Zwelling lymfeklieren

Hier kan je vragen stellen over symptomen en veelvoorkomende kwalen die bij ME voorkomen.

Moderator: Moderators

sunshine1982
Donateur
Donateur

Bericht door sunshine1982 »

Je kan wel overwegen om hier nog even mee te wachten en eerst eens kijken wat het internist bezoek oplevert.
Je hebt gelijk en me aan het denken gezet... Mijn darmen zijn nog nooit onderzocht, dus misschien moet ik eerst dit gaan doen en dan de Lyme testen!
Mn huisarts is opzich best behulpzaam en begripvol, heb even geleden ook mijn B12 en Foliumzuur laten prikken. Zij zag er het nut niet van maar ze zei; Als jij dat graag wil, doen doen we dat! Op een positieve manier, vond ik erg fijn.
Ik laat zeker weten hoe het ging morgen!

liefs
Een vriend is iemand die naar je toe komt als anderen weggaan.
Gast

Bericht door Gast »

Hey Sunshine,

Hoe ging het? En heb je nog zo'n last van je buik?

Groeten, Juul
sunshine1982
Donateur
Donateur

@Juul,
Gebruik nu sachets met plantenvezels die ik elke dag moet nemen. Moet zeggen dat het fijn voelt ;-) Het is nog steeds niet helemaal ok. Maar heb ook geen beweging gehad de afgelopen week ivm ziek zijn. Pas vandaag heb ik weer het idee dat mijn oogleden uit zichzelf open kunnen blijven :-)
Mijn lymfeklieren werden zo dik vorige wk woe.avond! Ze zaten tegen mijn kaakbot aangedrukt en het voelde alsof de klier uitpuilde. Erg pijnlijk.
Blij dat het met jou buik weer wat beter gaat. Heb je nu ook iets naast de ab om je goede bacterien te beschermen??
Gast

Bericht door Gast »

Wat vervelend voor je...

Ja ik neem probiotica erbij (primal defence).
Is dat psyllium wat je gebruikt? Die word vaak gegeven namelijk.
sunshine1982
Donateur
Donateur

Is dat psyllium wat je gebruikt? Die word vaak gegeven namelijk.
Klopt, dat is het. Het is niet erg veel verbeterd, maar wel iets en dat is al welkom :-D
Ik neem zelf ook probiotica elke dag, maar geen idee of dat nou echt wat doet. Moet wel veel drinken, anders werken die vezels niet. En ben niet zo'n drinker...echt een dagtaak dus ;-)
louisa
Gevorderd lid

Bericht door louisa »

Dan maar naar het bewuste topic verplaatst :wink: Admin Zuiderzon

Hoi Sunshine,
sunshine1982 schreef:Nu heeft de neurloog mijn bloed gecontroleerd op bepaalde stoffen in de spieren en ook daar is natuurlijk niks gevonden. Mijn MRI gaf ook geen bijzonderheden (MS is uitgesloten)
Nog ff een vraagje, mag wel Juul, toch?
Om de diagnose te stellen wordt vooral gebruik gemaakt van vier technieken:

* De lumbaalpunctie:
Een lange naald wordt ingebracht in de ruimte onder het ruggemerg om een kleine hoeveelheid hersen- en ruggemergvocht af te nemen. Dit vocht wordt onderzocht op afwijkingen.

* De MRI-scan:
Dit is een scanner die gebruik maakt van een sterk magneetveld en radiogolven, die verschillende mogelijkheden biedt om de hersenen te onderzoeken.

* Geëvoceerde potentialen:
De geleiding van impulsen door specifieke zenuwbanen wordt gemeten. Er worden electroden op de huid aangebracht. Na het toedienen van elektrische prikkels, wordt het resultaat gemeten. De vorm en het tijdstip van het antwoord geven belangrijke informatie.

* Bloedonderzoek:
Het bloed wordt uitgebreid onderzocht op tekens van ontstekingen.
Heeft de neuroloog dit (alle 4) allemaal gedaan en gecombineerd om MS met zekerheid te kunnen uitsluiten?

