Wat is jouw talent?
Moderator: Moderators
Wat is jouw talent?
Ik probeer terug wat te gaan schrijven en kan jullie hulp daarbij gebruiken.
Hieronder heb ik een vragenreeks opgesteld rond het thema TALENT. Jullie mogen rechtstreeks antwoorden of via een persoonlijk bericht indien gewenst.
Sommige vragen zijn gelinkt aan werk maar omdat velen onder ons ooit gewerkt hebben, leek het me interessant om deze ook aan jullie te stellen.
Wat is/zijn jouw talent(en)?
Wat is jouw essentiële Ik?
Met talent bedoel ik aangeboren, instinctief wederkerend gedrag,
niet kennis of vaardigheden wat aangeleerd gedrag is.
Hoe gebruik jij deze talent(en)?
Hoe bewust ben je ermee bezig? Wat doe je dan anders?
Welk effect heeft jouw talent op jouw omgeving?
Wat maakt jou specifiek aantrekkelijk (niet fysiek) voor andere mensen?
Hoe ontwikkel(de) jij je talent(en) op een gestructureerde en efficiënte manier?
Welke talenten complementeren en/of versterken elkaar?
Welke karaktereigenschap ontkracht je talent? Wat is je valkuil?
Welke job zou ideaal passen bij je talenten? Waarom?
Stel dat je bovenvermelde job niet hebt/had, wat is daar een reden voor?
Hoe pas(te) je je talenten in je huidige (laatste) job in?
Hoe kan je ze nog beter benutten?
Met welke mensen werk/ben je het liefst samen? Welke talenten geven jou energie?
Over welke talenten, kennis of vaardigheden beschikken deze mensen (liefst afzonderlijk per persoon A, B)?
Welke vaardigheden zouden een hefboomeffect hebben op je talenten?
Welke vaardigheden heb je je reeds eigen gemaakt in relatie tot je talenten?
Welke kennis zou een hefboomeffect hebben op je talenten?
Welke kennis heb je reeds aangeleerd in relatie tot je talenten?
Welke vraag heb ik niet gesteld en lijkt je nuttig?
Hieronder heb ik een vragenreeks opgesteld rond het thema TALENT. Jullie mogen rechtstreeks antwoorden of via een persoonlijk bericht indien gewenst.
Sommige vragen zijn gelinkt aan werk maar omdat velen onder ons ooit gewerkt hebben, leek het me interessant om deze ook aan jullie te stellen.
Wat is/zijn jouw talent(en)?
Wat is jouw essentiële Ik?
Met talent bedoel ik aangeboren, instinctief wederkerend gedrag,
niet kennis of vaardigheden wat aangeleerd gedrag is.
Hoe gebruik jij deze talent(en)?
Hoe bewust ben je ermee bezig? Wat doe je dan anders?
Welk effect heeft jouw talent op jouw omgeving?
Wat maakt jou specifiek aantrekkelijk (niet fysiek) voor andere mensen?
Hoe ontwikkel(de) jij je talent(en) op een gestructureerde en efficiënte manier?
Welke talenten complementeren en/of versterken elkaar?
Welke karaktereigenschap ontkracht je talent? Wat is je valkuil?
Welke job zou ideaal passen bij je talenten? Waarom?
Stel dat je bovenvermelde job niet hebt/had, wat is daar een reden voor?
Hoe pas(te) je je talenten in je huidige (laatste) job in?
Hoe kan je ze nog beter benutten?
Met welke mensen werk/ben je het liefst samen? Welke talenten geven jou energie?
Over welke talenten, kennis of vaardigheden beschikken deze mensen (liefst afzonderlijk per persoon A, B)?
Welke vraag heb ik niet gesteld en lijkt je nuttig?
Wat is jouw talent?
Ik wil er wel op proberen antwoorden via Privé Bericht, maar moet eerst de tijd nemen om alle vragen zorgvuldig tot me door te laten dringen en er dan rustig over nadenken om een antwoord te formuleren. Maar je krijgt zeker nieuws van me.
