hb, ferritine en glucose?

Alle vragen over diagnose en testen. Welke testen voor ME (cvs)? Wat betekenen de resultaten?

Moderator: Moderators

Plaats reactie
dela0
Beginner

hb, ferritine en glucose?

Bericht door dela0 »

heey

ik ben dinsdag weer eens wezen bloedprikken op mn hb, b12 en ferrtine
omdat mn ferrtine altijd wat laag is en ik weer duizelliger werd enzo.
nu las ik in mijn dossier dat eind 2009 mijn ferritine 11,3 was en dat dat aardig laag gevonden werd mn hb was toen wel goed.
nu is mn ferritine echter 4 en mn hb nog steeds goed krijg nu wel staalpillen ofzo maar aangezien ik redelijk erge obstipatie heb heeft hij gezocht naar iets wat daar zo min mogelijk efect op zou hebben.
weet iemand ook hoe het kan dat mijn ferritine zo laag is en hb toch nog goed?

ook zag ik in mijn dossier staan dat mn glucose nog net binnen de normaal waarden valt en ik ook al is eronder heb gezeten ben echter nog nooit nuchter daarop geprikt ofzo zou dat belangrijk zijn?

groetjes delaja,
louisa
Gevorderd lid

Bericht door louisa »

Hoi Delaja,

Weet je ook wat de bloed-waarde van de b12 nu is?
Ben je ook tegelijk naast ferritine op (serum)ijzer geprikt? (dat is iets anders dan hb).
En op transferrine (verzadiging) geprikt?
En op foliumzuur geprikt?

Dit moet samen worden getest om het juiste beeld te krijgen over bloedarmoede en/of b12-tekort.

Groetjes, Louisa
Afbeelding
dela0
Beginner

Bericht door dela0 »

heeey

mn b12 waarde zit normaal ergens in het midden maar wat het nu is weet ik niet.
nee op die dingen ben ik volgens mij nu niet geprikt.

groetjes delaja
louisa
Gevorderd lid

Bericht door louisa »

Hoi Delaja,

Je kunt een kopie vragen aan je huisarts, dan weet je de exacte waarde.
"normaal, ergens in het midden, is niet altijd vanzelfsprekend goed". Je moet de waarden weten en zelf controleren of het wel goed is.

En je moet die kopie ook vragen voor je eigen medisch dossier. Je hebt er recht op, dus gewoon vragen aan de huisarts Afbeelding. Zo kun je ook beter zien of die b12 echt wel goed is. En als je eerder b12 hebt geprikt, kun je ook kijken of die waarde is veranderd.

Gebruik je b12 supplementen?

En die andere waarden zou ik ook nog even laten prikken, je heb nu een half beeld.

Groetjes, Louisa
Afbeelding
Plaats reactie