muffin schreef:Dag iedereen,
Ik moet toegeven dat ik me een beetje verloren voel...
Geen idee of ik hier thuishoor, maar ik weet niet goed waar ik terechtkan met mijn vermoeidheid.
Mijn huisarts doet mijn klacht (altijd moe) al jaren af met uitspraken als:
-dat komt door je moeilijke jeugd, daarmee omgaan kost veel energie
Het kan geen kwaad hier eens over na te denken. In de moeilijke jeugdjaren heb je namelijk vooral gestreden en/of weggedoken en/of geweeklaagd. Dan zit je niet goed in je vel, niet goed in je lichaam. Je kent misschien de lichaamssignalen niet en reageert er niet goed op.
Daarom nu balans opmaken: wat is precies de invloed van je jeugd op je lichaamsfuncties (hyerventileren, verkrampen, verzuren van spieren, te veel adrenaline en dus te weinig cortisol?
Uiteraard maakt je huisarts het zich wel erg gemakkelijk hiermee. Hij had je het vorenstaande moeten vertellen en doorverwijzen naar instanties die je hiermee kunnen helpen of je op yoga, tai chi, massages, etc. attenderen.
-je moet minder slapen, bouw het af, dan word je vanzelf minder moe
Niet minder maar anders. Wekker zetten. Rusten is niet per se slapen. Met telkens gaan slapen, creëer je het risico in een slaapconditie te blijven hangen. Hij heeft hier dus deels gelijk, maar zegt het vreselijk slonzig. Ook beetje klok-klepel.
Ook vrienden nemen mijn wanhoop niet echt serieus, waarschijnlijk omdat ik al jaren verberg hoe erg het is. Ze weten bv niet dat ik na mijn werk eerst twee uur moet slapen voor ik een vriendenbezoek aankan.
Ja, mooi weer spelen en dat wreekt zich dus. Niet meer doen. Gewoon zéggen dat je eerst moet rusten voordat je aan het volgende programma-onderdeel kan beginnen.
Overigens wordt het zonder verbergen evenmin serieus genomen. Bijvoorbeeld dat dat dan nu eenmaal je stokpaardje, altijd zeuren en zo. Iedereen is wel eens moe.
Maar het gaat niet meer... ik ben op, verdrietig en boos.
Ik heb nog maar eens een afspraak met mijn huisarts gemaakt (op 29/11), vastberaden om hem te doen inzien hoe serieus het is.
Daarnaast heb ik ook een afspraak gemaakt bij dr De Meirleir (op 13/12), puur op zoek naar iemand die me serieus neemt. Hopelijk doet hij dat...
Misschien heb ik niet eens cvs, ik herken een aantal, maar niet alle symptomen uit de uitgebreide lijst op deze site. Maar ik ben 39, het kan toch niet dat ik moet leven van dut naar dut?
Natuurlijk kan dat. Er zijn mensen die het veel erger getroffen heeft. Dat kan gewoon, ook als dat ons helemaal niet past. We moeten elkaar dus helpen met ideeën aanreiken waaruit we voor onszelf als individu geschikte fragmenten halen.
Recht uit het werk slapen - is dat met of zonder eerst nog gegeten te hebben? Zónder eten na het werk 2 uren slapen is nieuwe problemen creëren en zou de slaapmarathons kunnen verklaren.
Als je na die 2 uren wakker wordt, ben je dan wakker? Doe je dan wat om het bloed weer te laten stromen? Ofwel: beetje morgengymmen na elk slapen? Ja, klinkt erg, maar is het proberen waard. Bijwoordbeeld dit eenvoudige programma'tje, waarbij je altijd langzaam en volledig adem haalt:
a) rustig staan tegen een muur/deur met achterhoofd, schouders, kont en hielen tegen die muur/deur. Paar trage ademhalingscycli volhouden.
b) rustig los staan en dan lopen op de plaats. Dus ene knie optillen en andere hiel wegdrukken, daarbij komt de ene voet los van de grond. Armen óf slap laten bungelen óf kruslings meezwaaien (kruislings = linker voet voor dan rechter hand voor). Langzaam en ritmisch 1 of meer minuutjes doen.
c) rechtop staan, borst geheven, nek lang gerekt en dan met je armen zachtjes en beheerst zwaaien/draaien. Beheerst, dus niet zwiepen, al kan gezwiep wel nodig zijn als je helemaal niets gewend bent.
Dat armen zwaaien doe ik vaak als ik aan de pc zit, evt met een licht gewichtje in elke hand (daarbij geldt voor mij 300 gram als "zwaar"). De gewichtjes die voor conditietraining te koop zijn, beginnen vanaf 500 gr, maar dat was in de winkel al te zwaar. Heb op aanraden van een fysiotherapeut zelf twee gemaakt. Hij zei: plastic zakje met zand. Dat lijkt me glibberig gedoe. Heb ze later gemaakt van 2 goed in de hand liggende pillenpotjes. Zand erin (echt zand, als in zandbak), deksels erop geschroefd en met duct tape extra vastgezet.
En dan moe maar tevreden op naar het volgende programma-onderdeel.