NightOwl is joining the DML clan

Hier bespreken we biomedische behandelingen en medicijnen voor ME (cvs).

Moderator: Moderators

felixloena
Oud-medewerker
Contacteer:

Bericht door felixloena »

Ontbijt: 2 gistvrije boterhammen (ik mag wel gluten, geen gist) met kipfilet, rookvlees, kalkoen, soms jam. Water, thee

Lunch: 1 gistvrije boterham zie ontbijt

Avondeten: aardappels/rijst, verse groente (veel kan ik wel verdragen), kip, vis, of rundvlees.

Tussendoor 's middags: fruit (nectarine, stuk meloen)
's |Avonds zoute chips, tortillachips

Ik zondig af en toe met een kant en klaar soepje, of 1 koekje. Maar dat max 2 x per week.

Ik mag 1 x per week een eitje, dat eet ik meestal op zaterdag bij het brood.
En ik eet 1 x per week friet met een reifkoek en een beetje ketchup.

Mijn intoleranties zijn trouwens: gist, eieren, caseïne
Leven is het meervoud van lef - Loesje
Burial
Gevorderd lid

Bericht door Burial »

dat zou ik dus nooit allemaal zelf kunnen maken en voorbereiden
ik ben niet pessimistisch, ik ben realistisch

"Drop The Lyme"
diederik
Gevorderd lid

Bericht door diederik »

Mijn etensschema ziet er ongeveer zo uit:

Ontbijt: pap van rijstvlokken of quinoavlokken; beetje water bij, in de magnetron, beetje rijstsiroop (zoet) erdoor en ff laten afkoelen. Voor de verandering af en toe kastanjevlokken, evt. aangelengd met een van de eerstgenoemden.
Mss halfje fruit in als dat mag van uw intoleranties.

Middag: meestal de overschot van de vorige avond, dan moet je dat niet invriezen.

Avond: koken altijd een extra stevige portie extra om in een potje te doen voor de volgende middag.
Bestaat +- altijd uit een 'basis' en groentjes.
Als basis wissel ik zoveel mogelijk af tussen
-aardappelen (gekookt, gebakken, puree)
-(witte) rijst
-quinoa
-linzen (vast of als soep)
-(stevige) salade
-occasioneel kikkererwten of mais maar niet elke week
-boekweit, hetzij als pannekoek, gewoon gekookte korrels, als pasta enz.

En dan daarop een hoop groentjes, gestoofd, gebakken, gegrilld, gekookt, rauw evt. geraspt, eigenlijk eender hoe.

Het snelste klaargemaakt (vind ik) zijn meestal de pasta's, deze bestaan vooral op basis van boekweit, mais, rijst, of eventueel mengelingen van deze. Te vinden in de meeste natuurvoedingswinkels denk ik?

De snelste spaghetti's die ik hier heb, duren maar 3-5 minuten om te koken. Da's dan nog rapper dan 'echte' spaghetti ;)

Occasioneel maken we een 'tomatenvrij tomatensausje', met gewone groentjes maar dan in een puree op basis van geraspte worteltjes & dan mixen (niet gekookt maar licht gestoofd, anders wordt het te zoet)
Zeker nu ik heel af en toe eens wat knoflook of een blaadje basilicum kan gebruiken, geeft dat je toch eens het gevoel van 'normaal' te eten, en als je al 9 maanden geen spaghettisaus hebt gegeten valt het je helemaal niet op dat het anders smaakt ;)
(meestal lengen we aan met 1-2 verse tomaatjes, omdat ik daar in kleine hoeveelheden ondertussen wel tegenkan)

Deze nep-tomatensaus is vooral handig als je nep-pizza bakt, er bestaan glutenvrije pizzadeeg-mixen, daar dan een goeie laag wortel/tomatensaus op, wat schijfjes champignon, een blaadje basilicum eventueel, wat zwarte olijfjes (liefst uit blik waar ze bv. alleen in zout en water zitten, geen bewaarmiddelen) of wat andere versiersels zoals reepjes paprika
En dan in de mate van het mogelijke, een soort namaakkaas erop.

