Doe-tips

Stel hier je vragen omtrent ME (cvs) en help elkaar verder.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
marlène
Gevorderd lid

Doe-tips

Bericht door marlène »

Oh en @ Marlene; jou 20 min tv tip vind ik een goede, volgens mij helpt dat ook.. (neem aan dat dit ook voor pc activiteiten geldt?) maar ik heb alleen het probleem dat ik écht niet weet wat ik dan de rest van de dag moet doen. Ik verveel me een ongeluk!! Ben redelijk aan huis gebonden nl. als er niemand is die mij in de auto kan zetten en ergens naartoe kan brengen.. dus heb je ook nog goede "doe" tips, die niet zoveel energie vreten?
Wissel steeds mentale met fysieke inspanning af

Afhankelijk van je conditie en graad van uitputting is mijn advies:

Doe-dingen

Niet langer dan 20 minuten televisie, gevolgd door minimaal 40 minuten fysieke ontspanning zoals:

- opstaan uit de zetel of bed

- een stappenplan volgen per week of per maand: tot aan de brievenbus aan de voordeur, tot aan de tuin, tot aan de hoek van de straat, tot aan de bakker, ...

- een aai aan de hond of kat geven, eens borstelen

- een babbel tegen de kanarie doen

- een ontspannend bad nemen zonder produkten zoals olie die gaan toch maar kriebelen en jeuken na enkele tijd

- dagelijks rekoefeningen doen

- leer mediteren zodat je je bewust wordt van je gedachtenstroom en je lichaam, later zal je ook energie kunnen voelen stromen en alsook onthechting, een aparte en positieve gewaarwording. Heel jammer dat we wel naar de sportschool gaan om onze spieren te trainen en naar school om ons brein vol te pompen maar onze contreien niets ons voorbereid om onze geest te leren kennen. Het is nooit te laat om het te leren kennen.

- uit het raam kijken en dagdromen

- je (voeten) zachtjes laten masseren met olie

- de planten water geven

- een groente proper maken voor vanavond zoals wortelen schillen

- 5 minuten onkruid uittrekken, goedkoper dan alle sportoefeningen die ze ons willen aansmeren en uitstekend om de billen te trainen. Je doet het wanneer het jou uitkomt en niets heerlijker dan dicht bij moeder aarde te zitten. Voor de gevorderden in conditie :)

- naar de tuin gaan en de insecten, vogels en bloemen van naderbij bekijken

- vogeltjes voederen en water geven dat brengt leven in de tuin

- een kaart of brief versieren voor een verjaardag van een vriend(in), familielid dat zorgt voor contact op lange termijn

- altijd een digitaal fototoestel bij de hand in je bed, op de bank, in je tas en jezelf fotograferen alsook alles dat je ziet. De wereld ziet er helemaal anders uit door die lens.

- een infuus thee laten trekken en langzaam opdrinken, elke slok proeven

- een wasmand (deels) plooien als dat lukt

- idem voor de tafel dekken, doe het in stukjes als je dat al kan, eerst de borden, dan rusten, een uur later de glazen, rusten, dan het bestek

- knutselen, sommige mensen haken, breien, ... er is niets beter voor een menselijk brein dan creatief bezig te zijn omdat alle delen dan aangesproken worden en we opgaan in het moment. Ik droom nog steeds van schilderlessen maar de gedachte aan de rit, twee uur les, de geur van verf en mijn armen omhoog houden, hebben me voorlopig ontmoedigd. Ik neem voorlopig maar foto’s.

- een rotatieplan voor je vrienden zodat je ze nog eens ziet: bv A om de week, B om de drie weken, C om de 6 weken. Wie kookt er af en toe voor je, wie brengt er boodschappen mee, wie neemt je mee naar het park bij goed weer als je je goed voelt, ...

- een lijstje maken volgens energievreters en weerstand: wat kan je op een dag of een week of een maand?

o Is dat per week jezelf een paar keer wassen en eenmaal aan tafel mee-eten?
o Is dat een paar uur recht zitten in je bed en een paar bladzijden in een boek kunnen lezen?
o Is dat eens per week de tafel afruimen?
o Is dat af en toe een wasmachine opzetten en elke dag een bad kunnen nemen?
o Is dat een uur op een stoel rechtzitten en al eens naar een pc-scherm kunnen kijken?
o Is dat eens in de maand een winkel kunnen binnengaan en op je benen kunnen blijven staan gedurende een halfuur?
o Is dat een kort ritje met de auto maken zonder fietsers omver te rijden?
o Is dat de trap op en afgaan zonder het gevoel dat je de Mount Everest op bent geklommen?
o Is dat kunnen opstaan met een wekker en je kinderen kunnen aankleden voor school? Vervolgens de tafel afruimen en misschien nog wat gaan lezen?
o Heb je hem? Leer je grenzen kennen en herkennen. Wat soms op één dag gaat, wil niet zeggen dat je dat alle dagen achtereen kan doen. Vaak is het de som van een week die telt.

