Dieet (paleodieet / oerdieet tegen candida)

Hier bespreken we biomedische behandelingen en medicijnen voor ME (cvs).

Moderator: Moderators

Barb70
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door Barb70 »

Ik gebruik het paleodieet ook wel oerdisdieet genoemd, en hou de candida mooi buiten. Heb wel candida gehad, ook blaasjes op mijn handen, en plekjes in de mond. Ook leaking gut, maar deze is door mijn dieet volledig hersteld!

Bij het paleodieet mag je geen graanproducten (dus geen brood, rijst, pasta, geen nachtschades dus geen aardappels, paprika, aubergine, tomaten, geen peulvruchten, geen zout en geen suiker, geen soja, geen melkproducten, geen frisdrank, geen bewekte producten zoals kant en klare sauzen, soepen, geen sap uit een pak.

Wat mag ik wel vlees, vis, groente, fruit, noten, zaden, pure chocola, rode wijn, thee, vers geperst fruit en groentedrankjes.

En toch kun je met dit dieet heerlijk eten hoor, het is opzich geen straf, maar soms heb je weleens trek in dingen die je eigenlijk niet mag en dan baal ik van mijn dieet.
karolien
Donateur
Donateur

Bericht door karolien »

Hej Barb,

Eet je alle groenten?
Ook degene waar veel koolhydraten inzitten, zoals erwtjes?
En mogen vb. erwtjes en wortelen uit blik ook?
of alleen vers?
En alle thees? welke neem jij, als ik dat mag weten?

Ik ben ook al een hele tijd candidavrij geweest, maar nu heb ik het blijkbaar nog erger dan ervoor. Zullen we dan moeten blijven dieten, of denk jij dat je er nog vanaf geraakt?
epagneulbleu
Actief lid

Bericht door epagneulbleu »

Barb70 schreef:Ik gebruik het paleodieet ook wel oerdisdieet genoemd, en hou de candida mooi buiten. Heb wel candida gehad, ook blaasjes op mijn handen, en plekjes in de mond. Ook leaking gut, maar deze is door mijn dieet volledig hersteld!

Bij het paleodieet mag je geen graanproducten (dus geen brood, rijst, pasta, geen nachtschades dus geen aardappels, paprika, aubergine, tomaten, geen peulvruchten, geen zout en geen suiker, geen soja, geen melkproducten, geen frisdrank, geen bewekte producten zoals kant en klare sauzen, soepen, geen sap uit een pak.

Wat mag ik wel vlees, vis, groente, fruit, noten, zaden, pure chocola, rode wijn, thee, vers geperst fruit en groentedrankjes.

En toch kun je met dit dieet heerlijk eten hoor, het is opzich geen straf, maar soms heb je weleens trek in dingen die je eigenlijk niet mag en dan baal ik van mijn dieet.
Ik heb onlangs over dit dieet gelezen en men stelde zich daar de vraag of het wel volledige voeding was. De theorie die achter dit dieet zit is wel ok, maar het is nog te weinig in praktijk gebracht om te weten of het niet te eenzijdig is voor de huidige mens, daar het gestoeld is op de voeding van de oermens.
Ik heb ook al gedacht om het eens te proberen, maar ik kan bijna geen enkel soort fruit eten, alcohol kan ik niet drinken, noten kan ik ook niet eten en rauwe groenten ook niet.
Ik zie dat je schrijft dat je zaden eet... in het artikel stond dat er geen zaden tot het dieet behoorden omdat die werden gebruikt als zaaigoed, zei het dan niet actief. Er stond ook in dat er weinig vlees bij hoorde...

Voel je je gezond en actief met dit dieet? (Het dieet dat ik kreeg was ook tegen leaking gut. Ik ben er wel gewicht door verloren)
karolien
Donateur
Donateur

Bericht door karolien »

Ja, dat gevoel heb ik ook, hoor, ik kan ook bijna geen fruit (fructoseintolerantie), noten gaat ook niet, veel schiet er dan niet over, he.
Ik ben nu begonnen met een middel tegen schimmels in te nemen en ik zie dan weer maar verder.
Ik heb ineens het gevoel dat ik toch niet oud ga worden.
Barb70
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door Barb70 »

@karolien erwtjes vallen onder peulvruchten dus die eet ik niet.

