ME/CVS wordt erkend maar toch ook weer niet??!!

Stel hier je vragen omtrent ME (cvs) en help elkaar verder.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
verlorengezondheidman
Gevorderd lid

ME/CVS wordt erkend maar toch ook weer niet??!!

Bericht door verlorengezondheidman »

Hoewel ME/CVS officieel wordt erkend door de WHO, world health organisation, merk ik daar in praktijk in Nederland bar weinig van!!
Als positieve ME/CVS-er kun je natuurlijk roepen maar het wordt erkend, in de praktijk word je vooral tegen gewerkt door o.a. diverse medici, das best wel triest anno 2009!!
Ik ben van mening dat zolang ME/CVS niet volledig wordt (h)erkend, er nooit een oplossing zal komen voor de klachten die ME/CVS onherroepelijk met zich mee brengen.
Een zoönose is een infectieziekte die kan worden overgedragen van dieren op mensen.
http://www.youtube.com/watch?v=wVQy9-cyL98

LyME en co's INFO-topic!
http://www.me-gids.net/index.php?name=P ... ht=#218551
annac
Gevorderd lid

Bericht door annac »

ME komt op de Nederlandse lijst Borst (lijst van chronische ziektes) vlgs mij niet voor, dus alle behandeling die uit naam van deze ziekte gegeven wordt, wordt niet vergoed. BEHALVE DAN CTG, natuurlijk!

Toen mijn zoon op voorschrift van DML dus bv 2 x per week 10 mgr Vit B 12 moest ingespoten krijgen, vroeg de apotheek of het voor bloedarmoede was, waarop ik maar ja knikte, omdat ik van anderen wist dat het anders misschien niet vergoed zou worden. De rest van de in Nederland gebruikelijke medicijnen worden overigens vergoed zonder vragen.

Maar de 3 clubs zijn erover bezig, geloof ik. Misschien dat Guido dat weet.
Barb70
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door Barb70 »

in het volgende stuk kunnen jullie lezen dat CVS wel degelijk erkent word als ziekte, maar pas vanaf 2005 door de motie Vendrik. Echter heeft minister Hogenvorst daarna een uitspraak gedaan in een interview waarbij hij aangaf dat het niet erkent werd, later bleek dat de minister zich vergist had en heeft een retificatie moeten doen, hij gaf toen aan (2005) dat CVS wel erkent is als ziekte maar dat hij twee ziekten door elkaar had gehaald, en bood zijn excuus aan.

in het volgende stuk kunnen jullie erover lezen.

http://www.steungroep.nl/erkenning.htm
Guido_den_Broeder
Gevorderd lid

Bericht door Guido_den_Broeder »

Nederland heeft het WHO-verdrag (Wereld Gezondheids Organisatie) ondertekend en is daardoor gebonden aan de ziekte-classificatie van de WHO. Daar staat ME als ziekte in, maar niet CVS; CVS is enkel een ziekte-term opgenomen in de alfabetische bijlage van termen.

Dat ME in Nederland wordt erkend als ziekte is in 1995 nog eens bevestigd door de Nederlandse regering.

Over CVS heeft Hoogervorst gezegd dat er geen bewijs is dat het een eigenstandige ziekte is. Dat zei hij niet als minister, maar als prive-persoon. Hij heeft daarin gelijk: CVS kan niet los worden gezien van ME.

In zijn hoedanigheid als minister heeft Hoogervorst in een commissievergadering gezegd (ik was erbij) dat het niet zijn taak is om ziektes te erkennen. Ook dat is juist, die taak (voorzover hij bestaat) is voorbehouden aan de WHO (zie boven).

Beide uitspraken worden nogal eens fout geciteerd en gecombineerd, alsof hij gezegd zou hebben dat ME/CVS volgens hem geen ziekte is o.i.d. Dat is dus niet het geval. Hoogervorst heeft veel fout gedaan, maar niet dat, dat komt voor rekening van de media, en de scoringsdrift van sommige politici.
Barb70
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door Barb70 »

Bedankt voor je uitleg erbij Guido!
Plaats reactie