Hitte en ozon èn CVS

Stel hier je vragen omtrent ME (cvs) en help elkaar verder.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
cansada
Gevorderd lid
Berichten: 1390
Lid geworden op: 24 sep 2009, 11:53

Hitte en ozon èn CVS

Bericht door cansada »

Graag wil ik jullie attenderen op een artikel die staat op de site van www.medicalfacts.nl :

“Hitte en ozon kunnen beide schadelijk zijn voor de gezondheid. Hitte kan aanleiding geven tot uitdroging, hittekrampen, uitputting en zelfs een hitteslag. Veel ozon kan leiden tot kortademigheid, oog- en keelirritatie en hoofdpijn.
Hoge concentraties van ozon in de omgevingslucht houden ernstige risico`s in voor de gezondheid. Vooral mensen met ademhalingsmoeilijkheden, bejaarden en jonge kinderen kunnen hinder ondervinden van hoge ozonconcentraties. Maar ook gezonde volwassenen kunnen erdoor beïnvloed worden, vooral bij het leveren van zware inspanningen in de buitenlucht.
Wanneer in de atmosfeer stikstofdioxiden (van onder meer verkeer) en vluchtige organische verbindingen aanwezig zijn wordt onder invloed van zonlicht ozon gevormd. In Nederland treedt dat vooral op bij zonnig zomerweer met tropische temperaturen en wind uit zuidelijke of oostelijke richting.
Op een dag waarop de ozondrempelwaarden worden overschreden, kan u best:
• voldoende drinken
• binnen blijven
• geen lichamelijke inspanningen leveren
• de ramen niet openen tijdens de warme periode van de dag namelijk tussen 12 en 22 uur. Open de ramen dus bij voorkeur `s avonds laat of `s ochtends, wanneer de concentraties opnieuw het laagst zijn.
Het is verstandig om zware lichamelijke inspanning buitenshuis zoals intensief sporten te beperken op de momenten met de hoogste ozonconcentraties. Dit is meestal aan het eind van de middag en het begin van de avond. Binnenshuis is de ozonconcentratie meestal lager.
Op vrijdag 7 augustus is er nog een kleine kans op smog door ozon. De smog kan mogelijk leiden tot gezondheidsklachten bij mensen met een zwakkere gezondheid of gevoelige luchtwegen”.

Ikzelf heb geregeld last van luchtweginfecties en heb momenteel weer last van mijn luchtwegen. Zijn er ook anderen die juist nu met het mooie weer die last hebben van soortgelijke klachten?
neeltje4
Actief lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 10 mei 2008, 12:19

Hitte en ozon èn CVS

Bericht door neeltje4 »

Ik heb inderdaad ook terug moeten puffen de laaste dagen en ben benauwd. Ik moet het heel kalm aan doen. Een trap opgaan zorgt voor piepende ademhaling. Daar tegen over staat wel dat ik met dit weer toch wel minder spierpijnen heb dan anders. En dat doet toch ook deugd! Verhuizen naar een warm land zou niet alles oplossen maar het wel iets draagelijker maken.
Plaats reactie