Artikel psy Jan Houtveen nav 'Dokter, ik kan niets vinden'

Hier kan gediscussieerd worden over nieuws, artikelen en onderzoek over ME (cvs)

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
sunshine1982
Donateur
Donateur
Berichten: 395
Lid geworden op: 25 sep 2009, 14:42

Artikel psy Jan Houtveen nav 'Dokter, ik kan niets vinden'

Bericht door sunshine1982 »

Ik kreeg een krantenartikel van mijn ouders, die vol verbazing dit hadden gelezen. Het heet: "Niks hebben, toch ziek zijn" waar psychofysioloog Jan Houtveen wordt geinterviewt. Ik kan het nergens op internet vinden en het is erg veel over typen, kan ook niet inscannen.
Typerend is dat CGT wel weer als iets heel goeds wordt aangeschreven. Ook heeft hij een boek geschreven: "de dokter kan niets vinden" .
Verder staat er in het artikel een stuk over Universiteit Utrecht waar de komende jaren verschillende wetenschappelijke onderzoeken worden gedaan naar medisch onverklaarde klachten. Misschien wel interessant om even te kijken: www.medisch-onverklaarde-klachten.nl.
Als iemand het artikel kan vinden... Plaats het aub!

Groetjes, Sunshine
Laatst gewijzigd door sunshine1982 op 04 nov 2009, 19:30, 2 keer totaal gewijzigd.
Een vriend is iemand die naar je toe komt als anderen weggaan.
Gebruikersavatar
tanto
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 1606
Lid geworden op: 21 feb 2008, 08:09
Locatie: ZH

Artikel AD Weekend 31 oktober

Bericht door tanto »

Interessant! Ik had inderdaad wel iets over dat boek gehoord maar niet opgeslagen (in geheugen). Er moet nog wel een N tussen -o-verklaarde- anders werkt de link niet.

Nog even over CGT: als niet zou worden beweerd dat deze therapie zou leiden tot genezing, zou ik de term CGT niet eens zo erg vinden. Het is volgens mij gewoon een manier van (leren) omgaan met je klachten. Maar de wijze waarop Nijmegen het in de lucht heeft gebracht heeft het gewoon verpest. Om het nog maar niet te hebben over het hieraan gekopppelde GET.

Maar dat terzijde.
Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom (A. Einstein)

Absence of proof is not proof of absence
Gebruikersavatar
sunshine1982
Donateur
Donateur
Berichten: 395
Lid geworden op: 25 sep 2009, 14:42

Artikel AD Weekend 31 oktober

Bericht door sunshine1982 »

@Anto, dank je voor je reactie! Heb de link even gewijzigd... Baal ervan dat ik dat artikel niet online kan vinden, is toch interessant om te lezen. Heb ook op die site meegedaan aan het internetonderzoek. Ik denk dat Nijmegen het idd een beetje verpest heeft... ik ga het toch proberen, heb niet zoveel keus, dus hoop dat ze gelijk hebben als ze zeggen dat het helpt!
Een vriend is iemand die naar je toe komt als anderen weggaan.
Gebruikersavatar
tanto
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 1606
Lid geworden op: 21 feb 2008, 08:09
Locatie: ZH

Artikel AD Weekend 31 oktober

Bericht door tanto »

Je kunt ook meedoen aan wetenschappelijk onderzoek!
verleidelijk. Maar dat zal ws wel (te) veel energie en tijd kosten :-).
Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom (A. Einstein)

Absence of proof is not proof of absence
Gebruikersavatar
sunshine1982
Donateur
Donateur
Berichten: 395
Lid geworden op: 25 sep 2009, 14:42

Artikel AD Weekend 31 oktober

Bericht door sunshine1982 »

Jah inderdaad, zat ik zelf ook al aan te denken... Denk dat ik vandaag of morgen eens die onderzoeker ga mailen met een aantal vragen, wat het precies inhoudt en in hoeverre je daar aanwezig moet zijn. Ben toch wel nieuwsgierig!
Een vriend is iemand die naar je toe komt als anderen weggaan.
Gebruikersavatar
Zuiderzon
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2994
Lid geworden op: 13 okt 2005, 10:48
Locatie: Onder de zon
Contacteer:

Bericht door Zuiderzon »

Hier een artikel met de bewuste Jan Houtveen nav zijn boek 'De dokter kan niets vinden'
Niet in AD, maar verschenen op 23 oktober op de gevleugelgde site "PSY, over geestelijke gezondheid en verslaving" :P
Hoop doet leven!
Gebruikersavatar
tanto
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 1606
Lid geworden op: 21 feb 2008, 08:09
Locatie: ZH

Bericht door tanto »

Je kunt ook een vragenlijst invullen op de site. Heb ik net gedaan. Op het einde staat een open veld waar je je commentaar tav het onderzoek kunt opschrijven.
Een vooroordeel is moeilijker te splitsen dan een atoom (A. Einstein)

Absence of proof is not proof of absence
Gebruikersavatar
Feniks
Vertaler
Berichten: 676
Lid geworden op: 25 mei 2009, 09:46

hoopvol de krant lezen, kom van koude kermis thuis!