Andere doe-tips welkom!
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
annek
VIP-donateur
VIP-donateur

Doe-tips

Bericht door annek »

Hallo Marlene,

Dank je wel voor je tips en je verhaal. Je draagt hier, wat mij betreft, veel positiefs mee uit.
Ik denk dat velen van ons er hun voordeel mee kunnen doen en ik wens dat het een aanzet is
tot een gezamelijk maken van een "what to do" overzicht.

Alvast een tip.
Vraag mensen om je heen tijdschriften te bewaren.
Ga plaatjes kijken... vooral natuur platen kunnen mooi zijn.
Ze hebben een rustgevende uitwerking.
Voor als je wat meer energie hebt:
Je kunt de platen/plaatjes eventueel uitknippen en zo
een eigen fotoboek en/of collage maken.
Er wil vast iemand lijm en een boekje/vel papier regelen.

Groets,
Annek
visje
Gevorderd lid

Bericht door visje »

Leuke topic

Nog een aantal doe tips van mij. Voor sommige van deze punten heb ik zelf nog te weinig energie of het lukt maar af en toe op iets betere momenten en ik denk dat het voor velen van jullie ook geldt. Die dingen ben ik o.a. van plan te doen als ik iets meer energie ga krijgen. Maar er zijn er misschien ook bij die dit wel kunnen. Je kunt er uit halen wat je leuk lijkt en wat haalbaar voor je is. Sommige tips zijn aanvullende ideetjes op al door Marlene en Annek genoemde ideeën.

- Een voetenbad nemen
- Een zomaar sms-je of kaart naar iemand sturen
- Kleurplaten kleuren (net als vroeger :wink: ) Er zijn o.a. mandalakleurboeken en op internet kun je ook veel kleurplaten vinden.
- Ontspanningsoefeningen (met of zonder cd met ontspannende muziek of een stem die je door oefeningen heen leidt)
- Oude fotoalbums of mapjes foto’s kijken (en voor de jongeren die alleen foto’s op de pc hebben staan :wink: je mapjes foto’s op de computer bekijken)
- In een boekje (of op internet) opzoeken welke vogels/ vlinders je in de tuin ziet of in een sloot of parkje in de buurt.

- Door kookboeken bladeren en post-its tussen bladzijden met lekkere recepten (liefst snelle, makkelijke als je zelf kookt) die je een keer kunt (laten) koken.
- Recepten uit de maandelijkse supermarktbladen knippen en in een map doen (sorteren volgens eigen systeem)
- Plaatjes, foto’s, stukjes tekst, woorden en zinnen uit tijdschriften knippen die je aanpreken en in een mapje doen/ schrift plakken.
- Een puzzel maken (legpuzzel of in puzzelboekje)

- Artikelen uit stapel oude tijdschriften knippen die je graag zou lezen en in een mapje doen. Op momenten dat je iets wil lezen (en daartoe in staat bent) kun je een artikel pakken.
- Een kinderboek lezen (evt. van vroeger waar je leuke herinneringen aan hebt omdat het je bijv. is voorgelezen) Een kinderboek leest vaak wat makkelijker en je hoeft er niet zo erg bij na te denken.
- Programma’s/ films opnemen en iets (evt. in stukjes) kijken als je daar zin in hebt. Dan is er altijd iets wat je kunt kijken en hoef je niet doelloos te zappen om vervolgens bij iets uit te komen wat je niet echt leuk vindt, maar kijkt bij gebrek aan beter.
- Muziek luisteren en op internet de songtekst er bij zoeken.

- Je huis gezellig maken met bijv. kaarsjes en bloemen. Misschien heb je bloemen/ struiken in de tuin of op je balkon waar je soms iets af kunt knippen. Je kunt (als je energie (en portemonnee) het toelaat) soms een paar bosjes met verschillende bloemen (op de plaatselijke markt of bij een bloemenstal) kopen (of laten kopen door partner, vrienden of familie) en dan beetje bloemschikken in verschillende vaasjes/ flesjes. Met weinig bloemen kun je al best veel en je kunt het ook aanvullen met leuke takjes of onkruid van bijv. langs het fietspad. Een enkele of paar bloemen in een mooie fles staat al leuk.
- Je kledingkast uitzoeken (bijv. steeds een stapeltje) en wat je niet meer draagt weggeven (aan goed doel)
- Rommellades of kasten uitzoeken (kan la voor la en plank voor plank

- Iets nieuws leren (als je energie en concentratie en geheugen :? het toe laat) bijv. iets creatiefs. Ik heb een cd-rom met een cursus blind typen besteld. Ik type nog met 2 vingers :oops: en kan nogal verkrampt zitten en krijg snel nek en hoofdpijn achter de computer. Ik dacht als ik beter en meer ontspannen kan typen wordt dat misschien ook wel wat minder. Het zal heel langzaam gaan met elke dag dat het lukt een klein oefeningetje, maar als ik iets beter leer typen is het me al waard. Heb je de rest van je leven plezier van. Ik ga het gewoon proberen :) .

groetjes, Visje
Plaats reactie