@espagneulbleu, Het is inmiddels wel wetenschappelijk bewezen dat het een volledige voeding is. Ik eet bina geen rauwe groenten, juist gekookt of gestoofd, of gewokt. Je moet bekijken waarom je geen fruit kan eten fructose intolerantie? of wat anders?
Ik kan heel goed banaan, meloen en mango eten. Noten eet ik ongezout, ik kan goed walnoten, en pistache noten eten. Maar hazelnoten weer niet.
Zaden, eet ik zoals alfafa, sterrenkers (uitgegroeid zaad wat onbewerkt is in een fabriek. Ook eet ik zonnebloempitten en pompoenpitten door een salade.

Het dieet bestaat juist uit veel vlees en vis eten, wel 300 gram per dag. Veel eiwitten dus. ik eet iedere ochtend bijvoorbeeld twee gebakken eieren met een plakje ham, in de middag een stuk vlees of vis met groente of salade en in de avond idem dito. ik eet eigenlijk 3 keer per dag warm. Ik drink veel sterrenmix thee en zoethout the, dan worden de nieren ook meteen extra doorgespoeld. beter is om echte kruidenthees te drinken, maar die kan ik in mijn omgeving bijna niet kopen.

Ik denk dat je wel je hele leven aardig je eetgewoontes moet veranderen, omdat we nooit helemaal beter zullen worden. Maar je kunt best een periode wat minder streng doen, als ik bijvoorbeeld op vakantie ga, dan eet ik zoveel mogelijk alles mee en ben daarna weer wat strenger.

alcohol kan ik pas weer drinken sinds ik het dieet een tijd gevolgd heb, want mijn leaking gut is dus verbeterd en daarmee is mijn alcholintolerantie ook verdwenen, nou drink ik gemiddeld maar 3 glazen wijn per week hoor.

als jullie nog meer vragen hebben dan hoor ik het wel.
Barb70
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door Barb70 »

Overigens kan het heel goed dat andere voedselintoleranties na verloop van tijd verdwijnen omdat je juist een dieet volgt.
tanto
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door tanto »

Hallo Barb,

Hoe doe je dat dan als je niet thuis bent?
(als je werkt of winkelt of iets dergelijks, mocht je dat doen).
Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom (A. Einstein)

Absence of proof is not proof of absence
Barb70
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door Barb70 »

Ik werk op dit moment niet ivm ziekte, dus heb er nu wel alle tijd voor.
Maar als ik een keer winkel en een lunch wil, dan kun je prima tussen de middag een salade met zalm ofzo eten, of een biefstuk met groente en dan laat ik de frieten en aardappels staan.

Als ik zou werken zou ik een salade met een gegrilde stuk kip meenemen, of een fruitsalade. Alles wat je koud kunt eten moet je de avond ervoor dus klaar maken. Ik heb geen magnetron op mijn werk, maar dat zou ook nog een mogelijkheid zijn, om die er neer te zetten om wat op te warmen. Eigen gemaakte soep meenemen, of een ovenschotel, een koude gehaktbal of een gekookt ei kan ook prima mee.

Maar als je zou werken kost het je wel wat meer tijd. Maar gezien het effect er van zou ik dat wel de moeite waard vinden.
epagneulbleu
Actief lid

Barb70 schreef: Je moet bekijken waarom je geen fruit kan eten fructose intolerantie? of wat anders?"
Ik heb een bloedtest laten doen bij een voedingsdeskundige/arts om te kijken welke voedingsintoleranties ik heb en daar kwam alleen ei, melkproducten, ajuin, look en gluten uit. Ik ben er intolerant voor, niet allergisch. Over fructose werd er niks gezegd, ook niet nadat ik verschillende keren zei dat ik bijna geen fruit kan eten of rauwe groenten. Wil dat dan zeggen dat ik die niet heb, of dat er gewoon niet naar gezocht werd? Het was nochtans een dure test...
Barb70
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door Barb70 »

Waar krijg je precies last van als je rauwkost of fruit eet?

