Enteric coated?

Hier bespreken we biomedische behandelingen en medicijnen voor ME (cvs).

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Punika
Actief lid
Berichten: 196
Lid geworden op: 12 jan 2009, 16:09

Bericht door Punika »

Hoi allemaal,

Ik heb een vraag en ik hoop dat iemand hier er iets meer over kan vertellen. Ik heb weer een nieuw behandelplan van DML ontvangen waarop onder meer het antibioticum
Clarithromycine wordt voorgeschreven, wat ik al vaker heb gehad, alleen staat er dit keer "Clarithromycine Enteric coated".
Enig gegoogle bracht me tot het volgende:

"Entericcoated =van een mantel voorzien, bedekken van pillen met een laagje suiker zodat ze langzamer afgebroken worden in de darm"

zijn dit specifieke capsules, die speciaal hiervoor zijn geprepareerd, of moet er iets (door de apotheker dan wel door mij) met de "normale"capsules worden gedaan voordat deze worden ingenomen?
Nou ja ik ga deze week sowieso langs de apotheek en dan hoop ik dat zij weten wat ze er mee aan moeten, maar ik denk dat ze dit ook niet vaak tegenkomen. dus ik dacht: misschien is er hier iemand die ook al een dergelijke voorschrijving van DML heeft gehad en dus al een antwoord heeft :)

Groetjes,

Punika
sowfia
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 1167
Lid geworden op: 11 mei 2006, 13:47

Bericht door sowfia »

Hoi,
ik heb hetzelfde. Wat ik te laat had gezien, was dat er in de enveloppe van het verslag nog een minuscuul klein papiertje zat waarop stond dat je voor die specifieke antibiotica bij apotheker De Saedeleer in Lier terechtkan. Ik had dat dus niet gezien, maar mijn eigen apotheek heeft de pillen zelf gemaakt: ze bestellen het poeder en steken dat dan zelf in een speciaal omhulseltje.

Het is volgens mij niet standaard zo omdat die antibiotica meestal gebruikt worden in ziekenhuizen, in infusen. Als ik het mij goed herinner van de bijsluiter tenminste.

Groetjes!
Sofie
Punika
Actief lid
Berichten: 196
Lid geworden op: 12 jan 2009, 16:09

Bericht door Punika »

Hoi Sofie,

Dank je wel voor je snelle reactie! Ik heb de envelop waar het verslag inzat al weggegooid, dus wellicht heb ik dat briefje gemist :) Maar ik kan het aan dus bij mijn eigen apotheek vragen, en het anders via de door jouw genoemde apotheek regelen.
Nogmaals bedankt!

Groetjes,

Punika
sowfia
VIP-donateur
VIP-donateur
Berichten: 1167
Lid geworden op: 11 mei 2006, 13:47

Bericht door sowfia »

Punika, ik zag net dat ik mij vergist heb! Bij mij is de clarithromycine niet enteric coated, maar vancocin wel... Ik weet dus niet of hetzelfde geldt voor die clarithromycine als wat ik hierboven gezegd heb. Ik zou het gewoon eens aan je apotheek vragen!
Sorry hoor, ik was een beetje in de war vrees ik!
tony
Actief lid
Berichten: 107
Lid geworden op: 25 okt 2008, 19:39

Bericht door tony »

Ik heb ook vancocin enteric coated, die inderdaad speciaal laten maken bij apotheek de Saedeleer. Ook heb ik erythromycine enteric coated, maar deze hadden ze gewoon bij mijn eigen apotheek, hoevden ze niet eens te maken, die erythromycine bestaat gewoon ook in een enteric coated versie, misschien is dat bij clarithromycine ook wel zo? En anders kun je het inderdaad bij apotheek de Saedeleer krijgen.
Punika
Actief lid
Berichten: 196
Lid geworden op: 12 jan 2009, 16:09

Bericht door Punika »

Ik heb mijn apotheek gebeld en deze kon de Clarithromycine Enteric coated ook gewoon bestellen naar hun zeggen, dus heb ik meteen maar gedaan!
In ieder geval bedankt voor jullie hulp!

groetjes,

Punika
masterddv
Actief lid
Berichten: 187
Lid geworden op: 16 mar 2009, 22:34

Bericht door masterddv »

de apotheker neemt de specialiteit uit z'n kast, en omhult die tabletten gewoon en klaar is kees, moeilijker is dat niet... bv. indien amoxicilline, neemt hij gewoon de specialiteit clamoxyl en omhult deze tabs en klaar is kees :-)
Plaats reactie