Daling lichaamstemperatuur

Hier kan je vragen stellen over symptomen en veelvoorkomende kwalen die bij ME voorkomen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
sunshine1982
Donateur
Donateur
Berichten: 395
Lid geworden op: 25 sep 2009, 14:42

Daling lichaamstemperatuur

Bericht door sunshine1982 »

Ik vraag me al een hele poos iets af en ben benieuwd of er meer mensen zijn die dit bekend voorkomen...
Elke keer, als ik 's avonds lichamelijk actief ben, dus lopen of fietsen naar huis, dan daalt mijn lichaamstemperatuur erg snel zodra ik thuis ben.
Ben bijvoorbeeld bij een vriendin geweest en fiets 's avonds naar huis, dan ga ik nog even op de bank zitten en dan op bed. Binnen die tijd krijg ik het zo ontzettend koud en eventjes geleden heb ik mijn lichaamstemperatuur gemeten op 36 graden, en terwijl 37 voor mij normaal is, of eigenlijk nog iets hoger, gezien ik erg vaak verhoging heb tussen de 37,5 en 38 gr. Ik kan er niet van slapen! Ik lig wakker met constante rillingen. Uiteindelijk val ik na een paar uren in slaap, met mijn wintersokken, trainingsbroek, shirt met lange mouwen en een warm vest aan... Uitgerust wakker worden is er sowieso niet bij maar ik ben werkelijk helemaal gebroken de volgende dag.
Graag reacties.... alvast bedankt!

liefs, sunshine
Een vriend is iemand die naar je toe komt als anderen weggaan.
Gebruikersavatar
Henny
Gevorderd lid
Berichten: 1084
Lid geworden op: 20 feb 2006, 12:36

Bericht door Henny »

Hoi Sunshine,

Al jaren (minstens 22 jaar) heb ik een koude rug die in bed niet warm wil worden zolang het in huis onder de 25 graden is.
Volgens mij heb ik ook zolang geen koorts of verhoging gehad. De thermometer is werkloos.
Ook heb ik een tijd gehad dat als ik 's avonds sportte, 's nachts extra koud werd. Alsof ik de brandstof had opgestookt en dan plotsklaps midden in de nacht zonder zat. Momenteel heb ik van dat laatste geen last.

Ik douche mijn rug 's avonds net voor het slapen warm en leg minstens één kruik tegen mijn snel koude rug aan. (En elektische deken vind ik (door mij gewoel) te hobbelig worden om lekker op te slapen.)
Als ik me niet warm douche, slaap ik een paar uur nauwelijks, slaap de rest van de nacht heel verkrampt en blijf het tot de ochtend koud voelen. Meer dekens of warme kleren helpen mij niet. De kou komt -zo het voelt- van binnenuit de wervelkolom.

Misschien heb je wat aan mijn verhaal. Ondanks dat ik heel veel meer kan dan vroeger is die koude rug nog steeds iets om rekening mee te houden.

Warme groet, Henny
Volgens mij heb je te veel gedaan als je niet binnen drie dagen herstelt. Anders heb je hooguit je grenzen verkend.
Gebruikersavatar
Lynn
Donateur
Donateur
Berichten: 751
Lid geworden op: 29 mei 2009, 15:12

Bericht door Lynn »

Hallo sunshine!

Dit had ik precies zo in het eerste stadium van ziek zijn.. Lag uren in bed kou te lijden, nadat ik weg was geweest. Met elektrische deken aan en kruik erbij.. Aangezien fietsen of bewegen er nu niet meer in zit en ik ook niet meer buiten komen heb ik er nu geen last meer van.. Nu is kruik en elektrische deken wel voldoende.. Maar heeeel herkenbaar!
Gebruikersavatar
senna
Donateur
Donateur
Berichten: 2623
Lid geworden op: 26 mei 2009, 11:42

Bericht door senna »

Mijn temperatuur zit meestal onder de 36° en dus heb ik als ik stil zit ontzettend kou.
Vaak wordt dit gelinkt aan trage schildklierwerking. Ik had alle symptomen behalve obesitas.
Toen ik hiervoor medicatie nam voelde ik de warmte door me heen stromen, zeker vlak na een maaltijd.
Jammer genoeg verdraag ik de medicatie niet : niet de natuurlijke en niet de synthetische hormonen.
Bloeduitslagen geven vaak een vals beeld waardoor velen toch een trage schildklierwerking hebben zonder het te weten.
Wat ze ook aanraden is jodium (kelp).

