Wissel steeds mentale met fysieke inspanning afOh en @ Marlene; jou 20 min tv tip vind ik een goede, volgens mij helpt dat ook.. (neem aan dat dit ook voor pc activiteiten geldt?) maar ik heb alleen het probleem dat ik écht niet weet wat ik dan de rest van de dag moet doen. Ik verveel me een ongeluk!! Ben redelijk aan huis gebonden nl. als er niemand is die mij in de auto kan zetten en ergens naartoe kan brengen.. dus heb je ook nog goede "doe" tips, die niet zoveel energie vreten?
Afhankelijk van je conditie en graad van uitputting is mijn advies:
Doe-dingen
Niet langer dan 20 minuten televisie, gevolgd door minimaal 40 minuten fysieke ontspanning zoals:
- opstaan uit de zetel of bed
- een stappenplan volgen per week of per maand: tot aan de brievenbus aan de voordeur, tot aan de tuin, tot aan de hoek van de straat, tot aan de bakker, ...
- een aai aan de hond of kat geven, eens borstelen
- een babbel tegen de kanarie doen
- een ontspannend bad nemen zonder produkten zoals olie die gaan toch maar kriebelen en jeuken na enkele tijd
- dagelijks rekoefeningen doen
- leer mediteren zodat je je bewust wordt van je gedachtenstroom en je lichaam, later zal je ook energie kunnen voelen stromen en alsook onthechting, een aparte en positieve gewaarwording. Heel jammer dat we wel naar de sportschool gaan om onze spieren te trainen en naar school om ons brein vol te pompen maar onze contreien niets ons voorbereid om onze geest te leren kennen. Het is nooit te laat om het te leren kennen.
- uit het raam kijken en dagdromen
- je (voeten) zachtjes laten masseren met olie
- de planten water geven
- een groente proper maken voor vanavond zoals wortelen schillen
- 5 minuten onkruid uittrekken, goedkoper dan alle sportoefeningen die ze ons willen aansmeren en uitstekend om de billen te trainen. Je doet het wanneer het jou uitkomt en niets heerlijker dan dicht bij moeder aarde te zitten. Voor de gevorderden in conditie

- naar de tuin gaan en de insecten, vogels en bloemen van naderbij bekijken
- vogeltjes voederen en water geven dat brengt leven in de tuin
- een kaart of brief versieren voor een verjaardag van een vriend(in), familielid dat zorgt voor contact op lange termijn
- altijd een digitaal fototoestel bij de hand in je bed, op de bank, in je tas en jezelf fotograferen alsook alles dat je ziet. De wereld ziet er helemaal anders uit door die lens.
- een infuus thee laten trekken en langzaam opdrinken, elke slok proeven
- een wasmand (deels) plooien als dat lukt
- idem voor de tafel dekken, doe het in stukjes als je dat al kan, eerst de borden, dan rusten, een uur later de glazen, rusten, dan het bestek
- knutselen, sommige mensen haken, breien, ... er is niets beter voor een menselijk brein dan creatief bezig te zijn omdat alle delen dan aangesproken worden en we opgaan in het moment. Ik droom nog steeds van schilderlessen maar de gedachte aan de rit, twee uur les, de geur van verf en mijn armen omhoog houden, hebben me voorlopig ontmoedigd. Ik neem voorlopig maar foto’s.
- een rotatieplan voor je vrienden zodat je ze nog eens ziet: bv A om de week, B om de drie weken, C om de 6 weken. Wie kookt er af en toe voor je, wie brengt er boodschappen mee, wie neemt je mee naar het park bij goed weer als je je goed voelt, ...
- een lijstje maken volgens energievreters en weerstand: wat kan je op een dag of een week of een maand?
o Is dat per week jezelf een paar keer wassen en eenmaal aan tafel mee-eten?
o Is dat een paar uur recht zitten in je bed en een paar bladzijden in een boek kunnen lezen?
o Is dat eens per week de tafel afruimen?
o Is dat af en toe een wasmachine opzetten en elke dag een bad kunnen nemen?
o Is dat een uur op een stoel rechtzitten en al eens naar een pc-scherm kunnen kijken?
o Is dat eens in de maand een winkel kunnen binnengaan en op je benen kunnen blijven staan gedurende een halfuur?
o Is dat een kort ritje met de auto maken zonder fietsers omver te rijden?
o Is dat de trap op en afgaan zonder het gevoel dat je de Mount Everest op bent geklommen?
o Is dat kunnen opstaan met een wekker en je kinderen kunnen aankleden voor school? Vervolgens de tafel afruimen en misschien nog wat gaan lezen?
o Heb je hem? Leer je grenzen kennen en herkennen. Wat soms op één dag gaat, wil niet zeggen dat je dat alle dagen achtereen kan doen. Vaak is het de som van een week die telt.
Andere doe-tips welkom!