Ik vraag je dit, omdat mij vader MS heeft. Bij de ene neuroloog was er niks aan de hand, maar bij een second opinion bij een andere neuroloog bleek hij (toch) MS te hebben.:roll::oops:

Groetjes, Louisa
Afbeelding
ME of Lyme?: http://www.me-gids.net/module-ME_CVS_do ... d-942.html

-Als je geen ster aan de hemel kunt zijn, wees dan een lampje in je huis-
sunshine1982
Donateur
Donateur

@Louisa,
De neuroloog heeft bloedonderzoek gedaan omdat hij de krachtsvermindering opmerkte. En een MRI aangevraagd. Ik weet dat er op een MRI witte vlekjes te zien kunnen zijn, die vaak duidden op MS. Aangezien alles er 'normaal' uit zag, zei hij dat hij niet meer aan MS dacht. Tsja, vind het moeilijk, gezien de symptomen van MS, net als de symptomen van Lyme, toch ook wel deels overeenkomen. Op neurologisch vlak. Als ik de symptomen lees, herken ik wel veel. Maar ja, de symptomen van Lyme herken ik ook evenals de criteria van ME/CVS. En ik denk dat er bij MS toch ook andere afwijkende dingen in het bloed te vinden moeten zijn?
Hoe zijn ze uiteindelijk er bij je vader achter gekomen? Wat erg zeg...
Gast

Bericht door Gast »

Trouwens, eventueel zijn co infecties ook mogelijk. Maar ik weet hier niet zoveel vanaf. En die testen zijn volgens mij ook niet zo goed en bij prohealth moet je ze ook zelf betalen.
Je kan eerst eens die lyme test afwachten.

Bartonella, of kattenkrabziekte, heeft ook wel soortgelijke symptomen als wat jij hebt. Aangezien je kattenliefhebber bent... mzzz ben je toen gekrabt of gebeten??
In onwetendheid over de veroorzaker van de KKZ (=kattenkrabziekte) werd de diagnose lang bepaald op basis van uitsluiting. In zulke gevallen moest aan 3 van de 4 volgende voorwaarden voldaan zijn:

* Contact met een kat met huiduitslag als gevolg van een beet of krab;
* Een positieve huidtest;
* Plaatselijke zwelling van lymfklieren met uitsluiting van andere veroorzaker;
* Karakteristieke histopathologische lymfklierverandering.

Intussen zijn serologische en moleculaire testen ontwikkeld waardoor de huidtest niet meer nodig is.
Burrascano beschrijft zgn. "lineaire rashes" als gevolg van een B.henselae infectie (zie foto's). De overige klinische manifestaties zijn aspecifiek, ook die van regionale lymfadenitis en kennen een brede differentiaaldiagnose. (juul: dus testen...)
Je hebt niet toevallig zulke linear rashes?

veel info hier

Artsen weten hier ook weinig vanaf...
Klinische verschijnselen
Typische klinische verschijnselen van een infectie met B.henselae de KKZ, veroorzaakt op de traditionele manier door een krab of beet van de kat, zijn er nauwelijks.
De incubatietijd is 3 tot 10 dagen maar kan ook 20 dagen zijn. Op de plaats van de krab treedt een rode verkleuring op met een papel van 2-3 mm (verhoogde huiduitslag) met een korstje en daarna een vesikel (blaasjes). Dit kan te verwarren zijn met een EM. Dit wordt gevolgd door griepverschijnselen, koorts, spier en gewrichtspijn, misselijkheid, overgeven en koude rillingen. Een goede indicator zijn opgezwollen pijnlijke lymfklieren rond de oren of op andere plaatsen waar het meestal één klier betreft. Deze lymfklierzwelling treedt meestal ongeveer 1 tot 4 weken na de infectie op. De betroffen lymfklier is meestal pijnlijk en de huid over de klier is meestal warm, rood en verhard. In een enkel geval kunnen de klieren gaan etteren.
Afbeelding
Gezwollen lymfklier KKZ

Afbeelding
Gezwollen lymfklier KKZ

-edit-
Volgens mij kan je HA je hier wel gratis op testen, ik weet niet hoe betrouwbaar die test is maar kan je om vragen (als het toch niets kost!)

-edit2-
Laat je niet gek maken door mij hoor ;) test maar eerst die lyme.
louisa
Gevorderd lid

Bericht door louisa »

Hoi Sunshine,
sunshine1982 schreef:De neuroloog heeft bloedonderzoek gedaan omdat hij de krachtsvermindering opmerkte. En een MRI aangevraagd. Ik weet dat er op een MRI witte vlekjes te zien kunnen zijn, die vaak duidden op MS. Aangezien alles er 'normaal' uit zag, zei hij dat hij niet meer aan MS dacht. Tsja, vind het moeilijk, gezien de symptomen van MS, net als de symptomen van Lyme, toch ook wel deels overeenkomen. Op neurologisch vlak. Als ik de symptomen lees, herken ik wel veel. Maar ja, de symptomen van Lyme herken ik ook evenals de criteria van ME/CVS. En ik denk dat er bij MS toch ook andere afwijkende dingen in het bloed te vinden moeten zijn? Hoe zijn ze uiteindelijk er bij je vader achter gekomen? Wat erg zeg...
Er zijn zo veel overlappende klachten en symptomen, dat maakt het o zo lastig allemaal.