Maar voor jouw verhaal sunshine zie ik helemaal geen verklaring.
Een elektrisch deken zou er wel voor zorgen dat je niet in een ijskoud bedje moet kruipen zodat je sneller kan inslapen. :wink:
neeltje4
Actief lid
Berichten: 208
Lid geworden op: 10 mei 2008, 12:19

Bericht door neeltje4 »

Ik herken het ook wel. Ik heb er vooral last van als ik in de voormiddag terug ga rusten. Ik moet dan ook heel vaak naar het toilet, geen idee of dit samenhangt.
Nu ik er over nadenk heb ik ook meer last als ik net dingen gedaan heb.
Mijn schildklier werkt ook te traag, ik neem elke dag een hoge dosis in, 125mg.
Als ik 's avonds ga slapen, heb ik het meestal wel warm omdat ik dan niet meer actief ben geweest.
Ik heb helaas nog geen oplossing gevonden, ik blijf het dus koud hebben tot het zich tegen de namiddag vanzelf oplost.
Gebruikersavatar
Barb70
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 379
Lid geworden op: 12 dec 2008, 10:43

Bericht door Barb70 »

Hier ook lage lichaamstemperaturen. Het kost je lichaam veel energie om de temperatuur op peil te houden, deze energie heb je niet, dus gaat de lichamelijke CV een paar tandjes lager. Nadeel is dat je het erg koud krijgt en bijna niet meer warm word, en bij koorts scoor je voortaan niet meer boven de 38 maar dan voel je je wel doodziek.
Het is overogens wel goed om uit te sluiten of dit niet van je schildklier af kan komen. Bij een trage schildklier zakt ook je lichaamstemperatuur. Als dit uitgesloten is dan is het puur vanwege je vermoeidheidsklachten.
Gebruikersavatar
sunshine1982
Donateur
Donateur
Berichten: 395
Lid geworden op: 25 sep 2009, 14:42

Bericht door sunshine1982 »

Ook heb ik een tijd gehad dat als ik 's avonds sportte, 's nachts extra koud werd. Alsof ik de brandstof had opgestookt en dan plotsklaps midden in de nacht zonder zat.
Zo voelt het inderdaad ja! Binnen een half uur, tot een uur word ik echt extreem koud...
Als ik me niet warm douche, slaap ik een paar uur nauwelijks, slaap de rest van de nacht heel verkrampt en blijf het tot de ochtend koud voelen.
Een warme douche is misschien wel wat...Heb er eerder aan gedacht, maar mijn huis is zo gehorig en ik wil dan de benedenbuurman niet wakker maken:-(
Nu is kruik en elektrische deken wel voldoende.. Maar heeeel herkenbaar!
Misschien moet ik inderdaad maar een electrische deken kopen. Heb dat nooit gedaan omdat ik beetje bang was dat ik daar zo gewend aan zou raken dat ik ergens anders nooit een oog dicht kon doen. Maar het is geen overbodige luxe merk ik wel...
Vaak wordt dit gelinkt aan trage schildklierwerking. Ik had alle symptomen behalve obesitas.
Toen ik hiervoor medicatie nam voelde ik de warmte door me heen stromen, zeker vlak na een maaltijd.
Mijn schildklier is tweemaal gecheckt en er was niks mis mee... Moet het sowieso in de gaten houden, mijn moeder heeft wel last van haar schildklier en het schijnt erfelijk te zijn. De verklaring van Barb70 klinkt logisch...denk inderdaad dat mijn energie dan gewoon op is zo aan het eind vd dag. Het is gewoon zo vervelend...ik heb gewoon al geen zin meer om op bed te gaan als ik savonds actief ben geweest, want weet dan al dat ik zo lang wakker ga liggen en het zo koud zal hebben...Ik voel de warmte van de deken wel, maar het lijkt alsof het mijn lichaam gewoon niet binnendringt!
Bedankt voor de reacties, verklaringen en tips! Zal eens achter een electrische deken aan! Blij dat jullie dit herkennen, al is het natuurlijk ook niet leuk voor jullie!

liefs!
Een vriend is iemand die naar je toe komt als anderen weggaan.
Gebruikersavatar
mams
Beginner
Berichten: 4
Lid geworden op: 08 jun 2009, 15:58

