Kanteltafeltest en doppler

Alle vragen over diagnose en testen. Welke testen voor ME (cvs)? Wat betekenen de resultaten?

Moderator: Moderators

Boxertje
Actief lid
Berichten: 156
Lid geworden op: 02 jul 2008, 21:30

Kanteltafeltest en doppler

Bericht door Boxertje »

Zijn er hier meer mensen die net als ik wachten op de kanteltafeltest met doppler onderzoek bij dr. Vermeulen?

Het dopplerapparaat is nog niet aanwezig dus wachten tot het er is. Zijn er mensen die er meer over kunnen vertellen en/of er ervaring mee hebben?
janine
Gevorderd lid
Berichten: 1059
Lid geworden op: 04 okt 2008, 21:25

Kanteltafeltest en doppler

Bericht door janine »

Ja, ikke!
Als dat het nieuwe apparaat is waar wel al paar maanden op wachten.
vd week weer bellen, hopelijk kunnen ze dan een afspraak maken!
Gebruikersavatar
bloemetje
Columnist
Berichten: 5394
Lid geworden op: 02 nov 2009, 12:22
Contacteer:

Kanteltafeltest en doppler

Bericht door bloemetje »

Vertel eens: wat is dat Doppler-apparaat voor iets? En wat zou het mogelijk aantonen?
janine
Gevorderd lid
Berichten: 1059
Lid geworden op: 04 okt 2008, 21:25

Kanteltafeltest en doppler

Bericht door janine »

Volgensmij de bloedsomloop?

Ik heb het wel eens op tv gezien, bij mensen met diabetis.
Kijken ze op het been of de bloedvaten nog een beetje doorstromen.
Volgensmij hoor je dat dat in geluid, en kun je het zien met kleuren (soort van warmtemeter met kleuren maar dan voor de doorstroming)

Vermeulen richt zich daarbij op het hoofd/de nek.

Dacht ik!
Gebruikersavatar
bloemetje
Columnist
Berichten: 5394
Lid geworden op: 02 nov 2009, 12:22
Contacteer:

Kanteltafeltest en doppler

Bericht door bloemetje »

Is het een soort echo van de aderen? Heb ik ooit van mijn been laten afnemen, toen ik nog als homo sapiens door het leven ging en de arts bij mij spataderen wilde vaststellen, danwel uitsluiten.. .eueh.. hoe noem je dat... nou, jullie begrijpen vast wat ik bedoel... Aan het geluid kon hij ook horen hoe het zat met de snelheid waarmee mijn bloed door de aderen stroomde.

Groeten van een stotterende Bloem
Boxertje
Actief lid
Berichten: 156
Lid geworden op: 02 jul 2008, 21:30

Kanteltafeltest en doppler

Bericht door Boxertje »

Ja dat is inderdaad het nieuwe apparaat. Vanmorgen Vermeulen gesproken en het apparaat is er nog niet, heeft ook geen idee hoe lang het nog gaat duren.
Ik moet over een paar weken weer bellen of het aanwezig is, is het er eerder of hij weet wanneer het komt dan nemen ze contact met mij op.

Wat ik begrepen heb is, dat in mijn geval de kanteltafeltest overnieuw gedaan wordt en dan met de doppler van de halsslagader. Ik denk idd voor de bloeddoorstroming.

De gewone kanteltafeltest heb ik gehad en bij het rechtop komen steeg mijn bloeddruk ipv te dalen zoals men denk ik verwachtte.
Krijgen jullie de doppler ook met de kanteltafel en steeg jullie bloeddruk ook bij rechtop komen?
janine
Gevorderd lid
Berichten: 1059
Lid geworden op: 04 okt 2008, 21:25

Kanteltafeltest en doppler

Bericht door janine »

@ Boxertje, dat klopt bij mij steeg het ook.
Boxertje
Actief lid
Berichten: 156
Lid geworden op: 02 jul 2008, 21:30

Kanteltafeltest en doppler

Bericht door Boxertje »

Ok nou moeten beide nog geduld hebben, ben benieuwd of er wat uit gaat komen.
Eressea
Moderator
Moderator
Berichten: 1597
Lid geworden op: 26 apr 2006, 18:09
Contacteer:

Kanteltafeltest en doppler

Bericht door Eressea »