Of het je zal kunnen helpen en of mijn antwoorden echt zijn wat je ervan verwacht dat weet ik niet, maar wil het wel proberen.
Of het je zal kunnen helpen en of mijn antwoorden echt zijn wat je ervan verwacht dat weet ik niet, maar wil het wel proberen.
Een hond heeft maar 1 doel in zijn leven. Zijn hart schenken.
Wat is jouw talent?
Fijn Lenthe! Deze vragen beantwoord je inderdaad niet op één twee drie 
Neem gerust de tijd, ik hoop tegen eind deze zomer een 200-tal reacties te hebben bijeengesprokkeld en dan begint de verwerking.

Neem gerust de tijd, ik hoop tegen eind deze zomer een 200-tal reacties te hebben bijeengesprokkeld en dan begint de verwerking.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com
Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Wat is jouw talent?
Wat bedoel je met deze vraag:
"Hoe ontwikkel(de) jij je talent(en) op een gestructureerde en efficiënte manier?"
Gaat die vraag ervan uit dat iedereen gestructureerd en efficiënt is?
"Hoe ontwikkel(de) jij je talent(en) op een gestructureerde en efficiënte manier?"
Gaat die vraag ervan uit dat iedereen gestructureerd en efficiënt is?
Wat is jouw talent?
Ah! Goede opmerking.
Het antwoord kan inderdaad zijn dat je een talent nooit specifiek verder hebt uitgewerkt. Dat betekent dat ik mijn vraag zal moeten herformuleren.
Het antwoord kan inderdaad zijn dat je een talent nooit specifiek verder hebt uitgewerkt. Dat betekent dat ik mijn vraag zal moeten herformuleren.
Misschien ben ik helemaal fout bezig met het invullen.
Daarmee toch even polsen want heb al heel veel ingevuld afgaande op wat ik invulde bij mijn talent(en).
Voor mij is een talent bvb:
Groot inlevingsvermogen, kunnen luisteren, rust uitstralen, medeleven hebben, perfectionisme, gevoelig zijn (kan ook een talent zijn in bepaalde omstandigheden), geduld hebben, vriendelijk zijn, ik ben te vertrouwen, hulpvaardig, creativiteit (op sommige vlakken)
Is dat ok of bedoel je met talent bvb: 'Kunnen zingen' of
'Geboren om te acteren' of 'Kunnen schilderen.'
En ik zit even vast met de vraag:
Wat is je essentiële ik?
Deze snap ik niet goed.
Bedoel je wat er specifiek is en belangrijk aan mn persoonlijkheid (eigen visie)?
En wat bedoel je juist met hefboomeffect?
Bedoel je dat bepaalde vaardigheden die je hebt aangeleerd je talenten nog meer doen openbloeien bvb?
En ik zit nog vast
Zou je me bij die vragen het verschil kunnen uitleggen tussen kennis en vaardigheden. Zowel kennis als vaardigheid is niet aangeboren, daarmee zit ik vast bij het invullen.
Daarmee toch even polsen want heb al heel veel ingevuld afgaande op wat ik invulde bij mijn talent(en).
Voor mij is een talent bvb:
Groot inlevingsvermogen, kunnen luisteren, rust uitstralen, medeleven hebben, perfectionisme, gevoelig zijn (kan ook een talent zijn in bepaalde omstandigheden), geduld hebben, vriendelijk zijn, ik ben te vertrouwen, hulpvaardig, creativiteit (op sommige vlakken)
Is dat ok of bedoel je met talent bvb: 'Kunnen zingen' of
'Geboren om te acteren' of 'Kunnen schilderen.'
En ik zit even vast met de vraag:
Wat is je essentiële ik?
Deze snap ik niet goed.
Bedoel je wat er specifiek is en belangrijk aan mn persoonlijkheid (eigen visie)?
En wat bedoel je juist met hefboomeffect?
Bedoel je dat bepaalde vaardigheden die je hebt aangeleerd je talenten nog meer doen openbloeien bvb?