Klinkt allemaal heel bizar misschien, maar na een paar maanden op dieet is dat echt een gigantisch feestmaal ;)
Ik weet weinig.
felixloena
Oud-medewerker
Contacteer:

Ik ook niet, maar mijn man kookt gelukkig.
diederik
Gevorderd lid

Bericht door diederik »

diederik schreef:-quinoa
Vandaag voor de variatie eens een portie amaranth tussen de quinoa meegekookt. NB amaranth moet +- 30 min koken en quinoa 15 min, dus eerst de amaranth erin en dan 15 min later pas de quinoa.

Maakt het geheel iets papperiger, maar heeft ook wel een lekkere beet en zowel quinoa als amaranth zijn heel voedzaam...
Ik weet weinig.
Burial
Gevorderd lid

Bericht door Burial »

felixloena schreef:
Ik ook niet, maar mijn man kookt gelukkig.
dat is wel fijn natuurlijk dat jij wel iemand hebt die dat voor je kan doen
maar ik woon alleen en heb daar niemand voor, dus heb ik een groot probleem op die manier...
diederik
Gevorderd lid

Bericht door diederik »

@dfnhr:
de enige (kleine) tip die ik daarvoor kan meegeven (zal niet het hele probleem oplossen da's waar) is toch in grote hoeveelheden koken en invriezen.

Wslk is die tip hier al gepasseerd maar toch nog ff op hameren :P

Een gerecht 3x zo veel koken, duurt mss 1,5x zo lang, dus je bespaart de helft van de tijd in totaal...
Want bv. of je nu een pot rijst van 300g kookt of een pot van 1 kilo, hij moet toch evenlang koken voor hij gaar is. Dus alleen de groentjes in 3voud maken zal dan extra tijd kosten.

Dan van die 3 porties eet je dr een op, de tweede eet je de volgende dag zodat je dan nog maar 1x moet koken, en de 3de en eventueel 4de vries je in voor wanneer je eens niet kunt koken.

Woon je trouwens ver van je ouders? Is er een mogelijkheid dat bv je moeder 1x per week je ff een paar porties van het een of ander langs komt brengen?
Ik weet weinig.
Burial
Gevorderd lid

Bericht door Burial »

ik had begrepen dat verwarmen in de magnetron niet wenselijk is?
mijn ouders wonen relatief dichtbij, maar mijn moeder kan al geen auto rijden
en mijn moeder is zelf ook ziek, dus dat maakt t allemaal erg lastig
natuurlijk helpen ze zoveel ze kunnen, maar ze kunnen niet de hulp bieden die ik eigenlijk nodig heb...
ik ben niet pessimistisch, ik ben realistisch

"Drop The Lyme"
nightowl
Beginner

Bericht door nightowl »

Hele korte update, ben gesloopt! Gisteren gastro en biopsie gehad. Ging heel goed, mede dankzij roesje. Gewoon slapen en als je wakker is alle ellende voorbij! Moest om 8.30 uur in het ziekenhuis zijn. Inschrijven, naar afdeling, vragenlijst, bloeddruk etc. en wachten... en wachten... en wachten. Uiteindelijk de afdeling afgerold en richting de plek waar het allemaal gebeurd. Daar weer buiten de deur liggen wachten... en wachten, uiteindelijk mocht ik naar binnen. Eenmaal binnen gaat het snel. Infuus, paardenbit in, smurrie via infuus ingespoten en slapen maar!

