Geschiedenis en Regio's ME/CVS

Stel hier je vragen omtrent ME (cvs) en help elkaar verder.

Moderator: Moderators

Daniel
Actief lid

Bericht door Daniel »

Hoi allen,

Ik heb twee vragen. Ik heb al hier en daar gezocht op het internet, maar ik heb eigenlijk niet zo duidelijke informatie gevonden.

Ik vraag me af of vroeger (laten we zeggen tot 100 jaar terug) er procentueel gezien evenveel mensen waren met symptomen van ME/CVS.

Tweede vraag: komt ME/CVS over de hele wereld evenveel voor of is het geconcentreerd in bepaalde regio's?
MacM
Gevorderd lid

Geschiedenis en Regio

Bericht door MacM »

Vraag 1: ik denk dat deze vraag moeilijk te beantwoorden is, aangezien er geen duidelijke marker is voor ME/CVS. De ziekte had vroeger andere benamingen (van zenuwzwakte tot Neuromyasthenie) en ook toentertijd zullen alle vage klachten gewoon op een hoop zijn gegooid, waardoor er een heterogene patiëntengroep ontstaat.

Van de site van de Stichting:
ME/CVS is geen nieuwe ziekte. In 1750 schrijft Sir Richard Manningham al over een ziekte, met de symptomen van het Chronische Vermoeidheidssyndroom. Hij noemt deze ziekte "Little fever" Later worden dezelfde symptomen steeds met een andere naam beschreven, zoals bijvoorbeeld: Neuro Endocrine Immune Dysfunction
Van Wikipedia:
De Canadese wetenschapper Byron Hyde[6] geeft als enkele eerdere diagnoses die min of meer hetzelfde ziektebeeld beschrijven Atypical poliomyelitis en Musculaire reumatiek (Sydenham, 1681)[7]. Beschrijvingen van het ziektebeeld gaan, aldus Hyde, terug tot papyrus-fragmenten van 1900 en 1400 v.Chr
.

Vraag 2: weet ik ook niet precies, iig wordt er van Japan tot Australie en Israel tot Amerika onderzoek naar gedaan. Toevallig weet ik dat de Arabische gezondheidsraad (of hoe het daar ook heet) wel voor fibromyalgie haar eigen standaarden heeft en dat het bijvoorbeeld ook bij Bedoeïnenvrouwen voorkomt.
Lijda
Gevorderd lid

Bericht door Lijda »

Hoi Daniel

Misschien kun je wat met deze site's!!!
Kan zijn dat het al ergens geplaatst is, geen idee!!

http://www.cfids.org/special/epi.pdf
http://www.name-us.org/DefintionsPages/DefHistoric.htm
http://www.name-us.org/ResearchPages/Re ... _Epidemics

Deze site misschien ook, ik heb me er niet in verdiept!
De site komt in ieder geval van ME Research Uk.
Nieuwsbrief Maart 2008.
http://www.awyatttilby.com/
orchidee
Actief lid

Bericht door orchidee »

Hoi,

Heb gelezen (maar weet niet meeer waar) dat Japan in vergelijking met andere landen met veel ME zit!
Hebben ze jarenlang uitgepakt met hun prestatiedrang en dan pakt het toch slecht uit. Iemand gaf het als verklaring waarom japan zo veel research doet naar ME!
Groetjes,
Dirk
Daniel
Actief lid

Bericht door Daniel »

Ik was vergeten te reageren.
Bedankt voor de info MacM, Lijda en Dirk!
Lijda
Gevorderd lid

Bericht door Lijda »

Graag gedaan Daniel.