En ik zit nog vast

Zou je me bij die vragen het verschil kunnen uitleggen tussen kennis en vaardigheden. Zowel kennis als vaardigheid is niet aangeboren, daarmee zit ik vast bij het invullen.
Ik was ook bezig met invullen, en stuit met hetzelfde probleemop die vragen... daarbij geloof ik niet in essentiële ikken, aangezien je het product bent van omstandigheden en aangeboren dingen blablabla waarbij in principe dus je essentiële ik degene is die je al bent aangezien je die anders niet had kunnen worden. Oké, en nu snap ik mezelf niet meer.
Ik denk met hefboomeffect dat wordt bedoeld dat als je bijvoorbeeld creativiteit bezit, en daar kun je dan aan toevoegen "beheerst photoshop" of "goede beheersing van de motoriek" dat je dan die gave van creativiteit naar een hoger niveau kan brengen, omdat je de creativiteit dan pas echt goed kunt gebruiken.
Dus ik denk dat het vooral rond het verschil vaardigheden - talenten zit. Vaardigheden als in: aangeleerde bekwaamheid die je dus moet leren, terwijl talent iets is dat je al hebt (creativiteit, gevoeligheid) maar nog wel kunt ontwikkelen, en dat beter tot uiting kan komen door vaardigheden.
Maar ik heb geen idee of ik de goede snaar te pakken heb en of iemand me überhaupt nog wel snapt
Ik denk met hefboomeffect dat wordt bedoeld dat als je bijvoorbeeld creativiteit bezit, en daar kun je dan aan toevoegen "beheerst photoshop" of "goede beheersing van de motoriek" dat je dan die gave van creativiteit naar een hoger niveau kan brengen, omdat je de creativiteit dan pas echt goed kunt gebruiken.
Dus ik denk dat het vooral rond het verschil vaardigheden - talenten zit. Vaardigheden als in: aangeleerde bekwaamheid die je dus moet leren, terwijl talent iets is dat je al hebt (creativiteit, gevoeligheid) maar nog wel kunt ontwikkelen, en dat beter tot uiting kan komen door vaardigheden.
Maar ik heb geen idee of ik de goede snaar te pakken heb en of iemand me überhaupt nog wel snapt

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends. ~ Martin Luther King
Jaja, ik snap je nog wel hoorEressea schreef:Ik was ook bezig met invullen, en stuit met hetzelfde probleemop die vragen... daarbij geloof ik niet in essentiële ikken, aangezien je het product bent van omstandigheden en aangeboren dingen blablabla waarbij in principe dus je essentiële ik degene is die je al bent aangezien je die anders niet had kunnen worden. Oké, en nu snap ik mezelf niet meer.

Maar ik zit dan nog met het volgende: snap het verschil niet tussen die 4 vragen eigenlijk.
en
Ik weet ook niet of ik goed bezig ben hoor, we zullen zien. Even wachten met het invullen dus.
Een talent is iets dat je van nature hebt.
"Talent is geen verdienste. Je hebt er immers bijzonder weinig voor gedaan."
Bron: Discover your strengths
Voorbeelden zijn: Groene vingers, een vlotte pen, een wiskundeknobbel, een Fred Astair op de dansvloer, observatievermogen, iets complex eenvoudig kunnen maken, een vlot spreker, een atleet van in de wieg, een keukenprinses zonder kookboeken, creativiteit in al zijn vormen, vindingrijkheid, ...
Kennis is iets dat je hebt aangeleerd zoals theorieën en gegevens, inhoud, regels. Vaak gebeurt dit op school of tijdens cursussen waarbij er weinig interactie is tussen leraar en leerling.
Vaardigheden zijn veelal de vertaling van kennis. Vaak bezitten mensen wel kennis maar oefenen ze onvoldoende / zetten ze de theorie niet in de praktijk om.