Bericht door mams »

OEPS, per ongeluk gepost onder mijn moeders account... ik ben Eressea :lol:

sunshine1982 schreef:
Ook heb ik een tijd gehad dat als ik 's avonds sportte, 's nachts extra koud werd. Alsof ik de brandstof had opgestookt en dan plotsklaps midden in de nacht zonder zat.
Zo voelt het inderdaad ja! Binnen een half uur, tot een uur word ik echt extreem koud...
Als ik me niet warm douche, slaap ik een paar uur nauwelijks, slaap de rest van de nacht heel verkrampt en blijf het tot de ochtend koud voelen.
Ja, als ik 's avonds wat doe (dan heb ik wel normale temperatuur), en daarna thuis kom, gaat ie binnen 10 minuten nadat ik zit naar 35 graden. Irritant. Het is inderdaad gewoon dat de energie totaal helemaal op is, zodat het lichaam zichzelf niet eens meer warm kan houden. Ik heb daardoor ook meer darmproblemen, en kan 's avonds gewoon ineens een paar uur verkouden zijn (volgende morgen weer over), komt ook daardoor. Ik heb daarom ook de regel dat ik hoe dan ook douche als ik weg ben geweest op een plek waar veel mensen zijn, omdat mijn immuunsysteem dan dus ook niet werkt, als iemand ziek is, heb ik de kans dat ik het heel snel ook krijg, en met douchen hoop ik dit te voorkomen. Voor mij werkt douchen/warm bad meestal niet, ik voel de warmte even, maar zodra ik eruit ben ben ik binnen 10 minuten weer ijskoud. Ook heb ik soms (als het heel ernstig is), dat ik zelfs onder de douche niet warm wordt, het water steeds warmer draai, tot ik op de 50 graden zit, en er nog niets van voel.
sunshine1982 schreef:
Nu is kruik en elektrische deken wel voldoende.. Maar heeeel herkenbaar!
Misschien moet ik inderdaad maar een electrische deken kopen. Heb dat nooit gedaan omdat ik beetje bang was dat ik daar zo gewend aan zou raken dat ik ergens anders nooit een oog dicht kon doen. Maar het is geen overbodige luxe merk ik wel...
Elektrische dekens passen goed in koffers ;) Je lichaam wordt er iig niet "lui" van, zoals veel mensen zeggen (je lichaam kan zich hoe dan ook niet opwarmen, wel of geen deken). Voor mij is het een uitkomst, al word ik met 3 truien, trainingsbroek, maillot, termosokken, extra dikke deken, elektrische deken en kruik alleen aan de buitenkant warm, de binnenkant blijft koud.
Gebruikersavatar
sunshine1982
Donateur
Donateur
Berichten: 395
Lid geworden op: 25 sep 2009, 14:42

Bericht door sunshine1982 »

@Eressea, hopelijk vind je moeder dit niet erg! ;-)
Het is inderdaad gewoon dat de energie totaal helemaal op is, zodat het lichaam zichzelf niet eens meer warm kan houden. Ik heb daardoor ook meer darmproblemen, en kan 's avonds gewoon ineens een paar uur verkouden zijn (volgende morgen weer over), komt ook daardoor.
Ik heb zelf ook darmproblemen, vandaag weer erg last :-( En wat betreft die verkoudheid...heel herkenbaar! Ga snotteren en je ogen branden en dan zie ik alles wazig.
Voor mij is het een uitkomst, al word ik met 3 truien, trainingsbroek, maillot, termosokken, extra dikke deken, elektrische deken en kruik alleen aan de buitenkant warm, de binnenkant blijft koud.
Zo voelt het inderdaad, alsof de binnenkant niet warm wordt!
Erg vervelend. Gelukkig vanavond niet weg. Gister veel te veel gedaan, vandaag erg buikpijn, moe, spierpijn, ogen doen zeer...bah. Hopelijk kan ik lekker slapen, heb mn kachel al aan in mijn slaapkamer!
Een vriend is iemand die naar je toe komt als anderen weggaan.
Gebruikersavatar
Jazzie
Gevorderd lid
Berichten: 1400
Lid geworden op: 13 okt 2005, 09:06

Bericht door Jazzie »

