'Nieuwe' aanpak cvs succesvol: zelfbehandeling en cgt

Hier kan gediscussieerd worden over nieuws, artikelen en onderzoek over ME (cvs)

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
bellatordelux
Gevorderd lid
Berichten: 1633
Lid geworden op: 06 sep 2013, 00:36

Bericht door bellatordelux »

:lol: Had/heb zelf ook al dat soort ideeen;
sluit ook niet uit dat het ooit nog gaat gebeuren :lol:

En dan goed aanpakken...

Maar later is beter! :-$

Groetjes Bella
I have no Truth to tell or reveal,
only Insights to share
Gebruikersavatar
kaki
Actief lid
Berichten: 246
Lid geworden op: 15 jan 2012, 17:42

Bericht door kaki »

Ik heb nog steeds het idee dat ik precies dit verhaal al eerder heb gehoord.
Toen werd ook al gezegd dat als één derde verbetert en het werkt beter dan de 'gewone' CGT.. ze daarmee dus zeggen dat minder dan één derde opknapt met CGT. En dat is toch al heel wat minder dan de 70 procent die ze altijd beweerden.

Ik word er eigenlijk vooral heel verdrietig van. Geloven die mensen in Nijmegen nou echt in de dingen die ze zeggen? Ze moeten toch weten dat de ziekte bij de meesten chronisch is en mensen echt doodziek zijn.
Of zien ze dat echt niet.. zijn ze zo verblind door hun eigen ideeën en theorieën, die ze koste wat het kost bevestigd willen zien, dat ze zien wat ze willen zien?
Ik vind dat ook beangstigend.
Levens worden zo letterlijk en figuurlijk kapot gemaakt.
:cry:
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

...zijn ze zo verblind door hun eigen ideeën en theorieën, die ze koste wat het kost bevestigd willen zien, dat ze zien wat ze willen zien?
Zo gaat het met heel veel behandelingen, zeker in de psychische hoek. En - let wel - zowel regulier als alternatief. Ik denk dat sommigen er heilig in geloven en anderen minder (maar toch hun baantje voortzetten).
Laatst gewijzigd door asje op 21 nov 2013, 20:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Life smells...
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

CVS is bedacht ipv ME, er is dus niet zo zeer een onderscheid, er is een misplaatste naam die zou moeten verdwijnen.
Life smells...
Gebruikersavatar
josje15
Gevorderd lid
Berichten: 2775
Lid geworden op: 06 nov 2012, 14:10

Bericht door josje15 »

jammer, ik wil het wel downloaden, maar dat kan alleen als je als arts kunt inloggen, die verbonden zijn artsen-net of zoiets....

iemand mogelijkheid om dit te downloaden?
'mijn leven neemt haar eigen vlucht'
Gebruikersavatar
kik
Actief lid
Berichten: 210
Lid geworden op: 18 sep 2011, 10:18

Bericht door kik »

Ik heb nog steeds het idee dat ik precies dit verhaal al eerder heb gehoord.

Of zien ze dat echt niet.. zijn ze zo verblind door hun eigen ideeën en theorieën, die ze koste wat het kost bevestigd willen zien, dat ze zien wat ze willen zien?
Ik vind dat ook beangstigend.
Ik heb nog even op ons eigen forum gekeken en ik kwam in ieder geval dit tegen uit 2010: Nijmeegse gedragstherapeuten komen met doe-het-zelf CGT! http://www.me-gids.net/index.php?name=P ... ettherapie

En dit uit 2012, maar toen hielp het bij 2/3 :wink:
http://www.me-gids.net/index.php?name=P ... ettherapie

Is toch ook vreemd dat ze over succesvol spreken bij 1/3 ? De kop zou dan toch ook kunnen zijn dat het tegenvalt? Zeker tegenover die eeuwig genoemde 70 % ?

Ik word er wel moedeloos van, 10 jaar geleden had ik toch niet verwacht nu nog steeds dit soort "nieuws" berichten te moeten lezen :(
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

Ach (zeg ik smalend mijn schouders ophalend) vroeger beweerde Nijmegen dat 2/3 genas van CGT, nu is het omgekeerde het geval.