Moeilijk om te beoordelen hoe dat zit. Een voedselintolerantie kun je oplopen en kwijtraken, ik weet niet of er goed genoeg gezocht is, en ik weet niet of deze voedingsdeskundige deskundig genoeg was/is. Ik heb me laten testen bij een acupunctuurpraktijk, en regelmatig word er gekeken of er wat veranderd is. Er zijn ook intoleranties die in eerste instantie niets met het voedsel te maken hebben. Zo heb ik een intolerantie op hondenhaar (maar de hond gaat natuurlijk niet de deur uit). Toch moet ern en reden zijn waarom je dat niet kunt eten, misschien toch een allergie, misschien iets anders?
epagneulbleu
Actief lid

Barb70 schreef:Waar krijg je precies last van als je rauwkost of fruit eet?

Moeilijk om te beoordelen hoe dat zit. Een voedselintolerantie kun je oplopen en kwijtraken, ik weet niet of er goed genoeg gezocht is, en ik weet niet of deze voedingsdeskundige deskundig genoeg was/is. Ik heb me laten testen bij een acupunctuurpraktijk, en regelmatig word er gekeken of er wat veranderd is. Er zijn ook intoleranties die in eerste instantie niets met het voedsel te maken hebben. Zo heb ik een intolerantie op hondenhaar (maar de hond gaat natuurlijk niet de deur uit). Toch moet ern en reden zijn waarom je dat niet kunt eten, misschien toch een allergie, misschien iets anders?
Als ik fruit eet en rauwe groenten, begint mijn maag te branden, krijg ik 'eilandjes' op mijn tong, ligt mijn hele mond open. Ook mijn maag kan rauw aanvoelen. Ik heb niet altijd alle klachten tegelijk, het is afhankelijk van wat ik eet. De klachten doen zich al tijdens het eten voor. Als ik iets niet kan eten, voel ik het quasi direct.
verlorengezondheidman
Gevorderd lid

Bericht door verlorengezondheidman »

@Barb70;

Zouden de intoleranties, schimmel en allergieen misschien te maken kunnen hebben met immuundisfunctie (komt ook voor bij chronische lyme als ik me niet vergis), ME/CVS is immers een ernstige immunologische chronische ziekte :roll:

Als je op de "a" van je toetsenbord drukt krijg je "w" in je beeldscherm te zien, zoek dan maar eens uit waar het aan ligt.....????!!

@Barb70;

Wat is het verschil tussen allergie en intolerantie?
Beiden hebben zich na het oplopen van de (indirect dodelijke?!) infectie bij mij ontpopt :!:

Barb70 zei
Ik denk dat je wel je hele leven aardig je eetgewoontes moet veranderen, omdat we nooit helemaal beter zullen worden
Dat klinkt niet echt hoopgevend, heel leven lang (hoe oud kun je eigenlijk met ME/CVS worden?!) dieten dus, moet toegeven dat ik hier best veel moeite mee heb :?
Laatst gewijzigd door verlorengezondheidman op 08 mar 2010, 15:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Een zoönose is een infectieziekte die kan worden overgedragen van dieren op mensen.
http://www.youtube.com/watch?v=wVQy9-cyL98

LyME en co's INFO-topic!
http://www.me-gids.net/index.php?name=P ... ht=#218551
tanto
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door tanto »

@barb. Ik zag dat je bij het oerdis dieet wel melkproducten en peulvruchten mag. Eet je die niet ivm intoleranties?? (misschien heb je dat hier wel ergens geschreven en heb ik er overheen gelezen, dan alvast excuus).
Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom (A. Einstein)

Absence of proof is not proof of absence
Barb70
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door Barb70 »

Een hoop vragen haha, ik ga proberen ze te beantwoorden.