Henny schreef:(En elektische deken vind ik (door mij gewoel) te hobbelig worden om lekker op te slapen.)
Ik heb geen ervaring met elektrische dekens, maar kun je een elektrische deken niet gewoon onder je onderlaken leggen (of molton of wat je dan ook over je matras hebt zitten) zodat hij niet verschuift als je woelt?
Izzy
Gevorderd lid
Berichten: 1012
Lid geworden op: 20 nov 2009, 15:54

Bericht door Izzy »

Ik heb het niet zo extreem als de meesten hier hebben beschreven maar ik heb wel al een maand of 3 mijn dubbele winterdekbed met een fleecedeken erover (sowieso altijd een molton onder t hoeslaken).
Nu het 's nachts steeds kouder wordt loop ik regelmatig midden in de nacht te zoeken naar mij andere fleecedeken.
Gelukkig helpt dat wel maar ik kan me heel goed voorstellen hoe vervelend dat is.
Eressea
Moderator
Moderator
Berichten: 1597
Lid geworden op: 26 apr 2006, 18:09
Contacteer:

Bericht door Eressea »

Jazzie schreef:
Henny schreef:(En elektische deken vind ik (door mij gewoel) te hobbelig worden om lekker op te slapen.)
Ik heb geen ervaring met elektrische dekens, maar kun je een elektrische deken niet gewoon onder je onderlaken leggen (of molton of wat je dan ook over je matras hebt zitten) zodat hij niet verschuift als je woelt?
Ja, je kunt zo'n ding inderdaad goed aan banden leggen (letterlijk!), zeker met de wat duurdere exemplaren, die als voordeel ook nog hebben dat ze sneller warm worden, en ook warmer zijn qua temperatuur. Ikzelf heb wel last dat de draden voor mijn gevoel in mijn benen snijden, een molton helpt daar niet voor, bijna niets eigenlijk. Maar tussen koud en ietsje pijn heb ik liever ietsje pijn.
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends. ~ Martin Luther King
Gebruikersavatar
sunshine1982
Donateur
Donateur
Berichten: 395
Lid geworden op: 25 sep 2009, 14:42

Bericht door sunshine1982 »

Ik blijf het een vreemd iets vinden. Nu het winter is, is het nog veel erger, maar zelfs in de zomer had ik dit al.
Maar sparen voor een goede electrische deken, en hopen dat het ook echt gaat helpen!!
Een vriend is iemand die naar je toe komt als anderen weggaan.
Gast

Bericht door Gast »

Jeetje Sunshine...
Als je Lyme zou hebben, dan kan lyme ook dit veroorzaken. Dat ontregelt je hele lichaam. Ik kan me voorstellen dat het bij een andere infectie ook kan gebeuren...

Ik ben ook een koukleum, maar niet zo extreem. Maar slaap wel met drie dekens en soms met sokken aan. Heb vorig jaar zelfs muts op gehad toen het erg koud was in mijn kamer ;) Maar nu zet ik in dat geval de elektrische verwarming even aan, anders val ik ook niet in slaap.
Kan me voorstellen dat je helemaal gaar wakker word... Ik heb van het weekend ook slecht geslapen en dat is echt zeer vervelend. (gelukkig sinds ik B12 en D neem lijkt dat weer okee te zijn).
Maar sparen voor een goede electrische deken, en hopen dat het ook echt gaat helpen!!
Tot dan misschien een warme kruik? Of zo'n deken op marktplaats kopen?
Gebruikersavatar
sunshine1982
Donateur
Donateur
Berichten: 395
Lid geworden op: 25 sep 2009, 14:42

Bericht door sunshine1982 »

Maar slaap wel met drie dekens en soms met sokken aan.
Ik heb nu twee dekens en ik slaap stiekem heel vaak met mijn sokken aan ;-) Erg koude voeten altijd! 's morgens doe ik ze uit als ik even wakker ben en weer verder slaap.
Als je Lyme zou hebben, dan kan lyme ook dit veroorzaken. Dat ontregelt je hele lichaam. Ik kan me voorstellen dat het bij een andere infectie ook kan gebeuren
jah idd! Wist niet dat het bij Lyme ook kon...Zit nu op de bank, en ineens lijk ik wel snotverkouden! Niezen, volle neus... Lekker dan :-(
Kruik is geen slecht idee! Heb wel een die je in de magne kan doen. Denk niet dat het nodig is, ben niet actief geweest vanavond (of eigenlijk de hele middag en avond al!)
Een vriend is iemand die naar je toe komt als anderen weggaan.
Plaats reactie