Ik ga 14 juni erheen, en ben ook een "bloedvolume-gast" (de bloeddruk stijgt omdat de vaten zich moeten samenknijpen om het bloed goed te kunnen laten doorstromen). Ik zal in ieder geval eens vragen of hij al iets meer weet over het apparaat (ben benieuwd of hij mij er ook in wil mikken, ik dacht dat hij iets met Rotterdam samen wou doen met de lage bloedvolume-patiënten).
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends. ~ Martin Luther King
Boxertje
Actief lid
Berichten: 156
Lid geworden op: 02 jul 2008, 21:30

Kanteltafeltest en doppler

Bericht door Boxertje »

Ik heb hem dinsdag gesproken en toen was er nog niets bekend.
Jij hebt een verminderd bloedvolume Eressea? Of vermoedelijk en moet je daar nog onderzoek voor hebben? Waarom wordt je daarop verdacht?
Eressea
Moderator
Moderator
Berichten: 1597
Lid geworden op: 26 apr 2006, 18:09
Contacteer:

Kanteltafeltest en doppler

Bericht door Eressea »

Bij de fietstest kwam al naar voren dat er iets mis was met hart/bloedvolume, en bij kanteltafeltest bleek het er nogal duidelijk uit te komen, door de bloeddrukstijging met het staan - en dat ik flauwviel was ook een duidelijke indicatie (alhoewel niet alle mensen met laag bloedvolume dat doen). Vermeulen zei dat de testresultaten overduidelijk waren, en dat ik in aanmerking kom (ondanks dat ik ook FM heb) voor de testpersonen die hij in samenwerking met het Erasmus wil gaan onderzoeken.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends. ~ Martin Luther King
Gebruikersavatar
zonaanbidster
Gevorderd lid
Berichten: 949
Lid geworden op: 08 jun 2007, 23:49

Bericht door zonaanbidster »

Het is wetenschappelijk reeds bekend dat veel ME-ers verminderd circulerend vocht hebben. Dit kan volgens wetenschappers oplopen tot 1.5 liter rondcirculerend bloed minder. Dus 3.5 liter tegenover bij een normaal persoon 5 liter.
Boxertje
Actief lid
Berichten: 156
Lid geworden op: 02 jul 2008, 21:30

Bericht door Boxertje »

Ok maar een verminderd bloedvolume wijst dus uit fietstest en/of kanteltafeltest?
En bij de kanteltest dus door het stijgen van de bloeddruk?
En uit wat voor uitslag bij de fietstest dan?

Sorry maar ik snap er allemaal erg weinig van!
Eressea
Moderator
Moderator
Berichten: 1597
Lid geworden op: 26 apr 2006, 18:09
Contacteer:

Bericht door Eressea »

Ik snap het ook niet helemaal... je kunt het daar inderdaad uit zien, maar ik weet niet meer dan wat ik hier eerder schreef - Vermeulen is niet echt het praterige type. Je kunt hem de volgende keer ernaar vragen, of je soms ook een laag bloedvolume hebt, bij mij was hij het de eerste afspraak ook vergeten te zeggen dat ik het had ;)

Ow, wat ik nog wel weet: bij de fietstest werd gemeten dat mijn hart wel sneller ging kloppen, maar de slagen niet in intensiteit toenamen. Dat werd toen als hartprobleem afgedaan (nooit iets kunnen vinden in verdere onderzoeken), maar het bleek dus eigenlijk te gaan om een verminderd bloedvolume, omdat het bloed gewoon niet snel genoeg kon stromen zal ik maar zeggen.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends. ~ Martin Luther King
Boxertje
Actief lid
Berichten: 156
Lid geworden op: 02 jul 2008, 21:30

Bericht door Boxertje »

Ja hij is niete cht heel praterig nee, en als hij iets uitlegt is het op een manier alsof het heel logisch is allemaal, vergeet ie denk weleens dat ik geen geleerd persoon ben ;-)
Ik zal het eens navragen de volgende keer, in het begin heeft hij het er weleens over gehad maar niet in de zin dat het zo is, hij verteld etoen ook dat ze bezig waren met onderzoek samen met de VU?!
Dus de snelle hartslag kan door het lage bloedvolume komen? Dat heb ik ook erg vaak, zeker met bewegen maar vaak ook in rust. Ook regelmatig overslagen en op de laatste echo zag Visser een lekje wat er op de 1e echo niet was.

wat een Abracadabra allemaal...
Plaats reactie