Groetjes Lijda
Guido_den_Broeder
Gevorderd lid

Bericht door Guido_den_Broeder »

Daniel schreef:Ik vraag me af of vroeger (laten we zeggen tot 100 jaar terug) er procentueel gezien evenveel mensen waren met symptomen van ME/CVS.
Het aantal ME-patienten is flink gestegen toen de polio-vaccinaties kwamen.
Tweede vraag: komt ME/CVS over de hele wereld evenveel voor of is het geconcentreerd in bepaalde regio's?
ME komt het meest voor in de gematigde klimaatzones. Er is geen verschil tussen rassen: negroide mensen in de VS krijgen evenvaak ME als blanke mensen, terwijl de ziekte in Afrika toch duidelijk minder voorkomt (er is 1 uitbraak in Nigeria bekend).
orchidee
Actief lid

Bericht door orchidee »

ter info :
5. ME-onderzoek in Japan:

Prof. Dr. H. Kuratsune, MD, PhD, Dept. Gezondheidswetenschappen, Kansai Univ. (Welfare Science), Osaka, Japan

Dr. Kuratsune geeft een kort overzicht van de stand van zaken m.b.t. ME en Chronische Vermoeidheid (CV) in Japan. Hij heeft een leidende rol in onderzoek en behandeling rond ME in Japan. Chronische
vermoeidheid vormt een belangrijk maatschappelijk en economisch probleem in Japan. Meer dan 30% van de Jappaners is chronisch vermoeid. In 2006 werd een nationale werkgroep rond Chronische
Vermoeidheid en ME opgericht met als doel nieuwe/praktische diagnostische richtlijnen uit te werken.

Volgens Dr. Kuratsune zijn er drie belangrijke systemen betrokken bij ME: immuunsysteem, centraal zenuwstelsel (CNS) en hormonaal systeem (HPA-as). Op alle niveaus van deze systemen werden
afwijkingen gevonden. De drie systemen staan in interactie met elkaar en de afwijkingen beïnvloeden de drie systemen en het hele lichaam - wat zou kunnen leiden tot CV/ME. Zijn hypothese voor ME is dat
van een neuro-moleculair mechanisme dat leidt tot CV. Infecties (virussen, bacteriën, mycoplasma's, chlamydia etc.) beïnvloeden het afweersysteem negatief (lage NK-activiteit, abnormale cytokine
productie, auto antilichamen) en leiden tot een abnormale RNase L. Deze immuunafwijkingen op hun beurt beïnvloeden het CNS (dat op zijn beurt beïnvloed wordt door de individuele genetische
achtergrond en psycho-sociale stress) en de HPA-as (b.v. daling DHEA-S). De immuunafwijkingen en hormonale afwijkingen leiden tot een duidelijke dysfunctie van de hersenen. Dit uit zich dan in b.v.:
langdurige vermoeidheid, korte termijn geheugenstoornissen, en perifere afwijkingen (bloedcirculatie, ademhaling, spieren, gastro- intestinale traject, temperatuur etc.).

Bron : fonteine.com
Gijs
Actief lid

Bericht door Gijs »

Boeiende vraag. Alleen moet ik de antwoorden met de links naar Engelstalige artikels eens rustig en bij beetjes doornemen want makkelijk is het niet. :wink:
Daniel
Actief lid

Bericht door Daniel »

Wat ik dus vermoed is dat in de landen waar er abnormale leefgewoonten aanwezig zijn,- zoals een maatschappij die o.a. sterk gericht is op het leveren van prestaties en waar weinig tijd of aanleiding is om eens rustig aan te doen-, ME/CFS patienten hoger is dan in landen waar mensen meer tijd besteden om te ontspannen.
Naar mijn mening kunnen sommigen onder ons, in de abnormale maatschappij waarin wij nu leven, niet meer aanvoelen wanneer we moeten uitrusten. Met als gevolg vermoeidheid en een virusinfectie doet de rest.
orchidee
Actief lid

Bericht door orchidee »

Zou goed zijn om ook te weten hoe het in afrika gesteld is?
Afrikanen zijn gekend om hun "rustige"
Groetjes,
Dirk
MacM
Gevorderd lid

Bericht door MacM »

Ik weet het niet, het klinkt als een verromantisering van de 3ewereldlanden.

Er zijn wel meer ziektes die voornamelijk in de westerse wereld voorkomen, zoals MS. Nu zijn daar de oorzaken ook nog niet van bekend, maar om maar aan te nemen dat het allemaal door stress en luxe-problemen wordt veroorzaakt, is nogal kort door de bocht. Er zijn immers zoooveel verschillen tussen deze landen, zoals genetisch, enviromental, voeding om er maar een paar te noemen.

