Symptomen

Hier kan je vragen stellen over symptomen en veelvoorkomende kwalen die bij ME voorkomen.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
feuer
Actief lid

Symptomen

Bericht door feuer »

Voor ervaringen en vragen over symptomen van ME/CVS en FM.

Mijn symptomen:
- Vermoeidheid :P
- Lage weerstand.
- Slappe spieren.
- Wazig zien.
- Hoofdpijn.
- Slecht denkvermogen, concentratie en geheugen.
- Slecht reactievermogen.
- Spierpijn in onderrug en knieën.
- Weinig hongergevoel (moet niet vergeten te eten :P)
- Koude handen, koude voeten, warm hoofd (oververmoeid).
- Lage bloeddruk (vlekken voor de ogen, duizelig gevoel)
- Lage suikerspiegel (trillen, heel slap voelen, suikerbehoefte)
- Flauwvallen (door oververmoeidheid, suikerspiegel of bloeddruk)
- PDS (prikkelbaar darm syndroom) dat wil zeggen: overgevoelige darm, o.a. tarwe-intolerantie, opgezette buik, maagkrampen.
- Astma, maar dat heeft niet met CVS te maken ;)
Dat was het volgens mij wel zo'n beetje ;)

Ik heb een vraag over de lage suikerspiegel, ik heb daar pas 6 maanden echt last van.
Als ik me erg trillerig en slap voel, neem ik pure limonadesiroop, daarna gaat het vaak met 10min weer beter.
Diabetes zit in mijn familie maar dat is bij mij niet vastgesteld.
Zijn er meer mensen die last hebben van een lage suikerspiegel? En wat is jullie ervaring daarmee?

Alvast bedankt ;)

Groetjes Irene
Henny
Gevorderd lid

Bericht door Henny »

Hoi Irene,

Om de lage bloedsuiker te voorkomen volgde ik een hypoglycaemie dieet.
In het superkort weergegeven hield dat in:
Geen snelle suikers (suker, witmeel, glucosestroop etc en dat zit in heel veel dingen..... :cry: ) en 6x regelmatig over de dag verspreid wat eten.
En bij een lage bloedsuiker ook wat meer geduld. Neem bijvoorbeeld een een belegde boterham. Deze lage bloedsuikers bij ME zijn minder laag en veel minder riskant dan bij diabeten.

Toen ik er hevig last van had, kreeg ik hypo's van bannanen, volkoren noten-rozijnenbrood uit de biologische winkel en allerlei andere dingen met relatief veel natuurlijke suikers. Het was even zoeken.

Van limonade nemen, krijg je (versneld) een bloedsuikerpiek, daardoor wordt er teveel insuline aangemaakt, waardoor je na een uur al weer laag zit. daar kirjg je bloedsuikerschommelingen van, waar je je nog moeier door voelt. Bij een diabeet blijft de bloedsuiker dan meestal een paar uur hoger.

Hartelijke groet, Henny

PS Voor astma bestaat een methode, Buteyko, waarbij mensen na een week oefenen al veel minder luchtwegverwijderaars hoeven te gebruiken. Deze betere ademhaling helpt ook wel mensen de vermoeidheidsklachten (en allergieën, hoofdpijn) te verminderen. Op www.buteyko-instituut.nl staat een uitleg. In Engeland schijnt ook een therapeut met diabeten hele goede resultaten te behalen, maar daar weet ik verder te weinig van. De eigenaar van de site weet daar meer van.
Volgens mij heb je te veel gedaan als je niet binnen drie dagen herstelt. Anders heb je hooguit je grenzen verkend.
Plaats reactie