Voorbeelden zijn: luisteren. Is een onderdeel van empathie. Empathie is op zijn beurt onderdeel van emotionele intelligentie. Dat kan je dus ontwikkelen door beter te leren luisteren. Luisteren is geen passieve bezigheid maar een actieve want je wil de andere aansporen om meer informatie te geven.
Wat gebeurt er vaak in de praktijk? Mensen onderbreken je, ze kijken je niet aan als je hen iets vertelt, doen gewoon voort met hun bezigheden, dringen je hun mening op terwijl je eigenlijk jouw verhaal kwijt wilde.
Voorbeelden zijn: Groene vingers, een vlotte pen, een wiskundeknobbel, een Fred Astair op de dansvloer, observatievermogen, iets complex eenvoudig kunnen maken, een vlot spreker, een atleet van in de wieg, een keukenprinses zonder kookboeken, creativiteit in al zijn vormen, vindingrijkheid, ...
Kennis is iets dat je hebt aangeleerd zoals theorieën en gegevens, inhoud, regels. Vaak gebeurt dit op school of tijdens cursussen waarbij er weinig interactie is tussen leraar en leerling.
Vaardigheden zijn veelal de vertaling van kennis. Vaak bezitten mensen wel kennis maar oefenen ze onvoldoende / zetten ze de theorie niet in de praktijk om.
Voorbeelden zijn: luisteren. Is een onderdeel van empathie. Empathie is op zijn beurt onderdeel van emotionele intelligentie. Dat kan je dus ontwikkelen door beter te leren luisteren. Luisteren is geen passieve bezigheid maar een actieve want je wil de andere aansporen om meer informatie te geven.
Wat gebeurt er vaak in de praktijk? Mensen onderbreken je, ze kijken je niet aan als je hen iets vertelt, doen gewoon voort met hun bezigheden, dringen je hun mening op terwijl je eigenlijk jouw verhaal kwijt wilde.
Is een talent niet iets dat je moet ontwikkelen alvorens te weten dat je het in je hebt? Zoiets als een zaadje dat pas kan een steeltje kan worden als het door zon en regen wordt gevoed?marlène schreef:Een talent is iets dat je van nature hebt.
Wel een interessante vraag, want zoals jij het stelt zou talent iets zijn wat in je genen zit? Omdat je het al in je hebt? 'Nature'? Maar is 'nurture' (op school of thuis) niet de voedingsbodem die het nodig heeft?
Succes met je schrijven (mijn hemel: 200 reacties doornemen?!), groetjes!
Welke vaardigheden zouden een hefboomeffect hebben op je talenten?Welke vaardigheden zouden een hefboomeffect hebben op je talenten?
en
Bv. Je talenten zijn creativiteit en observatievermogen, dan kan teken-/schilder-/boetseerlessen of architectuurstudies ervoor zorgen dat je talent sterker wordt.
Bv. Je talent is atletische aanleg, dan kunnen hordelopen en hoogspringen je talent ontwikkelen.
Welke vaardigheden heb je je reeds eigen gemaakt?
Wat heb je dus reeds aangeleerd en heb je dus al ingeoefend of beoefen je nu?
Bv. een muziekinstrument bespelen, koken, schrijven, onderhandelen, verkopen, knutselen specifiek, luisteren, een sport,
Bv. Stel dat muzikale aanleg je talent is, dan kan de opleiding een orkest/koor aansturen je talent verder ontwikkelen.
Bv. Stel dat je een wiskundeknobbel hebt, dan kunnen ingenieurstudies je talent versterken.
Ha Bloemetje,
Tja die 200 reacties. Tijd heeft een andere dimensie gekregen nu dus die 200 reacties dat zal wel lukken lol.
Als ik op je vraag mag antwoorden: "Is een talent niet iets dat je moet ontwikkelen alvorens te weten dat je het in je hebt?"
Laat me het voorbeeld van mijn kinderen nemen. Mijn oudste die is geboren met een stel spieren van in de wieg. Tot op vandaag kunnen dokters niet geloven dat hij geen krachtsport doet om dergelijke lichaamsbouw te hebben.