Lange tijd werd ook gedacht dat depressie niet voorkwam in arme landen ("ze hebben niks, maar ze lijken allemaal zo gelukkig"), naar nu blijkt klopt dat absoluut niet. Het komt daar net zoveel voor als in de westerse landen!

En stress? Het gros van de 3e wereld landen leeft in armoede, ze moeten maar zien of ze iedere dag weer al hun kinderen kunnen voeden, en veel van die kinderen overlijden ook nog eens aan allerlei ziektes. Alcoholisme, oorlogen, mishandeling, censuur (alleen al in de familie bv.) etc. etc. Genoeg ellende en genoeg stress. Ze moeten dan misschien niet om 8 uur allemaal braaf op hun werk zijn, maar er zijn wel meer stressoren in de wereld dan werk.
Laatst gewijzigd door MacM op 27 mar 2008, 12:44, 1 keer totaal gewijzigd.
MacM
Gevorderd lid

Bericht door MacM »

orchidee schreef:Zou goed zijn om ook te weten hoe het in afrika gesteld is?
Afrikanen zijn gekend om hun "rustige"
Groetjes,
Dirk
"Afrikanen"? Het is een enorm continent met zoveel verschillende landen en verschillende rassen. Er zijn alleen al enorme verschillen tussen de Arabieren in het noorden en de zwarte bevolking in het zuiden.
Als ik beelden die van Afrika, dan denk ik zelden: goh, wat een rustige mensen daar. Ze moeten gewoon allemaal keihard werken om die avond te kunnen eten.

Persoonlijk zou ik hoogstens de Jamaicanen (weer ander continent) zien als 'laid-back' :wink: .
Gijs
Actief lid

Bericht door Gijs »

Toch vraag ik me af of ME ook niet voorkomt in die landen waar de maatschappij wat "rustiger" is en zelfs in de echte arme landen. De mensen daar hebben doorgaans geen geld voor een arts dus bestaan er ook geen dossiers, grafieken e.d.
Dan zijn er ook bevolkingsgroepen die officieel niet eens bestaan, denk maar aan de krottenwijken van bvb Rio De Janeiro ... de mensen hebben geen papieren in hun eigen land, stel je voor. We weten dus niks maar dan ook niks.

Wij roepen wel eens om onze verregaande bureaucratie maar het heeft één positief punt, dat men een globaler zicht heeft op iets.

In het geval van ME, Fibromyalgie ontbreekt wel dikwijls de wil van de medische wereld, de overheid, enz...om er zicht te krijgen, maar dàt is dan weer een andere kwestie :?
Daniel
Actief lid

Bericht door Daniel »

Ik moet toegeven: gedeeltelijk verromantiseer ik sommige landen buiten Europa en sommige daarvan zijn ontwikkelingslanden. Daarentegen zie ik ME/CVS niet als een luxe verschijnsel, maar meer als een product van een 'zieke' maatschappij (niet in alle aspecten, maar op sommige punten).

Natuurlijk spelen er andere factoren een rol (voeding zeer waarschijnlijk). Het bericht van Guido den Broeder lijkt de genetische factor uit te sluiten (hij heeft geen referentie genoemd).

Ik ben het wel eens met Gijs, dat de administratie in arme landen een chaos is en dat er dien ter gevolge geen statitische gegevens zijn.
Maar ik concludeer puur op mijn eigen bevindingen, en die zeggen (in tegenstelling tot het bericht van MacM) dat mensen uit de 'arme' landen veel minder depressief zijn en ook veel minder last van stress hebben.
Ik geef toe, het is geen wetenschappelijke benadering, maar ik heb met veel mensen gesproken uit verschillende landen en ik kom steeds uit op dezelfde conclusie. Om te voorkomen dat er meer en meer ME/CFS patienten bijkomen, moet de maatschappij veranderen.
Plaats reactie