Volgens hun rolde ik na 5 minuten de uitslaapkamer in om mijn roes uit te slapen. Deze was ik vrij snel kwijt en dus weer wachten... en wachten... en wachten... en wachten. We zijn 's ochtends om 5.30 uur vertrokken (reis duurt ong. 2 uur, tel daar eventuele vertragingen bij op. Dus hebben we een reistijd van 3 uur aangehouden). 's Middags waren we om 15.30 uur thuis!! :shock:

We zijn dus 10 uur bezig geweest voor 5 minuten behandeling. *zucht*
Alles voor het goede doel zullen we maar zeggen! :cry:

Nou de stapel dvd's staan al klaar, ik ga weer bankhangen!
felixloena
Oud-medewerker
Contacteer:

Ideaal, he, dat slapen, zodat je niks merkt. Maar wel heel vermoeiend deze trip.
Heb je al gehoord of er op het zicht iets afwijkends is gevonden?

hopelijk kun je lekker uitrusten en ben je er gauw weer overheen.
nabo
Gevorderd lid

Bericht door nabo »

Jeetje wat heeft dat lang geduurd.

maar waarom ben je na de gastro niet snel weggegaan???
je hoeft daar dan niet nog een paar uur te wachtn hoor. als je weg wilt kun je meteen gaan.

en wat is de uitslag?? of heb je deze niet meteen gekregen? ik kreeg hem wel meteen.
nightowl
Beginner

Bericht door nightowl »

@ nabo: ik moest wachten totdat ik weer de zaal opgereden werd, daar werd nog een keer mijn bloeddruk genomen. En toen inderdaad, snel aankleden en wegwezen!

Er was niet veel te zien, afwachten op de uitslag van de biopten dus!
nabo
Gevorderd lid

Bericht door nabo »

Aahh oke. ik dacht al moest je nog zo lang blijven liggen.
vreemd is dat he dan word je wakker en is alles al gebeurd. ik dacht echt waar ben ik nou???

hopelijk krijg je snel uitsag van biopties
nightowl
Beginner

Bericht door nightowl »

Ik heb een donkerbruin vermoeden dat ik engels zat te praten toen ik wakker werd. Ik weet nog dat ik mezelf engels hoorde praten en dacht: "Waarom zit ik alles in het engels te vragen?". Waarschijnlijk zaten mijn hersenen zo vast aan het "in het buitenland" idee dat ik dacht dat ik engels moest praten. Was erg wazig!

Maar wat een verademing die roes. Mijn vader heeft een aantal maanden geleden ook een gastro hier in Nederland gehad en hier wordt dus totaal niet gevraagd of je volledig weggemaakt wilt worden. Die arme man heeft die ellende dus bewust mee gemaakt. Aangezien hij beroepsmilitair was klaagt hij niet snel, maar nu liet hij ons toch wel weten dat het hij heb absoluut geen pretje vond. Understatement of the Year "geen pretje"!!

Lang leve de Belgen!! Dat ze nog maar lang onze buren mogen zijn! Hiep hiep HOERA!!! \:D/

Als DML mij de keuze zou geven tussen 3 x in de week B12 spuiten of 3 x in de week gastro dan kies ik volmondig, met heel mijn hart voor de gastro (met roesje)! :P Ik heb nog gevraagd of ik wat van dat spul mee naar huis mocht nemen i.v.m. mijn slaapproblemen. Was helaas niet mogelijk, flauw he!!
chika
Gevorderd lid

Bericht door chika »

Hallo nightowl...

Ik heb gisteren ook de gastro ondergaan. In het Jan Portaelziekenhuis.
Misschien lagen we wel op dezelfde kamer van 4?
Ik ben een mager, bruin- en kortharig meisje van 28...
Ik deelde de kamer met een Nederlandse man en vrouw en een oudere Spaans/Franse dame.

Ik wil het niet zo snel nog eens ondergaan hoor...
Ik heb er enorm last van nu van het onderzoek. Ongelofelijke hevige maagpijn, alsof er bijna constant iemand heel hard zijn nagels in duwt. Bij de huisarts net pillen en zakjes gekregen. Maag was al lichtjes ontstoken, stond in de brief, en nu is die ontsteking blijkbaar getriggerd door het rommelen met die buis.

Was jij die toevallig die man die het grapje maakte over het snurken bij de anesthesist?
Alvast grtz en veel beterschap!
Health is not valued till sickness comes.
-Thomas Fuller-
Plaats reactie