Slaapmiddelen Do's en Don'ts

Hier bespreken we biomedische behandelingen en medicijnen voor ME (cvs).

Moderator: Moderators

Izzy
Gevorderd lid

Slaapmiddelen Do's en Don'ts

Bericht door Izzy »

Hallo lieve allemaal,

Zoals velen van jullie heb ik wisselend heel veel problemen met inslapen en soms doorslapen.
Morgen ga ik weer op visite bij mijn HA en wil hem vragen om lichte slaap medicatie voor 'noodgevallen'.

Gezien velen van jullie hier al enige ervaring mee hebben wil ik vragen;
Wat zijn absolute aanraders en afraders?

Liefs.
Frank
Actief lid

Slaapmiddelen Do

Bericht door Frank »

Renate,

Trazodone is voor mij een aanrader (een tricyclic anti-depressiva), je slaapt er goed lang van door. Het gaat hier dus niet om een SSRI ! Het is wel serieus wennen de eerste weken.

Ik denk dat lichte slaapmedicatie, als je daarmee benzodiazepinen bedoelt, niet bestaan. Afbouwen van deze is een ware hel. Zoek maar is op youtube 'benzodiazepin withdrawal'. Je vindt honderden filmpjes van mensen die wel stervende lijken (en zo voelt het ook).

Weet ook dat als je medicatie voor noodgevallen alleen wil gebruiken, dat je de dag(en) na het noodgevallig gebruik, waarschijnlijk een weerbots zult krijgen en slecht slapen.

mvg
Frank
Lynn
Donateur
Donateur

Slaapmiddelen Do

Bericht door Lynn »

Bij mij werken de noodgeval slaappillen prima!! Heerlijk om eens nachten te laten slapen.. Dagen erna niks geen slechter slaappatroon dan anders.. Ik heb nitrazepam, een zware doorslaper.. Vaak wordt zolpidem aangeraden, maar daar ga ik van hallucineren...
mietje70
Beginner

Bericht door mietje70 »

Ik neem al jaren Tranzodone (merknaam: trazolan) en ik ben er heel tevreden over. Ik slaap makkelijk in en de hele nacht door. Ik ervaar geen neveneffecten en moet de dosis nooit verhogen. Voordien wist ik niet meer wat slapen was, zo erg was ik er aan toe. Eerst kreeg ik Serenase (stofnaam: lorazepam)voorgeschreven, maar dit is gevaarlijk spul. Ik moest de dosis steeds maar opdrijven wegens gewenning. Ik heb geleidelijk moeten afkicken van dit product. Het heeft een relatief hoog verslavingspotentieel.
bloemetje
Columnist
Contacteer:

Bericht door bloemetje »

Renate, waarom laat je je slaap niet eens onderzoeken. Dan weet je zeker hoe het zit. Velen van hier zijn al bij de Gelderse Vallei geweest.

Kijk ook eens op: https://www.medsys.nl/federatie/slaapst ... index.html
Izzy
Gevorderd lid

Bericht door Izzy »

Bedankt voor jullie reacties :)

@bloemetje:
Ik kwam dat gisteren op het forum een paar keer tegen inderdaad, speekseltesten en/of melatonine aanmaak.
Heb het op mijn lijstje gezet die ik meeneem naar de HA.
Volgens mij las ik ook dat er bij een aantal uit was gekomen (in het slaapcentrum dacht ik?) dat zij wel to 20 keer ongemerkt wakker worden ipv de normale 3 a 4 keer.
Daar ben ik voor mezelf ook wel heel benieuwd naar want ik slaap heel licht en onrustig, word echt gesloopt wakker.

Ik ga dit allemaal voorleggen en kijken wat hij er over te zeggen heeft en wacht ondertussen af op meerdere reacties voordat ik een beslissing neem.

Liefs.
bloemetje
Columnist
Contacteer:

Bericht door bloemetje »

Nope, je hoeft niet perse naar een slaapcentrum. Je kan je gewoon in de Gelderse Vallei een hele hippe pruik van electroden op je kop laten plakken met draden naar een registratiekastje zo groot en zwaar als een baksteen. Daar kan je dan in je eigen bed mee slapen en de boel volgende dag uit je haar trekken met een flinke hoeveelheid heerlijk geurende aceton. Het kastje lever je vervolgens weer in en de computer leest jouw stadia van slaap af.