Bij de ene neuroloog was bij mijn vader geen lumbaalpunctie gedaan, alleen een MRI-scan. En bij de andere neuroloog (de second opinion) was daarnaast toch ook een lumbaalpunctie gedaan en daar kwam toen MS uit.......

Snap je mijn vraag?..... Ik wil je niet ongerust maken, meis. Je bent op de goede weg om achter een diagnose te komen: dat vind ik heel dapper en moedig van je!

Ga eerst met de Lyme aan de slag. Je moet immers allerlei ziekten met zekerheid kunnen uitsluiten. Doe het één voor één en stapje voor stapje.

Groetjes, Louisa
Afbeelding

sunshine1982
Donateur
Donateur

@Louisa,
Is ook zo. Moet ook stap voor stap. Ben nu eventjes aan het lezen op internet en lees inderdaad ook duidelijk 1 van mijn klachten: Gezichtsveldverlies. Ik denk dat ik maar ophou met lezen ;-)
Ik begrijp wat je bedoelt. Ik had me voorgenomen om te stoppen na het Lyme onderzoek, als er geen Lyme uit komt. Stoppen met de onderzoeken. Maar blijf het zo vaag vinden dat ik echt weken me absoluut fit kan voelen en dan ineens zo slecht. Voel me echt ziek dan, met alle symptomen van dien. En dat vind ik dan wel weer terug in de MS symptomen... Nah ja, ik hou er eerst mee op. Kan wel gek worden. Eerst Lyme ;-)
louisa
Gevorderd lid

Bericht door louisa »

Hoi Sunshine,
sunshine1982 schreef:Ik begrijp wat je bedoelt. Ik had me voorgenomen om te stoppen na het Lyme onderzoek, als er geen Lyme uit komt. Stoppen met de onderzoeken. Maar blijf het zo vaag vinden dat ik echt weken me absoluut fit kan voelen en dan ineens zo slecht. Voel me echt ziek dan, met alle symptomen van dien. En dat vind ik dan wel weer terug in de MS symptomen... Nah ja, ik hou er eerst mee op. Kan wel gek worden. Eerst Lyme ;-)
Ik vind je heel dapper, meis! Eérst de Lyme, goed? En daarna kijk je eventueel weer verder. Wel doorgaan, hoor, met zoeken. Kijk maar naar Juul Afbeelding: de aanhouder wint......

Houd goede moed!

Groetjes, Louisa
Afbeelding

sunshine1982
Donateur
Donateur

@Juul,
Thanks voor de info. De kk ziekte kwam al vrij snel te sprake bij de huisarts begin dit jaar. Die had toevallig een half jaartje geleden toen ook een jongen met klachten, (lymfeklier) en bleek kk ziekte te zijn. Ben ik op getest, kwam niks uit. Ook zijn meerdere lymfeklieren aangetast en heb ik geen pus erin. Ook geen plek. Wel fijn dat ik daarop getest ben! Lijkt me niet leuk te weten dat mijn kat, die overigens heerlijk op mijn borst ligt nu, mij ziek maakt!
sunshine1982
Donateur
Donateur

Lees nu ook net dat verhoging en griep-verschijnselen niet bij MS horen? Ik hou er nu echt mee op hoor :-D Als je nog wat weet, wil je dan op mn Topic Zwelling Lymfeklieren posten? We 'bevuilen' Juul's draadje hihi!!
Vind het fijn dat jullie zo meedenken. Het is onmogelijk een zoektocht voort te zetten zonder jullie hulp! Ik duik mijn bedje in.

Zoals Juul zei; Laters ;-)
louisa
Gevorderd lid

Bericht door louisa »

sunshine1982 schreef:Als je nog wat weet, wil je dan op mn Topic Zwelling Lymfeklieren posten? We 'bevuilen' Juul's draadje hihi!!
:P :oops: sorry, Juul.

Groetjes en welterusten, Louisa
Afbeelding

Gast

Bericht door Gast »

Geeft niet, welterusten dames :)
Plaats reactie