Dromen en nachtmerries

Hier kan je vragen stellen over symptomen en veelvoorkomende kwalen die bij ME voorkomen.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Renka
Gevorderd lid
Berichten: 669
Lid geworden op: 30 aug 2007, 18:53

Dromen en nachtmerries

Bericht door Renka »

Ik heb net weer een ontzettend vermoeiende nacht achter de rug. Het duurde lang voor ik in slaap viel en tijdens de gehele nacht ben ik megavaak wakker geworden. Steeds na weer een vervelende droom! Dan droom ik dat ik ergens ben en zooo ontzettend moe ben. Of dat ik iets moet doen dat ik echt niet kan of durf. Of ik een winkel sta en ik zo moe ben dat ik bijna flauw ga vallen. Meestal heb ik dit 's ochtends vlak voor het wakker worden, maar nu was het een hele nacht! Ook heb ik dan ontzettende honger en voel ik me heel zwak... moet regelmatig 's nachts mijn bed uit om iets te eten (op suiker is al heel vaak geprikt, maar er komt nooit iets uit).

Op het forum las ik dat iemand (een man volgens mij, maar weet niet meer wie en waar ik het heb gelezen) bang is dat als hij de deur uit gaat, niet meer thuis komt. Al dit soort klachten heb ik altijd onder een angststoornis laten schuiven, maar ik krijg steeds meer het idee dat al mijn angstklachten een gevolg zijn van mijn vermoeidheid. Waar ik namelijk heel veel last van heb is dat ik constant overprikkeld ben. Zou op de meest slechte momenten het liefst onder tafel gaan zitten met een zonnebril en oorkleppen op. Alles voelt als bedreigend, omdat ik het niet kan verwerken. Daarbij val ik af en toe flauw of heb ik het gevoel dat ik bijna flauw ga vallen, omdat ik zooo moe ben. Een noodsignaal van mijn lichaam, zeg maar. Is dit herkenbaar?

Graag jullie ervaringen of ideeen!
Suzanne
Actief lid
Berichten: 255
Lid geworden op: 31 aug 2007, 10:33
Locatie: utrecht

Dromen en Angst

Bericht door Suzanne »

angstdromen over vermoeidheid heb ik niet
maar wel idd het gevoel van flauwvallen in de winkel, of tijdens een wandeling, of andere vermoeiende dingen
ik denk toch dat dat een signaal is dat je over je grens heen gaat, of dat je jezelf zo druk maakt of je het wel red, en dat je lichaam daar op reageerd

heel veel sterkte
Gebruikersavatar
reintje
Actief lid
Berichten: 134
Lid geworden op: 14 jun 2007, 16:04

Bericht door reintje »

wat een ellende, en je hebt je slaap juist zo nodig.
Van die angsten weet ik niets maar als je zegt dat je zo'n behoefte hebt aan suikers, misschien moet je eens op candida laten onderzoeken. Dat is een schimmel die leeft van suikers en koollhydraten en de symptomen zoals vermoeidheid lijken erg op die van cvs.
Dat overgevoelige herken ik wel. Dat is wel weer typisch bij cvs. overgevoelig voor licht, geluid, geur, pijn.
Ook het flauwvallen is voor mij heel herkenbaar. Bij mij was dat echt een signaal dat ik over mijn grens ging. Rust dus! en niet negeren want flauwvallen op verkeerde momenten kan erg gevaarlijk zijn. Ik ben in het begin toen ik nog niet wist wat er was op de fiets midden op de weg flauwgevalllen. gelukkig in een stille straat, maar anders.....
Zo te lezen ben je echt toe aan een poosje volledige rust. Kun je ergens heen waar je heerlijk vertroeteld kunt worden en even niets zelf hoeft te doen?
Als je dit negeert wordt je alleen maar moeier en is herstel erg veel langzamer.
Sterkte meid.
Reintje
Gebruikersavatar
sterre
Gevorderd lid
Berichten: 1859
Lid geworden op: 11 dec 2006, 19:52

Bericht door sterre »

Hoi Karen,

Ja ik herken dit zeker. Jammer genoeg want ik vind dit de allerergste klacht om de controle over mijn lichaam te verliezen. Hoe vermoeider ik ben hoe vatbaarder ik ben voor angst en paniek. Dat dromen over flauwvallen heb ik wel gehad maar heb ik nu niet meer. Ik denk dat ik dat had omdat ik daar ook heel bang voor ben. Misschien jij ook? Het kan dan zijn dat je dat s'nachts aan het verwerken bent omdat je dit toch met je meedraagt. Ik worstel hier ook allang mee en ben bang dat dit een zwak punt blijft bij mij. Ik wens je heel veel sterkte toe.