In het kort: geen pretje, maar wel een zinnig onderzoek. Ik ben blij dat ik het heb laten doen.
Izzy
Gevorderd lid

Bericht door Izzy »

Nou die hippe pruik maakt het wel heel aantrekkelijk hoor! Hihi.
Maar klinkt wel erg zinvol.
Wat doen ze naderhand met alle info eigenlijk?
bloemetje
Columnist
Contacteer:

Bericht door bloemetje »

Je komt dan op een afspraak waarbij ze alle testen naast elkaar hebben gelegd. Zorg dat je een afspraak bij de poli in Veenendaal hebt en niet in Ede. Ik had dat per ongeluk en zat toen in een overvolle wachtruimte waar ook nog eens de tv aanstond... pfffffff, ik was al uitgeput voordat ik uberhaupt een arts had gesproken.
Izzy
Gevorderd lid

Bericht door Izzy »

Oke, en krijg je dan medicatie mee ofzo?
Of nog een pruikje ;) ?
bloemetje
Columnist
Contacteer:

Bericht door bloemetje »

Afhankelijk van je defecten, schrijft de neuroloog je inderdaad iets lekkers om te slapen voor. En de ME-verpleegkundige (daar moet je zeker naar toe, is een echte must!) heeft nog wat trucjes om je bioritme weer wat te herstellen. Bijv.: 's morgens als je uit bed komt en de zon schijnt, dan hup naar buiten met je koppie de zonnestralen vangen.

Nee, je hoeft je niet in een gemakkelijke stoel met sjaal om je te settelen zodat je urenlang vitamine D kan vangen... gewoon een paar tellen, zodat je lijf weet dat de dag is begonnen. Indien je vragen hebt m.b.t. ME, maar niet zozeer over je slaap, dan kan je die toch bij haar stellen is mijn ervaring. Doen dus!

Groeten van Bloem, die plots bedenkt dat ze met 'doen dus' klinkt als Frans Bauer en je kan veel van haar zeggen, maar ze lijkt niet echt op Fransje...
Izzy
Gevorderd lid

Bericht door Izzy »

Hihi, oh wat moet ik lachen om je humor :P
Maar, als jij het al zegt én dan Fransje OOK nog eens...ja dan zit er maar 1 ding op, DOEN.
Over een half uurtje kan ik op de koffie bij de huisarts, heb even die site bekeken dus ik denk dat ik hem wel kan overtuigen
8)
Dan nog de doorverwijzing naar amsterdam, deed ie vorige keer moeilijk over..
bloemetje
Columnist
Contacteer:

Bericht door bloemetje »

Volgens mij kan je iets van die site invullen, dan printen en door je huisarts laten ondertekeken. Weet t niet meer precies.. maar goed da's toch te laat nu, want je bent inmiddels al bij je dokter geweest. Wat zei die? En wanneer ga je naar Amsterdam? Het CVS centrum neem ik aan?
niessie
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door niessie »

Ik ben dus ook naar de Gelderse Vallei geweest voor de melatoninetest en da slaaptest en ook ben heel blij dat ik dat gedaan heb want er is wel degelijk het een en ander aan het licht gekomen...
Ik blijk dus een fikse doorslaapstoornis te hebben want ik wordt onbewust 22 keer wakker en ik beweeg heel veel omdat ik veel pijn heb!!
Ik dacht altijd wel goed te slapen want ik kon heel veel slapen alleen ben ik nooit uitgerust en dat is dus nu wel te verklaren!!!!!

Ik ben op het advies van DML Rivotril druppels gaan gebruiken en die gebruik ik dus nu sinds kort(dit zijn rustgevende medicijnen) en ik kan er nog niet zoveel over zeggen ik moet dat nog ff afwachten
De huisarts was bij mij ook zeer verbaasd over de uitslag ook hij had dit nooit verwacht :wink:

Ik schijn ook een ochtend mens te zijn :shock: want ik maak s avonds vrij vroeg melatonine aan maar door het ziek zijn is het hele systeem van slag

Al met al zeer goede resultaten en ik hoop dat jou huisarts ook gaat meewerken :wink:

Lieve Groetjes Niessie
Izzy
Gevorderd lid

Bericht door Izzy »

Oke, ik heb gelukkig zonder problemen dit keer gelijk de doorverwijzing voor amsterdam gekregen, 24 juni eerste afspraak bij het cvs centrum.

Over het slaapprobleem vond hij dat ik het beste eerst ga experimenteren met melatonine pillen van de apotheek...
Mocht dat niet helpen dan moest ik maar weer terugkomen, misschien had ik beter gelijk weer een nieuwe afspraak voor de HA kunnen maken :p

Wat denken jullie?

Liefs.

Ps. Hoop dat die druppels je goed bevallen niessie, houd me op de hoogte :)
Plaats reactie