Vermoeidheid op de stem

Hier kan je vragen stellen over symptomen en veelvoorkomende kwalen die bij ME voorkomen.

Moderator: Moderators

senna
Donateur
Donateur

Vermoeidheid op de stem

Bericht door senna »

Ik ben na een lange periode weer aan het werk en de eerste tekenen van vermoeidheid hoor je direct aan mijn stem (hees dus).

Heeft iemand hier goede tips voor ?
monia
Beginner

Bericht door monia »

hoi senna,

Ik heb geen tip helaas omdat ik zelf nog zoekend ben door zoveel klachten maar ik herken het wel!!
ook ik word hees en lagere stem bij vermoeidheid.

heb jij behalfe heesheid geen last van een soort brok in de keel gevoel/benauwdachtig/beklemmend?

die klachten heb ik er namelijk ook bij.

groetjes monia
Henny
Gevorderd lid

Bericht door Henny »

Hoi Senna,

Van mij krijg je een andere tip dan waar je vermoedelijk om vraagt.
Als het hees worden van je stem het eerste teken van vermoeidheid is, zie ik dat als een waarschuwingssignaal, een alarmlampje.
Ik denk dat het wijs is om ernaar te luisteren en dingen in je leven anders te organiseren. Zodat je minder moe wordt.

Mijn ervaring met waarschuwingsssignalen is dat je ze wel kunt negeren of soms kunt uitzetten. Zolang je niet echte maatregelen neemt om het onderliggende probleem op te lossen worden de waarschuwingssignalen luider, duidelijker en onaangenamer en wordt het op te lossen probleem groter.

Hartelijke groet, Henny
Volgens mij heb je te veel gedaan als je niet binnen drie dagen herstelt. Anders heb je hooguit je grenzen verkend.
Alie
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door Alie »

naar je zelf luisteren ook bij mij valt mijn stem vaak weg doordat ik soms iets te veel doet en nu weet ik dat je als je dit heb over je grensen ben gegaan sterkte senna
senna
Donateur
Donateur

Bericht door senna »

Bedankt voor jullie reacties.
@monia : nee, geen brok wel ook lagere stem
Heb zelfs schildklier laten controleren.
Alternatieve arts zei dat ze te traag werkt, reguliere arts vond het flauwekul, alles in orde...
@henny : ik begrijp je helemaal maar ik heb mijn stem heel hard nodig in mijn beroep. Ook de wind heeft er slechte invloed op en ik moet regelmatig naar buiten.
karolien
Donateur
Donateur

Bericht door karolien »

Hallo,

Mijn osteopaat zei dat als je bijnieren uitgeput zijn, een gevolg daarvan kan zijn: heesheid op de stem.
Bijnieren zorgen voor energie, en hebben dikwijls met CVS te maken.
Er bestaan wel natuurlijke preparaten om je bijnieren te voeden, mijn osteopaat schreef daarvoor: "Adreno stim" voor, maar er zijn natuurlijke middelen genoeg om je bijnieren te voeden, vooral B-vitamines zijn daarvoor belangrijk.
senna
Donateur
Donateur

Bericht door senna »

Bijnier-test is gedaan door endocrinoloog en was in orde.
Eressea
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Eressea »

Mijn moeder (hier op het forum is ze geregistreerd als Mams) heeft dit ook heel erg. We kunnen precies merken wanneer we wat taken over moeten gaan nemen, op zich wel handig, omdat ze het toch nooit wil toegeven :P

Wat bij haar heeft geholpen, is logopedie. De logopediste zei dat het door haar fibromyalgie kwam, omdat de stem ook een spier is, en dat wordt aangetast met FM. Ze heeft verschillende stemoefeningen gekregen, waardoor ze nu minder vaak last heeft van heesheid, en ze kan zelfs nu op een koor bijna de hele repetitie meezingen :)

Ow, en stop altijd wat zoute dropjes in je tas, zodra de heesheid opkomt, één per kwartier ;)
In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends. ~ Martin Luther King
senna
Donateur
Donateur

Bericht door senna »

Dankjewel.
Misschien gebruik ik mijn stem verkeerd.
Ga eens een afspraak maken bij een logopediste.
Tineke
Beginner

Bericht door Tineke »

Hoi, hier Tineke

Ben beroepsmatig veel met mijn stem bezig: geef les in de lagere school. Kwam de eerste schooldag al thuis met fameuze keelpijn. Het vele spreken doet me echt pijn. Het lijkt wel of de lucht tegen mijn keel drukt.
Ben er erg ongerust over, vermits mijn stem mijn werkinstrument is. Neem voortdurend muntjes en dropjes en drink veel, maar het helpt allemaal niet veel.
Gast

Bericht door Gast »

Ik weet niet welke symptomen je allemaal hebt van hypothyreoide, maar ik zal je wat info geven:
Wat zijn symptomen van hypothyreoïdie?

