook.
Als je zeker weet dat al die verschijnselen van de melatonine komen, zou ik er geloof ik ook maar mee stoppen.
stargazertje
Gevorderd lid
Berichten: 3226
Lid geworden op: 17 jun 2010, 14:21

Bericht door stargazertje »

Nee ik weet niet 100% zeker dat het door de melatonine komt. Maar er zit zo'n verschil tussen mij van nu en mij van een week geleden. De terugval was juist de laatste tijd van een stap per week naar een voet per week en nu weer is die mega. Ik had mijn beperkingen, maar ik kon er mee leven. Ok, ik was voor de melatonine soms ook behoorlijk duizelig, maar vanavond heb ik depressieve gevoelens en echt het gevoel niet meer mezelf te zijn.
Plaats reactie