Veel intoleranties..wat nu?

Hier bespreken we biomedische behandelingen en medicijnen voor ME (cvs).

Moderator: Moderators

pip
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door pip »

Hai Janine,

Ja, jij hebt helemaaaal een absurde hoeveelheid intoleranties! Ik vind dat ik er al veeeel teveel heb! ;-) Je vroeg naar mijn intoleranties. Uit de Imupro 300 kwamen de volgende:

Amandel, bakkers- en biergist, geitenmelk en –kaas, gerst (glutenhoudend), gluten, haver, hazelnoot, honing, koemelk, lijnzaad, mais, rogge (glutenhoudend), sesamzaad, spelt (glutenhoudend), tarwe (glutenhoudend) , vanille, zonnebloempitten, zure melkproducten gemaakt van koemelk.

Ik dacht eerst dat het nog wel meeviel, omdat ik wel gewoon fruit en groente mag eten. Maar later realiseerde ik me dus pas in hoeveel producten één van de bovenstaande dingen zit, in bijna alles wat wij nu in huis hebben zit wel iets wat ik niet mag! Dus het is toch een enorme aanpassing. Wat van Meerendonk hiervan zegt weet ik nog niet, ik heb volgende week weer een telefonisch consult, hij had me dit rapport alleen alvast toegestuurd.

Die H2S-test heb ik vorig jaar gedaan, gewoon de thuistest dus, en die was toen strong positive. Ik heb daar toen verder niets mee gedaan op dat moment, maar heb het wel aan PvM verteld toen ik daar de eerste keer kwam.

Met de hydrocortison ben ik gestopt. Zie voor meer info het topic Cortisol. Ik ga het misschien wel nog een keer proberen, maar wilde eerst even met PvM overleggen, omdat ik er niet goed op lijk te reageren..

Hoop dat ik zo een beetje al je vragen heb beantwoord! :-) En hoe gaat het nu met jou, met je medicatie en je dieet?
hayes
Actief lid

Bericht door hayes »

Het is in het begin idd schokkend om te zien in hoeveel producten wel iets zit waar je op reageert. Als ik nu terugkijk at ik wel elke dag 5-10 zaken waar ik niet tegen kon. Maar bekijk het positief, al die zaken deden keer op keer een aanslag op je lichaam en gezondheid. Wilt zgg dat er een mogelijke progressie in zit als je al die aanslagen weg gaat laten. 'een mogelijke progressie' is mss niet veel, maar voor mij op dat moment meer als genoeg :).

Ik vond het ook geweldig om eindelijk iets te hbb waar ik zelf controle over had, alle andere behandelingen is met de ogen toe en maar hopen dat het wat oplevert..
With hands held high into a sky so blue,
as the ocean opens up to swallow you.
janine
Gevorderd lid

Bericht door janine »

Amandel, bakkers- en biergist, geitenmelk en –kaas, gerst (glutenhoudend), gluten, haver, hazelnoot, honing, koemelk, lijnzaad, mais, rogge (glutenhoudend), sesamzaad, spelt (glutenhoudend), tarwe (glutenhoudend) , vanille, zonnebloempitten, zure melkproducten gemaakt van koemelk.
Ah, kijk is aan. Het valt echt mee. Het kwartje moet even gaan vallen, en alles moet even bezinken. Aanpassen. Creatief worden. (kost tijd)

De lichtpuntjes:
Zuurdesem gaat voor jou de redding zijn wat betreft brood. Net als mij helaas wel veel granen.
Zuurdesembrood van boekweit blijft over, en je kunt ook rijst, gierst, quinoa (en misschien Teff) enz varieren met brood.
Wordt wel flink internet afspeuren naar een goed recept. Maar dat geldt voor alles, het wiel is al lang uitgevonden op dit gebied.

