Reactie van C. Rus (Psychiater) op Van der Meer over XMRV

Hier kan gediscussieerd worden over nieuws, artikelen en onderzoek over ME (cvs)

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
marry
Actief lid
Berichten: 490
Lid geworden op: 13 aug 2009, 15:31

Reactie van C. Rus (Psychiater) op Van der Meer over XMRV

Bericht door marry »

Geachte redactie,


Bij deze wil ik reageren op uw artikel van 10 oktober over het XMRV-virus als mogelijke veroorzaker van het chronische vermoeidheidssyndroom.

De reactie van professor Jos van der Meer, die u in dit artikel aan het woord laat, is op zijn minst cynisch te noemen. Samen met een aantal Nijmeegse gedragsdeskundigen heeft hij zijn hart verpand aan de werkzaamheid van cognitieve gedragstherapie bij dit ziektebeeld. In werkelijkheid komen de zwaardere gevallen van ME/CVS niet eens in aanmerking voor deze therapievorm.

De diagnose ME/CVS is altijd omstreden geweest omdat bij lichamelijk en laboratoriumonderzoek geen afwijkingen te vinden waren (hoewel er wel sterke aanwijzingen zijn voor een aantal neurobiologische en immunologische stoornissen). Het onderzoek dat het toonaangevende tijdschrift de Science publiceert is geen simpel epidemiologisch onderzoek naar besmetting met het XMRV-virus, zoals Van der Meer beweert, maar een doorbraak. Bij gezonde mensen komt het virus in 4 procent en bij mensen met ME/CVS 67 procent van de gevallen voor. Dit verschil is niet een klein beetje significant, maar opmerkelijk significant.

Artsen die tot nu toe dachten dat dit ziektebeeld tussen de oren zat, moeten zich nu zelf achter de oren krabben. Waar Van der Meer wel gelijk in heeft, is dat eerst het ziektemechanisme moet worden ontdekt om aan te tonen dat het XMRV-virus daadwerkelijk de veroorzaker is. Want het zou zomaar kunnen dat de immunologische stoornissen bij dit ziektebeeld de betreffende patiënten extra gevoelig maken voor dit virus. Dan is dit virus niet de oorzaak, maar het gevolg van het ziektebeeld.



Carla Rus, psychiater


Het bewuste artikel staat op: http://www.nrc.nl/wetenschap/article238 ... XMRV-virus
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

Reactie van Carla Rus Psychiater op stuk in NRC

Bericht door felixloena »

eindelijk een verstandige psychiater. Die was ik nog niet tegengekomen.
Leven is het meervoud van lef - Loesje
orchidee
Actief lid
Berichten: 423
Lid geworden op: 10 aug 2006, 09:12

Bericht door orchidee »

euh, Dr Maes is ook psychiater
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

Bericht door felixloena »

Oke, persoonlijk ben ik er nog geen tegengekomen.
Leven is het meervoud van lef - Loesje
Gebruikersavatar
Hermine
Oud-medewerker
Berichten: 1383
Lid geworden op: 13 feb 2009, 18:36
Locatie: Brasschaat

Bericht door Hermine »

Mijn (vrouwelijke) psychiater is ook erg goed!
Wat wenkt is de creatieve geest van het onbekende.
Gebruikersavatar
felixloena
Oud-medewerker
Berichten: 4445
Lid geworden op: 04 mei 2009, 19:47
Locatie: Limburg
Contacteer:

Bericht door felixloena »

Volgens mijn 2 ex-psychiaters bestaat me/cvs niet. Vandaar mijn reactie. Ik moet mijn vertrouwen in psychiaters weer terug krijgen. Wie weet een goeie in Zuid-Limburg?
Leven is het meervoud van lef - Loesje
Gebruikersavatar
Renka
Gevorderd lid
Berichten: 669
Lid geworden op: 30 aug 2007, 18:53

Bericht door Renka »

Fijn om te lezen dat dit is gepubliceerd door de nrc!

Ode aan C. Rus voor de moeite van het schrijven zou ik zo zeggen.
Gebruikersavatar
verlorengezondheidman
Gevorderd lid
Berichten: 6231
Lid geworden op: 02 aug 2008, 17:24

Bericht door verlorengezondheidman »

@ME/CVS-ers
Waar Van der Meer wel gelijk in heeft, is dat eerst het ziektemechanisme moet worden ontdekt om aan te tonen dat het XMRV-virus daadwerkelijk de veroorzaker is. Want het zou zomaar kunnen dat de immunologische stoornissen bij dit ziektebeeld de betreffende patiënten extra gevoelig maken voor dit virus. Dan is dit virus niet de oorzaak, maar het gevolg van het ziektebeeld.
Hier is geen speld tussen te krijgen ](*,)
Een zoönose is een infectieziekte die kan worden overgedragen van dieren op mensen.
http://www.youtube.com/watch?v=wVQy9-cyL98

LyME en co's INFO-topic!
http://www.me-gids.net/index.php?name=P ... ht=#218551
Plaats reactie