Bericht door Feniks »

Gisteren stuurde Louisa een paar links door naar site's van Nederlandse kranten waar iets over een mogelijk verband tussen CVS/ME en een virus werd gezegd. Eindelijk aandacht! (Kan je bericht met links nu niet meer vinden trouwens)

Hoopvol sloeg ik vandaag mijn krant op, de Volkskrant. Eindelijk wat erkenning, dat zou mooi zijn toch. Maar nee hoor! Het enige wat ik daar zag was een bericht getiteld "Je ziek voelen tot je ziek bent", over boek "de dokter kan niets vinden" van Jan Houtveen.

Ik helemaal verontwaardigd aan tafel. Dit wilde ik nu juist helemaal niet tegenkomen! Kon er wel om lachen hoor. Op zich een interressant stukje. Maar voel me persoonlijk in het geheel niet aangesproken, de internist in Lelystad vond wel degelijk afwijkingen, terwijl alle artsen ervoor niets konden vinden.

Hoop maar dat de andere gedrukte kranten ook het andere nieuws, over dat virus, wel berichten.
Gebruikersavatar
louisa
Gevorderd lid
Berichten: 11884
Lid geworden op: 14 jul 2009, 22:40

hoopvol de krant lezen, kom van koude kermis thuis!

Bericht door louisa »

Hoi Nah,
Nah schreef:Gisteren stuurde Louisa een paar links door naar site's van Nederlandse kranten waar iets over een mogelijk verband tussen CVS/ME en een virus werd gezegd. Eindelijk aandacht! (Kan je bericht met links nu niet meer vinden trouwens)
:P :P ik was het ook even kwijt, maar ik heb het bericht weer gevonden. Zuiderzon heeft het bewerkt en aangevuld (lief) en verplaatst.

:idea: Zie: http://www.me-gids.net/Forum-viewtopic- ... html#38052

Groetjes, Louisa
Afbeelding
ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html

-Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis-
Gebruikersavatar
niessie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 4093
Lid geworden op: 11 okt 2009, 11:48
Locatie: hoorn(nh)

Bericht door niessie »

Een vriend van me belde me gisteren op met het verhaal van Jan Houtveen. ik heb de vragenlijst ingevuld op de site en ik ben zeker bereid mee te doen met evt verder onderzoek, wat heb ik te verliezen?????
Ik ben beniuwd wat het allemaal gaat inhouden!!
Ik hop echter niet dat je veel moet langskomen want dat vreet energie, maar ik ga toch voor het uiterste er moet en zal meer duidelijkheid moeten komen over deze ellendige rotziekte!!!
Gebruikersavatar
sunshine1982
Donateur
Donateur
Berichten: 395
Lid geworden op: 25 sep 2009, 14:42

Bericht door sunshine1982 »

Weer email ontvangen van www.medisch-onverklaarde-klachten.nl over een nieuw internetonderzoek. Ook weer aan meegedaan! Het is niet zo dat je nu verplicht bent mee te doen aan het onderzoek wat later komt, waarbij je op locatie moet komen.
Hoe meer mensen meedoen, hoe beter denk ik...
Een vriend is iemand die naar je toe komt als anderen weggaan.
Gebruikersavatar
hildeke
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 543
Lid geworden op: 16 okt 2009, 10:27
Locatie: Grez-Doiceau

Bericht door hildeke »

Bedankt voor de link, Niessie! Heb hem meteen op mn FB-profiel geplaatst, dan kunnen ze er in België ook nog eens over lezen...!
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

Heb niet alle postings gelezen, maar die Jan Houtveen was een paar weken geleden 's middags voor de radio in het programma "De Praktijk", dus terug te beluisteren.

Wat er positief aan was is dat ie wel erkent dat er daadwerkelijk iets mis is in de hersenen.
Gebruikersavatar
Alie
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 3927
Lid geworden op: 30 mei 2006, 14:52

Bericht door Alie »

ook ik heb meegedaan aan het onderzoek medische klachten
ik weet niet of het helpt maar we proberen alles
en annac ik heb het zwart op wit staan dat er iets is met de hersenstam
maar er word weinig mee gedaan
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

Alie,

Daarom hoop ik dat Jan Houtveen zijn stem t.a. hiervan luid laat klinken.
Plaats reactie