Anti melk dus. Misschien kun je wel tegen soja, dat zou een wereld voor je openen! ( de voedselbranche is nou eenmaal soja gericht als de grote weldoener, dus daar heb je veel keuze in)

Notenpasta's kun je heerlijk mee gaan varieren, hazelnoot, cashew enzovoort.

Helemaal geen groentes en fruit intoleranties?
Top, lekkere salades, fruit, groentemixen, groenteboullion maken, groentespreads enzovoort.
Heeerlijk.

En alle vlees en vis! Oh... ja dat is ook fijn voor jou: vegetarisch kun je gaan werken met kikkererwten(meel). Lekkere vegetarische balletjes van maken, met producten als groente, kruiden, ui, knoflook. Maar net wat je aan kunt natuurlijk.

Met kokos is ook ontzettend veel te doen. Hartig maar ook zoet als vervanger van melk in alles (koekjes, taart, pap enz)

Ik neem aan dat deze intoleranties wel gradaties hadden kwa ernst? (1, 2,3,4 )
En neem het met een flinke korrel zout. De IgG (imupro o.a.) testen staat nou eenmaal als twijfelachtig bekend.
Jij hebt er gelukkig zoveel dat je ze goed allemaal kunt vermijden, maar het hoeft niet te betekenen dat je dat ook (blijvend) moet gaan doen.

Maarja, net als elk dieet:
Het wordt wel zelf bakken,koken, maken (en duur/duurder).

Ik hoop écht dat je er wat van gaat merken!
pip
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door pip »

@ Hayes; dat is idd wel waar, dat zo'n dieet iets is waar je zelf nog enige controle over hebt..Zo had ik er nog niet tegenaan gekeken, wel verfrissend! :-) En idd hopen dat het wat oplevert op de langere termijn, dan is het de aanpassingen zeker waard!

@ Janine; lief dat je met me meedenkt! Is zuurdesembrood met boekweit weer iets anders dan gist- en glutenvrij brood?? Misschien een domme vraag, maar ik ben echt nog een groentje op dit gebied :-). Ik heb nu een gluten- en gistvrij brood besteld bij de natuurvoedingswinkel, omdat ik dacht dat er in zuurdesembrood altijd gluten zaten.

Ja, creatief worden met zelf maken, dat zal idd wel moeten. Ik vind het wel lastig. Ik kan niet lang achter de computer zitten om recepten e.d. op te zoeken en ook niet lang in de keuken bezig zijn om dingen te maken.. En om nu mijn vriend alles te moeten vragen, dat vind ik ook sneu. Dus het wordt wel een beetje een dagtaak voor mij denk ik in het begin. Vooral omdat ik de eerste tijd ook nog een rotatiedieet moet volgen, waarbij je telkens 5 dagen niets eet wat je de 5 dagen daarvoor hebt gegeten. Doe jij dat ook of heb je dat ook gedaan? Het lijkt mij op dit moment nog erg ingewikkeld om dan voor elke dag voldoende etenswaren/tussendoortjes etc. over te houden..

Tja, dat ik vegetarier ben helpt nu niet echt mee, aangezien ik juist niet intolerant ben voor vlees! :-D (zou dat ermee te maken hebben dat ik het al 15 jaar niet eet misschien?) Maar hopelijk zijn er idd wel sojaproducten die ik nog mag, in sommige zitten geloof ik weer melkbestanddelen die ik niet mag of gluten, maar dat moet ik nog even beter uitzoeken en vergelijken.

Ik houd me idd ook maar vast aan de gedachte dat het niet blijvend hoeft te zijn. En dat als het dat wel moet zijn, ik er in elk geval bij gebaat ben! Mag jij inmiddels al wat meer eten Janine?
janine
Gevorderd lid

Bericht door janine »

Ik eet een 4 dagen dieet.
Ja, bij mij ook een dagtaak helaas. Doe niks anders haha. Koop niks voorgemaakt/voorbewerkt of wat dan ook. Alleen losse producten.
Nee niet echt meer eten dan eerst.