Groetjes Patricia

Oja en dat overprikkeld wezen herkent denk ik bijna iedere cvs patient. Dat is iets wat er helaas bij hoort.
Gast

Bericht door Gast »

hoi karen,

het is zo vervelend als je niet in slaap kunt komen, slaapstoornissen komt van de cvs.
ik heb sinds een poosje amitriptyline, 2x 10 mg.
je kent het misschien wel, een middel tegen depressie, maar heeft als bijwerking dat het ook helpt tegen slaapstoornissen en zenuwpijn, het wordt dan wel in hele lage doseringen gegeven.
mij helpt het ook goed, de eerste keer leek het alsof een luikje in mijn hoofd dicht ging, totaal geen gedachten meer, waardoor ik heel rustig in slaap viel. toen viel me pas op hoe druk het nog in mijn hoofd is als ik naar bed ga.
ik heb ook last van restless legs en de laatste tijd gewrichsklachten, en dan kom ik moeilijker in slaap.
misschien naar de huisarts gaan?,
ik had al 1,5 jr niet goed geslapen om bijv 22.30 naar bed en viel dan pas om 02.00 in slaap.
en dat wreekt zich natuurlijk, net als jij nu hebt, je bent dan helemaal geen mens meer, de volgende dag, dus zit je gevangen in een vicieuze cirkel
groetjes van marion
Gebruikersavatar
Renka
Gevorderd lid
Berichten: 669
Lid geworden op: 30 aug 2007, 18:53

Bericht door Renka »

@ all: Ontzettend bedankt voor deze reacties!! Ik vind het heel fijn dat jullie dit herkennen. Nou ja, voor jullie natuurlijk niet. Nu weet ik dat dit er dus ook bij hoort.
Dat flauwvallen is altijd al een zwak punt van mij geweest. Op mijn 4e dachten ze dat ik vallende ziekte had of epilepsie, maar dat bleek niet zo te zijn. Wel viel ik toen altijd al flauw bij ziekte, pijn, kou, de EHBO lessen op school en soms ook op andere momenten. Zal er dus mee moeten leren leven.

@ Reintje: Ik bedoelde niet een behoefte aan suikers, maar echt aan voeding. Ik heb met momenten een onstilbare honger. Verder eet ik geen geraffineerde suikers of andere zoete dingen, drink geen alcohol, koffie etc. etc. Sindsdien is de behoefte aan suikers wel verdwenen en nu vind ik bijna alles zoet waar ook maar iets van fructose ofzo in zit.
Ik kan niet ergens heen waar ik niets hoef te doen en vertroeteld word. Klinkt misschien dramatisch, maar zo voelt het niet hoor! Daarbij had ik gisteren een goede dag, dus er is niet echt een pijl op te trekken. En ik vind het juist heerlijk om in mijn eigen huisje te kunnen doen en laten wat ik wil, op het moment dat ik het wil en met al mijn eigen spulletjes, eigen tuin enzovoorts. Brengt meer rust dan met mensen om mee heen. Deze zomer is mijn vriend wel in totaal 3 weken geweest en die heeft me wel heerlijk verzorgd en vertroeteld!

@ Marion: ik zal het onthouden, dus misschien probeer ik het wel een keer. Op de valreep: Nogmaals superveel succes en sterkte voor je midweekje 'uit'!!

@ Patricia: ik vind dat idd ook het meest vervelende. Ik ben ook een echte controlefreak en als je dan de controle over je lichaam moet loslaten is dat vreselijk. Dat zal dan ons leerpunt zijn :roll:
Gebruikersavatar
sterre
Gevorderd lid
Berichten: 1859
Lid geworden op: 11 dec 2006, 19:52

Bericht door sterre »

:)
Laatst gewijzigd door sterre op 02 sep 2007, 17:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
sterre
Gevorderd lid
Berichten: 1859
Lid geworden op: 11 dec 2006, 19:52

Bericht door sterre »

Ik gebruik ook reguliere medicijnen. Maar gebruik ook magnesium 400. Misschien ook een tip voor jou? Het schijnt het lichaam wat te ontspannen. Ik heb er in ieder geval wel baat bij.