Zijn we toch een beetje opgeschoten.....Dus nog ff doorzetten en de winst blijkt 0 %.

Die uitkomst en dat onderzoeksverslag van toen stond jaren geleden in The Lancet, en dient dus hoog nodig herroepen te worden in dat zelfde blad. Maar DAT is natuurlijk net iets te veel gevraagd.

Diederik Stapel zoekt werk. Iets voor hem deze fraudeurs te ontmantelen? Hij weet exact hoe het werkt, deed het zelf immers, sjoemelen met data.

Met boeven vang je boeven.
Gebruikersavatar
kaki
Actief lid
Berichten: 246
Lid geworden op: 15 jan 2012, 17:42

Bericht door kaki »

asje schreef:
...zijn ze zo verblind door hun eigen ideeën en theorieën, die ze koste wat het kost bevestigd willen zien, dat ze zien wat ze willen zien?
Zo gaat het met heel veel behandelingen, zeker in de psychische hoek. En - let wel - zowel regulier als alternatief. Ik denk dat sommigen er heilig in geloven en anderen minder (maar toch hun baantje voortzetten).
Mee eens Asje..
Gebruikersavatar
kaki
Actief lid
Berichten: 246
Lid geworden op: 15 jan 2012, 17:42

Bericht door kaki »

Is toch ook vreemd dat ze over succesvol spreken bij 1/3 ? De kop zou dan toch ook kunnen zijn dat het tegenvalt? Zeker tegenover die eeuwig genoemde 70 % ?

Ik word er wel moedeloos van, 10 jaar geleden had ik toch niet verwacht nu nog steeds dit soort "nieuws" berichten te moeten lezen
Ik word er ook moedeloos van...


Ach (zeg ik smalend mijn schouders ophalend) vroeger beweerde Nijmegen dat 2/3 genas van CGT, nu is het omgekeerde het geval.

Zijn we toch een beetje opgeschoten.....Dus nog ff doorzetten en de winst blijkt 0 %.
Haha! :lol: Ja.. je moet het positief blijven zien..
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Die uitkomst en dat onderzoeksverslag van toen stond jaren geleden in The Lancet, en dient dus hoog nodig herroepen te worden in dat zelfde blad. Maar DAT is natuurlijk net iets te veel gevraagd.
DAT is dus wel gebeurd, twee artsen-onderzoekers hebben destijds een artikel geplaatst gekregen waarin ze stelden dat die 70% niet klopte.
Life smells...
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

De naam en het ziektebeeld MS is pas na 100 jaar, letterlijk, helemaal erkend. Wb ME maak ik het nu een kwart eeuw mee ...
Life smells...
annac
Gevorderd lid
Berichten: 4645
Lid geworden op: 04 feb 2006, 00:05

Bericht door annac »

asje schreef:
Die uitkomst en dat onderzoeksverslag van toen stond jaren geleden in The Lancet, en dient dus hoog nodig herroepen te worden in dat zelfde blad. Maar DAT is natuurlijk net iets te veel gevraagd.
DAT is dus wel gebeurd, twee artsen-onderzoekers hebben destijds een artikel geplaatst gekregen waarin ze stelden dat die 70% niet klopte.
Zeker wat gemist.

Weet jij waar dat is te vinden, dan, asje? En wie waren dat, die twee?
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Dat is niet vreemd, er gebeurt natuurlijk heel veel wat niet tot je komt dan wel weer vergeet na jaren.

In De Lancet dus, na de publicatie van Nijmegen. De één was Dr RM Kurk, de ander weet ik niet meer.
Life smells...
Gebruikersavatar
Zuiderzon
Site Admin
Site Admin
Berichten: 2994
Lid geworden op: 13 okt 2005, 10:48
Locatie: Onder de zon
Contacteer:

Bericht door Zuiderzon »

Gezondheid.be heeft dit 'nieuws' - zoals steeds - gretig overgenomen:
http://www.gezondheid.be/index.cfm?fuse ... t_id=15180

De voorzitter van de WUCB heeft er al op gereageerd.
Hoop doet leven!
asje
Donateur
Donateur
Berichten: 8649
Lid geworden op: 17 apr 2011, 00:19

Bericht door asje »

Bondige geestige reactie!
Life smells...
Plaats reactie