Het scheelt als je veel in 1 keer maakt. Invriezen en je hebt voor een paar weken.

Zuurdesembrood is zuurdesembrood, misschien is dat gistrvrije brood wat je besteld hebt wel zuurdesem.
princesa
Donateur
Donateur

Bericht door princesa »

Ik heb zelf ook nogal veel intoleranties (gluten, koemelk, eieren, bakkersgist en krab, oesters). Het brood vervang ik door rijstwafels en we hebben een broodbakmachine gekocht. Mijn vriend bakt nu brood met glutenvrije broodmix (uit de natuurwinkel).

Daarnaast eet ik als ontbijt glutenvrije cornflakes (zit wel een klein beetje suiker in, 5 gram per 100 gram) met rijstmelk. Volgens mij kun je die lactosevrije melk inderdaad niet gebruiken bij een koemelkintolerantie (caseine-intolerantie).

Wat betreft avondeten: rijst/risotto, glutenvrije pasta, aardappels of bonen met vlees of vis en groente. Gelukkig is mijn vriend een hele goede kok en eten we elke dag heel lekker. Het enige lastige is dat je niet zo makkelijk bij iemand anders of in een restaurant kunt gaan eten. Maar ik merk wel degelijk het verschil! Ik eet nu 1 1/2 maand glutenvrij en de overige voedingsstoffen waar ik intolerant voor ben, eet ik al bijna vier maanden niet meer.

Voor de mensen die fructose-intolerant zijn: hoe 'extreem' was de uitslag van jullie waterstofademtest? Die van mij sloeg namelijk pas na 120 minuten een beetje uit (van 5 ppm naar 22 ppm). Staat iets onder gekrabbeld: distale dysbiose of toch discrete malabsorptie?

Was de laatste keer bij DML vergeten te vragen of dit betekent dat ik ook moet uitkijken met fructose. Heb al gemaild, maar nog geen antwoord. Vandaag proberen te bellen, maar ze waren nog gesloten in verband met de feestdagen. Nou ja, morgen nog een poging, maar misschien dat een van jullie een idee heeft.

Allemaal succes met jullie dieet!
janine
Gevorderd lid

Bericht door janine »

Pip,

hoe is het nu met je?

Hier is wel duidelijk hoeveel het dieet voor mij doet.
Na een aantal keer geiten en schapenkaas gegeten te hebben, lig ik nu te puffen en de kermen als ik het eet.
Met de kerst een appeltaartje gebakken met kaneel en boekweit, met oud en nieuw wederom oliebollen en appelflappen met kaneel en boekweit.
Het gevolg: zo'n dikke buik dat het zo 1 a 2 maten groter nodig heeft, en dat doet zeer. Veel gas, ontlastig muur en muurvast enzovoort.
Echt ellende.

Met oud en nieuw een half klein glaasje druivensap gedronken, aangelengd met water. Ochtend nieuwsjaarsdag was gewoon eng: kon niet recht meer lopen. Dat resulteerde in fikse blauwe plekken op mijn lijf tijdens mijn martelgang naar de wc.
Voelde als een regelrechte dikke kater.

Jij ook al bevestigingen gevonden? Geven ons moed voor het dieet!

Uitbreiden gaat hier dus zeer moeilijk, maar ik hoop mijn 4 dagen dieet naar een 5 of 6 dagendieet te tillen, dan heb ik er toch weer een paar dingen bij.
Ook duidelijk: als ik dingen vaker eet dan 1 x 4 dagen heb ik ook weer een keiharde plofbuik.
janine
Gevorderd lid

Bericht door janine »

@ Princesa, fijn zulke lekkere dingen! Gaat het bij jou wel die voedingsmiddelen zovaak eten?
martine030
Actief lid

Bericht door martine030 »

Geen gluten en geen gist is inderdaad wel een lastige combi...
Ik bestel af en toe op glutenvrijemarkt.com waar ze een allergiefilter hebben. Erg handig om niet zelf alle produkten na te hoeven kijken.