Heb al vele therapieen gevolgd ook voor de angst maar ben bang dat dat altijd wel blijft. Door de jaren heen leer je er misschien mee omgaan. Maar om nou te zeggen dat een speciale therapie geholpen heeft nee niet echt.

Groetjes Patricia

Sorry maak er een beetje een potje van maar weet niet hoe ik het vorige bericht hier uit kan halen.
Gebruikersavatar
Renka
Gevorderd lid
Berichten: 669
Lid geworden op: 30 aug 2007, 18:53

Bericht door Renka »

Hoi Patries,

Ontzettend bedankt voor de tip! \:D/ Heb ik veel aan!! Ik gebruik momenteel celzouten Magnesium Phosphoricum, maar daar zal ik dan eens wat meer van gebruiken. Heb meteen even de omschrijving opgezocht nadat ik jouw stukje had gelezen en er stond onderstaande. Nu snap ik ook waarom die bij mij altijd zo goed uittest :D. Ik wist wel dat het de verbinding tussen de hersencellen beter maakt om het zo even simpel te zetten.

X Karen

Magnesium phosphoricum
Eigenschappen: dit mineraal is mede verantwoordelijk voor de opbouw van de beenderen. Magnesium phosphoricum stuurt het vegetatieve zenuwstelsel en heeft zodoende een invloed op het hart, de zenuwen, de bloedsomloop, de klieren, de spijsverteringsorganen en op de stofwisseling. Alle activiteiten van het organisme die los van de eigen wil gestuurd worden, dus ook de onwillekeurige activiteiten van het organisme, worden met magnesium phosphoricum gestuurd. Indirect beïnvloedt het ook de chemische basisprocessen van het lichaam. Voor alle plots optredende, stekende, borende en krampachtige pijnen is magnesium phosphoricum hét probate middel.
Karakter: je niet gewaardeerd voelen, vaak met de neiging tot blozen. Druk en stress vanuit de maatschappij, machteloosheid, gedesoriënteerd en je niet kunnen ontspannen. De gedachten kunnen niet worden losgelaten en blijven vaak maar draaien als een gebroken plaat, zonder dat er specifieke zorgen zijn. Bij een gebrek aan eigen identiteit. Alle stress situaties.
Toepassing: neutraliseert de effecten van opwinding, spanning, stress, elektrosmog, enz. Bij sterke elektromagnetische belasting (elektrosmog) verbruikt men zeer veel van dit mineraal in het lichaam. Bij een slecht humeur, ochtendhumeur, plankenkoorts. Vooral de zin in chocolade is een aanwijzing voor het tekort aan dit mineraal. Het middel zonder weerga voor onwillekeurige verkrampingen (buikpijnen, kolieken, menstruatiekrampen, migraine in het beginstadium), plotselinge pijnscheuten, knobbelig gevoel in de hals. In geval van slaapstoornissen is het een goed inslaap- en wekmiddel. (ze zorgt dat het licht uit gaat en dat het weer aan gaat), opgezwollen gevoel. (Bij problemen met doorslapen de Calcium phosphoricum gebruiken.) Bij jeuk.
Opmerking: Magnesium phosphoricum werkt bijzonder goed als "warme 7" bij begin van migraine, menstruatiepijn en spanning.
Gebruikersavatar
sterre
Gevorderd lid
Berichten: 1859
Lid geworden op: 11 dec 2006, 19:52

Bericht door sterre »

Ik zelf gebruik magnesium 400 van het merk orthica dit op advies van de huisarts. Wel prijzig maar hij heeft mij dit merk vast niet voor niets voorgeschreven. Er zit namelijk best wel verschil in voedingssupplementen. Gebruik ook altijd vitamine C1000 voor de weerstand en een multi vitamine.
Gebruikersavatar
Renka
Gevorderd lid
Berichten: 669
Lid geworden op: 30 aug 2007, 18:53

Bericht door Renka »

Hoi Patries,

Ik stuur je even een PB'tje.