Toen hij amper 5 was, sprong hij van in het zwembad van een 8 meter hoge springplank en zwom hij al een kilometer crawl. Dat zit er gewoon in. Dat hebben we nooit gepushed. Hij zit in geen enkele sportclub maar heeft een hartslag van 45 en een figuur van een olympisch atleet.
Nummer twee kan gezichten tekenen vanuit de losse pols in 5 minuten alsof het een foto is en weigert categoriek naar de tekenschool te gaan.
Nummer drie gaat als vijfjarige liever naar standbeelden kijken dan in de speeltuin spelen. Hij is gek van kunst. Toevallig ontdekt na een kunstproject op school voor driejarigen. Hij werd wild van die dingen en sindsdien zijn we niet veilig als we een standbeeld tegenkomen.
Talent zit er in, maakt ons uniek. Je kan het verder ontwikkelen of niet.
Mijn oudste is toevallig een krak in chemie en focust zich liever daarop dan op sport. De chemie hebben we pas ontdekt toen hij de lessen als 14-jarige kreeg. Zijn zin voor analyse en voorliefde voor "evolutie" zal er wel voor iets tussenzitten.
Daarom lijkt het me interessant zoveel mogelijk zaken voor te schotelen aan je kinderen en jezelf (!) om verborgen talenten naar boven te halen.
Als je me vraagt of ik een spierbundel ben; nee, een krak in wiskunde of chemie; nee, een voorliefde voor tekenen of kunst; nee. Iedereen is dus uniek en heeft een essentiële Ik.
Tja die 200 reacties. Tijd heeft een andere dimensie gekregen nu dus die 200 reacties dat zal wel lukken lol.
Als ik op je vraag mag antwoorden: "Is een talent niet iets dat je moet ontwikkelen alvorens te weten dat je het in je hebt?"
Laat me het voorbeeld van mijn kinderen nemen. Mijn oudste die is geboren met een stel spieren van in de wieg. Tot op vandaag kunnen dokters niet geloven dat hij geen krachtsport doet om dergelijke lichaamsbouw te hebben.
Toen hij amper 5 was, sprong hij van in het zwembad van een 8 meter hoge springplank en zwom hij al een kilometer crawl. Dat zit er gewoon in. Dat hebben we nooit gepushed. Hij zit in geen enkele sportclub maar heeft een hartslag van 45 en een figuur van een olympisch atleet.
Nummer twee kan gezichten tekenen vanuit de losse pols in 5 minuten alsof het een foto is en weigert categoriek naar de tekenschool te gaan.
Nummer drie gaat als vijfjarige liever naar standbeelden kijken dan in de speeltuin spelen. Hij is gek van kunst. Toevallig ontdekt na een kunstproject op school voor driejarigen. Hij werd wild van die dingen en sindsdien zijn we niet veilig als we een standbeeld tegenkomen.
Talent zit er in, maakt ons uniek. Je kan het verder ontwikkelen of niet.
Mijn oudste is toevallig een krak in chemie en focust zich liever daarop dan op sport. De chemie hebben we pas ontdekt toen hij de lessen als 14-jarige kreeg. Zijn zin voor analyse en voorliefde voor "evolutie" zal er wel voor iets tussenzitten.
Daarom lijkt het me interessant zoveel mogelijk zaken voor te schotelen aan je kinderen en jezelf (!) om verborgen talenten naar boven te halen.
Als je me vraagt of ik een spierbundel ben; nee, een krak in wiskunde of chemie; nee, een voorliefde voor tekenen of kunst; nee. Iedereen is dus uniek en heeft een essentiële Ik.
Goed ontvangen!! Heel erg bedankt. Mijn dag kan niet meer stuk!
Voor de outsiders: Lenthe heeft haar alvast haar talent aan mij geopenbaard. Precisie en toewijding.
Voor de outsiders: Lenthe heeft haar alvast haar talent aan mij geopenbaard. Precisie en toewijding.