Glutenvrije crackers zijn gistvrij, net als koekjes en Liga eerste stap enzo. Pannenkoeken maak ik van half boekweitmeel (supermarkt) en half Schar mix C.
Glutenvrije pasta is goed te doen en ik eet regelmatig mihoen (ook gewoon supermarkt).

Volgens mij heb ik wel eens een recept voor een gluten- en gistvrij brood gezien op een Engelse site, waarbij bakpoeder gebruikt werd. Het is dus wel mogelijk om zelf te bakken.

Hier nog een link voor veel glutenvrije recepten: http://livaad.nl/indexrecept.htm
princesa
Donateur
Donateur

Bericht door princesa »

Janine, tot nu toe gaat het bij mij nog wel goed met de voedingsmiddelen die ik vaak eet. Ben nog niet bij Christine Tobback geweest, dit is allemaal puur op basis van de testen van DML. Binnenkort wil ik een afspraak maken bij Christine, dus waarschijnlijk wordt het dieet dan nog strenger.

Martine, dank voor de link!
Don't judge what you don't understand...

Mijn blog: princesasview.blogspot.com
Gast

Bericht door Gast »

Voor mensen met heel veel intoleranties zit er ook een goede dietiste in Zeewolde met veel kennis van zaken van alternatieve dieten en behandelingen.

Haar adres wil ik wel PB-en aan de geinteresseerden.
pip
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door pip »

Bedankt voor jullie reacties en tips! Ik ben de laatste maand vrijwel onafgebroken ziek, geveld door 2 virusjes achter elkaar.. Heel weinig energie momenteel en nog steeds aan het herstellen. Hierdoor ook nog niet met het dieet begonnen, omdat ik daar eerst nog recepten voor uit moet zoeken en van alles moet bestellen. Bovendien leek het me niet zo handig om er tijdens een griepje mee te beginnen. Hopelijk in de komende weken alsnog!

Vroeg me nog af: wat eten jullie zoal als tussendoortjes? Ik heb al wat dingen bedacht, maar omdat ik heel regelmatig iets moet eten, zou een uitbreiding van het aantal dingen zeker welkom zijn.

En wat nemen jullie als broodbeleg? Voor mijn gevoel blijft er niet zoveel over als je geen melkproducten, gist, gluten en suiker mag. Ik kan alleen verzinnen: notenpasta's en (maar dat mag ik niet teveel vanwege fruitsuikers) suikervrije appelstroop en jam. Als jullie nog tips hebben hoor ik ze graag, alvast bedankt!
Teken deze petitie! http://petities.nl/petitie/erken-myalgi ... che-ziekte Alvast bedankt!
cieke
Actief lid

Bericht door cieke »

Dacht als broodbeleg aan hummus. Denk wel dat dit mag. Bevat: kikkererwten, knoflook, citroensap, tahin, olijfolie en zeezout.
Verder vegetarische paté, maar ben hier niet zeker van.
pip
VIP-donateur
VIP-donateur

Bericht door pip »

Dank je Cieke! Ja vegetarische paté wilde ik ook nog gaan nakijken, maar ik dacht dat daar gist in zat en dat mag ik ook niet. Maar je hebt ook tartex en dat mag ik misschien wel, moet ik even uitzoeken. Humus mag ik helaas niet, omdat ik ook intolerant ben voor sesamzaad en dat zit daar ook in.
Teken deze petitie! http://petities.nl/petitie/erken-myalgi ... che-ziekte Alvast bedankt!
marlène
Gevorderd lid

Bericht door marlène »

Broodbeleg : ik koop potjes van het merk Streich bij de biowinkel

zonder gist, melk, gluten, bewaarmiddelen enz
http://opstaanmetmecvs.blogspot.com

Het is makkelijker een atoom te splitsen dan een vooroordeel. - Einstein
Be critical and use your own judgement when using this information. - Marlène R.
Plaats reactie