Mogelijke symptomen zijn:

* Langzame hartslag (minder dan 70 per minuut)
* Verhoogde bloeddruk
* Zich sloom en moe voelen
* Het steeds koud hebben
* Slaperigheid ondanks voldoende nachtrust
* Slecht geheugen
* Concentratieproblemen
* Spierkrampen, stijve armen of benen
* Gewichtstoename
* Pafferig gezicht, zwelling vooral onder de ogen
* Krakende of hese stem
* Haarverlies (bij mannen ook van benen en armen)
* Droge huid die er soms geelachtig uit kan zien
* Obstipatie (maar vaak diarree kan ook voorkomen)
* Hevige (of juist uitblijvende of onregelmatige) menstruatie
* Afscheiding van melk uit de borst
* Onvruchtbaarheid
* Struma (abnormale zwelling in de hals veroorzaakt door een vergrote schildklier)
* Bij kinderen: onvoldoende groei
http://www.connyshoekje.nl/schildklier/schildklier.html
en
http://chronische-vermoeidheidssyndroom ... s.me.1.php
Heb zelfs schildklier laten controleren.
Alternatieve arts zei dat ze te traag werkt, reguliere arts vond het flauwekul, alles in orde...
Zijn TSH, T3 en T4 getest? Vaak wordt er enkel TSH getest wat onvoldoende is. Antistoffen voor schildklier kan je ook laten nakijken als dat niet is gedaan.
In de tweede link wordt gezegd als je symptomen wijzen op hypothyreoïdie (ik weet niet welke klachten jij hebt) en je bloedwaarden toch goed zijn, er een proefbehandeling overwogen kan worden.

Groet,
Juul
senna
Donateur
Donateur

Bericht door senna »

De alternatieve arts deed mij starten met medicatie waar ik zeer slecht op gereageerd heb : ik was constant misselijk en viel kilo's af.
Kreeg nadien geweldig tegen mijn voeten van reguliere arts : medicatie was overbodig geweest.
Ik maak wel antistoffen maar daar werd ook niet zwaar aan getild door endocrinlooog.
feuer
Actief lid

Bericht door feuer »

Hey ;)

Ik herken de hese stem.
Bij mij begon het ongeveer een jaar geleden, ik dacht dat ik bronchitis had (moest veel hoesten en was erg benauwd).
Ik ging daarvoor naar de huisarts en daar bleek dat m'n stembanden erg waren opgezet, ik mocht een week niet praten.
Het kwam na die tijd regelmatig terug, maar niet meer zo erg.

Doordat de stembanden zijn opgezet wordt je luchtpijp dichtgeknepen, dus wordt je ook benauwd.
Het is gewoon een alarmbel, je moet dan rust nemen, je stem minder gebruiken en stress vermijden.
Ik heb daarbij dan ook geen keelpijn, als ik hoger ga praten, zingen of fluisteren is mijn stem wel normaal.
Daarbij is mijn cortisol te laag, waardoor waarschijnlijk m'n stem veroorzaakt wordt.
Als je behalve de lage stem en benauwdheid, geen last heb van je keel helpt medicatie niet.

Dus gewoon ff rustig aan doen ;)

Suc6 ermee ;)
Esmee
Beginner

Bericht door Esmee »

Hoi Senna,
Ik herken dat wel, dat had ik een aantal jaar geleden toen mijn schildklier het aan het opgeven was.
Als jij antistoffen aanmaakt, dan is er toch activiteit (in negatieve zin) bij de schildklier. Het lijkt me dat je op zijn minst het in de gaten moet houden, en bv. elk jaar even laten prikken. Het stukgaan van je schildklier kan heel langzaam gaan.
Misschien was je dosis te hoog, waarmee je toen gestart bent, dat kijkt nogal nauw. Weet je je schildklierwaardes?
Ik zou het als ik jou was iig goed in de gaten houden!
Succes,
Esmee
louisa
Gevorderd lid

Bericht door louisa »

Hoi Senna,
senna schreef:Ik maak wel antistoffen maar daar werd ook niet zwaar aan getild door endocrinlooog.
Huh? Afbeelding Afbeelding, niet zwaar aan getild? Dat is juist heel belangrijk! Er kan sprake zijn van Hashimoto of Graves. Heb jij nog recente bloeduitslagen van de anti-stoffen, zoals ant-TPO, anti-Tg?
Esmee schreef:Het lijkt me dat je op zijn minst het in de gaten moet houden, en bv. elk jaar even laten prikken.
Beter is om een paar keer per jaar dit te laten prikken. Dan kun je namelijk veel beter zien of die anti-stoffen aan het stijgen zijn. Doen, hoor!

Ik geef je ook nog wat info over anti-stoffen. Bron: www.schildklier.nl
Zie: www.schildklier.nl/asp/default.asp?t=sh ... ntistoffen

Groetjes, Louisa
Afbeelding
Plaats reactie