Kanteltafeltest

Alle vragen over diagnose en testen. Welke testen voor ME (cvs)? Wat betekenen de resultaten?

Moderator: Moderators

Boxertje
Actief lid

Kanteltafeltest

Bericht door Boxertje »

4 februari heb ik de kanteltafeltest bij Vermeulen.
Zijn er hier mensen die dat ook hebben gehad bij hem? Hoe gaat het in zijn werk en duurt het lang?
En mocht daar iets van POTS uitkomen, houdt dat verband met verminderd bloedvolume of hoeft dat niet?

Groetjes Petra
Maartje
Donateur
Donateur

Kanteltafeltest

Bericht door Maartje »

Het is vrij simpel. Je ligt 'vastgebonden' op een tafel die na ik dacht 10 minuten langzaam omhoog komt, zodat je komt te staan. Geeft even een soort achtbaan effect, best leuk. ;) Vervolgens moet je iets van 15 minuten staan, wat ik destijds eigenlijk niet kon, dus dat was heel zwaar. Maar als je dat wel kan is het prima te doen. Intussen wordt je bloeddruk etc gemeten en dat was het alweer.

Nav (onder andere) die uitslag ben ik op een lijst gezet voor een bloedvolume meting in de VU maar daar is tot op heden (ruim een half jaar later) nog niks van terecht gekomen.
Boxertje
Actief lid

Kanteltafeltest

Bericht door Boxertje »

Oh dat klinkt simpel inderdaad! Maar als je nou beroerd/duizelig wordt tijdens het staan?

Jeetje wat lang al dat je dan moet wachten... En weet je al hoe dat bloedvolume meting gaat?
Guido_den_Broeder
Gevorderd lid

Kanteltafeltest

Bericht door Guido_den_Broeder »

Bij ongeveer 1 op de 5 ME-patienten schiet de bloeddruk omlaag, en bij een even groot deel schiet de bloeddruk omhoog.

In beide gevallen wordt het lastig om te blijven staan. Als het echt niet gaat dan wordt de test afgebroken.
Boxertje
Actief lid

Kanteltafeltest

Bericht door Boxertje »

Ok maar als de test dan wordt afgebroken dan heb je geen evt. diagnose?
Tim
Beginner

Kanteltafeltest

Bericht door Tim »

Ook al heb je een diagnose, de kans is klein dat ze daadwerkelijk iets met die diagnose kunnen doen
Boxertje
Actief lid

Kanteltafeltest

Bericht door Boxertje »

Ja dat weet ik, maar voor mezelf vind ik het belangrijk een deel van mn klachten verklaard te hebben...
Guido_den_Broeder
Gevorderd lid

Kanteltafeltest

Bericht door Guido_den_Broeder »

Als het niet goed gaat bij de kanteltest, dan is dat aanleiding voor aanvullend onderzoek, zoals naar je bloedvolume.
niessie
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door niessie »

Ik moet er niet aan denken om zo n test te doen :shock: als ik nu al teveel om me heen kijk wordt ik al duizelig laat staan dat ik zo n test moet ondergaan dat overleef ik niet :shock:

Niessie
marlène
Gevorderd lid

Bericht door marlène »

Valt al bij al best mee. Ze binden je goed vast. Ik vind een inspanningsproef 1000x erger.
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Boxertje
Actief lid

Bericht door Boxertje »

En wat was jou uitslag Marlene? En ben je er iets mee opgeschoten?
marlène
Gevorderd lid

Bericht door marlène »

Ik kan me eerlijk gezegd de uitslag niet herinneren. Alleen dat het niets spectaculair heeft opgeleverd. Ik voelde me wel heel gek de eerste tien minuten. Van kinds af heb ik al een hele lage bloeddruk (gemiddeld 9/6) dus veel lager zal het wel niet gegaan zijn. Ik ben niet flauwgevallen of zo. Wel nu ik er terug over nadenk, ik had het heel koud want je staat daar lang stil dus warme sokken en zo meedoen zou ik zeggen.

De inspanningstest daarentegen kan ik me wel zeer goed herinneren. Ik ben van de fiets gevallen van uitputting. Die verpleegster maar aanmoedigen en ik maar trappen. Die benen voelden zo zwaar en ik kon écht niet meer. Plots was alle pijn weg, ik zweefde en dacht nog; ik ben net Richard Virenque! Die neemt die bergtoppen ook zonder moeite. Het volgende moment lag ik op de grond. Bont en blauw.
Eigenlijk hadden ze het moeten zien aankomen. Eerst zeggen ze: "Tiens, haar bloeddruk gaat niet meer naar boven." Ze zien toch dat je echt niet meer kan. Ze jagen je af op zo'n fiets terwijl je helemaal op bent als zieke.
Mij krijgen ze nooit meer op zo'n fiets :)
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Eressea
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Eressea »

Als het niet gaat, kun je zelf aangeven dat je moet stoppen. Bij mij ging dat wat moeilijker, omdat ik aan het flauwvallen was, maar ze reageerden toch adequaat. Ik vond die test echt niet prettig, en ik ben niet eens meer dan 45 graden overeind gekomen voordat ik *down* ging. Maar bij mij hebben ze desondanks genoeg gegevens verzameld om iets afwijkends te zien, en met een diagnose "neurogeen" wacht ik nu alweer een halfjaar op een verwijzing. Pffff... (ik heb trouwens ook een lage bloeddruk 90/50, en ben ook al flauwgevallen bij de fietstest)
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends. ~ Martin Luther King
Eline
Actief lid

Bericht door Eline »

De kanteltafeltest vond ik erg vervelend. Mijn benen werden zo blauw! Bij mij is er POTS mee geconstateerd en ik ben blij dat ik nu eindelijk weet waardoor ik mij vaak niet lekker voel.

De fietstest vond ik erg zwaar. De eerste keer dat ik kwam deed de computer het niet. ik had al een hele tijd op de fiets gezeten en toen de computer het eindelijk weer deed mocht ik gaan fietsen. Dat hield ik dus niet vol. Zodoende moest ik een andere keer de test overdoen. Ik hield het toen niet lang vol.Het bleek dat ik teveel CO2 uitadem en hier gaan ze nu verder onderzoek naar doen.
Boxertje
Actief lid

Bericht door Boxertje »

Vandaag de test gehad. Het viel me nog mee... Ik voelde me niet echt. Zweverig en op het laatst voelde ik em wat misselijk worden en tintelingen in mn gezicht. Soms ook het gevoel dat mn hartslag erg omhoog ging.

Hij vond mn bloeddruk aan de vrij hoge kant dus wilde daar eerst nog even onderzoek naar doen dus heb nu een 24 uurs bloeddruk meter om. Die leveren w emaandag in en wordt dan woensdag besproken. De versnelde en harde hartslag kon hij zo niet gelijk iets mee. Uit fietstest waren daarvan ook geen opvallende bijzonderheden dus vond de bloeddrukmeting nu belangrijker en mss naar aanleiding van uitslag nog een 24 uurs holter onderzoek...

Ben benieuwd. Hier nog mensen waarvan de bloeddruk steeg ipv daalde?
Plaats reactie