Karen
Gebruikersavatar
sterre
Gevorderd lid
Berichten: 1859
Lid geworden op: 11 dec 2006, 19:52

Bericht door sterre »

Heb hem gekregen hoor. Ik heb je een emailtje gestuurd.

Groetjes Patricia
Lijda
Gevorderd lid
Berichten: 1004
Lid geworden op: 11 mar 2007, 16:11

Bericht door Lijda »

Hoi Karen

Ik wil ook ff reageren op jou verhaal, het is voor mij totaal niet herkenbaar.
Om in slaap te komen wil nog wel eens lastig zijn, maar als ik slaap, vogens mij kunnen ze naast mijn bed een feestje bouwen, ik zal er dwars doorheen slapen. Wat ik dan wel jammer zou vinden, want ze mogen me wel wakker maken voor een feestje. :wink:
Ik ben dan ook van 22 uur slaap per nacht/dag naar 9 a 12 uur per nacht gegaan. En als ik overdag het 1 en ander doe, dan ben ik meestal snel vertrokken als ik in bed lig.
En ik heb juist gedroomd dat ik weer vol op aan het werk was, zo zie je maar weer hoe het kan verschillen van persoon tot persoon.

En flauwfallen past niet in mijn woordenboek, is me nog nooit overkomen.
En dingen bedreigend zien ook ongekend.

Hier ff mijn ervaring

Groetjes Lijda
Gebruikersavatar
truus73
Gevorderd lid
Berichten: 1395
Lid geworden op: 15 aug 2007, 23:05

Bericht door truus73 »

hallo Karen,
is magnesium phosphoricum niet een holeopatisch middel?
Of ook "gewoon" te krijgen bij de drogist en welk merk dan?
Ik herken in jouw omschrijving een heleboel, dus wil ik het graag proberen.
Ik slik al 2 jaar iedere dag een multivitamine voor 50+ en sinds kort ook 2 kauwtabletten vitamine C50 omdat ik steeds een kapotte mondhoek heb (volgens de huisarts moet ik een ander gebit, maar deze heb ik pas sinds april) en nu met die vit.C is het over.
Dat gevoel dat ik van mijn stokje zal gaan als ik wat langer moet staan ken ik, is heel vervelend. En ik durf ook niet ver meer te lopen omdat ik al een paar keer niet meer wist hoe ik thuis zou komen.
Gebruikersavatar
Renka
Gevorderd lid
Berichten: 669
Lid geworden op: 30 aug 2007, 18:53

Bericht door Renka »

Hoi Truus,

Wat betekent holeopatisch :oops: ? Klinkt wel alsof het klopt.

Eerst even een opmerking. Ik weet natuurlijk niet of het heel goed helpt. Ik ben ook nog niet 'beter'. Ik probeer ook maar wat. Het is alleen dat het heel logisch klinkt en ik er wel een goed gevoel bij hebt. Daarbij denk ik dat het bij CVS zo is dat er heel veel dingen niet optimaal zijn, zoals bij mij mijn evenwicht, hormonen, immuunsysteem, bijnieren etc. Daarom zal 1 soort vitamine of 1 potje celzouten geen genezing opleveren ofzo. Verwacht dus geen wonderen! Dit even mijn mening. Ik wil je namelijk geen valse hoop geven. Zodra ik echt heel veel beter bent voor langere tijd, dan meld ik het bij de behandelingen. Tot die tijd test ik uit. Nu je vragen ;):

Het is niet bij de drogist te kopen, volgens mij. Ik bestel het altijd bij mijn therapeut, maar heb even gezocht voor je en het is ook op internet te bestellen. Alleen zit je dan wel met verzendkosten, denk ik. En volgens mij is het ook duurder. Je moet iig zoeken op Celzouten van Adler Pharma. Op deze site zijn ze bijv. te bestellen, maar vast ook wel op andere: http://www.bloesem-remedies.com/. En dan links kijken bij 'schussler celzouten'.

Nog wat info-sites:
http://www.celzouten.nl/index.htm
http://www.celzouttherapie.nl/gezichtskenmerken.htm
Op deze laatste kun je opzoeken waar de kapotte mondhoeken op wijzen.

Mijn therapeut test altijd uit welke ik nodig heb. Daarnaast gebruik ik ook Vitamine C1000 en nog wat andere dingen.

Groetjes!
Plaats reactie