eezdva schreef:
Als ik jullie berichten lees word ik wel ontzettend depri van het feit dat dit betekent dat ik nooit meer mijn beroep zal kunnen beoefenen en of docent te kunnen worden.
Ik wil je hier aan de ene kant geen valse hoop geven, maar aan de andere kant toch wel even waarschuwen: ga je niet vastpinnen op wat wij als een aantal mede-patienten hier zeggen. Je noemt het een feit maar dat is het natuurlijk niet als tien mensen hier iets zeggen.
Zoals hierboven ook gezegd, het ligt er maar aan wat je wil. Echt genezen komt weinig voor, maar weer een volledige baan komt best wel eens voor. Ook al zul je dan misschien wat sociale contacten er voor moeten laten varen, en een huishoudelijke hulp nemen zodat je in je huishouden weinig meer hoeft te doen.
Misschien dan een opsteker: bij mij begon het ook na Pfeiffer en de eerste twee jaar waren het ergst. Daarna nog twee jaar waarin het met terugvallen al iets beter ging, en nu de afgelopen twee jaar waarin ik part-time werk én een thuisstudie doe. Ik ben zeker nog niet genezen, maar voor mijzelf vind ik wel dat ik nu weer in een aanvaardbaar leven zit.
Zet je grenzen dus niet meteen op genezen of volledig werken, maar probeer te beginnen met dingen die je wél kunt en wie weet valt het op te bouwen, of dat nou met hulp van artsen en medicijnen is, of door zelf een strak schema te volgen, of wat dan ook.