@Verlorengezondheidman. Ik sluit niet uit dat het daarmee te maken heeft en met leaking gut. maar ik bemerk wel dat als je de leaking gut aanpakt, je minder bevattelijk bent voor schimmels, je voedselintoleranties af kunnen nemen en daardoor opeens je weerstand toch wat beter word. Je lichaam heeft minder energie nodig om al die intoleranties, schimmels, allergieen aan te pakken dus op den duur kom je ook wat beter in je energie te zitten.

Een allergie is een acute reactie op het aanraken/eten van voedsel. Je lichaam komt in opstand en maakt iets nieuws aan bijvoorbeeld bulten, zorgt voor dichtgeknepen keel, uitslag etc. Meestal een heftige reactie en acuut. Hoe meer je neemt des te heftiger de reactie is, en bij een extreme reactie kan dit leiden tot bijv. ademhalingsmoeilijkheden, en daardoor mogelijk bewustzijnsverlies of erger.

Een intolerantie wil zegggen dat je lichaam het wel verdraagt maar moeite heeft om het te verwerken. Je kunt last krijgen van een opgeblazen gevoel, een hoofdpijn een oorpijn of oorsuizen, slechter slapen, moe van worden. Deze reactie leidt niet tot gevaarlijke symptomen, en worden niet erger dan dit, hoeveel je er ook van eet of drinkt.

Niemand is verplicht om dieeten te gaan volgen, maar als je bemerkt dat je daardoor beter functioneert, dan is het toch de moeite waard en kost het me minder moeite om aangepast te eten. ik zie het niet als een dieet, ik zie het als een eetgewoonte veranderen. Bij een dieet mag je heel vaak niks meer, en bij deze eetgewoonte probeer je het zoveel mogelijk te vermijden, maar er is geen hert over de dam als je wel een keer iets anders eet. Bij een dieet denk je vaak aan mager, of zoutloos en daardoor smaakloos. Maar bij deze eetgewoonte neem je geen keukenzout meer maar ga je op zoek naar bijvoorbeeld hymalaya zout zonder natrium. Ook ik eet gewoon soms lekkere vette dingen, ik hoef immers niet af te vallen.

Hoe oud we worden weten we niet, je kunt morgen onder tram 1 lopen en dood zijn, maar je kan er ook 100 mee worden. Ze zeggen dat ME/CVS ers niet oud worden....maar ik was toch minstens van plan om de 75 te halen.

@Anto, Ik heb het dieet aangepast vanwege de candida. Daarom gebruik ik geen melkproducten. Het oerdis dieet zegt hooguit een enkele keer yogurt of kwark nemen, maar geen glazen melk, en van kaas ook maar minimaal en hooguit geitenkaas. Ik heb mijn melkproducten er helemaal uitgegooid maar trakteer mezelf 1 keer per week op een cappuchino met een melkschuimkraag. Helemaal afzien is ook niet goed haha.

Peulvruchten mogen beperkt, niet uit de kas, dus alleen van het zonnige land, ook alleen gekookt, niet gedroogd, en niet bewekt (diepvries of in een potje). Peulvruchten hebben ook weer invloed op candida, met name sperziebonen, aubergine zijn boosdoeners. Dus laat ik die het meeste links liggen. pas als ik zeker weet dat de candida ver weg is, dan zal ik af en toe weer eens wat peulvruchten nemen.

Kortom het is een eetgewoonte aangepast aan mijn eigen intoleranties, en anti candida.
karolien
Donateur
Donateur

Bericht door karolien »

Hej Barb,

Ik weet het dat je 100 jaar kunt worden met CVS/ME. Ik heb dat alleen gezegd: ik ga niet oud worden omdat ik me op dat moment zo depressief voelde dat ik geen zin meer had om zo te leven.
Maar nu voel ik me weer stukken beter, de medicatie werkt echt bij mij, en ik kan weer min of meer mijn gewone dieet volgen, ik dacht dat ik niks meer kon verdragen van eten en dat alles aan mijn intoleranties lag, ik had niet aan candida gedacht.
En ik voel ook ineens weer meer energie.
Bedankt allemaal voor deze goede informatie!!!!!!!!!!!
Plaats reactie