CDA in de bres voor ME/CVS: erkenning als chronische ziekte.
http://leefwijzer.nl/default.asp?locati ... ws&id=8156
groetjes
mira
Moderator: Moderators
Hallo Niessie,niessie schreef:@Hubertus ik ben het met U eens wat U beweerd!
Ik wil nog ff terugkomen op de wettelijke erkenning van ME/CVS omdat volgens de arts van het AMC dit zeker geen erkend ziektebeeld is en daarom ook niet als aandoening wordt gezien en dan hoe frustrerend ook het weer op psychosomatisch wordt gegooid.
Ik heb dit dus pas nog meegemaakt en in het verslag van de internist AMC is dus ME?CVS niet erkend in Nederland??????
Groetjes Niessie
CDA Tweede Kamerlid mevrouw Willemse-Van der Ploeg gaat met een aantal deskundigen uit de CDA-fractie bespreken wat zij als vertegenwoordiger in de Tweede Kamer voor mensen met ME/CVS en hun belangen kan betekenen.
Volgens mij heeft Mira dat bedoeld met haar berichtje.Mevrouw Willemse-Van der Ploeg is voor het CDA woordvoerder in de Tweede Kamer voor onder andere de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo), Wet gelijke behandeling voor mensen met een handicap of chronische ziekte, patiëntenrechten, mantelzorg en vrijwilligerswerk.
Mevrouw Willemse realiseert zich hoe moeilijk mensen met ME/CVS het hebben. “Als je wat mankeert, is dat één ding, maar als niemand respecteert dat je echt wat hebt, is dat heel erg!” Ze besefte hoe belangrijk het is dat er een diagnoserichtlijn komt. “Als je zo’n aandoening hebt, is er altijd leed, maar we moeten er alles aan doen om allerlei praktische gevolgen te beperken.”
Ik hoop het van harte met je, Guido. Laat je weten wat de eventuele uitkomsten/antwoorden zijn?Guido_den_Broeder schreef:Niettemin natuurlijk fijn dat er weer wat positieve aandacht voor ME is vanuit de politiek.
Het wachten is nu of de commissieleden VWS, na alle gesprekken met ErkenME, ook iets concreets gaat doen met de zeven punten van onze petitie.
Ik begrijp goed waarom je geen vertrouwen meer kunt hebben. En wat jou allemaal is overkomen, is vreselijk. Ik vind ook lang niet alles goed wat er in Nederland op maatschappelijk- en sociaal gebied en in de Nederlandse politiek gebeurt.hubertus53 schreef:Snappen jullie nu het waarom ik geen vertrouwen meer heb in die klets praatjes van den Haag?
Ik laat mij niet manipuleren met valse hoop. Ik ben ook een hele nuchtere Friezin die met beide benen op de grond staat en die heel kritisch is. Ik blijf toch erin geloven dat er mede-mensen zijn die het voor ME/CVS en chronisch zieken opnemen en hun best doen om die erkenning van de ziekte te bewerkstelligen.hubertus53 schreef:Wat mij verwonderd is dat er toch nog mensen zijn die zich met valse hoop laten manipuleren.
Lees meerBelangrijke doorbraak voor ME/CVS-patiënten
Staatssecretaris Bussemaker erkent ME/CVS als chronische ziekte. Zij heeft het advies van de Taskforce Linschoten overgenomen om het Chronisch Vermoeidheid Syndroom (CVS, ook bekend als ME) te erkennen als chronische ziekte. Als de Tweede Kamer haar voorstel overneemt komen alle ME/CVS-patiënten in Nederland eindelijk in aanmerking voor tegemoetkomingen in het kader van de WMO en de Wet tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten (Wtcg)